Nekromanti LinCon piskad av Nordsken på rollspelsfronten?

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Staffan;n321123 said:
Linköping ligger trots allt relativt nära Göteborg,
Om du inte stammar från norr om Dalälven, eller typ Perth, Vladivistok eller Nome, ska du fan ha en enorm eloge för den meningen.

Och att hitta lokaler till det vettigt pris i Stockholm är väl omöjligt. Tror ni Norra Latin tar tre- eller fyrdubbelt mot Hvitfeldska? Det är lite sen känslan man får.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,648
Location
Uppsala
gabrielledebourg;n321088 said:
Jag tror det är mer så som fungerar här, med mindre events men oftare.
Hur håller en sig uppdaterad på den typen av events? "Oftare" låter ju förträffligt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Möller;n321170 said:
Om du inte stammar från norr om Dalälven, eller typ Perth, Vladivistok eller Nome, ska du fan ha en enorm eloge för den meningen.
Jag är smålänning som numera bor i Skåne. Det är 25 mil mellan Göteborg och Linköping, vilket ju inte är nästgårds, men det är ju ett rimligt avstånd. Eller för att utgå från Lund där jag bor, så är Göteborg ungefär 25 mil fågelvägen, och Linköping 35 mil. Det kan ju spela kvitta men Skellefteå är 110 mil bort. Det är, för att använda en teknisk term, långt utav helvete.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
gabrielledebourg;n321088 said:
De roligare nyheterna har dock varit en stor ökning i mindre rollspelsevent i Stockholm, från återkommande rollspelsträffar på SF Bokhandeln, Stadsbiblioteket och flera träffar med Rollspelsfrämjandet (som arrangeras av Studiefrämjandet). Jag tror det är mer så som fungerar här, med mindre events men oftare.
I Norrtälje har vi kört Nördhäng varannan söndag med roll-, bräd-, konfliktspel och nördpyssel. Som mest har det varit 35 deltagare så det är verkligen i kategorin "mindre". Men vi har hunnit med Tails of Equestria, Handbok för superhjältar, Symbaroum, Hjältarnas tid och Järn, samt föreläsning av Dark Norths Martin Dunelind. Förhoppningsvis kan vi utveckla Nördhänget ännu mer till hösten.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,310
entomophobiac;n321177 said:
Hur håller en sig uppdaterad på den typen av events? "Oftare" låter ju förträffligt.
De flesta är duktiga att lägga ut på Facebook: SF Bok gör
alltid events till exempel (så prenumererar du på deras events får du dem), Rollspelsfrämjandet har en egen grupp och lägger också ut där. Du kan även fråga i Brädspel Stockholm och framförallt Bräd- och Rollspelsforum. ska jag plugga QueerNördarna hat vi också en grupp för rollspel, samt att vi kör våra spelträffar varannan vecka i Stockholm och en gång i månaden i Göteborg (de har dock mindre rollspelsfokus).
 

Yabob

Veteran
Joined
18 May 2019
Messages
1
Khan;n321048 said:
Jag har också upplevt att de allra flesta äldre konvent, GothCon undantaget, har falnat betydligt sedan jag började åka för femton år sedan ungefär. Både färre rollspel, men också färre arrangemang i största allmänhet. Det leder till färre besökare, vilket ger mindre engagemang till nästa års arrangörer och så vidare. BSK och LinCon drog väl runt 1200-1500 pers när de var som störst? Nu är det runt tredjedelen av det som kommer på BSK, och inget av de stora företagen. Tror LinCon har siffror i samma härad.
Det är nog främst rollspelandet som har sjunkit på LinCon, för konventet som helhet har aldrig varit så stort som det är idag. 2018 sattes en ny toppnotering med över 1700 registrerade deltagare (den senaste av flera toppnoteringar under senare år). De som bara går dit och tittar räknas inte in.

Den överväldigande majoriteten av de personerna är förstås där för att spela brädspel, figurspel och kortspel (bara Magic brukar stå för runt 200+ personer).

Har själv arbetat med LinCon tidigare och det är väldigt ovanligt att jaga arrangörer (mer än en inbjudan till förra årets arrangörer). Lokalerna brukar bli så fulla så att man tvingas tacka nej till arrangemang i slutänden (i år var det fullt i mitten av februari).
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Yabob;n321336 said:
Det är nog främst rollspelandet som har sjunkit på LinCon, för konventet som helhet har aldrig varit så stort som det är idag. 2018 sattes en ny toppnotering med över 1700 registrerade deltagare (den senaste av flera toppnoteringar under senare år). De som bara går dit och tittar räknas inte in.

Den överväldigande majoriteten av de personerna är förstås där för att spela brädspel, figurspel och kortspel (bara Magic brukar stå för runt 200+ personer).

Har själv arbetat med LinCon tidigare och det är väldigt ovanligt att jaga arrangörer (mer än en inbjudan till förra årets arrangörer). Lokalerna brukar bli så fulla så att man tvingas tacka nej till arrangemang i slutänden (i år var det fullt i mitten av februari).
Vad roligt att få höra lite konkreta siffror!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
"Horder av rollspelare" var beskrivningen som bäst beskrev fredagen och dagen idag på Nordsken. Något lugnare i torsdags. De rollspelsansvariga fick låna ihop tält/rum för att få plats med alla. Intresset var överväldigande!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag gillade verkligen stämningen på lincon innan de flyttade ut till universitet. Har inte vart där sen första året de var där ute och sovsalen var en motorhall ca en miljon mil från konventsområdet. Stängde man dörren till rollspelsrummen gick de inte att öppna igen. Massor sv studenter var där och studerade mitt bland brädspelen. Oddsen är att jag skyller ifrån mig lite men satan vad det kändes som att de mördat konventet första året det inte längre var på ljunkan.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Jocke;n324419 said:
Jag gillade verkligen stämningen på lincon innan de flyttade ut till universitet. Har inte vart där sen första året de var där ute och sovsalen var en motorhall ca en miljon mil från konventsområdet. Stängde man dörren till rollspelsrummen gick de inte att öppna igen. Massor sv studenter var där och studerade mitt bland brädspelen. Oddsen är att jag skyller ifrån mig lite men satan vad det kändes som att de mördat konventet första året det inte längre var på ljunkan.
Har att göra med att LinCon inte direkt var välkomna på Ljungstedt men univsersitetet har inget emot att hyra ut till rollspelare. Detta är fragment från vad jag hörde var en av anledningarna till bytet. Jag gillade också det gymnasiet bättre.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Just hemkommen från LinCon måste jag ändå säga att LinCon har betydligt bättre lokaler än till exempel GothCon. Inte lika trångt, mycket närmare mellan olika saker (och inga trappor) och dessutom känns det att det är modernare lokaler med bättre luft. De har också en tevagn som kör runt teet mellan lokalens olika salar, vilket uppenbarligen inte hade fungerat särskilt bra på Hvitfeldtska.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Jag är också på väg hem från LinCon och hade riktigt kul. Men jag saknade rollspel. Hur kul jag än hade i indierummet var det lite tomt. Jag vet fem-sex scenarion jag var sugen på på GothCon som jag inte får chansen att spela någonsin nu. Det hade varit kul om några av dem hade dykt upp även på LinCon.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Khan;n324469 said:
Jag vet fem-sex scenarion jag var sugen på på GothCon som jag inte får chansen att spela någonsin nu.
På den punkten överraskade Nordsken. Tyckte mig se flera rollspelsarrangemang i schemat som jag kände igen från GothCon.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Björn den gode;n324451 said:
Just hemkommen från LinCon måste jag ändå säga att LinCon har betydligt bättre lokaler än till exempel GothCon. Inte lika trångt, mycket närmare mellan olika saker (och inga trappor) och dessutom känns det att det är modernare lokaler med bättre luft. De har också en tevagn som kör runt teet mellan lokalens olika salar, vilket uppenbarligen inte hade fungerat särskilt bra på Hvitfeldtska.
Jag blev förvånad över hur bra luft det var. Det är (tror jag) 4 eller 5 år sedan jag traskade runt inne på konventet men jag minns det som att det var varmt och väldigt syrefattigt den gången.
Antalet microvågsugnar har ökat med typ 700% (nä, liten överdrift kanske) sedan jag pluggade där. :)

Jag var på ett LinCon på Ljunkan (som flanörbesökare) men det jag minns därifrån var att det var svårt att hitta. C-huset på universitetet är väldigt lätt att hitta i.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
luddwig;n324474 said:
På den punkten överraskade Nordsken. Tyckte mig se flera rollspelsarrangemang i schemat som jag kände igen från GothCon.
Bifurs fenomenala "Mörkret kallar" som jag spelledde är ett av de äventyr som först spelades på GothCon, likaså Gabrielle de Bourgs "Spökhuset i Färentuna". Mycket möjligt att även andra äventyr kom via GothCon. Det spelades många schemalagda pass med olika rollspel och massor av drop-in-pass hos Eloso med deras spel. Jag var lite besviken på rollspelsbiten på Nordsken i fjol, men älskade arrangemangen i år. Nästa år blir det förmodligen ännu bättre.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Varit en hel del på LinCon förr, men det känns som deras intresse för rollspel stadigt sjunkit ... vilket är synd, för Linköping ligger strategiskt till, lätt att ta sig dit från det mesta av Sverige, utom Norrland då. Och de har bra lokaler.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
luddwig;n324474 said:
På den punkten överraskade Nordsken. Tyckte mig se flera rollspelsarrangemang i schemat som jag kände igen från GothCon.
Jag tror det är rätt tacksamt, misstänker att överlappet mellan GothCon-besökare och Nordsken-besökare inte är så fasligt stort. Höll på säga att det kanske är störst bland spelledarna, men det vet jag ju faktiskt inget om.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
DeBracy;n324534 said:
...misstänker att överlappet mellan GothCon-besökare och Nordsken-besökare inte är så fasligt stort.
Min bedömning är att överlappet är väldigt litet. Avståndet är förstås en orsak men Nordsken riktar sig också till en mer bland publik både när det gäller ålder och intressen.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Björn den gode;n324451 said:
De har också en tevagn som kör runt teet mellan lokalens olika salar, vilket uppenbarligen inte hade fungerat särskilt bra på Hvitfeldtska.
Något år på GothCon gick det runt personer till spelsalarna med en bärbar tetermos och frågade folk om de ville ha. Det saknar jag!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Tillbaka från LinCon. Jag har spelat så sjukt mycket rollspel; mycket mer än jag gjorde på GothCon. Ibland känns det som att trycket på LinCon är större än på GothCon, men det kan ju ha att göra med bristen på andra rolllspelsarr. Tror vi låg på runt 70 pers/dag, ej inräknat arrangörer (men många räknades flera gånger, då de var med på flera pass). Så rollspelandet lever och har hälsan på LinCon, även om det bara är Indierummet. Mer tid, tevagn och bättre lokaler än GothCon gör att jag tycker att LinCon klart är med och tävlar om "bästa rollspelskonvent". Det enda GothCon vinner på är att det är fler forumiter där. Framförallt norrlänningarna saknas djupt på LinCon. Hade wilper , DeBracy , GnomviD och Korpa dykt upp så hade LinCon varit bättre än GothCon. Kanske en kloptok som inte hade någon OSR-hörna och därmed tvingades spela med oss hippies, också.
 
Top