Nekromanti Likasinnade?

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Onödigt av dig Vinhand

När vissa personer tycks på allvar insinuera att 2nd och 3rd edition bara har kosmetiska skillnader för att de typ bägge använder sig av stridsrundor, initiativ och likande

Om jag skulle vara dessa "vissa personer" så bör jag nog påpeka att jag inte sagt något sådant...
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: så...

Ok, absolut mitt sista inlägg i ämnet sen bör vi ge oss innan vi blir utkastade från forumet.

Grunprinciper, tja vad ska jag säga. Många rollspel är lika om man inspekterar dem på djupet. Färdigheter, grundegenskaper, någon form av turordning - initiv, tålighet, etc. Utförandet och formen för dessa varierar förstås då man använder olika tärningar och sätt att mäta svårighetesgrader. T ex vissa spel använder attackchans - försvar/pansar för att testa anfall medan andra har attackchans följt av avdrag för försvar/pansar vid träff. I grunden samma sak bara att i det senare fallet har anfall delats upp i två moment i stället för ett enda. Personligen känns det för mig som det kvittar. Jag ser för och nackdelar med bägge varianterna. Förmodligen är någon seriös speldesigner som Magnus Seter bättre att vända sig till i ämnet om du vill ha en mer korrekt och djupgående analys ;)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Nybörjarspel (OT)

"Mjo... den till ad&d var litet... nedlåtande ibland."
Aldrig funderat på att den kanske inte var skriven för ett proffs som dig (och mig - JAG VET ALLT! :)? Nybörjare reagerar kanske annorlunda? Mina invändningar var snarast att de... äh, återkommer specifikt om den saken.

"Lättebegripliga, men jag undrar just om de funkar även för den som inte spelat förut - framförallt för den som inte SPELAT förut."
Duhj! Skulle vara "framförallt för den som inte SPELLETT förut."

"Problemet med alla dessa olika intro-versioner verkar vara att de så uppenbart inte är självständiga spel. De är avsedda som inkörsportar till det "riktiga" spelet och det känns. Folk som börjar med dem tycker kanske det är kul men för att göra något mer än de rätt begränsade saker introt tillåter måste man i.a.f plöja igenom en massa böcker.. med allt vad det innebär."
Det fanns material för en hel massa regelbundet spelande i den där intro-boxen - den sortens spelande man själv sysslade med när man började annodazumal. Och om man sedan ÄR intresserad, är det lättare att plöja böcker... därmed inte sagt att böckerna måste vara något otroligt mycket tjockare sedan.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Re: Låt mig göra...

"Att EONforumet har fler inlägg har jag tolkat som att denna sida tidigare varit starkt ihopkopplad med neogames som just ger ut EON. Jag kan iofs ha fel så rätta mig om det är så"

Personligen tror jag att anledningen är att Eon har varit ett nytt frächt och bra (?) svenskt fantasy rollspel medan förra DoD var utbuat av många fans. Så Eon har rullat på med många utbyggnader, och det har varit mycket för folk att prata om spelet.

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Re: diff AD&D D&D3

"Det finns många palladiumspelare som kallar D&D3 för ett palladiumplagiat :)" ???
Vad snackar du för skit, Palladium ÄR ju ett AD&Dplagiat...

Det är ju ganska självklart att D&D3 och AD&D är väldigt lika varandra när båda spelen är baserade på D&D...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Jag tror... (OT)

...att det helt enkelt är så att Chronopia gavs ut under en vikande trend på en marknad som krympte. Det finns en massa spelare som tycker att Chronopia är kul, men jämfört med Drakar och Demoners glansdagar är de bara en bråkdel...

Eon gavs ut när det fanns ett sug efter ett svenskt fantasyrollspel som producerade nytt material, på en marknad som stabiliserat sig på en låg nivå (en nivå som var så låg att det inte lönade sig för Target att vara med där).

I faktiska siffror tror jag att Chronopia sålde minst lika mycket som Eon sålt, men att marknaden helt enkelt förväntade sig betydligt högre siffror av Chronopia än av Eon.

Alltså, om Chronopia sålde 5000 ex så var det katastrof och fiasko. Om Eon sålde 5000 ex var det succé.

Eon klev in på marknaden i rätt ögonblick, och har starkt bidragit till att vi har den stabila situation vi har idag, där Drakar och Demoner kan göra en stark comeback, och Dungeons&Dragons blir ett etablerat spel även i Sverige.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,490
Location
Stockholm
Re: Onödigt av dig Vinhand

I fortsättningen tänker jag ignorera dig helt. När du lär dig att styrka dina argument med mer konkreta och trovärdiga exempel så kanske jag börjar ta dig på allvar igen.

Ähhh--- som hettsigt omotiverade påhopp går så var Vinhands inlägg väldigt snällt.



- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,490
Location
Stockholm
Grotta som grotta, höll jag på att säga.

Det finns stora olikheter mellan AD&D och D&D3E, ja, men till skillnad från dig Tamshan anser jag att likheterna är större. Eller,de likheter som finns består av de element som för många utgör D&Ds "anda". Jag talar om de speciella klasserna, om levlarna, om AC och Hit Points (vilka båda faktiskt fungerar som förr) om de olika typerna av magi, om de karaktäristiska besvärjelserna, om Alignments och om de raser vi alla lärt känna och älska (eller förakta i fallet Gnomes).

I jämförelse med dessa likheter framstår saker som AoO, partial actions och feats som oviktiga. Som småsaker och kosmetiska ändringar.

IMO.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Dilandau on 2001-06-11 11:39.</EM></FONT></P>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Nybörjarspel (OT)

Aldrig funderat på att den kanske inte var skriven för ett proffs som dig (och mig - JAG VET ALLT! :)?

Det är naturligtvis sant, även om jag knappast var proffs på den tiden... Jag hade aldrig spelledit eller sett några andra regler än DoD/Mutant. Det jag tänkte på var mest att det spenderades många sidor med att jämföra olika tärningskombinationer så att man fattade att 1D8 i snitt slog högre än 1D6 o.s.v...

Duhj! Skulle vara "framförallt för den som inte SPELLETT förut."

Mjo, för att göra det lätt för helt gröna spelledare krävs nog: enkla strikta regler och färdiga äventyr som inte kräver så mycket förberedelser eller improvisation.

därmed inte sagt att böckerna måste vara något otroligt mycket tjockare sedan.

Jag är kanske inte ensam i att sakna de gamla boxarna med tunna häften i /images/icons/smile.gif
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: diff AD&D D&D3

Jo, kanske det... men svär inte åt Vindhand för att han säger vad andra tycker?

Tack...


chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Re: Nybörjarspel (OT)

Jag är kanske inte ensam i att sakna de gamla boxarna med tunna häften i

Nope, Vindhand, vi är flera stycken.
Men visst är de fina att titta på och i, de nya D&D Core Books och Forgotten Realms Campaign Setting är en fröjd för ögat men jag har en lumsk misstanka om att vi hade lika så roligt med Mutants låda med en regelbok på 68 sidor och ett äventyr i Mos Mosel.
Jag får också vara ärlig och erkänna att jag är en av de "gamla" DM som nästan hade lagt av, som nu är tillbaka tack vara D&D 3th Ed.

Kauris

"The greatest harm can result, from the best intentions...." The Wizard's second rule
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Nybörjarspel (OT)

Men visst är de fina att titta på och i, de nya D&D Core Books och Forgotten Realms Campaign Setting är en fröjd för ögat men jag har en lumsk misstanka om att vi hade lika så roligt med Mutants låda med en regelbok på 68 sidor och ett äventyr i Mos Mosel.

Jag tror vi hade roligare... eller i.a.f. hade roligt snabbare och effektivare eftersom vi inte behövde plöja tusen sidor tjafsiga pytteregler innan vi kunde börja spela :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Ungefär som att gå på fest

När jag var ung var det kul och nytt och spännande och roligt.

Nu är jag gammal, och har vart på en massa fester, så det krävs något extra för att man ska haja till.

Om någon idag försökte få mig att välja Drakar och Demoner 1 istället för Dungeons&Dragons 3e idag, skulle de gå på en fet mina.

Även om jag hade fantastiskt roligt med DoD1. För jag har fantastiskt roligt med D&D3e också.

Suck... det var bättre för... inte.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
naturligtvis, men...

Tänk på att det var i kontexten "nybörjarspel"... 68 sidor mutant + ett färdigt äventyr borde vara mer nybörjarvänligt än många hundra sidor i minst två böcker som D&D3-core.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Jo...

...för mig är det Basic D&D som har titeln som bästa nybörjarspel... komplett, snyggt och en inkörsport för Expert, Companion och så vidare.

:)

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Jo...

Mjo, enkelt, kortfattat och vissa likheter med mer traditionerliga spel såsom brädspel. För en nybörjare är det en guldgruva med mycket nöje för liten investering :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Öööh...

...menar vi samma Basic D&D? Den röda lådan? Jag tycker inte det var så mycket brädspel över den...

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 
Top