Nekromanti Liten men episk fantasyvärld?

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Den senaste månaden har jag börjat kladda på en ny fantasyvärld. Meningen är att den ska skilja sig från den i mitt tycke uttjatade standardfantasyn samtidigt som den behåller genrens "sense of wonder" och en god portion storslagen epik. (Oj! Det där lät pretentiöst! /images/icons/smile.gif)

Grunden är ganska traditionell: en kultur av senmedeltida snitt, på väg in i renässansen. Det område jag centrerar mig på är inspirerat av Italien under denna tid med många små furstestater som ständigt käbblar med varandra. Den starkaste enande kraften är en mäktig kyrka. I utkanten av kartan finns det Onda Imperiet (tm) som då och då har försökt erövra furstendömena och tvingat dem att ena sig mot en gemensam fiende.

Magi existerar förstås, men är inte så vanligt och ses på med misstro av folk. De flesta magiutövarna använder alkemi och ritualmagi. Övernaturliga varelser såsom drakar existerar men är extremt sällsynta och förekommer mest i legenderna.

Alver/dvärgar/orcher vill jag inte ens höra talas om.

Däremot finns kymra. Kymra är ett av naturen magiskt folk, som kan använda övernaturliga krafter rent instinktivt och som utvecklat teknologi baserad på sin magi. De första kymra kom till denna värld för en fyra-fem år sedan genom magiska portaler. Kymra är flyktingar - deras egen värld håller på att förintas av Ätarna, demoniska väsen som de trots sin magi är chanslösa mot. Idag finns det några tusen kymra i denna värld, bosatta i stora läger i avlägsna delar av fustendömena. Och varje månad kommer det fler genom portalerna.

Jag hade tänkt att i första hand fokuserar på kymra - de är ju trots allt det mest unika med världen. Centrala teman vore till exempel utforskande av den nya världen, relationer med furstendömenas folk, byggandet av ett nytt hem och försök att rädda så mycket som möjligt av kymras högtstående kultur. Och Ätarna kan nog komma in på ett hörn de också...

Vad tycker ni? Är detta något att bygga vidare på? Var snälla och kom med kommentarer.

Ridijeck
Inspirationsdrabbad. Igen.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
hmmm... Låter lite som en värld jag bygger på, men utan kymra då... Läs "Gardens of the Moon" av Stephen Erikson. Det är världen du letar efter (ungefär)...

/R
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Din värld har en väldigt bra bakgrundshistoria, den verkar dessutom allmänt bra...
Men du kanske borde kalla Ätarna något helt annat än just ätarna. Dock kan jag ha förståelse för ifall du kanske inte arbetat speciellt mycket med projektet och kanske inte har tänkt ut något coolt namn som Olog thay eller något i den stilen.

/Dr_Morbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Ätarna

Först och främst anser jag att man ska kalla saker och ting vid dess rätta namn. Dessutom tycker jag att all fakta ska framgå i själva "informationen" som är spelledaren tillhanda. Alltså borde man kalla dem ätarna i folkmun men det är trevligt med kanske ett inte riktigt så trivialt namn. Åtminstone för spelledaren.

/Dr_Morbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Verkar grym, kan du berätta mer om dessa kymra. Hur de ser ut och om de har ett mänskligt tankesätt.

/Per

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by kefka on 2001-05-21 20:12.</EM></FONT></P>
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Ätarnas riktiga namn...

...är "själaätare", eller på kymras språk mestash borga. Ätarna har inget namn på sig själva, i alla fall inget som man känner till. Det är oklart om de ens är självmedvetna, även om de då och då visar prov på stor list.

Personligen gillar jag namnet Ätare. Det är kort, lättihågkommet och beskriver det mesta man vet om dem...

Ridijeck
Bananätare (ej att förväxla med borga)
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Mentalt är kymra helt mänskliga - tanken är att de ska fungera som rollpersoner. De kan som sagt utöva magi rent instinktivt och lever kanske femtio år längre, men i övrigt är kymra ungefär som människor. Däremot skiljer sig deras kultur en del från standardmedeltidens. (Jag har dock inte jobbat så mycket på den än.)

Fysiskt sett är det också ganska lite som skiljer kymra från (vanliga) människor. De är vanligtvis bleka och har nästan undantagslöst vitt eller ljusblont hår. Långt hår är vanligt både hos män och kvinnor. Av någon anledning tänker jag mig kymras kläder som inspirerade av antiken, med togaliknande dräkter och rejäla mantlar.

Ridijeck
som dock har ganska mycket jobb kvar att göra
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Att rätt mycket av det där lät som Gondica. (-:

Joae... kanske det. Gondica har nog kommit en bit lägre i den tekniska utvecklingen, och jag hade inte tänkt att det Onda Imperiet (tm) skulle bestå av kentaurer.

Som jag sagt tidigare så är det ju hursomhelt kymra som är showens stjärnor. Att jag valt en renässansmiljö åt resten av världen beror nog mest på att jag ville avvika lite mer från Standardfantasymall 1A.

Ridijeck
som ändå medger att han kan omedvetet ha influerats av Gondica
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"jag hade inte tänkt att det Onda Imperiet (tm) skulle bestå av kentaurer"

Kort korrektion: Fel kliché. Tubla Töruks kentaurhorder är inte ett Ont Imperium (tm) de är Den Framvällande Barbariska Horden Som Hotar Att Krossa Civilisationen (tm). Fortfarande en gammal (men god) kliché, men inte just _den_...

Och jag håller med resten av kommentatorerna; rocka på!

Nightowl, frukost

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
De här Kymra kan möjligtvis vara coola men jag vet inte om det är en bra idé att basera en hel värld på en ras. Personligen tycker jag bättre om när man basserar en värld på historia, religion eller klimat.

För att bli lite vetenskapliga så skall du tänka på att om kymra är bleka av naturen så kommer de antagligen från en platts där solen inte skiner lika ofta eller lika starkt. Kanske är de tillochmed en underjordisk ras. AJ! Logiken bara slog mig utan varning.

Shadow -2001 (It feels like trading brains with an imbecil)
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Re: Ätarna

jag är inte den som vanligtvis går emot en majoritet men jag tror inte jag gillar Ätarna. Själaätarna var bättre men ätarna kan lika väl vara en matklubb. Eller kanske ett bullemiförbund. Ni säger ju att namnet skall förklara vilka de är och namnet Ätarna säger ju bara att de äter. Det gör jag också. Är jag en ätare då?

Shadow -2001 (It feels like trading brains with an imbecil)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ätarna

<blockquote>"Jag vet vem du är! Jag vet vad du vill. Jag vet var du kommer ifrån. Du kommer från Ätarna, Tärarna, från de som förgör och förstör i vår värld."
- Anna Lindberg, i filmen "Äppelkriget"</blockquote>
Vad är det ätarna äter? Tja, varför inte allting? Ätarna kanske får sitt namn från att de helt enkelt äter upp existensens själva struktur. Lite som i filmen Langoljärerna, med andra ord.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Ätarna

Eller Tillintetgöraren och hans/dennes tjänare i serien om Alvin the Maker av Orson Scott Card (Sjunde Sonen, Den röde profeten, Alvin Lärlingen, Alvin Gesällen finns på svenska. Hearthfire, femman, finns bara på engelska. Öh, ursäkta bibliotekariehickan...)

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Var det inte 'fantasy' på tapeten ? Jag har alltid varit av åsikten att en värld där magi är verklighet och där demoner kommer från andra världar och äter upp hela folkslag inte riktigt behöver följa någon mall för vetenskaplig exakthet...
 
Top