Nekromanti Likasinnade?

Chiana

Veteran
Joined
9 Jun 2001
Messages
3
Hallå där. Jag har små funderingar om den svenska DnD samhället. Har vi inga andra mötesplatser förutom denna? Någon annan hemsida? Eller kanske på någon IRC-server? Det vore ju konstigt om ett så populärt rollspel bara hade ETT enda forum/mötesplats i hela sverige. Som vanligt är jag troligtvis ute och cyklar, rejält.

http://come.to/planetouched
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Ett räcker bra, men Tradition har ett eget D&Dforum med mindra aktivitet än här. Någon dedikerad IRCserver eller kanal på svenska har jag aldrig stött på. Jag vet att du efterlyser ett svenskt dylikt men jag tror nog att Wizards.com är det bästa, speciellt som spelmakarna själva är med i diskussioner där.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
se det från den ljusa sidan...

Det kan ju betyda att D&D-spelare hellre spelar än hänger i forum och pratar om det /images/icons/wink.gif


Personligen tror jag att det beror på att D&D inte är lika poppis i sverige som man skulle kunna tro. Är det någon som vet?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: se det från den ljusa sidan...

Det är väl min grupp och kanske 2-3 till i hela sverige, eller? :gremwink:

Fullt så illa är det nog inte... jag tror däremot att de svenska spelen leder stort. Det är dock bara vad jag tror, baserat på folk jag träffar på och pratar med... inte något man skall lita alltför mycket på kanske...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Försäljningssiffrorna...

...för D&D i Sverige är bättre än något svenskt rollspel, om man ser på det stora hela. Det enda svenska spel som kan rubba D&D just nu, enligt de försäljare jag talat med (Trad och SF-bokhandeln) är Drakar och Demoner.

Därför tror jag att det kommer att dyka upp mer spelare allteftersom, mer sidor och mer snack. Forumet får ju fler och fler besökare och inlägg hela tiden.

Det är väl också först sen D&D 3E som många spelare kan säga "jag spelar D&D" utan att bli mobbade.

Trist är dock att ingen WotC/Portal-representation märks av på forumet. Jag tror att det skulle bli mer aktivitet om det fanns officiella personer som kunde svara på frågor om regler och om utgivningsdatum.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: Försäljningssiffrorna...

Någon kanske skulle tipsa Portal om detta forum. Förmodligen känner de inte till det. Annars är det någon som har någon personlig erfarenhet av folket på Portal?

Angående Dungeons & Dragons popularitet så hörde jag en anställd på en känd svensk spelbutik kalla 3rd Edition räddningen för rollspelshobbyn i Sverige. Nu mobbar vi de som lirar White Wolf spelen i stället *j/k* ;)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Försäljningssiffrorna...

{försäljningssiffrorna}...för D&D i Sverige är bättre än något svenskt rollspel, om man ser på det stora hela.

Vad innebär det? Har D&D3 sålt med fler exemplar än något svenskt rollspel (alla utgåvor av detsamma), något svenskt rollspel i någon specifik utgåva, andra svenska rollspel runt den tid då D&D3 kom ut eller gentemot andra svenska rollspel sedan dess D&D3 kom ut?

Försäljningssiffror mäter inte spelarbas så bra heller.

Det är väl också först sen D&D 3E som många spelare kan säga "jag spelar D&D" utan att bli mobbade.

Hehe, finns det något rollspel vars användare inte mobbas av användare av något annat rollspel? /images/icons/smile.gif

Skämt åsido, varför skulle det vara så? Det är vissa kosmetiska förändringar, en begränsad modernisering och en hejdundrande hype. Spelet i sig verkar vara rätt likt, med alla sina egenheter. Det är i.o.f.s. bra då det vore synd att göra en "Target" och göra ett helt annorlunda spel under samma namn :)
De som mobbade AD&D2 spelare kommer nog mobba även D&D3spelare...

Trist är dock att ingen WotC/Portal-representation märks av på forumet. Jag tror att det skulle bli mer aktivitet om det fanns officiella personer som kunde svara på frågor om regler och om utgivningsdatum.

Det är nog sant... Detta skall ju vara ett "officiellt" forum så det skulle nog tjäna på litet officiella röster.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Försäljningssiffrorna...

Nu mobbar vi de som lirar White Wolf spelen i stället *j/k* ;)


Det har vi alltid gjort... mer eller mindre i självförsvar :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
D&D 3e säljer/sålde...

... bok för bok, fler böcker per månad än Drakar och Demoner 6 och Eon, helt enkelt... men, som du säger det betyder inte att det spelas mer... men bland de gamla rävarna jag träffar då och då, är det förvånansvärt många som hoppat på D&D 3e-tåget och tycker att det är hejdundrande fräscht och roligt. Och de rävarna syns inte så mycket på dessa forum, tyvärr.

Jag tror aldrig att ett rollspel i Sverge kommer att nå upp till Drakar och Demoners total upplaga, så det där med spelarbas är en god iakttagelse.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Portal...

...känner till detta forum. Det är de som godkänt det som det officiella svenska D&D-forumet.

Det verkar helt enkelt som om de inte känner för att hänga här med oss... ;-)

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: D&D 3e säljer/sålde...

... bok för bok, fler böcker per månad än Drakar och Demoner 6 och Eon, helt enkelt...

Mjo, det förvånar mig inte så mycket. Eon har funnits länge och DoD ännu längre. Långt ifrån alla DoD-spelare jag känner är ens medvetna om att det kommit en ny version, än mindre övervägt att köpa den.

men bland de gamla rävarna jag träffar då och då, är det förvånansvärt många som hoppat på D&D 3e-tåget och tycker att det är hejdundrande fräscht och roligt. Och de rävarna syns inte så mycket på dessa forum, tyvärr.

Men det är ruskigt kul att de finns. mer fantasi i samhället :)

Jag tror aldrig att ett rollspel i Sverge kommer att nå upp till Drakar och Demoners total upplaga, så det där med spelarbas är en god iakttagelse.

Sannerligen inte om man tänker på att DoD fortfarande ökar denna siffra :)
Jag tror nog det finns en viss möjlighet för en ny rollspelsboom i sverige frågan är bara vilket format den får... kanhända datorbaserat?

En stor faktor för den minskade spelmarknaden är IMHO att det inte någonsin gjorts något spel lika lämpat för nybörjare som de riktigt gamla versionerna av DoD. Spel numera skrivs för folk som redan är rollspelare...visst finns den där obligatoriska snutten om "vad är ett rollspel" men de är inte _anpassade_ för den möjligheten egentligen...Ta D&D t.ex: ingen som inte redan är intresserad av hobbyn kommer orka plöja igenom de tre core-böckerna bara för att "låtsas litet men med regler".

Nåja, detta är kanske en aning OT :)
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Försäljningssiffrorna. (lite ot)

Enl. Bergtings hemsida så ligger DoD6 regelboken 1:a på försäljningslistan. 2:a är DoD SL-skärm och Äventyret Vildhjarta ligger 5:a. Vad som ligger 3:a och 4:a framgår inte men av du sagt så är det väl troligt att det är just regelböcker till D&D3ed som ligger på de placeringarna.

Vad som slår mig och som man kan fundera på är hur det gåt för Eon. Vill minnas att det strax innan DoD6 och ungefär samtidigt med D&D3ed släpptes Eon2. Hur har det gått för den?

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-06-10 00:36.</EM></FONT></P>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Det vet nog...

Jo.. men jag har pratat lite med dem.. och Eon storsäljer.. Neogames blev själva lite överaskade av att eon2 sålde så bra..

det är iaf det intrycket jag fick när jag läste nånstans..

dessutom så är EON för tillfället det populäraste svenska rollspelet.. (antagligen räknas inte de spel som inte längre ges ut med)

Drakar och demoner kanske går om så småningom, men jag tvivlar starkt på att dod6 spelas mer än Eon...

Var D&D 3 kommer in har jag ingen aning om... men jag tror faktiskt det spelas mer WOD grejjer än D&D3 grejjer... fast försäljningen är nog tvärtom...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,494
Location
Stockholm
Själv har jag alltid gillat usenet, men se.spel.rollspel är tyvärr en av de minst aktiva grupper jag varit med om och rec.games.frp.dnd är så extremt välbesökt att det sällan blir nå bra diskussioner där.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Nybörjarspel (OT)

"Nåja, detta är kanske en aning OT :)"
Ja, men det är en viktig fråga.

Till D&D 3rd finns ju en förenklad startlåda (som skall vara bra, enligt uppgift - jag var bara halvnöjd med den till AD&D 2nd) och detsamma gäller deras Star Wars. White Wolf har gett ut Quickstarts, fullt spelbara introversioner som är gratis på nätet, till Vampire, Changeling och nu senast Exalted. Lättebegripliga, men jag undrar just om de funkar även för den som inte spelat förut - framförallt för den som inte SPELAT förut.

Både svarta grundboxen till Drakar och gamla Basic D&D var underverk i jämförelse (fast jag säger inget om nya startup-D&D än). Och grejorna BEHÖVS!

Trór jag.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Försäljningssiffrorna...

"Spelet i sig verkar vara rätt likt, med alla sina egenheter."
Säg det till alla de på AD&D-forum som klagar över hur totalförstört spelet är! ;-) Samma typer brukar också bestämt hävda att färdighetsbaserade spel och magipoängsspel oundvikligen utan undantag leder till hacknslash och koboldande...

Nightowl, undrar om någon annan får deja vu av dylikt?

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: Försäljningssiffrorna...

Är 2nd och 3rd edition verkligen så lika? Jag kan hålla med om att skillnaden mellan 1st och 2nd edition vara ren kosmetika, dålig sådan dessutom. Hmm, 3rd edition har dock ett helt nytt system för strid och handling, undantag att beteckningar som Armor Class och Initiativ fortfarande finns kvar (vad skulle de annars kalla dem?). Feat systemet är helt nytt. Skill systemet har totalt ändrats för att mer passa i hop med övriga systemet. Saves finns kvar men har radikalt förändrats. Även Magi systemet har genomgått stora förändringar speciellt prästers magi. Monster är byggda relativt annorlunda också. Etc, etc, etc. Faktum är att 2nd och 3rd ed. är så pass olika att man nästan kan tala om två helt skillda spel. Konverteringar av karaktärer och monster mellan de två systemen är tyvärr ett hopplöst arbete som ofta ger halvtaskiga resultat, bara för att editionerna är så pass olika. Tror nästan att Palladium och gamla D&D är mer lika varandra ;)

Personligen avskydde jag 2nd edition reglerna och ansåg dem ohyggligt dåliga. Nya 3rd edititon D&D är dock ett av de mest flexibla och genomtänkta level baserade system jag stött på. Tanken att jag på snudd kan göra karaktärer lika unika som de jag kan koka i hop med poäng baserade system ala Hero System och Gurps och samtidigt behålla fördelarna med levels är för mig, både som spelare och spelledare, väldigt attraherande.

Den som mobbar D&D spelare på fullaste allvar är nog lite halvt rukas. Vad 17 kan de spela som är bättre :gremwink:
 
Top