Nekromanti likt...

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
Re: D&D-versioner

Den svenska versionen av D&D är en översättning av 4th ed Basic, Expert, samt delar av Companion och eventuellt Master Rules (som bakades in i Expert-lådan).

Vad jag minns hade vi inte med något från Master Set i vår Expertlåda. Avsikten var att ge ut resten av Companion Set plus hela Master Set i form av en Mästarlåda.

/Mikael
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
Re: D&D-versioner

Jag skulle vilja ha med Ballys version från 87. Den var trots allt en officiell produkt.

Nu blir jag ju lite nyfiken. "Ballys version"? "Från 1987"?

Vid den tiden var jag ju djupt involverad i D&D, utgivare av den svenska översättningen och generalagent för TSR i Sverige. Varför ringer det ingen klocka i mitt huvud? Senilitet? (Fullt möjligt, men man vill ju hoppas på någon annan förklaring)

/Mikael
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Tackar

Jag väntar en liten stund på fler svar innan jag bygger en omröstning om detta.

MVH

Magnus
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: D&D-versioner

Vid den tiden var jag ju djupt involverad i D&D, utgivare av den svenska översättningen och generalagent för TSR i Sverige. Varför ringer det ingen klocka i mitt huvud? Senilitet? (Fullt möjligt, men man vill ju hoppas på någon annan förklaring)
Du kanske tittat åt fel håll?

Se bifogad bild för en reklamflyer.

(OK, jag får väl erkänna att det var ett experiment i hur långt ut man kunde komma utan att vara OT. :gremblush:))
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
Re: D&D-versioner

Aha, då förstår jag. Flipperspel var inte mitt stora intresse på den tiden.

Fanns den uppställd i någon spelhall i Sverige, tro?

/Mikael
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: D&D-versioner

Fanns den uppställd i någon spelhall i Sverige, tro?
Troligen inte, den tillverkades bara i 2000 exemplar och de börjar bli gamla vid det här laget. Har du tur kan du kanske komma över en begagnad.

Jag skulle dock inte bry mig, som flipper betraktat är det tråkigt jämfört med moderna och är dessutom en drain-o-matic på grund av på tok för öppna outlanes.

Själv har jag "Who Dunnit?", också från Bally.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm


Inte den bästa, utan den mest spelade versionen. Och kanske vilken version man började med.

MVH

M.
 
Top