Nekromanti Liten men episk fantasyvärld?

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,476
Location
Helsingborg
Helt klart ska du bygga vidare på't

Lät väldigt intressant. Skulle vilja ha dig som SL i det rollspelet.. /images/icons/smile.gif

Teknologin borde inte vara mänsklig som den brukar vara i de flesta rollspel och den borde tillhöra vardagen. Den ska vara helt nyskapande och kanske ibland ha menlösa uppgifter som verkar menlös för en människa men inte för en kymra.

/[color:green]Han</font color=green> som hoppas rollspelet kan utveckla sig till nå't bra
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Helt klart ska du bygga vidare på't

<I>"Teknologin borde inte vara mänsklig som den brukar vara i de flesta rollspel och den borde tillhöra vardagen. Den ska vara helt nyskapande och kanske ibland ha menlösa uppgifter som verkar menlös för en människa men inte för en kymra."</I>

Kom just att tänka på SF-rollspelet Trinity och en ras av utomjordingar som finns med där. Qin kallar människorna dom och de använder sig av en mycket märklig teknologi, helt organisk sådan. Qin överlämnar ett föremål till människorna och världens ledande forskare studerar föremålet länge och väl men kan inte förstå vad man skall ha föremålet till. Qin förklarar då: <I>"Det är en vas"</I>.



Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Ett elektroniskt fansin
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag måsste med all respekt säga att du har fel. De flesta fantasy världar, hur fantastiska de än är, kontrolleras nästan alltid av vetenskapliga fakta. Även om magi och gudar kanske gör det hela lite häfftigt så kommer en sten som kastas upp i luften falla ner. Likaså kommer friktion att påverka vagnar som skall rulla fram på en grusväg. Självklart kan man påstå att rasen bara är blek för att gudarna skapade dem så, men risken är ändå större att de genom århundraden av brist på ljus har blivit berövda på normala pigment. Jag säger inte att jag har rätt och du har fel, jag vill bara påpeka att om man skyller allt i en fantasy värld på magi så förlorar den sin charm.

Shadow -2001 (It feels like trading brains with an imbecil)
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Re: Ätarna

Ett. Jag gillar inte langoljärerna och inte heller deras namn men det är nog bättre än Ätarna i alla fall.

Två. Jag tycker att om något tänker slurpa upp hela existensen så borde man ha ett kreaftigare namn för dem annars injagar de ingen skräck. "Åh nej det är... ÄTARNA!" Det funkar bara inte. Kanske slukarna eller kanske om man vill ha ett poetsikt namn: De som slukar våran värld.

Tre. I grunden tycker jag nog att den här diskutionen har gått för långt. Vi diskuterar vad de "onda" skall heta. Det finns ärligt talat viktigare saker att tänka på när man gör en värld.

Shadow -2001 (It feels like trading brains with an imbecil)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Naturlagar

"Även om magi och gudar kanske gör det hela lite häfftigt så kommer en sten som kastas upp i luften falla ner."

Det vet ju alla att det beror på narrativium. Narrativium är helt enkelt det som ser till att ordspråket "ner kommer man alltid" stämmer.

Och med detta vill jag säga att fantasyvärldar förlorar precis lika mycket charm om man försöker stoppa in en massa jordisk naturvetenskap i dem.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Re: Naturlagar

Svar på tal. Det gillar jag men kan fortfarande inte riktigt hålla med om att jag försöker 'stoppa in en massa jordisk naturvetenskap i dem'. Jag försöker skapa en balans istället. Som jag tidigare har sagt så tror jag fullt på att man kan skriva att gudar har skapat världen men gudarna har ju skapat regler precis en programerare gör när han skriver ett program. I enkel kod:

IF Stone goes up
IF no one catches it
THEN it falls down.

Detta gör det sedan lättare för gudarna att syssla med annat än att bestäma vad varje handling utförd i världen har för effekt.

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Helt klart ska du bygga vidare på't

Teknologin borde inte vara mänsklig som den brukar vara i de flesta rollspel och den borde tillhöra vardagen.

Nu antar jag att det är kymras "teknologi" du pratar om. Detta är något jag inte hunnit utveckla så mycket än, men jag hade tänkt mig att den skulle till största delen vara magibaserad - tänk ter'angreal i Wheel of Time och du kommer inte så långt från sanningen. Nämnas bör att det finns ganska lite teknologi bland kymra i flyktinglägren, då det är svårt att föra sådana föremål intakta genom världsporten.

Ridijeck
som ska jobba mer på det här så fort tentorna är över
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Naturlagar

Själv tycker jag tanken på en ljussvag sol i kymras hemvärld är gansta spännande. Om sedan kymras blekhet beror på solen eller på hur gudarna skapade dem kommer att bli upp till var och en som läser. På det sättet blir alla nöjda.

Ridijeck
funderande
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Ätarna

Tja, det är väl lite dumt att på blodigt allvar bråka om namnet på monstren, men jag tänker göra ett försök.. /images/icons/wink.gif
Näh, men jag tänkte säga lite om hur jag ser det..


"Åh nej det är... ÄTARNA!"
Säger man ju naturligtvis inte. Så här ska det vara:

"Far, jag är rädd! Vem är det som gör allt det här??"
"Kom närmare brasan så ska jag berätta.. dom kallas.. ätarna.."



Alltså, Ätarna kan vara nog så skräckinjagande..
Det hörs ju hur övernaturligt och sånt det är..
Om man skulle kalla dom T'choggos så skulle det ju
bli annorlunda monster, mer demoniska, i DoD-betydelse.
Nu är det ju mer skräckis-aktigt, mystiskt.. (Tycker jag.)




/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Gryyymt!

Fan va kul! /images/icons/smile.gif


/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Du har fått en härlig ide som du bör arbeta

vidare på den har klara möjligheter och monstrena måste de måste heta ÄTARE bara tanken får mig att rysa moster som bara äter och äter innebär att de hela tiden måste söka reda på NÅGON NY att ÄTA..
Som SL behöver man inte ora sig VARFÖR monstret anfaller utan det anfaller OM något verkar ätbart....

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Re: Ätarna

Det får mig att tänka på "The Nothing" i "Neverending Story". Ingen vet riktigt vad det är men de håller på att äta upp hela världen.

/Caldaras
 
Top