Nekromanti LexOccultum

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Rätt modigt av de snart 500 som backat LexOccultum med i snitt 800 kr vardera att göra det innan de vet om Trudvang levererar. Saknas det sidor och korrekturläsning där, eller om spelet blir väldigt försenat, så kan den internationella marknaden mycket väl bli det som sänker Riotminds. Om världens mest emotsedda rollspel inte är riktigt, riktigt bra, lär kritikerstormen anta orkanstyrka.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Platon;n223276 said:
Dom påstår i nyhetsutskick att denna går bättre än Trudvang-kickatartern hade gått såhär långt in. Det trodde jag inte.

Må så vara, men ändå en skum jämförelse med tanke på att TC KS släpptes en fredagskväll och Götter2 mitt i veckan, under kontorstid. Så självklart underpresterade TC då. På samma sätt kan det skrivas att tex Tales from the Loop, eller KULT: Divinity Lost, gick dubbelt så bra som Götter2 (eller fyra ggr så bra som TC) under dess respektive släppdag. Men vad de sifforna eller jämförelserna ska användas till, vet jag ärligt talat inte riktigt. Blir lätt snömos-snack, tycker jag.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Rangertheman;n223343 said:
Rätt modigt av de snart 500 som backat LexOccultum med i snitt 800 kr vardera att göra det innan de vet om Trudvang levererar. Saknas det sidor och korrekturläsning där, eller om spelet blir väldigt försenat, så kan den internationella marknaden mycket väl bli det som sänker Riotminds. Om världens mest emotsedda rollspel inte är riktigt, riktigt bra, lär kritikerstormen anta orkanstyrka.

Jag höll på att säga att "de har väl lärt sig", men med tanke på att DDR var den undermåligaste produkten de har släppt, och det efter mer än 15 år i branschen så verkar det inte så. Allt snack om att DDR försenats för att förbättra kvalitet var ju snicksnack, givet slutresultatet. Men det är ju listigt att se till att samla in pengar snabbt, innan risken för backlash kommer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,569
Location
Rissne
Alltså. Jag VILL att det här ska bli skitbra. Sådär som Götterdämmering inte ens var i närheten av. Jag älskar premissen. Jag gillar att de har en kampanjmiljö som separat bok, up front.

Götter var en av de mest bortslösade möjligheter jag sett. Som sagt, älskar premissen. Snygga bilder. Och sen... Alltså, jag skiter i språket och korrekturen; Götter fallerade genom att dels ha grundböcker som bestod av ett regelsystem jag tyckte verkade kasst och sedan mest... spridd geografiboks-kunskap. Helt värdelöst. Inget som hjälpte mig att skriva äventyr - eller ens förstå vad det var tänkt att man skulle spela, vilken sorts äventyr. Man kunde utläsa lite-litegrann genom att läsa saker som yrkesbeskrivningar, men överhuvudtaget är Götter ett typexempel på hur illa det kan gå om man vägrar definiera hur spelet är tänkt att spelas. Kanske hade de någon missriktad "man ska kunna spela ALLT"-tanke.

Med det sagt: magisystemet var riktigt coolt. Riktigt, riktigt coolt. Det överlägset bästa med spelet, skulle jag säga. Som jag minns det iaf. Ritualerna där, med sina krav på mycket specifika ingredienser och handlingar, var mycket nära att kunna användas rakt av för att generera äventyr.

Hursomhelst: Jag vill verkligen att det här ska bli bättre än så. Jag vill att Riotminds ska ha lärt sig något. Jag vill se ett Götter som har slimmat regelsystem och en grundbok full av INTRESSANT och ANVÄNDBAR spelvärldsinformation. Fler ritualer. Ett introduktionsäventyr. SL-tekniker för att bygga scenarier.

Jag vill det, men jag vågar inte lita på det. Så jag tänker inte lägga pengar på LexOccultum innan jag bläddrat i det. För Riots track record är så himla dåligt. Jag har inte gillat någon av deras tidigare produkter. Det känns osannolikt att de plötsligt börjat gilla samma saker som jag gillar, liksom.
 

Theobot

Veteran
Joined
12 Mar 2016
Messages
11
Big Marco;n223355 said:
Jag höll på att säga att "de har väl lärt sig", men med tanke på att DDR var den undermåligaste produkten de har släppt, och det efter mer än 15 år i branschen så verkar det inte så. Allt snack om att DDR försenats för att förbättra kvalitet var ju snicksnack, givet slutresultatet. Men det är ju listigt att se till att samla in pengar snabbt, innan risken för backlash kommer.
Marco, du kan tycka att det är skitsnack men vad du tycker och hur verkligheten ser ut skiljer sig. Drakar och Demoner har fått nästan snittbetyget 4 på SF, den i särklass största kanalen för försäljning av rollspel i Sverige, när vi gick igenom korr och fel så var det betydlig mindre än vad vissa här givit sken av. Sluta basha RiotMinds bara för att du är avundsjuk på våra framgångar. Foka på dina egna produkter och ditt eget företag istället. Det brukar funka bäst. Lägg energin på att få ut Kult (betydlig försenat vad jag förstår) än att försöka få folk att tycka illa om RiotMinds och det vi gör. Visa lite spirit istället.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Rangertheman;n223164 said:
Fria Ligans Mechatron-Kickstarter passerade 500% efter tre timmar.

Edit: Såg nu att FL har ett betydligt lägre mål, så uppfyllelsegraden går inte att jämföra. Men de har dragit in nästan fem gånger så mycket pengar på ungefär samma tid.
Väldigt off topic, men personligen undrar jag hur M0-spelarna hinner med alla expansioner. Dessutom är väl varje ny box en slags reboot (ny setting och nya RP som premiss)? Också lite underligt eftersom grundkonceptet väl är en slags sand-box-variant utan slut? Men kanske är det olika köpare till de olika koncepten? Eller så är det bara min okunskap om spelet?

(Inte för att det gör något, M0 verkar ju uppskattas och det kul att det går bra för Fria Ligan, jag blir mest fundersam över hur folk hinner konsumera alla expansioner.)
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Bifur;n223392 said:
Väldigt off topic, men personligen undrar jag hur M0-spelarna hinner med alla expansioner. Dessutom är väl varje ny box en slags reboot (ny setting och nya RP som premiss)? Också lite underligt eftersom grundkonceptet väl är en slags sand-box-variant utan slut? Men kanske är det olika köpare till de olika koncepten? Eller så är det bara min okunskap om spelet?

(Inte för att det gör något, M0 verkar ju uppskattas och det kul att det går bra för Fria Ligan, jag blir mest fundersam över hur folk hinner konsumera alla expansioner.)
Varje ny låda innehåller en kampanj, och när man spelat klart den är det tänkt att man introducerar den nya klassen som boxen berör i zonen. Kampanjerna är ganska olika i upplägg. Den första var som du säger än sandboxvariant, fast med ett tydligt slut på kampanjen som följde med i lådan (sen kan du givetvis fortsätta spela i samma setting när den metaplotten nått sitt slut). Den går att spela riktigt kort om man så vill (man kan fylla ut i mellandelen så mycket man vill och har lust med), för oss tog det ca 20 spelmöten. Genlab Alfa med djuren är en lite mer styrd kampanj som jag tror går lite fortare att spela. Robotkampanjen i Maskinarium verkar lite mer öppen återigen men med ett gäng tydliga faser som kampanjen går igenom, känns också spontant lite längre än Genlab-äventyret men jag tror det kan anpassas rätt mycket efter eget tycke.

Summa summarum kan man säga att lådorna är som en serie fristående kampanjer/långa äventyr. Spelar du en gång i veckan hinner du nog igenom en box på ett halvår utan problem. Så då finns det massor med tid över till ytterligare spel när expansionerna (som nu är fallet) kommer ungefär en gång per år. :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Ni som minns: Stormade det inte lite kring Gd vad gällde kvinnosynen i spelet?

(Nej, jag är inte ute efter att agitera en folkstorm. Men visst var det ett spel som vågade vara lite mot strömmen?)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
kloptok;n223393 said:
Spelar du en gång i veckan hinner du nog igenom en box på ett halvår utan problem.
OK, hade nog fått intrycket av att de var längre och med mindre tydliga slut.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
wilper;n223394 said:
Ni som minns: Stormade det inte lite kring Gd vad gällde kvinnosynen i spelet?

(Nej, jag är inte ute efter att agitera en folkstorm. Men visst var det ett spel som vågade vara lite mot strömmen?)
Det stämmer att spelet kritiserades för bristen av kvinnor och representationen av de få som fanns med. Både i bild och text. Borde finnas lite på Oldsite att läsa.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Platon;n222770 said:
4) Fyfan, det blir så jävla bra (LexWow)
Jag tycker att Trudvang-böckerna har varit väldigt bra, men vi var lite besvikna över Götterdämmerung (däremot så läste eller SLade jag det aldrig själv). Men jag tror nog att det kan bli fett. Även om den ligger 100 år fel från TV-serien Taboo så ligger den nära nog.

Däremot så fegar jag nog ur Kickstartern, högen med spel att spela börjar bli hög. Jag väntar på recensionerna istället.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Vad jag hoppas på med en ny utgivning av GD är att vi som verkligen är intresserade av spelet, får mer bakgrundsböcker och kampanjer/äventyr att ta del av. Då menar jag inte tidigare svenskt material, även om det nu kommer i ny form, utan ny info.

En annan sak jag tycker saknas är den svenska anknytningen i spelet. Här finns mycket att bygga på och visa upp. Förlägg en kampanj eller ett längre äventyr till de nordiska länderna. Här är det midvinter, kargt och endast via mörka skogar färdas man mellan städer och byar i jakten på glömd fornnordisk kunskap. Tror det kan vara nog så säljande.

Slutligen hoppas jag att Riotminds inser att böcker är rollspelskultur. Printade eller i PDF.

Lycka till!
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
PAX;n223418 said:
En annan sak jag tycker saknas är den svenska anknytningen i spelet. Här finns mycket att bygga på och visa upp. Förlägg en kampanj eller ett längre äventyr till de nordiska länderna. Här är det midvinter, kargt och endast via mörka skogar färdas man mellan städer och byar i jakten på glömd fornnordisk kunskap. Tror det kan vara nog så säljande.
Läs Theo's bok Kabal.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Precis. Jag efterlyste i samband med att jag var med och betatestade online versionen av Götter kampanjmaterial med samma setting som Kabal.
Fick svar om att tanken fanns.
Ett hyfsat äventyr och en setting i "Kabal" miljö hade gett Götter en välförtjänt skjuts här på hemmaplan är jag säker på.
Sedan kommer jag aldrig vara riktigt överens med RM's olika tankar kring regler. Dom har en del intressanta ideer men det blir ofta för mycket och för rörigt. Kill your darlings och Less is more är vad jag skulle vilja se i deras regelverk.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Kickstarten tickar på. Det blir åtminstone hårdinbundna regelböcker och en SL-skärm i nuläget.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
LexNyaSvenskaRollspelsvågen, utan tvekan. Känner mig riktigt bränd på hur Kickstarter hanteras nu och att fokuset verkar ha blivit att ta in mer pengar snarare än att leverera.

Gör att jag får än större respekt för Järnringen, dock, som fokuserar på en produkt och gör det ordentligt (enligt mig.) Trots att jag inte är något jättefan av fantasy, egentligen.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Tycker det här spelet ser riktigt fett ut. Otroligt häftig premiss och grymma bilder. Orkar inge bry mig om allt gnäll här, utan blir nog att backa detta.

Tror ni att det kommer upp i en miljon? Skulle vara riktigt schysst med ett extra äventyr till.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
PAX;n223935 said:
Kickstarten tickar på. Det blir åtminstone hårdinbundna regelböcker och en SL-skärm i nuläget.
Om takten håller i sig kommer den landa på dryga millen.


entomophobiac;n223952 said:
LexNyaSvenskaRollspelsvågen, utan tvekan. Känner mig riktigt bränd på hur Kickstarter hanteras nu och att fokuset verkar ha blivit att ta in mer pengar snarare än att leverera.
Det kostar en del att trycka och det är alltid mer jobb än vad man tror så i slutändan blir det nog inte så många kronor per timme i förtjänst.

Jag är helt klart pepp på settingen i Lex Occultum så även om det tar ett tag innan prylarna landar på postuthämtningstället så tänkter jag backa. Jag har ju en del andra saker att leka med under tiden så jag lider ingen nöd.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
krank;n223368 said:
Alltså. Jag VILL att det här ska bli skitbra. [...] en av de mest bortslösade möjligheter jag sett.
Sammanfattar perfekt vad jag tycker om Riotminds verk öht.
 
Top