Dartagnan
Veteran
Jo så här är läget.
Jag håller på att skriva en fortsättning på ett tidigare äventyr och sitter just nu fast i grubblerier. Anledningen är att jag för min egen del vill att äventyret skall vara realistiskt. Så nu behöver jag lite feedback och förslag på vad som är en realistisk fortsättning.
Det första äventyret
Rollpersonerna är en jargisk vetenskapsman (hemligt ansluten till allvetandets sällskap), en jargisk kapten i den 13:e legionen som är posterad i staden Kelamith, en vapenmästare och instruktör i den 13:e legionen samt en kamoriansk barbarkrigare som fungerade som vägvisare och legosoldat anställd av legionens härförare, general Davor Alexos.
Vetenskapsmannen hade kommit över ett verk som berättade en historia om ett slag vid en stad vid namn Nemora. Slaget berättade även om hur stadens hjälte hade dött i den sista kraftmätningen och sedan begravts av stadens kvinnor tillsammans med sitt splittrade arvesvärd. Med i berättelsen fanns även kartor över slagfältet och beskrivningar som gjorde att vetenskapsmannen efter en stunds efterforskning kunde räkna ut var staden hade legat. Geno att skicka brev till högt uppsatta tjänstemän så fick vetenskapsmannen sedan stöd från jargiens högste tjänsteman (jag har valt att kalla titeln prokonsul. I mitt mundana näst i rang efter kejsaren). Prokonsulen lovade att han skulle få stöd i form utav en mindre eskortstyrka från den 13:e legionen. Sagt och gjort. Eskortstyrkan bestod av kaptenen som var i onåd hos generalen och tjugo legionärer samt kamorianen som vägvisare. Vapenmästaren som enligt generalen var en alltför värdefull tillgång var inte planerad för expeditionen. Generalen var även säker på att expeditionen skulle misslyckas och att kaptenen skulle dö under färden. För att säkerställa detta så fick en utav legionärerna uppdrag att dräpa kaptenen om tillfälle gavs. Vapenmästaren lyckades dock övertala generalen om att han behövde känna på sina vingar (vapenmästaren hade aldrig varit i en riktig strid) och detta gjorde att den kamorianske vägvisaren fick en extra uppgift - att till varje pris se till att vapenmästaren överlever.
Expeditionen gav sig av och efter diverse händelser och incidenter så kom de fram till ruinstaden - kraftigt demoraliserade och decimerade. I staden påbörjades utgrävningar efter den krypta som man i berättelsen hade beskrivit.
I ruinstaden så var de emellertid inte ensamma. Skuggvarelser härjade fritt på denna plats som kamorianerna kallade för "platsen där mörkret härskar oinskränkt". I staden fanns även ett gammalt träd som fungerade som port mellan de båda världarna. Nattetid eller i mörker så kunde man på denna plats irra sig in i skugglandet.
Första natten så upptäckte några harmlösa skuggvarelser att ruinstaden var besökt av rustade krigare. Dessa varelser sände ett bud till den stagran som hade fått som uppgift att bevaka porten och han i sin tur skickade sina spioner för att försöka ta reda på vilka krigarna var och sedan försöka skrämma iväg dem. Spionerna upptäcktes dock och även trädets funktion upptäcktes och det hela slutade med att stagranen passerade porten till Mundana åtföljd av en grupp tungt beväpnade siklar. Det hela slutade i en förhandling där rollpersonerna fick en frist på två dagar att undersöka ruinerna och att de inte fick gå nära trädet (som var en blodbok). Som tur var så fann man kryptan och delarna av det splittrade svärdet och kunde återvända till jargien (stagranen hade inget intresse utav detta utan ville bara skydda sin port).
Väl hemma i Jargien så lönte upptäckten av ruinstaden, kryptan och svärdet stor uppståndelse och visades på akademin i Erat. Porten till skugglandet och dess varelser spreds sig dock inte så långt. När det nämdes så tog folk det mer som ett sätt att göra historien mer märkvärdig. I den skriftliga rapport som vetenskapsmannen sedan sände till prokonsulen så nämner han trädet och varelserna.
Fortsättningen
Det jag har tänkt är att följande händer. Vapenmästaren återgår som instruktör på akademin i Daval (rykten säger att han skall ha blivit instabil efter expeditionen) kapten fortsätter till generalens stora förtret inom legionen även om rykten går om att han skall ha gjort kraftiga felbödömningar som ledare under expeditionen, det pratas om att legionärerna nästan gjort myteri under expeditionen och att en av legionärerna avrättades brutalt på hans order. Vetenskapsmannen upphöjs av prokonsulen till investigator och placeras som medlem i prokonsulens stab.
Min tanke är nu att prokonsulen har fått upp ögonen för denna port och att han ser det som en potentiell maktfaktor. Han är även intresserad av dessa mörkervarelser som man stötte på i ruinstaden. Således kommer han att sätta upp en styrka för att ta kontroll över ruinstaden, eventuellt fånga in stagranen o.sv.
Frågorna???
1. Hur lurar prokonsulen kejsaren så att denna inte får nys på vad som är i görningen. Jag vill att prokonsulen skall agera utifrån sin egen agenda. Detta då han själv vill kunna bli kejsare. Nått måste han ju säga - han kan inte bara skicka iväg sig själv och en styrka rakt in i Kamors skogar, speciellt inte då jag tänkt att det skall vara en legion.
2. Är en legion troligt i detta fall? Skall jag nöja mig med en kohort. Hur skulle USA agera om man fann en stargate i nån skog. Skicka en mindre styrka eller slå på stora trumman.
3. Vad gör stagranen efter att porten har upptäckts av människor. Han är inte helt säker på vad de vet. Innan hade han en ständig bevakning på fyra siklar vid porten i skugglandet. Hur mycket skall den utökas och under hur lång tid?
4. Vad skall man säga till legionärerna. De skall ju helst inte känna till sanningen och hur skall prokonsulen skräda orden för officerarna - de bör inte få hela sanningen.
5. Legionen i Kelamith är en stöd styrka till garnisonen i Chan, hur kan detta påverka beslutet.
Alla förslag är välkomna.
/D
Jag håller på att skriva en fortsättning på ett tidigare äventyr och sitter just nu fast i grubblerier. Anledningen är att jag för min egen del vill att äventyret skall vara realistiskt. Så nu behöver jag lite feedback och förslag på vad som är en realistisk fortsättning.
Det första äventyret
Rollpersonerna är en jargisk vetenskapsman (hemligt ansluten till allvetandets sällskap), en jargisk kapten i den 13:e legionen som är posterad i staden Kelamith, en vapenmästare och instruktör i den 13:e legionen samt en kamoriansk barbarkrigare som fungerade som vägvisare och legosoldat anställd av legionens härförare, general Davor Alexos.
Vetenskapsmannen hade kommit över ett verk som berättade en historia om ett slag vid en stad vid namn Nemora. Slaget berättade även om hur stadens hjälte hade dött i den sista kraftmätningen och sedan begravts av stadens kvinnor tillsammans med sitt splittrade arvesvärd. Med i berättelsen fanns även kartor över slagfältet och beskrivningar som gjorde att vetenskapsmannen efter en stunds efterforskning kunde räkna ut var staden hade legat. Geno att skicka brev till högt uppsatta tjänstemän så fick vetenskapsmannen sedan stöd från jargiens högste tjänsteman (jag har valt att kalla titeln prokonsul. I mitt mundana näst i rang efter kejsaren). Prokonsulen lovade att han skulle få stöd i form utav en mindre eskortstyrka från den 13:e legionen. Sagt och gjort. Eskortstyrkan bestod av kaptenen som var i onåd hos generalen och tjugo legionärer samt kamorianen som vägvisare. Vapenmästaren som enligt generalen var en alltför värdefull tillgång var inte planerad för expeditionen. Generalen var även säker på att expeditionen skulle misslyckas och att kaptenen skulle dö under färden. För att säkerställa detta så fick en utav legionärerna uppdrag att dräpa kaptenen om tillfälle gavs. Vapenmästaren lyckades dock övertala generalen om att han behövde känna på sina vingar (vapenmästaren hade aldrig varit i en riktig strid) och detta gjorde att den kamorianske vägvisaren fick en extra uppgift - att till varje pris se till att vapenmästaren överlever.
Expeditionen gav sig av och efter diverse händelser och incidenter så kom de fram till ruinstaden - kraftigt demoraliserade och decimerade. I staden påbörjades utgrävningar efter den krypta som man i berättelsen hade beskrivit.
I ruinstaden så var de emellertid inte ensamma. Skuggvarelser härjade fritt på denna plats som kamorianerna kallade för "platsen där mörkret härskar oinskränkt". I staden fanns även ett gammalt träd som fungerade som port mellan de båda världarna. Nattetid eller i mörker så kunde man på denna plats irra sig in i skugglandet.
Första natten så upptäckte några harmlösa skuggvarelser att ruinstaden var besökt av rustade krigare. Dessa varelser sände ett bud till den stagran som hade fått som uppgift att bevaka porten och han i sin tur skickade sina spioner för att försöka ta reda på vilka krigarna var och sedan försöka skrämma iväg dem. Spionerna upptäcktes dock och även trädets funktion upptäcktes och det hela slutade med att stagranen passerade porten till Mundana åtföljd av en grupp tungt beväpnade siklar. Det hela slutade i en förhandling där rollpersonerna fick en frist på två dagar att undersöka ruinerna och att de inte fick gå nära trädet (som var en blodbok). Som tur var så fann man kryptan och delarna av det splittrade svärdet och kunde återvända till jargien (stagranen hade inget intresse utav detta utan ville bara skydda sin port).
Väl hemma i Jargien så lönte upptäckten av ruinstaden, kryptan och svärdet stor uppståndelse och visades på akademin i Erat. Porten till skugglandet och dess varelser spreds sig dock inte så långt. När det nämdes så tog folk det mer som ett sätt att göra historien mer märkvärdig. I den skriftliga rapport som vetenskapsmannen sedan sände till prokonsulen så nämner han trädet och varelserna.
Fortsättningen
Det jag har tänkt är att följande händer. Vapenmästaren återgår som instruktör på akademin i Daval (rykten säger att han skall ha blivit instabil efter expeditionen) kapten fortsätter till generalens stora förtret inom legionen även om rykten går om att han skall ha gjort kraftiga felbödömningar som ledare under expeditionen, det pratas om att legionärerna nästan gjort myteri under expeditionen och att en av legionärerna avrättades brutalt på hans order. Vetenskapsmannen upphöjs av prokonsulen till investigator och placeras som medlem i prokonsulens stab.
Min tanke är nu att prokonsulen har fått upp ögonen för denna port och att han ser det som en potentiell maktfaktor. Han är även intresserad av dessa mörkervarelser som man stötte på i ruinstaden. Således kommer han att sätta upp en styrka för att ta kontroll över ruinstaden, eventuellt fånga in stagranen o.sv.
Frågorna???
1. Hur lurar prokonsulen kejsaren så att denna inte får nys på vad som är i görningen. Jag vill att prokonsulen skall agera utifrån sin egen agenda. Detta då han själv vill kunna bli kejsare. Nått måste han ju säga - han kan inte bara skicka iväg sig själv och en styrka rakt in i Kamors skogar, speciellt inte då jag tänkt att det skall vara en legion.
2. Är en legion troligt i detta fall? Skall jag nöja mig med en kohort. Hur skulle USA agera om man fann en stargate i nån skog. Skicka en mindre styrka eller slå på stora trumman.
3. Vad gör stagranen efter att porten har upptäckts av människor. Han är inte helt säker på vad de vet. Innan hade han en ständig bevakning på fyra siklar vid porten i skugglandet. Hur mycket skall den utökas och under hur lång tid?
4. Vad skall man säga till legionärerna. De skall ju helst inte känna till sanningen och hur skall prokonsulen skräda orden för officerarna - de bör inte få hela sanningen.
5. Legionen i Kelamith är en stöd styrka till garnisonen i Chan, hur kan detta påverka beslutet.
Alla förslag är välkomna.
/D