Nekromanti LinConlogg

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,983
Location
Linköping
Tips

Om du nu vill bli igenkänd kan du ju testa att gå till nåt av rummen där arrangörerna är forumiter, eller peta på någon med en rollspel.nu-tröja. Sen säger du "hej det är jag som är X" and all will be well.

Lite sent nu dock. :gremsmile:
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Mitt LinCon

Torsdag/fredag:
Packade ihop min butik i lådor och slängde in det i bil med släp. Detta tog givetvis ungefär dubbelt så lång tid som jag räknat med... När släpet och bilen äntligen var fulla insåg vi att vi hade packat alldeles för tunga grejer i bilen samt längst fram i släpet, varför vi fick packa om hela skiten. Körde iväg från Göteborg ca 18.30 mot planerade 14.30... Kom fram till LinCon strax efter kl 21 och då var det dags att packa upp grejerna igen...

Lördag
Packade upp det vi inte hunnit med under lördagen och stod i butiken hela dagen. Det trevliga var att vi faktiskt sålde lika mycket denna dag som under hela GothCon. Det var inte direkt stor konkurrens på LinCon.

Söndag
Stod i butik hela dagen, förutom under tre timmar då jag ropade in grejer på auktionen. Blev inte lika mycket som under Gothcon, men ändå en hel del godbitar.

Måndag
Stod i butiken hela dagen och nu började jag bli riktigt seg...

Tisdag
Sålde lite smågrejer och packade sedan ihop hela skiten och körde hem till Göteborg. Spelade ett parti Yatzy med min flickvän som jag förlorade. Kom hem strax efter kl 19.

Summering
LinCon var ett mycket bra konvent för Goblin Games, vilket till stor del berodde på att det inte var så mycket konkurrens. Vi var helt enkelt den mest välsorterade butiken på konventet, vilket dock inte betyder att vårt sortiment var opitmalt. Vi skulle haft lite fler roliga kortspel att välja på, samt ett bredare urval av brädspel. Ett antal rollspel, t.ex. Conspiracy X, Artesia och Weapons of the Gods skulle vi haft fler av (det sista hade vi tyvärr inte med ett enda av...).

Träffade en hel del forumiter, men vågar inte lista dem här eftersom det finns stor risk att jag glömmer ett antal. Den jag snackade mest med som jag inte träffat innan var Yassilus och han verkar vara en riktigt juste snubbe och jag är rätt imponerad av att en 18-åring klarar av att moderera på ett sånt här stort forum :gremtongue:. NeoKim (Legion) var minst lika trevlig IRL som han är på telefon och det var tack vare hans hjälp vi orkade lasta in alla grejer. Tack, Kim!

Det enda spel jag spelade under konventet var ett parti Yatzu, men det är å andra sidan mer än jag hann med under GothCon. Nästa gång skall vi nog vara tre som jobbar i butiken, så att man ha några lediga stunder.

Nu är det nog dags att fortsätta packa upp butiken :gremfrown:.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
LinConrapport - 2006

Min vana trogen så påbörjade jag nerpackningen sista timmen innan jag skulle åka iväg 17.00. Ok, nu ljuger jag, för jag påbörjade nedpackningen 16.50 och kom inte iväg förrän en halvtimme senare. Fast jag slackade och ircade lite också under tiden samt webbpussades lite med en tjej.

Väl nere så installerade jag mig och fann en vettig plats för husbilen innan jag tog min klirrande kasse och drog iväg till Feuflux som underhållit Muggas en halv dag. Vi drack, snackade skit men kom på att vi var för trötta för att göra något. Nåja, vi hade en dag imorgon där vi kunde dra ut.

Fredag förbyttes till lördag och jag, Feu och Muggas drog än en gång till Fluxxens lägenheten och drack groggar. När vi satt där så kom vi på att vi antagligen skulle få lika kul i lägenheten som att dra ut och spela biljard, så vi stannade helt sonika i lägenheten. Jag kände för att spela lite rollspel, så de andra två fick göra gubbar i mitt DoD-system och så körde vi något trivialt äventyr på fyllan.

En kvarting gör en hel del för beskrivandet, märkte jag. Fann inte orden (och tankarna) ibland vilket innebar att vissa spelledarpersoner var rätt korkade. Men jag tror inte att de andra märkte något, för de hade druckit lika mycket som mig. Vi höll det seriöst, om än en viss kattman blev namngiven Khazaa (av ren olyckshändelse från min sida). Jag märkte att stridssystemet flöt på, trots att vi alla var dragna. Att jag med beskrivande ord lyckades få de andra att frivilligt sänka sina färdighetsvärden för att göra strategiska drag samt att jag antagligen måste öka initiativbrädets rutor, även om det är rätt lätt att flytta markörerna i detta läge. Sedan måste jag klura på något smidigt system för att lösa strider spelledarpersoner emellan, som även bör kunna användas för större bataljer.

Jag borde ha haft någon lapp där alla (fyra) stridsmanövrar fanns, för satsningssystemet vållade lite tankebry i början för spelarna. Jag ogillar själv att det bryter mot hur man förändrar FV i övrigt. Funderar på att ändra så att alla negativa modifikationer börjar nedifrån (Tellus-stylee) istället för att sänka FV. Jag gillar det inte, för det fuckar upp Effekten (mitten för förklaring), men det får jag ta. Nåja, nog om det.

Söndag och framåt förflöt mest med spelande och skämtande. I Indierummet hade vi en riktig solstråle som satt bredvid Älvekatt. Han såg så sliten ut att inte ens katten ville släpa in honom och lät mer oengagerad (på grund av sömnbristen) än killen som läser TVShopreklamen. När han försökte vara artig och få igång en konversation genom att fråga en polare om han hade haft kul på konventet så gjorde han det med så totalt ointresserad röst att polaren svarade "Ja, det steg precis nu". Jag kunde inte hålla mig för skratt (men jag antar att man måste ha varit där för att bla, bla).

Descent är ett brädspel där spelarna spelar ett äventyrargäng i ett grottsystem och där en av spelarna är en spelledarna som skickar fram monster (största monstrets massa var 10 gånger så stor som spelarnas gubbar). Han är tvungen att hålla sig till ett visst antal poäng som denne (får i början utav sin runda och) spenderar på monster som skickas fram emot äventyrargänget. Efter vad som kändes som 2 timmars spelande tittade någon på klockan och sade att vi suttit vid brädet i 6 timmar!! Spelet var skitkul (och dyrt - 700 spänn) men man blev för bra för snabbt. För att "kampanjspela" (man hade olika äventyr), så måste man nog husregla rätt mycket.

Dracula (heter säkert något mer än bara "Dracula") var ett annat brädspel som fick mig att tänka på den där knappliften i den lilla snöbacken som jag hade vid mitt barndomshem. Den där backen där det tar 3 minuter att åka i liften och 20 sekunder att åka ner. Jag kom å tänka på det, eftersom "spelledaren" tog nämligen runt 1,5 timmar på sig att läsa reglerna och sedan spelade vi igenom det på kanske 40 minuter. Spelet gick ut att samarbeta för att döda Dracula, som styrdes utav en spelledare. Rätt kul mekanik och det blev en hel del klur och samarbetande, så där hade spelet lyckats. När brorsan slog sig ner vid bordet efter en rökpaus, så utspelades följande konversation mellan mig och han:

"Du luktar rök. Nu tänker inte jag hångla med dig."
"Det är ändå inte lika kul att hångla med dig som förut."
"Nä, du slutade när jag fick tänder."

De andra runt bordet tittade mest förskräckt/äcklat på oss.

Sista kvällen så käkade jag och mina två kompisar från spelgruppen som en avslutning på ett trevligt litet ställe (för stället vi tänkt att käka på hade stängt) där den ur klientelen som druckit minst var den som fortfarande kunde prata. Sedan slutade vi med att spela Kill Dr Lucky i kafeterian då en fascistgrunt med ängeltröja kommer fram och säger åt oss att om vi inte betalar inträde så kommer han att köra bort oss från konventet, trots att vi spelade vårt eget spel. Jag blev förbannad men pös iväg ändå. De andra blev avskräckta och åkte hem från konventet.

Konventetsnatten avslutade jag med att testspela Yyys rollspel Skuggspel, där mekaniken var intressant med betoning på relationer och personlighetsdrag men där jag mest satt fundersam till tärningssystemet till färdigheterna, för det var det som användes mest (det andra var inte klart). Jag blev dock impad av hur väl Yyy lyckades väva in våra rollpersoner på ett naturligt sätt i scenariot. Uppdraget var första avsnittet i 24 i någon säsong, dock inte i realtid, dock bara ett smakprov (vi avbröt) och dock så utspelades allt i Sverige och inte USA.

Saker att förvånas över
Många tjejer. 25% hörde jag en siffra på. Såg massor av tjejer som spelade brädspel. De är väl antagligen gamla vampirelajvare som har mognat. :gremsmirk:

Östnytts repotage om konvents spelberoendeframkallning, där deras andra uppföljande repotage var ännu mer vinklat.

Effektiviteten vid LinConburgarna. Dock så betalade jag bara för en på konventet (samt fick en av Fogge). På tidigare konvent har jag käkat minst en per dag.

Hur kallt det kan vara på natten och hur kvavt det kan vara under dagen i husbilen. Skitväder!

Priset på slitna DoD-prylar.

Arvidos, som presenterar sig som någon filur. Jag skrattar lite artigt och har ingen aaning om vem han föreställde.

Gastono, som gav tillbaka "Du är trevlig"-bäbisen till mig som han fått från GothCon. Jag gav vidare den till en kille från Nyköping som alltid är jätteglad. Men jag kommer aldrig ihåg hans namn.

Se Dimfrost, Snigel och Gurgeh spela Carcassone. Jag trodde att de inte gillar den typen av spel. :gremsmirk:

Att min mobil gick varm. Normalt har jag ingen användning för den. Ingen ringer/SMS:ar mig annars.

Jag såg inga söta tjejer, som jag inte sett förut. Titta gjorde jag dock. :gremtongue: :gremgrin:

Folk jag inte hejade på
Illern
The_Gorger - som var allmänt förvirrad när han spelade Once Upon a Time. Han blandade ihop hjältens mamma och en demon. Ingen stor grej, kan tänkas(?), men han berättade faktiskt om vem som hjälten skulle döda. Fick reda på vem han var efter att vi gått, annars hade jag skakat en tass med honom.
Wheeler
Nightowl
nicole
MrG
Anders_Sveen
Feidu - som jag tycker ser ut som Ghostbusters-Egon på Zaffes bild
Mekanurg
Anders + Tove - som jag förvisso såg
Hunk - som jag förvisso såg
Hvild
BraidsMamma
Renesis - som passerade mig ett antal gånger

Ok, jag börjar bli så van att se alla att jag inte hälsar utan bara börjar snacka med dem första gången jag träffar dem (för att spara tid, antar jag?). Det är någon ful ovana jag har lagt till mig med, som jag måste försöka vänja mig av med.


Jag börjar tröttnat på konventandet. Det är mycket att slita för men lite som man får. Möjligt att jag känner så, för att jag inte drar på några arrangemang nu för tiden. Det som verkligen räddade mig var min gulliga tjej som jag spenderade två första timmarna varje dag till att SMS:a och drömma om (vilket ofta gjorde att jag somnade om). Jag undrar vad de andra tänkte när jag dök upp runt 15-16-tiden varje dag. :gremsmile: Kan säga att jag aldrig sovit så mycket på det här konventet som något av de andra (tillsammans?). 9-11 timmar varje dag, med avbrott för när de andra vaknade och drog från husbilen. Rejält lyxigt var det också att kunna ta husbilen till duscharna som var 20 minuters promenadväg bort.

Det andra som räddade mig var att jag mötte två från gamla spelgruppen, så att jag kunde umgås med dem resterande konventet efter att Muggas tyvärr åkte hem. Det var skitlänge sedan jag träffade dem och jag trivs skitbra i deras sällskap. Eftersom jag hade min knutpunkt hos de andra i Looney Lab, så svängde jag ofta förbi där för att hämta saker eller ladda min mobil och sedan dra igen efter 30 sekunder. thark tyckte tydligen att jag var snäsig, men jag försökte bara göra en rolig grej utav det varje gång jag dök upp. Om man snackar otrevlighet så var det inget jag gjorde mot Krille, som jag tittade förbi två gånger trots att jag märkte på personens kroppspråk att han kände igen mig. Han stod dessutom precis bredvid mig. Jag hälsade dock till sist och bad om ursäkt för min ignorans. :gremsmile:

/Han som inte orkade göra en humoristisk konventsrapport
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Online Volcano

Play-by-web finns i princip redan... Dels kan man spela på wikis, finns nog exempel på det på icehousegames.org och dels så finns det ett java-program som heter Javolin som har stöd för online-spel, som kan vara live eller turn-baserat. Är inte hundra på att just Volcano finns med, men flera andra Icehouse-spel finns med och det läggs till nya hela tiden.

Jag spelar gärna över internet om du vill prova på.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Som vanligt var det trevligt att träffa alla forumiter, även om jag dök upp lite sent och hängde väldigt lite i llabs-rummet, då jag för en gångs skull var anmäld till en massa rollspelspass. Var trevligt att bli spelledd av The_Gorger i MrG:s scenario, och den tidigare raggades även med till Afterdeath, ett scenario som tyvärr inte var så trevligt som jag hoppats på. Lika galet som väntat var det dock.

Att de Treehouse-tuber Fogge och jag köpt in för att kunna sälja tog slut två timmar efter jag anlände var kanske inte jätteoväntat, men synd att vi inte vågade beställa fler. Det var väldigt efterfrågat, likaså var det intressant att se folk som blev besvikna över att Ultra Ducks-expansionen bara var en expansion... Kanske skulle man se till att det finns ett komplett spel att köpa ändå...

Fick även provspela Davids Skuggspel, vilket var riktigt trevligt, även om det i slutet av konventet var svårt att sätta sig in i det något annorlunda regelsystemet trots att jag sett det i flera utvecklingsstadier.

Till sist skapade Stoffe och jag naturligtvis ännu ett spel under LinCon, något som är blivit en tradition under LinCon för oss. Vi planerar till och med att fixa det som ett arrangemang nästa år, så att fler kan komma med och hjälpa till att skapa LinCon-spelet 2007. Årets spel är nog det bästa hittills, det är ett snabbt och enkelt brädspel med en hel del taktik, och av döma av hur många som stannade och tittade på speltesten och villigt hjälpte till att provspela och fortsatte om och om igen så tror jag att det kan bli riktigt bra. Kommer ha med detta på alla kommande konvent närmaste året och tvinga alla jag träffar att provspela det, så håll er undan om ni inte gillar abstrakta brädspel. =]

Tack alla för ett trevligt konvent!
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Pyramidspel

Det var inte volcano (tror jag) utan det där man skulle bygga staplar som man kunde "splitta" och "mina". Man räknade sedan antal pluppar på de staplar där man själv ägde den översta. Du var ju med och spelade vill jag minnas.

Och nej inga pengar var inblandade. Menar jag behöver inte den sortens pyramidspel för att förlora pengar. Murphy har ju mig på snabbval... :gremfrown:

/Ulfgeir
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Pyramidspel

Ah, Icetowers. När jag blev nukad av Yassilus, den lilla pojkslynan. Så var det ja.

Får väl lura dig att spela Volcano nästa konvent, det är lite mer... intellektuellt. :gremlaugh:
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Online Volcano

Ah. Jag var nog egentligen mer intresserad av kodningskluret än att faktiskt spela det hela. Får väl ta en titt på det hela och se om det är någorlunda bra, annars har jag ju faktiskt fortfarande en ursäkt att skriva eget. :)
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Online Volcano

Tror det finns nån variant av att få automatgenererade Icehouse-pjäser till Zendo-koans via Povray, har iaf diskuterats på Icehouse-listan.
Om det inte finns Volcano till Javolin så kan du ju alltid koda den modulen, då behöver du ju bara fundera på att få till själva spelmekaniken, rendering och spelarhantering och liknande slipper du. Vilket är bra om det är det tidigare som är intressant, vilket iaf jag tycker.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: LinConrapport - 2006

Dracula (heter säkert något mer än bara "Dracula")

Fury of Dracula.

Videorecenscion, något mer entusiastisk än Hans, finns här.

Bekant i spelgruppen hade gillat det, personligen tycker jag på rena fördomar inte det låter så intressant.

I ditt fall låter det ju dock som ni fått någon som var extremt dålig på att förklara regler. Jag har kunnat summera fecking ASL (SK, förvisso) för polare på trekvart och spela det utan större problem efter det (och jag är som bekant inte bra på att vara kortfattad), då ska inte ett fjamsigt deduktionsspel ta det dubbla. :)

Att min mobil gick varm. Normalt har jag ingen användning för den. Ingen ringer/SMS:ar mig annars.

Den ringde fan stup i ett när du hade lämnat den i hippie-rummet. :)

Effektiviteten vid LinConburgarna.

Yyys förhandsdiss till trots tyckte jag de var klart okej och väl värda sina 25 spänn. Dessutom sågs mannen ifråga själv glufsa i sig två stycken på under tio minuter, så vafna. :)

thark tyckte tydligen att jag var snäsig, men jag försökte bara göra en rolig grej utav det varje gång jag dök upp.

Jag uppfattade det mer som tröttsnäsighet, men att döma av dina sovtider känns ju det osannolikt. ;-)

Många tjejer. 25% hörde jag en siffra på. Såg massor av tjejer som spelade brädspel.

...vilket bara gör Det Beryktade Inslagets kommentar om "endast killar" ännu roligare. Definitivt klart högre andel sympatiska ögonvilningsobjekt än vad jag är van vid från konvent (men då var det åas ett antal år sen senast).
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Online Volcano

Ja, gränssnitt suger på alla sätt och vis. Det är jag lika glad om jag slipper. :)
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Online Volcano

Sidan www.superdupergames.org innehåller en hel bunt onlinebaserade spel, bland annat ett par Icehouse-spel som Zendo. På deras wiki finns även lite info om hur man kan använda deras povray-baserade framework för att göra egna spel.

Javolin, som jag nämnde tidigare och som numer tydligen heter Gamut, nyttjar Jabber för all internettrafik och användarhantering och har flera olika klienter. Java-versionen funkar i Mac OSX, Windows och Linux, och jag tror det finns os-specifika klienter också.

Kan inte se att nån av dessa stödjer Volcano, så sätt igång! =]
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,927
Location
Sandukar
Jag, Blasphemy och Blaren var uppe på lördagen. Det var mycket business talk (med främst Legion) men det var inspirerande och glädjande. Sprang på Fogge med sitt berg av burgare, Arvidos utan skägg (som dock försvann likt en skugga), Hunk och en mycket trött MrG.

Senare var det en hel del snack med Anders Gillbring (Tove var out of sight, tyvärr). Mötte Krille som var gladare och piggare än på länge och vi tjötade, dissade och var tekniknördiga. Det var ett av få konvent som jag fick tid att verkligen prata lite med honom, något som jag har saknat. Får väl sluta springa på arrangemang hela tiden.

En burgare blev det.

Sedan hem. 60 mil tur och retur. Men det var kul.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Feuflux dagbok

Måste hålla med Feuflux förslag här..
Det är smidigt att gå fram & peta lite artigt på folk ! Folk härifrån är, om något, ännu trevligare IRL !! tro mig ! =)

/ Johan K, som gjärna skulle träffat annu fler personer härifrån IRL ! Så dyk yupp på SydCon allesammans ! :gremlaugh:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Fogge med sitt berg av burgare

Det var bara två (eller om jag höll en tredje åt någon) och jag skulle faktiskt bara ha en själv! :gremgrin:
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Kom tyvärr rätt sent på lördagen så jag missade dig, men det blir väl fler konvent.

Tror jag misslyckades prata med Krille också, och isf ber jag om ursäkt, nån av oss var alltid på väg eller borta (jag är alltid lite borta dessutom...)

Och som alltid, om folk inte hälsar på mig så hälsar jag inte tillbaka, mest för att jag inte har nån koll, inte för att jag är/vill vara otrevlig. =]
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,927
Location
Sandukar
Tre. Och du såg så skyldig ut så du åt dem säkert själv. Allihop. Och sedan tre till! Sådetså.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Jepp, ledsen att jag inte stannade för att prata, jag hade smitit iväg från mitt rollspelspass för att skaffa lite kaffe och hade lite bråttom tillbaka.

Kanske borde ha påpekat för folk att jag klippt mig, även om det börjar bli alldeles för långt igen (går ju ner över öronen för tusan bövlar!), var en hel del som fick sig en smärre chock verkade det som.
 
Top