Linux - hur funkar det?

Vart hamnar det sedan? Är allting redan bestämt på förhand vart i systemet någonting installeras och jag inte skall behöva tänka på det, eller hur funkar det?
Det hamnar lite varstans på hårddisken.

Linux har ett filsystem där tanken inte är att alla filer som hör till samma program dka ligga på samma ställe, utan istället lägger man alla filer programmet använder/består av i olika mappar beroende på vad det är för typ av fil.

Det här förstår jag är för att underlätta att programmen återanvänder filer mellan sig osv, men det gör också att det är mer eller mindre hopplöst att försöka ta bort ett programs alla filer manuellt.

Det finns iofs en massa windowsprogram som lider av liknande filinkontinens också, det ska jag inte sticka under stol med. Men gör mig är det här en av ganska få saker jag riktigt stör mig på i linux. Trots att jag haft linuxserver i 25 år. Antar att jag är för fast i typ windows 98-tänk…

EDIT: Det sagt är det absolut i "man behöver inte tänka på det"-territorium.

Åtminstone inte så länge man har en stor nog huvudhårddisk för att den ska ha plats för alla ens program, då.

Last edited:
Jag har börjat köra Linux (Ubuntu) 100% på jobbet och det är en dröm faktiskt. Har en fläskig Nvidia GPU och allt funkar galant, kör Krita, Blender mm. Teams (som jag måste använda pga jobbet) får jag köra i webbläsaren och det funkar.
Det enda programmet jag verkligen saknar är affinity, som tyvärr inte fungerar alls.

Mycket bra feedback här. Jag har jobbat med unix/linux i 25 år och kört det exklusivt hemma i många år. Man brukar kunna köra det mesta numera.

Att testköra från en live USB som nämnts i tråden är bästa sättet för den som är nyfiken. Då kan man verifiera att hårdvaran fungerar och testa lite program. Varför man inte vill köra från en sådan live miljö för jämnan kan bli lite tekniskt, men du kan lungt installera ifall den miljön visar att allt fungerar.

Numera är det relativt egalt vilken linuxdistribution man installerar, med den lilla brasklappen att när det är kommersiellmjukvara det handlar om, och det inte är nåt för serverhallen, och de säger sig supporta "linux" så betyder det i 80% av fallen att de testat med Ubuntu. Gillar man en specifik desktop miljö kan man köra den på vilken distribution som helst.

Back