Nekromanti Lite ideer

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Jag har några Gondica-artiklar för Rävspels sajt i min mentala pipeline: faunisk musikmagi, kentaurisk vädermagi och en omfattande uppdatering av artikeln om Abyssos. (Jag lovar ingenting om *när* dessa blir klara.) Vad tycks? Några andra förslag? Någon som vill skriva något själv?

Jag grunnar på vilken slags magi som skulle passa för tritoner. Några synpunkter?

Anders
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Schamaner låter intressant, kanske någon sorts totemkulter där utövarna kan frammana/locka till sej havsdjur till sin hjälp.

/Jon
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Schamanism klart acceptabelt tala med fiskar och djur lilla sjöjunfru känslan *skrattar*
Elementar magi kunna mildra stormar och starta stormar... lite mytiskt känsla
Alternativmagi,, kanske en förmåga att använda telepati eller annnat telkinesi..
 

MrChina

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
65
Location
Stockholm, Sverige
Jag håller med.. Någon form av fiskeshamansim vore mysigt och faktiskt ganska passande... Hmm stormmagi känns kanske lite för självklart för att det skulle passa i Gondica som inte direkt är ett självklart spel (vilket enbart är positivt). Annars skulle jag kunna tänka mig att de har någon form av enkel magi som hjlper till i livet under vatten. Exempelvis ljusmagi då det kan bli ganska mörkt där nere eller magi som hjälper dem hålla algodlingar igång. Fast de kanske inte äter alger. Är de jägare och samlare??

Hmm ostrukturerat inlägg...

//MrChina
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Är de jägare och samlare??</I>

Ja, semi-nomadiska såna om jag minns rätt. Typ, följer efter fiskstimmen.
Ganska trevliga typer. Och rätt nyfikna av sig; det är oftast därför de dyker upp ovanför ytan.

Jag har nån vag scen-idé om en tritonstackare som blir ivägsläpad för att visas upp för en grupp societetsdamer: "Ooh, så spännande! En av oceanens vildar, minsann." "Och så stilig blek hy sedan!" "Men blir det inte kallt där nere i djupet? Vad har de egentligen på sig..?"

--
Åke
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Jag gillar idén om "beastmasters" bland tritonerna. Vi har redan vädermagi hos kentaurerna, och jag är osäker på de flesta andra förslag.

Å andra sidan borde shamanism a la Digerveden vara en kul idé också; jag är en sådan där tråkig jävel som tycker att magiska "naturlagar" kan ha upptäckts av mer än en folkgrupp.

Erik
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
faunisk musikmagi
Yippie! Harmonism!

kentaurisk vädermagi
Jag bara undrar: vilken är motiveringen till att de har vädermagi? I och med att de är nomader har de väl inte jordbruk som skulle kunna ta skada av uselt väder?

RhiHaoEn
/Cernael san
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Även nomader har stor nytta av vädermagi. Hjordarna kan behöva skyddas mot torka eller snöstorm. När stammen är på vandring kan plötsligt dåligt väder leda till en katastrof.

Anders
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Beastmaster-konceptet är bra.

Jag har också funderingar på hur tritonska shamaner har funnit ett sätt att frammana minnen från sina tidigare reinkarnarnationer -- s.a.s gå bakåt i sin livskedja. Detta skulle göra att de kan slå kraftfulla K-slag.

Anders
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Re: Jägare/Samlare

Tritoner är jägare och samlare. De följer fiskstim inom tämligen omfattande revir och samlar in nyttiga undervattensväxter. Detta är en tämligen bekväm livsstil: i vår värld har det visat sig att jägar/samlarfolk bara jobbar några timmar om dagen för att försörja sig. Jordbrukare måste däremot slita dagarna i ända. Svagheten med jägar/samlarkulturer är att deras livsstil kräver stora revir och låg befolkningstäthet. Dessutom vållar de ibland oavsiktligt rejäla ekologiska katastrofer. Jag såg för några dagar sedan ett program på Discovery Channel som avhandlade de omfattande ekologiska omvälvningar som inträffade i Australien vid människans ankomst för ca 80'000 år sedan. Mycket jaktvilt (den s.k. megafaunan) utrotades och skogsfloran förändrades i vidsträckta områden på grund av människoskapade avbränningar. De introducerade också vildhunden i faunan och den konkurrerade ut vissa inhemska rovdjur som opererade i samma ekologiska nisch.

Anders
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Beastmaster låter ganska coolt..

och specielt det med tidigare liv det kan vara en rolig bonus för spelare och spelledare..
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Skulle de inte kunna frammana ärvda minnen från sina förfäder?


/Korp
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Skulle de inte kunna frammana ärvda minnen från sina förfäder?</I>

"Blodsminnen"? Tja, varför inte, men när det nu finns reinkarnation i Gondica så torde ju ens egna tidigare liv ligga närmare till hands (det är ju en och samma själ det är fråga om). Det borde åtminstone vara <I>svårare</I> att få fram minnen från förfäderna.

--
Åke
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Tja, de skulle också kunna få bonusar på _andra_ slag; tidigare existenser som krigare eller dylikt kunde väl också ha en effekt.

Ett sätt är att låta dem betala EP för "Bundsförvanter" ´dvs ju fler tidigare liv man känner till från början, desto mer skulle man kunna använda.

Jag har själv haft reinkarnationsfunderingar på gång; de nya dan-shi-trick jag framlade i forumets barndom, tillbaks i Gladiorum Saeculum, omfattade bland annat att återuppleva sina tidigare liv på detta sätt.

Erik, försöker se Garth från Agent X9 med gälar...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Lite ideer; Bundsförvantar hur menar du ?

Hur menar du med bundsförvanter ?


ett sätt är att de kan använda tidigare liv för att identifera själarna på folk de möter och på så sätt kunna få reda på lite om hur deras karraktär BRUKAR vara..
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: Lite ideer; Bundsförvantar hur menar du ?

Kanske en knepig liknelse, men fördelen Bundsförvanter innebär ju att man har en bunt folk på sin sida´, ju fler desto bättre; på samma sätt kunde en retrogressiv triton få betala EP för att det är MÅNGA liv han minns, inte bara ett enstaka.

Jag tycker att de skulle kunna känna igen folk som de träffat i tidigare reinkarnationer (se där ett K-slag) men om de skulle veta mer om folk de INTE träffat är jag osäker på. Kanske andra tritoner om det är frivilligt och de får rituala lite först... Eller var det det du menade?

Erik
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Jag har själv haft reinkarnationsfunderingar på gång; de nya dan-shi-trick jag framlade i forumets barndom, tillbaks i Gladiorum Saeculum, omfattade bland annat att återuppleva sina tidigare liv på detta sätt.
Berätta mer!

RhiHaoEn
/Cernaeel san
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Det kan ju vara så att...

Tidigare livs vänner och familj har en tendens att återvända i andra liv som återfödda bekanta vänner allierade..
Och att man på så sätt ofta möter "varandra igen" tills skulderna och skyldigheter samt gammalt hat är utjämnade sins emelan..
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Borde läsa om regelboken märker jag. minns inte att reinkarnation förekom i Gondica.

/Korp
 
Top