Lika barn spela bäst?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Jag spelar mestadels med personer jag redan känner, men i vissa fall tycker jag det är kul att expandera mitt spelarumgänge lite. I dessa fall är det dock nästan alltid folk jag har någon sorts koll på innan – nu ska jag till exempel börja spela UVG med @Xyas och @zonk, men även om jag inte personligen har umgåtts med dem har jag ju ändå en viss känsla för dem på grund av gemensamt forum- och Discord-användande. Jag är dock definitivt av den skolan som enbart vill spela rollspel med folk jag skulle kunna umgås med annars också, och som skulle kicka ut en nazist oavsett hur lite denne heilar under spelmötet.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Till saken hör ju dock att om Kalle aldrig heilar eller yttrar sig politiskt så kan man inte veta om hen är nazist eller inte.

Jag är som sagt inte intresserad av mina spelare utanför spelgruppen så jag vet inte vad för åsikter dom har, dom kan sitta hemma och sjunga knutna nävar och skrika död ått borgarna eller sitta i ss-uniform och läsa mein Kampf . Jag vet inte iom att jag inte följer med dom hem och inte har intresse av att lära känna dom på djupet.

Jag följer heller inte med mina spelare till valurnorna och ser vad för valsedlar dom stoppar ned.

Jag ger dom heller inte nått frågeformulär som dom skall fylla i så jag får reda på allt om dom innan dom får tillträde till spelgruppen

Jag ställer heller inga ledande frågor som nån förhörsledare under våra off- samtal för att ta reda på om dom är nazister

Så fram tills den dagen dom uppför sig illa inför mig så är dom schyssta personer i min bok .
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Till saken hör ju dock att om Kalle aldrig heilar eller yttrar sig politiskt så kan man inte veta om hen är nazist eller inte.

Jag är som sagt inte intresserad av mina spelare utanför spelgruppen så jag vet inte vad för åsikter dom har, dom kan sitta hemma och sjunga knutna nävar och skrika död ått borgarna eller sitta i ss-uniform och läsa mein Kampf . Jag vet inte iom att jag inte följer med dom hem och inte har intresse av att lära känna dom på djupet.

Jag följer heller inte med mina spelare till valurnorna och ser vad för valsedlar dom stoppar ned.

Jag ger dom heller inte nått frågeformulär som dom skall fylla i så jag får reda på allt om dom innan dom får tillträde till spelgruppen

Jag ställer heller inga ledande frågor som nån förhörsledare under våra off- samtal för att ta reda på om dom är nazister

Så fram tills den dagen dom uppför sig illa inför mig så är dom schyssta personer i min bok .
Jag tror inte att någon följer sina medspelare till valurnorna, ger dem frågeformulär och agerar förhörsledare mot dem så jag förstår inte riktigt relevansen i detta statement? Det som jag menar (och tror att @Vitulv menar, men jag vill inte lägga ord i hans mun) är att om någon i spelgruppen skulle vara exempelvis nazist så hade jag föredragit veta det så att jag kan sparka ut idioten från mitt hem. Det är inte samma sak som att korsförhöra människor om deras åsikter.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,010
Jag älskar rollspel , det är den hobby som jag helst av alla vill utöva och då så tar jag hellre chansen att råka stöta på nån kokobäng person än att inte spela alls
Detta fattar jag till 100% jag har bara rollspel som hobby. I tio årstid åkte jag sexton mil och betalade 250kr i tågbiljetter för tre timmars rollspel i månaden. Någon gång 500 om vi fick till täta rollspelsmöten. Fast det var ju min grupp. Skulle aldrig gjort en sådan resa till en okänd spelgrupp
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tror inte att någon följer sina medspelare till valurnorna, ger dem frågeformulär och agerar förhörsledare mot dem så jag förstår inte riktigt relevansen i detta statement? Det som jag menar (och tror att @Vitulv menar, men jag vill inte lägga ord i hans mun) är att om någon i spelgruppen skulle vara exempelvis nazist så hade jag föredragit veta det så att jag kan sparka ut idioten från mitt hem. Det är inte samma sak som att korsförhöra människor om deras åsikter.
Men hur skall du få reda på det im du inte frågar eller personligen ser bevis för hens nazism , har du nån nazi radar ?

Som jag sa så är det näst intill omöjligt att veta vilka åsikter folk bär på om dom inte ger uttryck för det eller om du frågar rent ut att Kalle är du nazi eller ser Kalle agera nazistiskt.

Dina åsikter är inte en uniform du bär på kroppen så om du inte ger uttryck för dom så kan jag omöjligt veta vad du tycker och så länge du inte ger uttryck för att vara nazist så är du inte nazist i min bok och då har jag heller ingen anledning att tro att du är nazist och sparka ut dig för att du skulle vara nazist .
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Om jag läser listan lätt så att allt syftar på situationer i spelet - och alltså inte en diskussion om man ska beställa vegmat till off-matpausen - så har ju det här inte egentligen så mycket med folks värderingar att göra som deras attityd till förhållandet mellan spelet och verkligheten, och vilka avsteg från verkligheten man kan bortse från och inte. "Folk som vill pressa in sina vardagsvärderingar även i spel och annan fiktion är tröttsamma" är lätt att hålla med om - jag gör det själv spontant, håller med alltså - men det är ju i slutändan ändå så att vi alla har olika dealbreakers. Jag skulle inte hänga upp mig på nån av situationerna du räknar upp, men däremot skulle jag ha problem med, låt säga, ett spel där tortyr är en effektiv och pålitlig metod för förhör.
Men, av någon anledning VILL många att deras vardagsvärderingar SKA avspelas i själva det tryckta publicerade spelet, men sedan tänker man att spelaren skiljer på sina värderingar och rollpersonens värderingar väl vid bordet.

Jag anar att den som vill ha en produkt som innehåller värderingar, sedan också vill ha de värderingarna runt bordet. Ett enkelt exempel är det här med orcher: om orcher är bra folk i regelboken så riskerar en spelare som tycker att orcher är stygga att hamna i konflikt med sin grupp - rollpersonen eller spelaren.

Om jag vill ha värderingar när jag spelar rollspel, så vill jag ju spontant ha det runt bordet, inte i själva produkten.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Men hur skall du få reda på det im du inte frågar eller personligen ser bevis för hens nazism , har du nån nazi radar ?

Som jag sa så är det näst intill omöjligt att veta vilka åsikter folk bär på om dom inte ger uttryck för det eller om du frågar rent ut att Kalle är du nazi eller ser Kalle agera nazistiskt.

Dina åsikter är inte en uniform du bär på kroppen så om du inte ger uttryck för dom så kan jag omöjligt veta vad du tycker och så länge du inte ger uttryck för att vara nazist så är du inte nazist i min bok och då har jag heller ingen anledning att tro att du är nazist och sparka ut dig för att du skulle vara nazist .
Du missuppfattar mig och det beror nog på att du sagt två olika saker i denna tråd och kanske inte riktigt förstår det själv. Du har å ena sidan sagt "Det är svårt att veta att en person är nazist så jag rotar inte i det under våra spelmöten" och du har å andra sidan sagt "Även om jag skulle veta om en person var nazist så skulle det inte röra mig i ryggen så länge han inte pratar om sin nazism vid spelbordet". Dessa två påståenden säger inte emot varandra, men de är två helt olika saker.

Vad gäller påstående ett så kan det såklart vara så att om man spelar med folk som inte är ens vänner så kanske det inte finns någon naturlig ingång till att börja prata om åsikter och värderingar. Personligen skulle jag hävda att det är ganska lätt att luska ut ungefär vart folk befinner sig värderingsmässigt ändå. Det kan handla om vad de tycker är kul under spel, hur de förhåller sig till tematiska ämnen etc. Annars så är det ju rätt lätt att kolla vilka grejer på Facebook de gillar om man nu råkar vara vänner där. Och så vidare. Detta är bara exempel. Min erfarenhet är kort och gott att om en person har sjuka åsikter brukar det förr eller senare komma fram på ett eller annat sätt.

Men det är väl mest påstående två som är det intressanta tycker jag, för det är ju en värderingsfråga och handlar inte om hur lätt eller svårt det är att ta reda på folks åsikter. Där handlar det ju om att man på ett eller annat sätt fått reda att en person har vidriga åsikter och väljer att spela med denna ändå så länge hen inte luftar dessa åsikter vid spelbordet. Och det är där jag svarar att jag inte separerar personer från deras åsikter. Det spelar ingen roll om nazisten inte sitter och luftar sina åsikter, jag vill inte sitta och spela och umgås med en nazist.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Och det är där jag svarar att jag inte separerar personer från deras åsikter. Det spelar ingen roll om nazisten inte sitter och luftar sina åsikter, jag vill inte sitta och spela och umgås med en nazist.
Jag förstår det.

Men den praktiska frågan är hur man identifierar och klassar personen som nazist?
Räcker det att någon har påstått att personen är nazist? Kastat det epitetet på honom?
Eller krävs att personen kommer klädd med uppenbara nazistiska attribut/symboler och själv identifierar sig som nazist?

Så, kanske menar Dr Dängrot att han skulle kunna tänka sig att spela med en trevlig person som inte gör någon politik vid spelbordet, även om det finns andra personer som påstår att han är nazist.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Och när ni då har er mer eller mindre homogena eller heterogena grupp, tar folk med sig sina värderingar i spelet eller inte?
Jag skulle vilja säga att en stor grej med rollspel, för mig, har varit att det korsar ideologiska, religiösa, och övriga barriärer. På grund av rollspel har jag lärt känna folk med alla möjliga bakgrunder, yrken, och övertygelser. För vi kan alla samsas runt hobbyn, även om vi skulle ha svårare att samsas i andra sammanhang.

Skulle säga att det här är en av hobbyns absolut största styrkor! Förståelse genom orchslakt!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
du har å andra sidan sagt "Även om jag skulle veta om en person var nazist så skulle det inte röra mig i ryggen så länge han pratar om sina åsikter.



Det spelar ingen roll om nazisten inte sitter och luftar sina åsikter, jag vill inte sitta och spela och umgås med en nazist.
1: var har jag uttryckligen enligt dig sagt så , inte där du anser att jag har sagt det eller gett dig själv tolkningsföreträde om vad jag sagt utan där jag uttryckligen har skrivit dom orden , citera mig gärna isf .

2: hur skall du veta att hen är nazist om du inte ser bevis för nazism ?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
1: var har jag uttryckligen enligt dig sagt så , inte där du anser att jag har sagt det eller gett dig själv tolkningsföreträde om vad jag sagt utan där jag uttryckligen har skrivit dom orden , citera mig gärna isf .
"Man får gärna vara radikalfeminist , wokeist , marxist , sverigedemokrat,konspirationsteoretiker , bara allmänt fördomsfull så länge man håller det för sig själv under tiden vi spelar rollspel. Vad folk gör efter dom lämnat min lägenhet eller loggat ut ifrån discord och roll20 skiter jag faktiskt i." samt "Vad du gör på din fritid och vilket parti du röstar på eller vilken gud du tillber eller vem du ligger med eller vad du indetifierar som skiter jag i men du tar inte med dig nazistiska , fascistiska , våldsvänster eller religiöst fundamentalistiska eller woke-vänster ideologiska värderingar till mitt spelbord ." samt "Jag är som sagt inte intresserad av mina spelare utanför spelgruppen så jag vet inte vad för åsikter dom har, dom kan sitta hemma och sjunga knutna nävar och skrika död ått borgarna eller sitta i ss-uniform och läsa mein Kampf" samt "Det är dock när folk börjar predika som det blir jobbigt , jag vill inte höra om hur juden styr all svensk media och att det är judens fel att äpplen på ica nu kostar 6,50 styck ist för 5,95 och jag vill heller inte höra om hur det är en symbol för postkoloniala maktstrukturer att jag som vit heteronormativ cis-man har vit mjölk i det svarta kaffet eller att rymdödlorna från dimension x har tatt över vår regering" samt "Så länge dom inte yttrar eller beter sig sunkigt hemma hos mig eller är respektlösa mot mig eller mitt hem eller andra i spelgruppen så är dom välkomna och vad dom gör hemma i sitt hem skiter jag i men skulle dom börja sjunga deustchland über alles och heila under spelmötet åker dom ut men fram tills dom beter sig eller yttrar sig sunkigt så är dom som sagt välkomna"

2: hur skall du veta att hen är nazist om du inte ser bevis för nazism ?
Den här tråden handlar inte hur man tar reda på folks åsikter, den här tråden är en rent moralfilosofis frågeställning om hur man känner inför att spela med folk som man vet har andra grundläggande moraliska åsikter än en själv.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Jag törs nog säga såhär – om min reaktion på en person är "hen ger lite nazivibbar" så behöver jag inte göra någon djupare undersökning av personens politiska tillhörighet. Karaktärsdraget "ger lite nazivibbar" är nog för att jag antagligen inte kommer tycka om att umgås eller spela med personen, alldeles oavsett faktiska åsikter.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Den här tråden handlar inte hur man tar reda på folks åsikter, den här tråden är en rent moralfilosofis frågeställning om hur man känner inför att spela med folk som man vet har andra grundläggande moraliska åsikter än en själv.
Jag förstår inte hur du kan påstå det.

Här är från min egen trådstart. Hela det här med nazister är de-railing av tråden och off-topic.

Och intoleranta människor som inte ens respekterar övriga i gruppen som människor är också uppenbart att det är svårt att få till spel med, så den typen av intoleranta värderingar kan vi också lämna utanför.

Och när ni då har er mer eller mindre homogena eller heterogena grupp, tar folk med sig sina värderingar i spelet eller inte?
Trådens ämne är alltså om folk tar med sig sina värderingar i spelet (alltså i spelvärlden och rollpersonernas agerande).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Jag förstår inte hur du kan påstå det.

Här är från min egen trådstart. Hela det här med nazister är de-railing av tråden och off-topic.


Trådens ämne är alltså om folk tar med sig sina värderingar i spelet (alltså i spelvärlden och rollpersonernas agerande).
Din egen frågeställning var såvitt jag förstod:

”1) Spelar ni mest med folk med likartade värderingar? För att det är era kompisar eller för att det funkar bäst?

2) Spelar ni med folk med alla värderingar, bara för att ni är öppna och det fungerar för er?

3) Spelar ni avsiktligt med folk med olika värderingar för att skapa något mer komplext och intressant (eller vad ni nu har för skäl)?”

Med förtydligandet:

”Och intoleranta människor som inte ens respekterar övriga i gruppen som människor är också uppenbart att det är svårt att få till spel med, så den typen av intoleranta värderingar kan vi också lämna utanför.

Och när ni då har er mer eller mindre homogena eller heterogena grupp, tar folk med sig sina värderingar i spelet eller inte?”

För mig blev frågan moralfilosofisk i och med att personerna med andra värderingar beter sig respektfullt.

Men jag missuppfattade dig nog och då ber jag om ursäkt. Huvudfrågan är alltså om jag förstått det rätt:

Tar folk med sig sina åsikter och värderingar in i spelet eller inte?

Mitt svar är att ja, det tror jag, men beroende på vilken slags person det är, vilka åsikter det är och vilket spel det är så sker det nog i olika grader, så det går inte att generalisera kring de rent praktiska delarna kring att spela med folk vara värderingar går på tvärs med ens egna.

Jag tror du skrev I ett tidigare inlägg att det kunde vara så att folk kanske skapar spelvärldar som rimmar med deras värderingar. Det finns det absolut exempel på. Jag skulle vilja säga att Vindsjäl är ett sådant exempel (om jag har fel i detta får skaparen av spelet gärna rätta mig). Jag skulle dock säga att det enligt mina spaningar (som naturligtvis kan vara alldeles felaktiga) oftast är så att folk på högerkanten gärna spelar i settings som stämmer överens med deras egna värderingar medan folk på vänsterkanten generellt är mer öppna för att spela i settings som går på tvärs med deras egna värderingar, mest av anledningen att det finns mycket tematik kring exempelvis rasism, genus, roffarkapitalism, kolonislism etc. som är lättare att utforska i en setting där sådant förekommer. Vill dock med all kraft understryka att undantag åt båda hållen kan förekomma här.

Var det ett resonemang som låg närmare din tänkta frågeställning? 🙂
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Var det ett resonemang som låg närmare din tänkta frågeställning? 🙂
Ja, bakgrunden var tråden om "annonser", där en del annonser berör åsikter och ideologi.
Det gjorde att jag funderade på om "lika barn spela bäst", eller inte.

Jag förstår efter att ha läst tråden att de flesta spelar mest med likasinnade / kompisar.

Och sedan är jag helt enkelt intresserad på om personer tar med sig sina åsikter in i spelet... och om det är en anledning till att "lika barn spela bäst" (eller inte?). Och den frågan är ju lite "på förkommen anledning" eftersom det här med spel (produkter) med någon typ av avsiktlig ideologisk prägel har blivit en grej (orcherna i D&D).

Så en hypotetisk fundering: om två personer i samma grupp har olika ideer om ondska, den ena tycker att ondska finns och att orcher är ondska, och den andra tycker inte att ondska finns och att orcher kan och ska förstås och problematisera... då är min fundering på om det brukar fungera bra eller bli problem med sådana mixade grupper.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Så en hypotetisk fundering: om två personer i samma grupp har olika ideer om ondska, den ena tycker att ondska finns och att orcher är ondska, och den andra tycker inte att ondska finns och att orcher kan och ska förstås och problematisera... då är min fundering på om det brukar fungera bra eller bli problem med sådana mixade grupper.
Jag har ju mest spelat med vänner så jag killgissar lite, men jag skulle säga att i liknande fall är det nog inga problem rent praktiskt. Jag tror att personer med samma värderingar lika gärna skulle tycka olika om huruvida orker är onda av naturen eller om de ska vara mer nyanserade.

Jag tror att det är när man närmar sig andra, mer tyngre ämnen som det kan finnas risk att det uppstår konflikter på riktigt. Men det beror nog på hur spelarna är som individer också, det behöver inte innebära något praktiskt problem.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Så en hypotetisk fundering: om två personer i samma grupp har olika ideer om ondska, den ena tycker att ondska finns och att orcher är ondska, och den andra tycker inte att ondska finns och att orcher kan och ska förstås och problematisera... då är min fundering på om det brukar fungera bra eller bli problem med sådana mixade grupper.
Det beror nog mest på om de båda kan acceptera och respektera att andra har olika åsikter, och om de båda kan acceptera settingens premiss.

Själv tycker jag det oftast är skittråkigt med settings som har en svartvit uppdelning, och skulle inte vara kompatibel till det spelet. Vad som är kompatibelt är dock en mycket mer komplex fråga än om man tycker samma sak (vilket inte alltid är kompatibelt).
 
Top