Linux - hur funkar det?

Min huvuddator har gått till den stora datorhallen i himlen, och så snart Postnord får hit den nya, så kommer jag att köra Linux på den också. Då har jag bara kvar en laptop i Win10, allt annat jag har kör Linux.

Min huvuddator har gått till den stora datorhallen i himlen, och så snart Postnord får hit den nya, så kommer jag att köra Linux på den också. Då har jag bara kvar en laptop i Win10, allt annat jag har kör Linux.

Vad är det för dator du köpt?

Mitt nästa Linux-projekt är att lägga in Linux Mint på min gamla stationära gaming dator med en uråldrig intel i5 och Nvidia GTX 1070-kort i. Den har gått i arv till min kära sambo som i princip bara använder datorn till att spela The Sims 4, men eftersom den har Win 10 och de sista säkerhetsuppdateringarna till det kommer skeppas ut nu i september/oktober så känns det som att det tryggaste kommer vara att gå över till Linux, det kommer också göra datorn mycket piggare.

Efter det funderar jag på att lägga in Ubuntu Server på min gamla Laptop och köra Nextcloud mm på den och ha som privat molntjänst, då kan jag gå från att de-Microsofta mitt liv till att börja de-googla det istället. Det kommer väl sluta med att man sitter där med en Graphene OS-telefon också i slutändan.

Tyvärr en ganska bantad maskin, hopplock av standarddelar. Skulle vilja ha 64GB minne, men får klara mig med 32GB tills priserna blir mindre vansinniga.

Datorn började krångla för en månad sedan, då skulle ersättaren kostat 18 kkr. Nu skulle den kostar 26 kkr. Så, jag bantade lite till 22 kkr.

Hörde att kineserna har flera minnesfabriker på gång, som kommer att motsvara 4x dagens totala produktionskapacitet på minnen, så priserna lär sjunka.

Nu är det lite "djupa änden av poolen" känsla när jag gjort mig av med Windows skyddsnät/stödhjul, men samtidigt en stor känsla av frihet

Detta är precis den situation där du kommer lära dig som mest, så var det för mig iaf.

Om du vill ha en liten utmaning, prova olika window managers. Det tog mig två år, men när jag till slut hittade det som nu kallas för en 'tiling window manager', så behövde jag inte längre leta (:

Trevligt att höra att du kunde undanröja problemet med plattan och att platformen fungerar bra. Det där med platsbrist var faktiskt en anledning jag slutade med dual boot också en gång för länge sedan. Jag tänkte lite ivrigt ha tre OS installerade, men det fungerade ju sådär.

Back