Lika barn spela bäst?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
I mitt fall ickebinär. Anledningen till att vi säger det är att andra behandlar frågan huruvida vår könsidentitet ska tas på allvar eller inte som en politisk fråga, något de flesta slipper.
Tack.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,837
Location
Off grid
I tråden om "affischen" uppstod snabbt och ganska oundvikligt frågan om vilka värderingar man vill att de människor som deltar i rollspel har.
Hur är det för er?
Ska jag vara krass så skiter jag i folks åsikter. De är ofta dåligt underbyggda, motsägelsefulla och inte så viktiga som de tror. Oftast finns en förklaring till att folk tycker som de gör även om de själva verkar helt omedvetna om det. Gräver man bara tillräckligt har alla fördomsfulla, egoistiska och småaktiga sidor som man vill ta starkt avstånd ifrån. Jag orkar inte bry mig om andras åsikter och knappt mina egna. Jag vill inte veta.

Det viktiga för mig är att folk har vanlig uppfostran, grundläggande hygien, lite självmedvetenhet, antydan till ödmjukhet och visar omtanke om de andra i gruppen.

Rent statistiskt har mitt rollspelande fram till för ca 10 år sen nästan uteslutande varit med homogena grupper av kvasiintellektuella, infödda vänster-/medelklass-killar från stabila Svenssonliv i glesbygden. Senaste 10 åren finns det kanske mer variation. Men det påverkar inte spelupplevelsen nämnvärt.

Och när ni då har er mer eller mindre homogena eller heterogena grupp, tar folk med sig sina värderingar i spelet eller inte?
Det gör de såklart. Men mest omedvetet. Oftast inte så mycket att det stör upplevelsen, men har man uppmärksamheten på det är det ofta lätt att upptäcka.

//EvilSpook
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,294
Flera användare har sagt att de har en "politisk könsidentitet"? Måste få fråga vad det är?
I mitt fall transkvinna. @Svarte Faraonen summerade det hela bra. Jag använde termen då ett vanligt skällsord som används mot oss på nätet när någon ens bejakar att vi finns, där de kan beskyllas för att vara politiska.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
960
Ok, många bra svar så här långt!

Men jag tänker lite mjukare konflikter som kan uppstå:

1) någon vill beställa vegetarisk mat, och vill gnälla på bristen på vegetariska alternativ på värdshuset
2) någon vill roa sig på den lokala strippklubben
3) någon insisterar på att besöka den lokala kyrkan när det är söndag i spelet
4) någon har synpunkter på att de andra rollpersonerna dricker sprit eller använder knark
5) någon dricksar inte på restaurangen
6) någon har synpunkter på att det är monarki i spelvärlden
7) någon irriterar sig för att hans manliga karaktär inte blir insläppt av vakten, när kvinnorna i gruppen blir det
8) någon vapenvägrar, eller vill polisanmäla de andra rollpersonerna när de löser konflikter med våld
9) någon stjäl
10) någon generaliserar (att finnar alltid ska slåss med kniv)

Alltså sånt som vanliga människor blir ovänner om i verkligheten (och jag tog lite skruvade fast harmlösa exempel).

Jag menar, det är jobbigt att ha förberett ett äventyr där spelarna ska vara kungens agenter, och så har man två övertygade republikaner i gruppen som tycker det är sunkigt med kungen och som hellre vill sabba. Det kan man hantera på olika sätt - men ett sätt är man inte har starka avvikande åsikter i gruppen.
Om jag läser listan lätt så att allt syftar på situationer i spelet - och alltså inte en diskussion om man ska beställa vegmat till off-matpausen - så har ju det här inte egentligen så mycket med folks värderingar att göra som deras attityd till förhållandet mellan spelet och verkligheten, och vilka avsteg från verkligheten man kan bortse från och inte. "Folk som vill pressa in sina vardagsvärderingar även i spel och annan fiktion är tröttsamma" är lätt att hålla med om - jag gör det själv spontant, håller med alltså - men det är ju i slutändan ändå så att vi alla har olika dealbreakers. Jag skulle inte hänga upp mig på nån av situationerna du räknar upp, men däremot skulle jag ha problem med, låt säga, ett spel där tortyr är en effektiv och pålitlig metod för förhör.

I den bästa av världar skulle man förstås ha pratat om sina dealbreakers i förväg i ett sammanhang där de kan tänkas komma upp. Det förutsätter förstås att alla har koll på sina dealbreakers i förväg, vilket inte alltid är fallet.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag skulle inte hänga upp mig på nån av situationerna du räknar upp, men däremot skulle jag ha problem med, låt säga, ett spel där tortyr är en effektiv och pålitlig metod för förhör.
Bra... jag försökte inte vara så övertydlig i mina exempel (och ta upp rasism, tortyr och våldssex - för det är liksom sådant som gör att man inte vill umgås alls).

Så min... fundering... var om det funkar att spela oavsett ideologi (om vi bortser från ideologier som bejakar rasism och tortyr), eller inte... på förekommen anledning - alltså tråden om affischen.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Vet inte hur snävt och "lika barn" mina egna preferenser är:

1. Som andra människor har skrivit i den här tråden, jag vill inte spela rollspel med folk som har (vad jag tycker är) vidriga åsikter.
Det inkluderar folk på den extrema vänstern (framför allt folk som är okej med att våld och hot är en del av normal politisk diskurs) och det inkluderar definitvt extremhögern och faktiskt en hel del av "mainstream" högern. T.ex. folk som tycker att det är okej att bete sig som svin mot servicepersonal för att "det är en del av deras jobb". Fuck that.

2. Långsiktigt så gillar jag att spela i grupper där folk är vuxna och har en universitetsutbildning. Mest för att jag känner min vilsen om jag gör en referens till en socialt relevant filosof (typ Aurelius, Weber, Hobbes, Nietzsche eller Aristoteles) och inte en enda person i gruppen fattar referensen utan glor på mig som om jag är en idiot.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
I mitt fall transkvinna. @Svarte Faraonen summerade det hela bra. Jag använde termen då ett vanligt skällsord som används mot oss på nätet när någon ens bejakar att vi finns, där de kan beskyllas för att vara politiska.
Men att säga att man har en politisk identitet låter ju som att man ger dessa kritiker rätt. Hade det inte varit rimligare att tala om en politiserad identitet, såsom en del anför begreppet rasisifierad?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
Men att säga att man har en politisk identitet låter ju som att man ger dessa kritiker rätt. Hade det inte varit rimligare att tala om en politiserad identitet, såsom en del anför begreppet rasisifierad?
Ja, alltså, begreppet används väl med en lite syrlig underton av att vi inte själva valt att det ska vara politiskt.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
För mig är det som med vänner i allmänhet, jag kräver inte att vi delar åsikt om allt men det finns åsikter jag jag tycker är så illa att jag inte vill ha med personen att göra.
om någon är en förintelseförnekare eller tycker att homosexuella inte ska få existera så vill jag inte vara hens vän.

Med det sagt förutsätter jag att alla i min spelgrupp respekterar varandra till den grad att ingen bli obekväm på någon annan.
Hade någon spelare medvetet felkönat någon i min spelgrupp så hade den åkt ut fortare än blixten.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,043
Jag kan hantera att folk har andra värderingar än jag - har spelat med allt från Sverigedemokrater till jag-vill-hänga-borgarna-i-lyktstolpar-vänster. Det blir förstås problem om denne också ska pusha åsikterna och världsbilden i spel, men det behöver ju inte hända (och gör det oftast inte heller).
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Man får gärna vara radikalfeminist , wokeist , marxist , sverigedemokrat,konspirationsteoretiker , bara allmänt fördomsfull så länge man håller det för sig själv under tiden vi spelar rollspel. Vad folk gör efter dom lämnat min lägenhet eller loggat ut ifrån discord och roll20 skiter jag faktiskt i.


Det är dock när folk börjar predika som det blir jobbigt , jag vill inte höra om hur juden styr all svensk media och att det är judens fel att äpplen på ica nu kostar 6,50 styck ist för 5,95 och jag vill heller inte höra om hur det är en symbol för postkoloniala maktstrukturer att jag som vit heteronormativ cis-man har vit mjölk i det svarta kaffet eller att rymdödlorna från dimension x har tatt över vår regering .

Håll käften om dina åsikter under dom timmar vi träffas för att spela så håller jag käften om mina så kommer vi att kunna hålla sams och spela ihop och ha trevligt brukar vara en god likör som fungerar för det mesta .
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,894
Det är dock när folk börjar predika som det blir jobbigt , jag vill inte höra om hur juden styr all svensk media och att det är judens fel att äpplen på ica nu kostar 6,50 styck ist för 5,95 och jag vill heller inte höra om hur det är en symbol för postkoloniala maktstrukturer att jag som vit heteronormativ cis-man har vit mjölk i det svarta kaffet eller att rymdödlorna från dimension x har tatt över vår regering .
Jag vill höra. Jag vill veta om den jag bjudit hem är nazist, så att jag inte av misstag sitter och gnuggar axel med en sådan. Har du vidriga åsikter vill jag veta det så att jag kan sparka ut dig från mitt hem.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag vill höra. Jag vill veta om den jag bjudit hem är nazist, så att jag inte av misstag sitter och gnuggar axel med en sådan. Har du vidriga åsikter vill jag veta det så att jag kan sparka ut dig från mitt hem.
Jag har mina spelare för att spela rollspel med , vi umgås inte utanför rollspelet och vi ska inte ha sex eller gifta oss så vad dom gör när dom går hem eller vad dom röstar på eller vilken gud dom tillber osv rör inte mig i ryggen och jag vill heller inte veta . Jag har inget annat intresse av dom än just rollspel

Så länge dom inte yttrar eller beter sig sunkigt hemma hos mig eller är respektlösa mot mig eller mitt hem eller andra i spelgruppen så är dom välkomna och vad dom gör hemma i sitt hem skiter jag i men skulle dom börja sjunga deustchland über alles och heila under spelmötet åker dom ut men fram tills dom beter sig eller yttrar sig sunkigt så är dom som sagt välkomna.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,894
Jag har mina spelare för att spela rollspel med , vi umgås inte utanför rollspelet och vi ska inte ha sex eller gifta oss så vad dom gör när dom går hem eller vad dom röstar på eller vilken gud dom tillber osv rör inte mig i ryggen och jag vill heller inte veta . Jag har inget annat intresse av dom än just rollspel

Så länge dom inte yttrar eller beter sig sunkigt hemma hos mig eller är respektlösa mot mig eller mitt hem eller andra i spelgruppen så är dom välkomna och vad dom gör hemma i sitt hem skiter jag i men skulle dom börja sjunga deustchland über alles och heila under spelmötet åker dom ut men fram tills dom beter sig eller yttrar sig sunkigt så är dom som sagt välkomna.
Ja, det har framgått.

Själv avstår jag umgänge med nazister även när de inte heilar.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
För mig är hela den här grejen absurd. Mina spelgrupper består av folk som jag har känt väldigt länge. På vissa av er verkar det som tinder. Eller jag vet inget om tinder heller för jag har varit i samma förhållande i 22 år fast min rollspelsgrupp med Mogger är ju såklart äldre den är nog 30 år i år.
Vissa av er verkar byta spelgrupper ofta. Så ofta att ibland så är någon av spelarna man får med sig kokobello. Alltså ärligt hur hamnar ni där. Skulle något radikalt hända i mina spelgrupper och vi skulle sluta spela skulle jag nog aldrig själv spela igen. Min ena grupp har tre spelmöten om året och den andra har fått upp flåset och vi kör lite oftare än innan.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,894
För mig är hela den här grejen absurd. Mina spelgrupper består av folk som jag har känt väldigt länge. På vissa av er verkar det som tinder. Eller jag vet inget om tinder heller för jag har varit i samma förhållande i 22 år fast min rollspelsgrupp med Mogger är ju såklart äldre den är nog 30 år i år.
Vissa av er verkar byta spelgrupper ofta. Så ofta att ibland så är någon av spelarna man får med sig kokobello. Alltså ärligt hur hamnar ni där. Skulle något radikalt hända i mina spelgrupper och vi skulle sluta spela skulle jag nog aldrig själv spela igen. Min ena grupp har tre spelmöten om året och den andra har fått upp flåset och vi kör lite oftare än innan.
Jag är inte heller i ett läge där behöver hantera märkliga typer i spelgruppen, eftersom jag bara spelar med folk jag umgås med som vänner och redan vet att jag trivs med.

Jag förutsatte att frågeställningen uppstod med anledning av de tidigare diskussionerna om kontaktannonser för spelgrupper. Det skulle inte vara aktuellt för egen del eftersom jag inte spelar med främlingar, men jag har förstått att det inte är helt ovanligt. Ser ganska ofta folk som söker spelare online till sina kampanjer.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
För mig är hela den här grejen absurd. Mina spelgrupper består av folk som jag har känt väldigt länge. På vissa av er verkar det som tinder. Eller jag vet inget om tinder heller för jag har varit i samma förhållande i 22 år fast min rollspelsgrupp med Mogger är ju såklart äldre den är nog 30 år i år.
Vissa av er verkar byta spelgrupper ofta. Så ofta att ibland så är någon av spelarna man får med sig kokobello. Alltså ärligt hur hamnar ni där.
Skulle något radikalt hända i mina spelgrupper och vi skulle sluta spela skulle jag nog aldrig själv spela igen. Min ena grupp har tre spelmöten om året och den andra har fått upp flåset och vi kör lite oftare än innan.
Man byter grupper på grund av flytt , att folk gifter sig , att folk får barn , byter jobb , får ändrad arbetsbörda , byter föräldra veckor mm mm .

Jag hade en person som helt plötsligt blev heltidspappa till en 5 åring ifrån att haft varannan vecka barnfri och en annan som flyttade 20 mil bort på grund av job vilket gjorde att jag blev tvungen att ersätta dessa två individer.

Jag flyttade själv en gång i tiden ifrån den lilla orten där jag bodde vilket gjorde att jag helt plötsligt fick se mig om efter nya spelare.

Sedan vilket utbud av spelarna man har tillgång till beror sig på vart i landet man bor , vi bor inte alla i storstäder eller nån studentstad som är fylld med rollspelare att välja och vraka bland , vi har inte aldrig sinande källor av spelare att ösa ur vilket gör att vill man spela får man nöja sig med det utbudet som finns.

Jag älskar rollspel , det är den hobby som jag helst av alla vill utöva och då så tar jag hellre chansen att råka stöta på nån kokobäng person än att inte spela alls

Sedan har jag inte lyxen av att ha kompisar som är intresserade av rollspel , dom flesta av minna kompisar är blåkrage arbetarklass grabbar som gillar snus och hembränt och Frölunda Hockey och ifk Göteborg , bilmotorer och tyngdlyftning och har noll intresse för rollspel vilket gör att jag som du säger måste använda mig av tinder för att hitta rollspelare.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Dock har den irl grupp jag har nu hållt ihop i runt 5 år och vi har lyckats få det att fungera trotts åsiktsskiljaktigheter och att vi många gånger är på olika ändar av spettet.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Nu kom jag att tänka på en forumdiskussion jag hade för nåt år sedan med någon som tyckte det var jättekonstigt att vi i min spelgrupp inte hade något snack före eller efter spelmötet. Just den spelgruppen var 4 blandade forumiter som hängde på discord två timmar varannan vecka och spelade och då pratade vi bara om det aktuella spelet. Jag skulle tro (baserat på egna erfaraheter) att det här hänger mycket ihop med om man spelar ihop fysiskt eller ej. Senast jag hade en spelgrupp som bara träffades IRL så blev det absolut mer off-snack (särskilt som vi åt middag ihop...) men inte på någon djupare nivå.

Jag har ingen koll på vad folk i mina spelgrupper röstar på för partier, men alla är sansade harmoniska människor så jag kan ju gissa att ytterkanten saknas.

Tittar man på demografi så har jag senaste 10 åren (eller nåt) enbart spelat med vita heterosexuella män som gått på universitet, har barn (okej, här finns nåt undantag) och tillhör medelklassen. Sanslöst lika. Det har på intet sätt varit med flit utan det bara blivit så. Lite tråkigt då vi garanterat missar perspektiv, men eftersom vi har kul när vi spelar så är det inget som upplevs som ett problem.
 
Top