Ljudbokstjänst?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag skall gå ned några trivselkilo och för att få pepp att komma ut så tänkte jag skaffa mig en ljudbokstjänst. Vilken skulle ni rekommendera vad avser pris, innehåll, delning i hushåll, stöd för nedladdning etc?
 
Last edited:

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Storytel är vad jag använder, då min fru betalar kalaset...
 
  • Like
Reactions: Ram

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,570
Location
Rissne
Jag lyssnar ju bara på engelska böcker, och dessutom väldigt långsamt, så för mig har det funkat väldigt bra att skaffa en provperiod Audible typ en gång om året för att få gratis-krediter… Men jag antar att om man ska lyssna liksom mer kontinuerligt så kan det förändra beräkningen.

Men! Det jag gillar med Audible är att man inte måste ha kvar en prenumeration för att ha tillgång till sina böcker. Prenumerationen ger istället krediter som man spenderar på att köpa böcker. Eller OK, man får "tillgång till" en massa böcker också, men just det här behållandet gillar jag. Även om jag såklart helst sett att man faktiskt kunde få ladda ner dem i DRM-fritt format också.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,845
Location
Off grid
Min fru hade några gratis prova-på månader med Storytel, men försökte sen säga upp dem. De sa dock inte upp tjänsten direkt utan skickade först en bekräftelse till en felstavad e-postadress (som hon då inte har). Eftersom hon aldrig fick det mailet så svarade hon såklart inte, och Storytel fick ingen ytterligare bekräftelse på att tjänsten skulle sägas upp.

De fortsatte därför att fakturera henne under ett halvår och då det låg på autogiro så tog det nån månad innan hon upptäckte det. Min fru kontaktade dem då på nytt och sa att hon inte tänkte betala för de månader som de fortsatte att fakturera henne efter att hon sagt upp dem. Storytel skickade då screenshots på sin felaktiga korrespondens och stod på sig om att hon inte svarat och måste betala.

Hon påpekade att deras screenshots bevisade att det faktiskt var de som hade gjort fel, och ifrågasatte varför det inte räckte med att man ringde till dem och sa upp tjänsten. Men de framhärdade ändå att det skulle betalas.

Min fru kontaktade ARN och förklarade att det inte var ett seriöst sätt att hantera avtal och kunder på och frågade vilka möjligheter hon hade att slippa betala. Men de meddelade att Storytel minsann har rätt att maila adresser som inte finns, och sedan fortsätta fakturera tjänsten även om man tror att man har sagt upp den. Så utan uppbackning av ARN gav hon upp och betalade.

Så just dem skulle jag undvika.
:gremmad:
//EvilSpook
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,037
Location
Stockholm
Audible har helt oslagbart bäst utbud, både i recensioner och böcker, och är rätt ekonomiska om man inte läser speciellt mycket : det går nämligen att be om ett ”silver”-medlemskap, där man bara betalar varannan månad.
Nackdelen är att man är knuten till Amazon, om man har några etiska betänkligheter där.

Spotify och Youtube har en hel del bra äldre böcker, men inte så mycket nytt material.

Storytel är praktiskt i och med att man kan testa på hur många böcker man vill per månad.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Tack alla för input. Jag tror jag börjar med en provperiod på Storytell så får jag se om jag blir fulkapad av dem också... :)
 
Top