Nekromanti LinCon piskad av Nordsken på rollspelsfronten?

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
422
Location
Linköping, Sverige
Hej!

Möjlig rant från medelålders surgubbe.

Varför hamnar en massa koola rollspelsscenarion på Nordsken och inte på LinCon? Vad gör Nordsken rätt? Varför väljer rollspelsarrangörer Nordsken istället för LinCon?

LinCon har en lång historia vad gäller att arrangera rollspel men tappade någon gång efter 2000 för att nu ha kommit igen lite till en låg (i antal) men ganska stabil nivå. Det synes mig att man inte riktigt nått upp till en kritisk massa. Dvs för få arrangerar, så inte så många spelar, så inte så många vill arrangera osv.

Hur har då Nordsken, som ändå är ganska nytt på rollspelsfronten lyckats sno åt sig en del tunga namn? De har Eloso med sina högaktuella spel. De nallar till sig Gabrielle de Bourg, het som attan i rollspelssvängen. Gunilla Jonsson och Mikael Petersén har de fått dit. Med flera. Varför vill de åka dit och inte till LinCon som är ett klassiskt rollspelskonvent?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
McAber;n320989 said:
Hej!

Möjlig rant från medelålders surgubbe.

Varför hamnar en massa koola rollspelsscenarion på Nordsken och inte på LinCon? Vad gör Nordsken rätt? Varför väljer rollspelsarrangörer Nordsken istället för LinCon?

LinCon har en lång historia vad gäller att arrangera rollspel men tappade någon gång efter 2000 för att nu ha kommit igen lite till en låg (i antal) men ganska stabil nivå. Det synes mig att man inte riktigt nått upp till en kritisk massa. Dvs för få arrangerar, så inte så många spelar, så inte så många vill arrangera osv.

Hur har då Nordsken, som ändå är ganska nytt på rollspelsfronten lyckats sno åt sig en del tunga namn? De har Eloso med sina högaktuella spel. De nallar till sig Gabrielle de Bourg, het som attan i rollspelssvängen. Gunilla Jonsson och Mikael Petersén har de fått dit. Med flera. Varför vill de åka dit och inte till LinCon som är ett klassiskt rollspelskonvent?
Äger de rum samtidigt dessa konvent? Det skulle ju vara rätt kasst om rollspelskonvent konkurrerar med varandra. Kanske de har bättre kebabtallrik i staden där Nordsken äger rum? Billigare hotell? Nu har jag aldrig någonsin besökt ett rollspelskonvent.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Indierummet finns ju på LinCon. Så då vinner ju de på rollspelsfronten, trots allt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Från någon som faktiskt deltagit i möten för några år sedan.

Det är enkelt. Ingen i LinCon-ledningen eller arrangörsgruppen har ett brinnande intresse för rollspel.

De som är intresserade av något är intresserade av figurspel.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Rickard;n321006 said:
Från någon som faktiskt deltagit i möten för några år sedan.

Det är enkelt. Ingen i LinCon-ledningen eller arrangörsgruppen har ett brinnande intresse för rollspel.

De som är intresserade av något är intresserade av figurspel.
Är det inte mycket sådant överlag nu för tiden? Ett tag funderade jag på att gå med i VÄS rollspelsförening, men de verkar mest sitta och lira brädspel, figurspel och Magic the Gathering? Jag vet inte hur populära de nya svenska rollspelen är egentligen? De kanske säljer bättre i USA? Och på Youtube så lyser de med sin frånvaro, det är typ bara Rollspelsmåndag som man kan titta på om man vill se hur det går till att lira t ex Ur Varselklotet?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
En gissning är att Nordsken är så mycket mer än bara ett rollspelskonvent. Det finns något för alla, även för de som inte primärt är rollspelsintresserade. Vi var där i fjol och även om det fanns en del rollspelande, var det lite undanskymt med, vad jag förstår, många pass som inte fick tillräckligt med deltagare. I år ser det ut att bli betydligt bättre.

Eloso har en stark närvaro på Nordsken, kanske delvis för att Daniel Lehto är hemmahörande i Norrland. Väldigt kul att Gabrielle också kommer dit! Men tyvärr är det få av de andra rollspelsföretagen som kommer dit. Förmodligen behöver den lilla rollspelsdelen av Nordsken bli större innan det händer.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Nordsken är en spelfestival med massor av besökare som inte är insyltade nördar (kids, barnfamiljer, pensionärer). Jag tror det är ganska gött för rollspelsföretagen att vara där i mässliknande miljö och träffa folk som inte är den redan invigda kundbasen. Sagospelet Äventyr har varit på Nordsken i åratal, så att Eloso drar dit känns helt givet.

Det är roligt om Nordsken får en livskraftig rollspelsdel, för det har varit en av de svagare sidorna när det gäller spel. Nordnordost-gänget har varit där och haft indierum (vi var med redan första året) och sedan spelsalong (samma sak, fast utan att köra indiespel exklusivt) lite då och då.

Rollspelsmässigt har jag förstått det som om LinCons rollspelsstjärna dalade för ganska länge sen, utöver Indierummet-gänget? Jag har aldrig varit dit så det är en uppfattning jag har på rätt vaga grunder.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,310
Här har jag rätt många skäl till varför jag och flera valde Nordsken över LinCon (som nämnd i tråden). Tänkte att jag faktiskt kan ge rätt klara svar varför jag valde Nordsken över LinCon.

Den första saken varför många väljer Nordsken är faktisk rätt enkel: Nordsken frågar folk. De får sådana som mig, Micke och Gunilla och så vidare för att de aktivt rekryterar gäster och vill få oss att åka dit. LinCon har inte varit i kontakt med mig, utan där finns en mer förväntan att anmäla sig.

Här kommer den andra biten in: Nordsken är i grund och botten något som riktar sig till och jobbar med skapare och företag. Eloso har ju ett stort samarbete med den till exempel, därför gör de mycket där. Nordsken hör också av sig till företagen för att få dem att arrangera: jag ser till att både Kutulu och Ur Varselklotet spelas där eftersom Nordsken hörde av sig till Eloso och Fria Ligan och bad dem om att ha sina spel där. Det här ger helt enkelt stora incitament för företag och skapare att synas, då det är ett stort marknadsföringssyfte med det. LinCon bygger mer på att få dit folk som själva vill arrangera och är det dåligt med arrangörer blir det mindre, men eftersom de också ”förväntar sig arrangörer” istället för att rekrytera företagen bakom har få personer samma incitament.

Det andra som gör att Nordsken också får med alla företag och skapare är storleken och bredden. Nordsken har fler besökare än LinCon och framförallt en större bredd på ämnen och utbud. LinCon är uttalat ett spelkonvent, medan Nordsken utmålar sig som en nördfestival och det gör en jätteskillnad. För mig, Micke och Gunilla gör det att vi också får möjlighet att naturligt prata om andra ämnen, som exempelvis fantastik och den större bredden på folk lockar helt krasst en större publik. Hur mycket vi vrider och vänder på det är sådana här deltaganden mycket en fråga om marknadsföring och jag kommer få mycket starkare marknadsföring och bygga ett hårdare varumärke om jag pratar queera monster med Mats Strandberg på Nordskens scen än vad jag kan synas till samma grad på LinCon.

Här går det såklart att dra parallellen till GothCon, som liknar i LinCon på många sätt. Men GothCon har en så stark koppling till branschen och är lite mer som rollspelsvärldens bokmässan: det dikterar många släpp och ger en direkt möjlighet för många av företagen att demospela sina spel (utan tvekan en stark koppling som finns mellan mina arrangemang på GothCon). Sedan finns det en hel del överlappnande mellan GothCons publik och LinCons, bland oftast redan inbitna spelare, medan Nordsken verkligen tillåter en att nå en större och framförallt bredare publik som inte GothCon når.

Konferensen innan Nordsken är självklart också en annan viktig del, då den också verkligen ger en stark och viktig branschkoppling mellan Nordsken och spelbranschen i stort (speciellt med många tunga gäster).

Jag hoppas det här ger er en bra insikt, men i mitt och många skapares fall är valet av Nordsken och LinCon väldigt mycket karriärskopplade och helt ärligt ligger LinCon så mycket efter för att locka in mig och ordentligt överväga det. Och för att vara krass: de som ber mig komma dit kommer jag alltid att vara mer intresserad av att överväga än de som inte gör någon effort.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Genesis;n320999 said:
Indierummet finns ju på LinCon. Så då vinner ju de på rollspelsfronten, trots allt.
Tja, jag kommer köra drop-in under Nordsken, så det finns lite indie även där :)

Nå, som någon som har varit med och arrat rollspel på Nordsken med Nordnordost sen första konventet, har jag väl lite insikt. Debbie pekar på en viktig sak, nämligen att företagen kan ställa upp på en mässliknande tillställning. Varför rollspelen fortsätter dra in folk har nog med att Norsken i alla år har haft arrangörer som verkligen vill lyfta fram rollspel, tvärtemot vad Rickard beskriver att Lincon gör. Rollspelsansvariga har inför varje år uppvaktat oss eldsjälar i Norrland och raggat arr, gett oss fria tyglar att lägga upp våra arr som vi vill, samt diskuterat hur man bäst lägger upp rollspel såväl schemamässigt och platsmässigt. Att Eloso har en så stark närvaro där har väl också delvis att göra med att Daniel Lehto har varit rollspelansvarig på Nordsken de föregående tre (?) åren. Nordsken har aldrig varit ett bra rollspelskonvent, men arrangörerna har verkligen gjort sitt yttersta för att ge oss bra möjligheter och visa uppskattning. Därför fortsätter vi att åka.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
DeBracy;n321011 said:
Nordsken är en spelfestival med massor av besökare som inte är insyltade nördar (kids, barnfamiljer, pensionärer). Jag tror det är ganska gött för rollspelsföretagen att vara där i mässliknande miljö och träffa folk som inte är den redan invigda kundbasen. Sagospelet Äventyr har varit på Nordsken i åratal, så att Eloso drar dit känns helt givet.
Jag håller med dig och tycker det är märkligt att Eloso är det enda större rollspelsföretaget där. Helmgast var på plats i fjol men kommer inte att ha någon monter i år. Jag tror t.ex. att Fria ligan i allmänhet och Alien RPG i synnerhet, hade blivit enormt populärt bland Nordskens besökare.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,310
Rangertheman;n321022 said:
Jag håller med dig och tycker det är märkligt att Eloso är det enda större rollspelsföretaget där. Helmgast var på plats i fjol men kommer inte att ha någon monter i år. Jag tror t.ex. att Fria ligan i allmänhet och Alien RPG i synnerhet, hade blivit enormt populärt bland Nordskens besökare.
Kostnad vs effort. Eloso är ju med som sponsor och arrangör på festivalen, så det är ju rimligt att de är med (de har mer än bara monter, som delansvariga för konferensen). För de andra är det ju så att åka dit med monter kostar rätt mycket i resor och frakt (problemet med att ha något låååångt bort), samt personal, gentemot vad du lockar. Tyvärr är ju inte rollspel lika stort som många andra hobbies, så att ha en monter där gör det tyvärr svårt att gå runt. Fördelen med spelen är att de är lättare att ordna, då du kan be det arrangeras, mer för att bygga spelets och varumärke.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
422
Location
Linköping, Sverige
Så Norsken är mer en mässa med rollspel (blan annat), vilkat gör att man vill åka dit som företag? Dessutom är de bättre på uppsökande verksamhet?

Av diskussione får jag intrycket av att LinCon inte direkt raggar arrangeman. De sitter mer och förväntar sig att vill arrangera något, bara för att?

Jag kan tycka att som rollspelskonent bord edet ligga i ens intresse att jaga speltillverkare ganska aktivt. Samt att försöka rekrytera arrangörer med egna scnarion/spel/osv. Jag antar att detta görs i någon grad, men uppenbarligen är Nordsken bättre på det. Det känns ganska självklart att ifall två event sker samtidigt, och det ena är mer alert, att man väljer det. LinCon behöver steppa up sitt game helt enkelt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Jag upplever rent generellt att de allra flesta svenska rollspelskonventen sker söder om Mälaren. Hur många försök har inte gjorts i Sthlm som fått pyspunka efter bara två-tre år? Att få en göteborgare att åka till Ume är också mycket svårare än att få en umebo att åka till Göteborg.

Jag har också upplevt att de allra flesta äldre konvent, GothCon undantaget, har falnat betydligt sedan jag började åka för femton år sedan ungefär. Både färre rollspel, men också färre arrangemang i största allmänhet. Det leder till färre besökare, vilket ger mindre engagemang till nästa års arrangörer och så vidare. BSK och LinCon drog väl runt 1200-1500 pers när de var som störst? Nu är det runt tredjedelen av det som kommer på BSK, och inget av de stora företagen. Tror LinCon har siffror i samma härad.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Khan;n321048 said:
BSK och LinCon drog väl runt 1200-1500 pers när de var som störst?
Som jämförelse drog Nordsken, enligt Skellefteå kommuns hemsida, 8 600 besökare 2018. Det är klart att en så pass stor mässa kan locka till sig folk och företag även om det tydligen är längre från Stockholm till Skellefteå än tvärt om.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
GnomviD;n321021 said:
Tja, jag kommer köra drop-in under Nordsken, så det finns lite indie även där :)
Jajustdet, så är det ju. Då har nog LinCon inte mycket mer än sin geografi att komma med, trots allt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
luddwig;n321053 said:
Som jämförelse drog Nordsken, enligt Skellefteå kommuns hemsida, 8 600 besökare 2018. Det är klart att en så pass stor mässa kan locka till sig folk och företag även om det tydligen är längre från Stockholm till Skellefteå än tvärt om.
Det är definitivt alltid längre från Stockholm än till Stockholm för de som bor där, oavsett vart man ska.

Undrar varför det aldrig lyckats bli något stort konvent i Stockholm. Potentialen känns ju som om den finns där.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
Khan;n321055 said:
Undrar varför det aldrig lyckats bli något stort konvent i Stockholm. Potentialen känns ju som om den finns där.
Stockholm Tabletop Expo kanske kan bli något vad det lider. Jag vet inte hur välbesökt det var.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Rangertheman;n321058 said:
Stockholm Tabletop Expo kanske kan bli något vad det lider. Jag vet inte hur välbesökt det var.
Det kanske det kan. Garbielle var väl där i någon form och höll i något eller hur? Och Ligan hade ett bord tror jag. Just i Stockholm kanske det även kan handla om konkurrens om "de andra" besökarna i form av Comic-con och Scifi World. Men i stort undrar jag om mycket inte nog beror på brist på tradition. Stockholms spelkonvent hölls väl 2005-2011, d.v.s. sämsta möjliga historiska epok :). Kanske lider staden fortfarande av det? Anekdotiskt men under en perioden hade jag själv flyttat hit och börjar spela (2007), men konventet gick mig ändå helt förbi trots att jag hade koll på t.ex. Mutant-forumet och Trakorien-forumet där man hade kunnat fånga upp det (men inte rollspel.nu konstigt nog...).
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,310
Bifur;n321063 said:
Det kanske det kan. Garbielle var väl där i någon form och höll i något eller hur? Och Ligan hade ett bord tror jag. Just i Stockholm kanske det även kan handla om konkurrens om "de andra" besökarna i form av Comic-con och Scifi World. Men i stort undrar jag om mycket inte nog beror på brist på tradition. Stockholms spelkonvent hölls väl 2005-2011, d.v.s. sämsta möjliga historiska epok :). Kanske lider staden fortfarande av det? Anekdotiskt men under en perioden hade jag själv flyttat hit och börjar spela (2007), men konventet gick mig ändå helt förbi trots att jag hade koll på t.ex. Mutant-forumet och Trakorien-forumet där man hade kunnat fånga upp det (men inte rollspel.nu konstigt nog...).
Jag var där! Höll en panel med Micke och Gunilla och stod i Ligans bås hela helgen. Vad gäller Tabletop Game Expo var det mycket besökare första dagen, då var det riktigt mycket med folk. Dag två var det tumbleweeds fram till lunch, men även när folk dök upp så blev aldrig första dagens ruljans.

Tabletop Game Expo var väldigt kul, men make no mistake: det är en mässa. Det fanns en del rollspel, men de var enstaka pass som hölls. De flesta som var där var där för att kolla i bås och testspela en del spel, men största lockelsen var spelloppisen, som var så gott som slut till dag 2 (därför det ganska svala intresset). För oss i Ligan var vi främst där för att sälja i vårt bås först och främst, med två paneler (ovan nämnda och en med Simon Stålenhag och Orvar Säfström) och vår största lockelse var att ha Simon i vårt bås.

Vad gäller renodlat rollspelskonvent i Stockholm är det svårt, delvis på grund av svårt att få stora nog lokaler, samt hitta arrangörer för det. QueerCon har ju en del rollspel till exempel, men paneler är det stora dragplåstret för oss.

De roligare nyheterna har dock varit en stor ökning i mindre rollspelsevent i Stockholm, från återkommande rollspelsträffar på SF Bokhandeln, Stadsbiblioteket och flera träffar med Rollspelsfrämjandet (som arrangeras av Studiefrämjandet). Jag tror det är mer så som fungerar här, med mindre events men oftare.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
En annan vild gissning är geografin. Linköping ligger trots allt relativt nära Göteborg, så de flesta som kan tänka sig att åka till Linköping för att göra något lika gärna kan åka till Göteborg. Så om man tycker man har resurser att åka på ett arrangemang så väljer man förmodligen Gothcon, då det är större. Om man ska åka på två så får man nog mer för pengarna/ansträngningen av att ta sig till Nordsken, med ett helt annat klientel, än det snarlika Lincon.

Det är så klart inte hela förklaringen, men jag tror det kan vara en komplettering till det Gabrielle beskrev.
 
Top