Nekromanti Level-fritt system

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Höhö

Vilka andra forum tänker du på? Eon, som i mitt tycke är det mest... låt oss säga... aktiva och ibland aggresssiva forumet på rollspel.nu?

Håller med. Att kritisera D&D är en solig parkpromenad i jämförelse.

På Drakar-forumet, där man för ett tag sedan riskerades att halshuggas för att man tyckte att Chronopia var bra?

Med all rätt. /images/icons/grin.gif

Du har uppenbarligen, till glädje för dig själv faktiskt, missat de flesta systemkrig som råder eller har rådit på rollspel.nu.

Det tyder på visdom.
"När det är en skitstorm stannar smarta män (och kvinnor) inomhus"
(gammalt forum-ordspråk :gremsmile:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Höhö

Den här debatten urartade mest efter FFFs inlägg där det bland annat sades:
<blockquote>Nej, det enda jag på rakt arm kan säga är sämre än D&D är det amerikanska skitspelet rifts.</blockquote>
Om man översätter det till Eonkritik får man t.ex:

[color:blue]
{beskrivning av hur långsamt och krångligt Eon är
... }

Nej det enda jag på rak arm kan säga är långsammare och komplexare än Eon är det (brittiska?) skitspelet Rolemaster</font color=blue>

Testa att säg det i Eonforumet och se om folk blir glada :)

(och då har man ändå gjort kritiken mer saklig och meningsfull)

((det blå exemplet är just ett exempel och inget jag ställer mig bakom.))
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: En liten grej bara. Säkert ett missförstånd.

tDu börjar gå folk ordentligt på nerverna.

Ja de har faan rätt att bli sura! när jag läser diskussionen såhär i efterhand märker jag att jag skött den uselt. därmed inte sagt att jag är den enda att skylla för att diskussionen blev som den blev (oooooops big mistake! snälla gnäll inte över det här, vi vill ju inte starta en ny meningslös diskussion eller hur?/images/icons/spook.gif)

/Jonas, menar inget illa.../images/icons/wink.gif
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Lite info

Typ 20 år, AD&D gavs ut mellan 1977 och 1979 (en bok om året, med Monster Manual först, följt av Player's Handbook och Dungeon Master's Guide).

OriginalD&D gavs ut vintern 73-74 (officiellt släpp var 74 och det är också copyrightnotisen, men färdiga manuskript cirkulerade och såldes tydligen tidigare).
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Lugnt [ant]

Det är lugnt, du får spö nästa speltillfälle istället /images/icons/smile.gif
Och nu får du inte svara för då blir folk galna!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Barcelona
Klassfritt system

Äh, jag behåller levlarna. Jag tar bort klasserna istället. Sedan säger jag: "ni får bara lägga poäng på sånt ni har sysslat med". Sålunda kan krigaren inte bli magiker utan att ha pluggat magi.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,357
Location
Göteborg, Lindome
Re: Fördelning

Player's Handbook till 1e gavs ut augusti 1978 (MM kom i och för sig ut 1977, men man kan knappast spela AD&D med bara den).

Player's Handbook till 2e gavs ut april 1989.

Player's Handbook till 3e gavs ut augusti 2000.

/Mikael - full av dammiga minnen.
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Fördelning

"Jag tror att det beror på att vi jämt får höra att vi spelar ett kasst spel med kassa regler som enbart går att använda till monsterkrälande utan karaktärsspelande alls.
Efter ett tag börjar man tröttna på det hela och blir lite grinig...
"

Jag tror att det största problemet är att man generalliserar över en serie spel och inte siktar på exakt ett enda spel. D&D är ju inte samma som AD&D som inte är samma som AD&D2ed som inte är samma som D&D3ed...

Alla generalliserar - motståndarna tänker på helt fel version och försvararna försvarar sin version och alla benämner dem som D&D... Undrar hur många som spelar D&D i originalversionen? Ingen antagligen...

Jag tycker att det är dax att markera vilken version man pratar om annars är det fritt fram att generallisera och alla vinner diskussionen/images/icons/wink.gif...
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Realism

"Skall man vara riktigt petig innehåller ju vår verklighet varken magi eller drakar heller..."

Klart att det finns magi och drakar!

Magi: Maradonna och Pelé spelar fotboll.../images/icons/wink.gif
Drakar: Hemska kvinnor som är väldigt lika häxor.../images/icons/wink.gif
 
Top