Nekromanti likt...

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
D&D är mest likt... D&D =)

Dungeons & Dragons är ett av de första rollspelen (Chainmail var väl först - om det nu kunde kallas rollspel). Så det är "alla" andra rollspel som är lika D&D...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Eh... D&D är ett rollspel... Men jag ska vara snäll och utgå från att du menade väl...

Vilka rollspel har du spelat? Det är lättare att ge en vettig jämförelse om vi vet vad du utgår från. Eftersom det ursprungliga Dungeons & Dragons var det första rollspelet så har det likheter med väldigt många andra spel (eller sp har de andra spelen likheter med D&D, men resultater är samma)

Hur som helst, Dungeons & Dragons har följande typiska drag:

-Klasser (classes) och nivåer (levels).

-Standardfantasy, med alver, dvärgar, trolkarlar, krigare och så vidare.

-Ganska mycket regler, men de är numera ganska konsekventa och lätta att begripa

-Relativt mycket magi, monster, mäktiga rollpersoner o.s.v., åtminstone om man utgår från publicerade moduler och äventyr.

-Ingen standardspelvärld följer med reglerna, utan man måste skaffa en spelväld separat (eller hitta på en själv).


-JPS-
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Äsch, du hann först (ant)

Men jag kan trösta mig med att mitt inlägg faktiskt säger något han kan ha nytta av också. :gremwink:

-JPS- är egentligen inte alls irriterad över att du hann först
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Det mesta i alla fall, tack vare Oldtimer här på forumet. Hans D&D-översättningsprojet borde finnas på hans hemsida, som finns i profilen.

-JPS-
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: bwaaa [ant]

Nio minuter längre än du, tydligen. Och din avatar är fortfarande irriterande, om du tänker vara på det humöret :gremtongue:

-JPS-
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,293
Location
Göteborg, Lindome
D&D översattes till svenska första gången 1986. (Basregler + Expertregler)

Sedan översattes Advanced D&D till svenska 1989, men gavs aldrig ut.

Den nuvarande versionen av D&D finns delvis på svenska. Kolla länken i min signatur.

/Mikael
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Precis min tanke

Hur kunde du veta att jag tänkte skriva precis samma sak?

Är det inte dags för en poll snart? Förslag:

Vilken D&D-version gillar du bäst:

1E basic
2E basic
2E Advanced
3E
1E svensk
Bally

Fyll på vad jag missat.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,491
Location
En mälarö
Nu har jag aldrig spelat det men är det inte så att Tunnels & Trolls är en efterapning av D&D (även regelmässigt, inte bara namnkonstruktions-mässigt)?

/Anders
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,293
Location
Göteborg, Lindome
Helt riktigt. Och med coolare namn på trollformlerna... till exempel "Take that, you fiend!" och "Oh, there it is" (Gissa vilka det motsvarar).

/Mikael
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Om det gäller namn säger jag Drakar och Demoner, och även reglerna påminner ju lite om varndra, eller kanske inte men de e ju levelbaserade bägge två!(iaf v6...)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
D&D-versioner

Följande versioner av D&D finns:
D&D 1st ed (tillägg till Chainmail)
D&D 2nd ed, Basic Set
D&D 3rd ed, Basic Set (med tillägget Expert Set)
D&D 4th ed, Basic Rules (med tilläggen Expert, Companion, Master och Immortal Rules)
D&D 5th ed, Rules Cyclopedia (sammanställning av 4th ed Basic-Master i en hardback tillsammans med diverse tilläggsregler)
D&D 6th ed Classic (box som går till level 5 OJMR)
AD&D 1st ed
AD&D 2nd ed
D&D 3rd ed

Eventuellt skulle man kunna skjuta in AD&D 2½th ed - 2nd ed med Player's Option-reglerna (som ändrar på en hel del, framför allt hur man gör figurer). Dessutom borde Hackmaster räknas som en D&D-version eftersom det bygger på AD&D 1st/2nd ed. Den svenska versionen av D&D är en översättning av 4th ed Basic, Expert, samt delar av Companion och eventuellt Master Rules (som bakades in i Expert-lådan).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Re: D&D-versioner

Följande versioner av D&D finns:
D&D 1st ed (tillägg till Chainmail)
D&D 2nd ed, Basic Set
D&D 3rd ed, Basic Set (med tillägget Expert Set)
D&D 4th ed, Basic Rules (med tilläggen Expert, Companion, Master och Immortal Rules)
D&D 5th ed, Rules Cyclopedia (sammanställning av 4th ed Basic-Master i en hardback tillsammans med diverse tilläggsregler)
D&D 6th ed Classic (box som går till level 5 OJMR)
AD&D 1st ed
AD&D 2nd ed
D&D 3rd ed

Eventuellt skulle man kunna skjuta in AD&D 2½th ed - 2nd ed med Player's Option-reglerna (som ändrar på en hel del, framför allt hur man gör figurer). Dessutom borde Hackmaster räknas som en D&D-version eftersom det bygger på AD&D 1st/2nd ed. Den svenska versionen av D&D är en översättning av 4th ed Basic, Expert, samt delar av Companion och eventuellt Master Rules (som bakades in i Expert-lådan).
Jag skulle vilja ha med Ballys version från 87. Den var trots allt en officiell produkt.
 
Top