Linux - hur funkar det?

Jag vill byta till Linux.

Jag hatar techoligarkerna, jag vill inte ha dem i mitt liv eller i min dator.
Microsoft och Apple är djävulens avkomma och de blir värre för varje år som går.

Det finns frihet och självständighet där ute, det kallas FOSS - Free and Open Source Software, och varje gång jag öppnar ett program som Krita, Blender eller Godot blir jag lite lycklig i själen och får en varm känsla i magen. Jag vill känna så hela tiden, och tids nog migrera helt från slutna ekosystem, girigbukar och fluktande informationstjuvar. Men för att kunna ta det steget ordentligt behöver jag skaffa Linux, och jag känner att jag inte riktigt har koll på hur man gör och vilken väg som är bäst.

För hundratals år sedan hade jag en risig Compaq-laptop som jag körde Ubuntu på. Jag älskade det, men använde den främst för att surfa på webben, spela emulatorspel, piratkopiera, chatta och pilla lite i typ Inkscape. Jag dualbootade den med Windows 7 och det var väl ok, men var väldigt sällan inne i Windows.

Idag har jag helt andra behov. Min nuvarande dator har ett Nvidia grafikkort och jag spelar en del spel, både nyare och äldre. Jag använder mikrofon och webcam för videosamtal regelbundet, har flera skärmar inklusive ritskärm, har behov av GPU stöd i flera program utöver spel, klipper ljud och film, streamar både från Netflix och piratsiter etc. Allt extra jag har till datorn funkar ju problemfritt för Windows för att allt är byggt från grunden för att funka med Windows, kommer det funka på Linux eller kommer jag behöva bli förbannad för att min mick kommer strejka i ett viktigt möte via Discord eller för att en rendering i Blender tar tusen år?

Om jag kan bygga om min desktopmiljö så den ser lite ballt retrofuturistisk ut är det en bonus, men inget krav, så länge man kan latja runt med utseendet mer är på tråk-Windows.

Just nu har jag kikat mest på Ubuntu för det har jag använt förr och det verkar fortfarande vanligt, men folk verkar arga på dem av orsaker jag inte vet vad de innebär. Jag har också kollat på Fedora för det verkar poppis, ligga i framkant rent tekniskt och vara väldigt flexibelt och anpassningsbart, men många verkar avråda nybörjare från att använda det. Linux Mint verkar ofta rekommenderas till noobs, men det verkar också som att det utvecklas väldigt långsamt och hela tiden ligger efter rent tekniskt.

Är det någon här som är superbäst på Linux och kan ge lite stöd, tips och råd?

Välkommen in i värmen!

Jag kör enbart Linux hemma - även på min speldator och har upplevt väldigt få, förvånansvärt få, problem. Överlag så funkar det mesta som det ska och de enda spel som jag inte fått att funka är sådana där anti-cheatmjukvaran i princip kräver en Windows-miljö för att inte få spunk.

Hur linuxvan är du? Och datorvan överlag? Det är ju en del pillande i terminaler och så när man kör Linux (eller ja, det finns såklart GUI-verktyg också). Jag skulle iaf rekommendera dig att börja med Ubuntu eller någon av de andra grafiska desktop-distributionerna. Lär dig hur man använder terminalen. Kolla upp hur man skräddarsyr utseendet och får det att se retrofuturistisk ut. Lär dig lite i taget.
Och misströsta inte om du inte får fart på webbkameran direkt - av någon anledning är just det något som fan alltid krånglar när man har ett nytt system 😅

IMG_8852.jpeg

Jag kör Fedora sen drygt ett år tillbaka och jag upplever inte att det är krångligare är Ubuntu. Och jag skulle nog säga att jag också är nybörjare på Linux.

Vet inte om du känner till det men ProtonDB är din vän för Steam spel på Linux. För finns det info om spelen fungerar i Linux samt vad du kan behöva göra för att få dem att fungera.

Kul! Jag bytte också till Linux nyligen, dels av de skäl du anger, dels för att ju äldre jag blir desto roligare tycker jag det är att hålla på och fippla med datorer (Det är min version av "läsa böcker om andra världskriget", verkar det som).

Jag valde Ubuntu, inte av några djupa skäl utan för att det är den enda distribution jag använt i det förflutna och man kan ju lätt drabbas av analysparalys och aldrig komma till skott – bättre då att bara välja något. Skillnaderna tycks trots allt rätt marginella ur vardagsanvändarens perspektiv, och det går ju alltid att byta senare.

(Spel är dock ingen viktig grej för mig, så har inte undersökt saken ur den aspekten).

Jag funderar också på att byta inom kort. Brukar köra Ubuntu, men funderade lite på att testa något nytt. Sneglar lite på Fedora kanske.

Jag har varit inne på samma. Jag är datorvan men inte på något sätt tekniskt kunnig - min stora farhåga är om jag kommer kunna fortsätta spela mina steam-spel?
Jag spelar massor av spel och jag tror jag har 3 av typ 200 spel på Steam som inte fungerar i Linux. Så att spela på Linux är inte ett problem.

Jag har varit inne på samma. Jag är datorvan men inte på något sätt tekniskt kunnig - min stora farhåga är om jag kommer kunna fortsätta spela mina steam-spel?
De flesta steam-spel är nog kompatibla vid det här laget (du kan ju kolla länkrn (ProtonDB) ovan för specifika), eftersom steam deck är linux-baserat.

De flesta steam-spel är nog kompatibla vid det här laget (du kan ju kolla länkrn (ProtonDB) ovan för specifika), eftersom steam deck är linux-baserat.
Intressant – jag kollade just, och av mina 1622 spel är 88% silver eller bättre.

Jag spelar massor av spel och jag tror jag har 3 av typ 200 spel på Steam som inte fungerar i Linux. Så att spela på Linux är inte ett problem.
Amen dåså! Jag lever kvar i något slags tidigt 2000-tal där alla som hade Linux missade alla nya balla spel...!

Jag återvände också till Linux efter typ 15 år, och upplevde att även om mycket är samma så är allt också mycket mer finslipat nu. Jag körde Linux som mitt huvudsakliga OS 1998-2010, men eftersom det var 15 år sen känner jag mig som en nybörjare igen.

Jag valde EndeavourOS, mest för att jag var nyfiken på en Arch-baserad distro och att den hade support för Nvidia out of the box. Var väldigt smidigt. Hittills funkar alla spel på Steam jag testat.

Skärmbild 2025-11-25 101844.png

Av topp 1000-spelen på Steam är det 81 % som fungerar med minor tweaks, eller ingen handpåläggning alls. Så för att spela krävs det troligtvis inte särskilt mycket meck.

Jag köpte en begagnat med uppgraderingsbar typisk arbetslaptop. Installerade linux mint utan problem som novis. Nu har jag inte kommit så mycket längre men linux verkar vara utmärkt till det jag vill ha den till. Det gick snabbt och smidigt att installera och komma igång.

Det enda större problemet jag stött på hittills är att jag inte fått Zooms desktop-klient att funka :gremfrown:

(Det är ju inget jättestort problem, eftersom det finns en webapp, men ändå)

Ja, och när jag tänker efter är en i spelgruppen redan på Linux, så det funkar ju uppenbarligen

De tre viktigaste saker som verkligen måste funka för att jag skall kunna köra Linux som en daily är att jag får min Nvidia GPU att funka för Krita och (framförallt) Blender, samt att alla funktioner (inkl fjärrkontroll för snabbkommandon) på min Xp Pen ritskärm funkar.

Om någon av de grejerna strular, som jag använder i vart fall 4-5 gånger i vecka, så kommer Linux inte funka för mig. Det är betydligt viktigare än spelen.

De tre viktigaste saker som verkligen måste funka för att jag skall kunna köra Linux som en daily är att jag får min Nvidia GPU att funka för Krita och (framförallt) Blender, samt att alla funktioner (inkl fjärrkontroll för snabbkommandon) på min Xp Pen ritskärm funkar.

Om någon av de grejerna strular, som jag använder i vart fall 4-5 gånger i vecka, så kommer Linux inte funka för mig. Det är betydligt viktigare än spelen.

Jag har också en NVidia GPU och kör faktiskt Krita (och periodvis Blender). Funkar felfritt :)

Just ritpennor / ritskärmar känns som en sån där sak som typiskt kan krångla lite. Men det verkar som att XP Pen faktiskt skriver egna linux drivers så det bådar ju gott.

Back