Lista över svenska rollspel släppta 2020?

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
592
Location
Göborg
Om vi sedan pratar spel som ska släppas i olika format som får olika releasedatum (oftast släpps de ju mer eller mindre samma dag) skulle jag säga att datumet för när det går att köpa den fysiska kopian ska vara det som anses som startdatum – för att dra en parallell till film så finns det kring biofilm tanken att bio är huvudformat och streaming/home video är sekundära format och för rollspel som säljs fysiskt (i alla fall i större upplagor) så känns det som att de tryckta upplagorna ses som det huvudsakliga formatet, där den digitala produkten snarare blir en bonus. För produkter som endast är digitala finns det bara ett datum, så då gäller det.
Jag håller självklart med både dig och @Dimfrost, att ett spel bara är tillgängligt för en liten exklusiv skara betyder inte att det är släppt. Men om vi använder din definition ovan och har den tryckta versionen som huvudformat, när går ett spel ifrån förhandsbeställning till köp? Att använda leveranstid blir konstigt för spel som trycks upp vid beställning. Jag lutar därför åt att det inte finns ett huvudformat, det format som vem som helst kan köpa (enda kriteriet är att en har pengar i näven, inte att man är medlem i en viss plattform vid en viss tidpunkt, detta blir aktuellt för andra elektroniska format än PDF) är det första formatet som spelet publicerades i. Att 99 % av alla spel sätts för att tryckas talar självklart för att tryck skall vara huvudformatet.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,293
Jag håller självklart med både dig och @Dimfrost, att ett spel bara är tillgängligt för en liten exklusiv skara betyder inte att det är släppt. Men om vi använder din definition ovan och har den tryckta versionen som huvudformat, när går ett spel ifrån förhandsbeställning till köp? Att använda leveranstid blir konstigt för spel som trycks upp vid beställning. Jag lutar därför åt att det inte finns ett huvudformat, det format som vem som helst kan köpa (enda kriteriet är att en har pengar i näven, inte att man är medlem i en viss plattform vid en viss tidpunkt, detta blir aktuellt för andra elektroniska format än PDF) är det första formatet som spelet publicerades i. Att 99 % av alla spel sätts för att tryckas talar självklart för att tryck skall vara huvudformatet.
Min definition angående att tryckt är huvudformat gäller ju främst för spel som trycks upp i större upplagor. Sedan är det inte svårare att definiera släppdatumet som säljstart – från det datumet jag kan köpa spelet. Så definieras släppdatum för de flesta typer av media – böcker, filmer och spel, det vill säga dagen de får börjar säljas, även om det ibland betyder att du inte får dem den dagen. I fallet Print-on-Demand vore det så, men släppdatum ska ändå definieras som när du kan börja beställa det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Någon som sätter ihop en lista över dessa så vi kan bråka rösta om vilket som var bäst?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Väsen
Mörk Borg
Zanguina
Call of Cthulhu Sverige
Ökenros
Kopparhavets hjältar
Skrômt
Mutant Hindenburg
Thespian
The World Broke
Dimmor och Borgar
Legend
Sagospelet Rymd
Alt NYC 88
Kuest

Vad mer släpptes? Räknar inte uppdateringar eller översättningar. Bara rena nya spel. Även PDF (om ingen bok kommer).
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Sagospelet Rymd släpptes 2020. Inte bara till backare; det dök upp på SF-bok också. Tillsammans med två världsmoduler, där Universums Öde var den ena.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Kuest släpptes av Ockult Örtmästare Games i december 2020, om digitala släpp gills.
 
Last edited:
Top