Nekromanti Liftarens...

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
...guide till galaxen regerar!

INTE. Den är riktigt tråkig i längden med sin ensidiga humor.

Tja, så är det med en saken. Go natt!

/Sir Foilan
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Ojoj...
Man kan bli hängd för mindre.
Mitt förslag är att inte slänga ur sig sånt där (det verkade lite provocerande).

/RipperDoc - tycker förvisso att Guiden-kulter är överdrivna men det är en ruskigt bra bok

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
<I>Liftarens...

...guide till galaxen regerar!

INTE. Den är riktigt tråkig i längden med sin ensidiga humor.</I>

Faktum är att den <B>do</B> regerar (ursäkta svengelskan, men hur ska man annars uttrycka det jag ville få fram).

(Förresten är (parenteser) en av den mänskliga skriftkonstens främsta uppfinningar)

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Jag är böjd att hålla med. Douglas Adams humor är av det slaget att man blir uttråkad i längden. Det är ju liksom SAMMA skämt hela tiden. Första boken i serien är väldigt bra, sedan tappar den efterhand.

Hans andra böcker om Dirk Gently blir man bara deppig av. Det är skrivet på något slagt överhurtfriskt sätt... Hur förklarar man... Nåväl.

Med detta inte sagt att hans böcker på något sätt är DÅLIGA; det är de inte... Bara inte bäst...

/boddi
 

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
i längden kanske, men om man låter bli att läsa bok 2 och framåt så är den sååååå bra! Läser om den några gånger om året och den håller fortfarande.


Fast den bästa sf-boken i min mening är faktiskt Dune av Frank Herbert.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
För det första så känns det som hela ditt inlägg är ett försök till att provocera... det lyckas inge vidare utan blir mest löjligt...

MEn Fakta är att Douglas Adams guide är den senaste boken att bli förklarad klassiker... jepp... om 20 år kommer den stå med i "dikten och vi" och de stackars eleverna i Svenska B kommer tvingas höra sina lärare läsa upp bråket framför huset... Muhahahha

chrull
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Jag har hört en förklaring till det här med dom tråkiga senare delarna. När Adams skreev den första delen knarkade han nämligen rätt hårt, snart åkte han in på behandlingshem och efter det skrev han dom senare "tråkiga" delarna.

Så kan det gå!

/Jon
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Förklarad klassiker? Enligt vem då?

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Vilket är helt uppåt väggarna fel.

Den första boken är baserad på den radioserie han skrev för BBC vilken skrevs under stor tidspress och det som kan ha påverkat honom var möjligen sömnbrist.

Det som gör att de senare delarna är annorlunda är dels att han till viss del tappade intresset för historien och mest skrev den för att göra förläggarna glad men även för att Adams egna intressen ändrades. Femte boken handlar ju till stor del om kvantfysik och dess påverkan på omvärlden med den första boken handlar om en ensam jordbo vilsen i ett konstigt universum.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Tja, min engelskalärare i en engelskspråkig skola till exempel. Det är många som tycker att den är det, många förståsigpåare och sånt.

Adams är ett geni på det engelska språket och mycket av berättelserna sitter i användningen av språket och inte bara de dråpliga händelserna.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Ack så sant.. Men då skall man ju läsa den på engelska också... Som sagt. Den första delen är bra. Sedan blir det mest upprepningar. Tycker jag.. Men det tycker jag om Terry Pratchetts "mittenböcker" i Discworld trilogin också... Slå mig inte.

/boddi
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Grattis!

19 är en skiten mellanålder fö. /images/icons/smile.gif

Det blir bättre när du får köpa på bolaget!

/Sir Foilan
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"För det första så känns det som hela ditt inlägg är ett försök till att provocera... det lyckas inge vidare utan blir mest löjligt..."

Och för det andra?

/Sir Foilan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Men det tycker jag om Terry Pratchetts "mittenböcker" i Discworld trilogin också... Slå mig inte.

Jag tänker inte slå dig. Jag tycker precis likadant. Några av discworldböckerna är riktiga pärlor (bland annat "Häxor i faggorna" ("Witches abroad", för er som bara kan läsa engelska böcker på originalspråket) och "Spännande tider" ("interesting times")), De flesta är bara läsvärda och några är riktigt, riktigt, meningslöst tråkiga.

Boadicea, förresten! är inte det någon keltisk drottning eller så? Vill minnas att man hette så om man spelade celtics och valde female som gender i CIV II.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Parmardil

Veteran
Joined
15 Oct 2000
Messages
19
Location
Borås
På den punkten skulle jag vilja säga att du hat alldeles FEL, FEL, FEL och slutligen FEL!

Så det så!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Discworld-"trilogin"? Discworld-serien är numera uppe i 25 "riktiga" böcker (#25 kom för någon vecka sedan), plus sex "tillbehör", plus en uppsjö andra runtikrungsaker (inklusive ett rollspel).


/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det var inte så mycket protest mot att boken kallades för klassiker som att den blivit "utnämnd" till det. Det lät lite som om det sitter ett gäng gubbar på ett rum och delar ut klassikerutnämningar, och det låter mycket konstigt...

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
>Boadicea, förresten! är inte det någon keltisk drottning >eller så? Vill minnas
> att man hette så om man spelade celtics och valde >female som gender i CIV
> II.

Ingen aning, men Enya har gjort en låt som heter så, och den känns väldigt bekant när man har hört Fugees "Ready or not", eller tvärt om.

Någon som sitter och lurar på Little Wars btw?


Awaiting MERMAID: the Dehydration
 
Top