DoD Ligans nyutgivning - vi har ett resultat!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Nedan finner ni resultatet av min omröstning om vilka äventyr Ligan ska ge ut igen till sitt DoD. Notera att jag missat några titlar, till exempel Torsken ... Torshem ... så om ni känner att ni vill lägga en sen röst på något, skriv det i ett svar till det här inlägget!

Notera att man kan rösta på fler alternativ, så procenten blir mer än 100 om man lägger ihop dem.

EDIT: Just fan ... 70 svar! superkul!

TitelAntal rösterProcent
Marsklandet4158.6
Ärans väg – Döda skogen3955.7
Ärans väg – Maktens portar3651.4
Konfluxsviten – Svavelvinter3448.6
Konfluxsviten – Oraklets fyra ögon3245.7
Konfluxsviten – Den femte konfluxen3245.7
Konfluxsviten – Kristalltjuren3144.3
Dimön2637.1
Ärans väg – Mörkrets hjärta2535.7
Rösten från forntiden1420.0
Spindelkonungens pyramid1318.6
Tvillingbergen1318.6
Barbia1217.1
Den svarta solen – Vildhjarta1217.1
Vinterskogens hemlighet1115.7
Den nidländska reningen – Helvetesfortet1014.3
Den nidländska reningen – Melindors återkomst1014.3
Den nidländska reningen – Slutstriden1014.3
Djupets fasor1014.3
Den svarta solen – Snösaga1014.3
Den svarta solen – Likstorm1014.3
Den svarta solen – Eldsjäl912.9
Äventyrspaket 1 – Svart Duell/Skönheten och odjuret811.4
Skymningshavets gåtor710.0
Enhörningshornet68.6
Trollkvinnans gåta68.6
Äventyr Äventyrspaket 2 – Novastenen/Jeraz45.7
Härskarserien – Handelsfursten45.7
Härskarserien – Tempelherren45.7
Härskarserien – Demonprinsen45.7
Gastarnas ö45.7
Dödens väg34.3
Järntunga34.3
Havets vargar22.9
Galtevår22.9
Torshem (inskrivet som Övrig)22.9
Helt omkonstruerad tredje del av Ärans väg (inskrivet som Övrig)11.4
Skuggor över Nohstril (inskrivet som Övrig)11.4
Skelettbyns hemlighet (inskrivet som Övrig)11.4
Sarkath Hans gravvalv (inskrivet som Övrig)11.4
Shoguns vrede00.0
Snabba äventyr i Chronopia – Blodsband00.0
Snabba äventyr i Chronopia – Cirkus Kad00.0
Snabba äventyr i Chronopia – De fördömdas armé00.0
Demonkungens dal00.0
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Min kommentar:

Jag har ingen relation till Marsklandet, så jag vet inget om den boxen förutom att Holloway gjorde omslaget. Så att den är etta på listan förvånar mig.

Likaså att Rösten från forntiden är så högt ansedd.

Berätta gärna mer om dessa två äventyr!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Marsklandet är en riktigt bra sandlåda satt i en speciell miljö. Jag håller den lägre än Svavelvinter i originalitet och Döda skogen i känsla, men den är ändå grymt bra.

Rösten från forntiden tycker jag själv är en rätt platt fetch-quest.
Träffa spöke under en resa. Få spökets Uppdrag (TM). Åk till tre platser, hitta tre saker. Åk tillbaka till spöke.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag har ingen relation till Marsklandet, så jag vet inget om den boxen förutom att Holloway gjorde omslaget. Så att den är etta på listan förvånar mig.
Om jag minns rätt så började detta som ett spretigt manus som @Mekanurg fixade till och eventuellt namngav. Innehållet är helt ok, även med dagens mått mätt. det är ett träsk med lite olika "temaöar" och lider väl mest av att kartan är rätt uppenbar... (det är inte X marks the spot men nära nog). Det är en sandlåda och jag tror att man kan ha väldigt kul med den. Tror också att en nyutgåva kommer göra ungefär samma sak, men med lite mer hantverksskicklighet. Men handen på hjärtat är det nog mest nostalgi här. Att skriva en ny sandbox borde vara minst lika intressant. Dock är det ett bra namn!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Marsklandet är riktigt bra! Jag spelledde det för ca. tre-fyra år sen och mycket håller än idag. Vissa saker behöver åtgärdas: Kartan som ska vara vag och otydlig är inte så vag och otydlig vilket gör att rollpersonerna kan klara äventyret på en gång. Vissa av belöningarna i sidouppdragen är såpass bra att rollpersonerna kan tappa motivationen att slutföra huvuduppdraget. Och skurken är både tråkig och nästan lite onödig. Men detta är småsaker i sammanhanget för det finns så mycket bra! Det är en cool miljö, det är öppet, det finns en massa fraktioner att joina, en massa konflikter att lägga sig i och en massa olika sätt att lösa många problem på! En grej som jag tyckte var lite konstig var att det fanns en ö med tigrar. I ett träsk! Men vill minnas att @Dilandau i sin genomgång av Sinkadus skämtade om att @Mekanurg under denna tid lade in tigrar i väldigt mycket han var med och gjorde, ett ganska coolt trademark tycker jag (80-talets Tiger King! 😁), så det faktum att han bearbetade texten kanske förklarar det hela :) (y)
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Marsklandet är riktigt bra! Jag spelledde det för ca. tre-fyra år sen och mycket håller än idag. Vissa saker behöver åtgärdas: Kartan som ska vara vag och otydlig är inte så vag och otydlig vilket gör att rollpersonerna kan klara äventyret på en gång. Vissa av belöningarna i sidouppdragen är såpass bra att rollpersonerna kan tappa motivationen att slutföra huvuduppdraget. Och skurken är både tråkig och nästan lite onödig. Men detta är småsaker i sammanhanget för det finns så mycket bra! Det är en cool miljö, det är öppet, det finns en massa fraktioner att joina, en massa konflikter att lägga sig i och en massa olika sätt att lösa många problem på! En grej som jag tyckte var lite konstig var att det fanns en ö med tigrar. I ett träsk! Men vill minnas att @Dilandau i sin genomgång av Sinkadus skämtade om att @Mekanurg under denna tid lade in tigrar i väldigt mycket han var med och gjorde, ett ganska coolt trademark tycker jag (80-talets Tiger King! 😁), så det faktum att han bearbetade texten kanske förklarar det hela :) (y)
Träsktigrar finns! 😎

 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Marsklandet är fint ändå tills man kommer till slutet, där man möts av:
* En rätt blek skurk
* En störig dungeon
* Ingen belöning! (tack för det!)

Också roligt att nästan alla viktiga platser i träsket ligger en sådär 500m från varandra: "Åk till de ondas ö och befria våra vänner! -Du menar ön därborta? där de står och viftar? -....ja."


Men allmänt om DoD-äventyr:
I princip alla äventyr behöver fräschas upp, det är alltid någon skumt med dem (och någon måste kolla skalor på saker haha). Vissa äventyr, typ Handelsfursten är knappt äventyr alls, bara en icke-interaktiv novell som råkar delvis handla om rollpersonerna. Ser inte varför någon skulle vilja spela det.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Marsklandet är fint ändå tills man kommer till slutet, där man möts av:
* En rätt blek skurk
* En störig dungeon
* Ingen belöning! (tack för det!)

Också roligt att nästan alla viktiga platser i träsket ligger en sådär 500m från varandra: "Åk till de ondas ö och befria våra vänner! -Du menar ön därborta? där de står och viftar? -....ja."


Men allmänt om DoD-äventyr:
I princip alla äventyr behöver fräschas upp, det är alltid någon skumt med dem (och någon måste kolla skalor på saker haha). Vissa äventyr, typ Handelsfursten är knappt äventyr alls, bara en icke-interaktiv novell som råkar delvis handla om rollpersonerna. Ser inte varför någon skulle vilja spela det.
Hahahahahaha! Jo, Marsklandet är både coolt och väldigt strange. Om man ställer sig på en ö mitt i träsket som har lite höjd så ser man alla andra öar i hela sandlådan. Har man dessutom en tubkikare så ser man detaljer från alla öar. Utöver att slutet är meh så behöver även introt fixas till. Rejält.

Ang Handelsfursten - vi får vara tackamma över allt vårt ironiska metagarvande när vi väl har stigit på rälsvagnen. Det är en parodiskt uselt äventyr, rent mekaniskt. Storyn som så är helt funktionell. Men när äventyr tvingar RP:na till typ följande "Ni måste fly från platsen, och gömma er i skogen nu. Ett år passerar." Bara, va, va, va, vad händer?!?! 🙃
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Marsklandet är fint ändå tills man kommer till slutet, där man möts av:
* En rätt blek skurk
* En störig dungeon
* Ingen belöning! (tack för det!)

Också roligt att nästan alla viktiga platser i träsket ligger en sådär 500m från varandra: "Åk till de ondas ö och befria våra vänner! -Du menar ön därborta? där de står och viftar? -....ja."
Jo, de där svagheterna i Marsklandet bör nog sättas upp på kontot "ungdomlig brist på erfarenhet". Om jag nuförtiden använder samma övergripande approach levererar jag istället Skymningshavets gåtor.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Marsklandet är fint ändå tills man kommer till slutet, där man möts av:
* En rätt blek skurk
* En störig dungeon
* Ingen belöning! (tack för det!)
Jag gillade slutgrottan! Minns att den hade rätt många kluriga problem som krävde tankearbete istället för strid och att många hinder som rollpersonerna ställdes inför var rätt originella. Däremot kanske den inte var så passande för ett äventyr som utspelar sig i ett träsk (fast nu när jag säger det blir jag lite nervös att @Mekanurg ska rätta mig och visa en dokumentär om träsk-dungeons 😁😄)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Ang Handelsfursten - vi får vara tackamma över allt vårt ironiska metagarvande när vi väl har stigit på rälsvagnen. Det är en parodiskt uselt äventyr, rent mekaniskt. Storyn som så är helt funktionell. Men när äventyr tvingar RP:na till typ följande "Ni måste fly från platsen, och gömma er i skogen nu. Ett år passerar." Bara, va, va, va, vad händer?!?! 🙃
Jo alltså, en av mina bästa rollspelsupplevelser var ju med Handelsförsten, men till och med författaren själv har ju ångrat detta verk så jag känner att det är ett äventyr som är lite svårt att försvara 😄
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Marsklandet är väl det som ligger närmast det som ligan gör nu med Svärdets sång. Standard fantasy landet - korpensklagan, snölandet (bittermarken) och snart stäpplandet (blodslandet).
 
Top