Lista över svenska rollspel släppta 2020?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,388
Finns det en? Jag behöver en sådan lista till en grej.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Mörk Borg, Legend och Köpman i röd zon aktualiserar en intressant fråga: vad betyder det egentligen att släppa ett spel? Tryck? Pdf? Till backare eller i butik? Om man enbart släpper ett spel i ett format spelar det förstås ingen roll om det är tryck eller pdf, men om man släpper båda och det ena före det andra, vad är det som räknas? Spontant tänker jag mig att så fort spelet finns att köpa, i något format, så är det släppt. Däremot inte om bara backare har fått det. Därmed är samtliga ovanstående spel släppta 2020. Men å andra sidan, om man bara släpper ett spel helt underground, säg enbart kickstarter och aldrig till butik? I så fall måste det ju ändå räknas som släppt, på något sätt. Inte helt enkelt.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,237
Mörk Borg, Legend och Köpman i röd zon aktualiserar en intressant fråga: vad betyder det egentligen att släppa ett spel? Tryck? Pdf? Till backare eller i butik? Om man enbart släpper ett spel i ett format spelar det förstås ingen roll om det är tryck eller pdf, men om man släpper båda och det ena före det andra, vad är det som räknas? Spontant tänker jag mig att så fort spelet finns att köpa, i något format, så är det släppt. Däremot inte om bara backare har fått det. Därmed är samtliga ovanstående spel släppta 2020. Men å andra sidan, om man bara släpper ett spel helt underground, säg enbart kickstarter och aldrig till butik? I så fall måste det ju ändå räknas som släppt, på något sätt. Inte helt enkelt.
Jag tycker att här finns en rätt bra liknelse kring hur filmvärlden ser på det och filmvärldens distinktion, vilket är att utgå från premiärdatumet på bio för allmänheten. Det är ju till exempel inte ovanligt att filmer först visas på festivaler och sedan får premiär för allmänheten – ibland till och med året efter festivalpremiärerna! Men oavsett där så räknas datumet då filmen hade premiärdatum för allmänheten.

Och här tycker jag att den avgörande faktorn ska vara allmän försäljningsstartdet ska räknas att det har släppt när alla kan få tag på spelet.

Om vi sedan pratar spel som ska släppas i olika format som får olika releasedatum (oftast släpps de ju mer eller mindre samma dag) skulle jag säga att datumet för när det går att köpa den fysiska kopian ska vara det som anses som startdatum – för att dra en parallell till film så finns det kring biofilm tanken att bio är huvudformat och streaming/home video är sekundära format och för rollspel som säljs fysiskt (i alla fall i större upplagor) så känns det som att de tryckta upplagorna ses som det huvudsakliga formatet, där den digitala produkten snarare blir en bonus. För produkter som endast är digitala finns det bara ett datum, så då gäller det.
 
Top