Nekromanti Liftarens...

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
<I>Discworld-serien är numera uppe i 25 "riktiga" böcker (#25 kom för någon vecka sedan)</I>

Jasså! det säger du? Vad heter den då?

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Boudicca

Boudicca (Boadicea är den engelska formen av namnet) var en keltisk drottning som levde på brittiska öarna strax efter kristi födelse. Hon är känd för att ha lett ett storskaligt uppror mot romarna, men det misslyckades och hon tog sitt eget liv år 61 e Kr för att inte falla i romarnas händer.

Ridijeck
som är tacksam över att Nationalencyklopedin finns på CD-rom
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
nån förening eller nått... det var några viktiga litteratur människor...

chrull
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Jo, sant. Som Ridijeck så riktigt påpekade så är Boadicea en keltisk krigardrottning. Jag kände mig lite lätt upprorisk när jag registrerade mig... :)

Den allra mest tänkvärda utav böckerna so far tycker jag är Small Gods. Den tar upp en hel bunt intressanta frågeställningar och har ett djup som är rätt fantastisk.

Fifth Elephant är väl okej, men nu känner jag helt plötsligt att jag pratar fantasy på ett Sci Fi forum...

/boddi
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
The Truth. Från SF-bokhandelns hemsida: William de Worde har råkat få tjänsten som redaktör för Discworlds första nyhetstidning. Nu måste han tampas med journalistlivets alla utmaningar - folk som vill se honom död, vampyrer med en suicidal fascination för fotoblixtar, fler människor som vill se honom död, och värst av allt, en man som tigger om att få sina fotografier av komiska potatisar publicerade. Allt William önskar är att få berätta SANNINGEN. Olyckligtvis är alla andra ute efter att hindra honom. Och pressarna har knappt hunnit värma upp än... Pratchetts senaste Discworldroman är den 25:e i serien!

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Discworld [OT]

Den allra mest tänkvärda utav böckerna so far tycker jag är Small Gods. Den tar upp en hel bunt intressanta frågeställningar och har
ett djup som är rätt fantastisk.


Jo visst är Small Gods tänkvärt. Men rent litterärt vet jag inte om jag tycker att den är särskilt mycket att hänga i julgranen. Men det kan bero på att jag läste den för rätt länge sedan, då jag inte var särskilt haj på engelska.

Fifth Elephant är väl okej,

Fifth elephant är hård på grund av dvärgarna.

men nu känner jag helt plötsligt att jag pratar fantasy på ett Sci Fi forum...

Ingen har klagat på OT-meddelanden hittills!

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Även den andra boken är baserad på radioserien, men därefter divergerar historierna. Radioserien fortsätter på ett annat sätt än bokserien. (Jag vet, för jag har den på band hemma.:)

Personligen är jag mest förtjust i tredje boken, men det var rätt länge sen jag läste dem.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Boudicca

Misslyckades? Jag har för mig att skakade de romerska kolonierna en del? Jo, hon brände ju faktiskt London!

/Kelter rockar.
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Boudicca

Misslyckades? Jag har för mig att skakade de romerska kolonierna en del? Jo, hon brände ju faktiskt London!

Ja, det gick ju bra i början. Sedan kom en liten romersk ståthållare vid namn Suetonius Paulinus och sabbade det hela.

Ridijeck
alias "den store besserwissern"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ridijeck on 2000-10-20 10:29.</EM></FONT></P>
 
Top