Nekromanti Level-fritt system

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
Finns det eller kör någon med ett system som INTE baseras på levels - jag och andra finner det ibland lite orealistiskt att t.e.x en fighter bara blir bättre av att hacka goblins. Han har inte gjort annat än dödat- ändå avancerar han till wizard (multiclass) och lär sig spells??? Nja det finns massa konstiga saker som man har klagat på... ett annat exempel när man kan höja skills man aldrig har använt. Hur blir man plötsligt bättre på dem?

- Frank /images/icons/frank.gif
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
D&D orealistiskt? Det var det värsta ...

Jag vet inte om du har lagt märke till det, men D&D utmärker sig inte för att vara hyper-realistiskt.

Det är klart; om spelledaren är släpphänt och låter krigaren multiklassa till trollkarl över en natt, kan det kännas lite krystat.

Jag skulle personligen aldrig låta någon byta klass utan en bra förklaring. Krigaren kan till exempel gå i lära hos en trollkarl som insett hans potential. När han sedan går upp i nivå kan han multiklassa till trollkarl.

Angående att lära sig färdigheter man aldrig använt förut: Samma sak här. Om spelaren har en bra förklaring till varför hans rollperson borde få lära sig färdigheten ifråga har jag inget att invända.

Det här problemet är ju inget nytt. Jag uppmärksammade det redan i EDD, där man kunde använda sina berf-poäng till att öka vilken färdighet som helst.

För att sammanfatta: Spelledaren bestämmer om det är rimligt att rollpersonen kan skaffa sig en ny klass eller färdighet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Några funderingar

1. Jag har tyvärr ingen aning om det finns nån som spelar levelfritt. Har inte sett några d20-regler för det, men tycker att det borde finnas. Skulle vara intessant att se hur det fungerade.

2. Ditt resonemang förutsätter att din rollperson bara agerar/lär sig saker/studerar sina färdigheter när du spelar honom aktivt. Detta är inte förutsättningarna för reglerna. De förutsätter att din rollperson även gör saker annars också, som du inte behöver säga till spelledaren, som till exempel studerar besvärjelser han har i sin spellbook, tränar färdigheter, går på toaletten, tvättar sig, och så vidare.

3. Om ovanstående inte räcker som förklaring för dig och dina spelare så att ni tycker att det ändå känns realistiskt nog, får ni en frivillig regel av mig...

"En PC eller NPC som går upp en level kan bara använda de Skill points hon får till att öka sitt kunnande i färdigheter hon har använt eller som det kan anses rimligt att hon använt under den tid som förflutit sedan den förra gången hon gick upp en level."

Man kan också säga så här, som ett komplement:

"Antalet steg en PC eller NPC kan köpa av en färdighet är direkt beroende av hur mycket hon använt eller tränat på denna färdighet. Om man inte använt den ofta, får man bara köpa +1, har man använt den ofta får man köpa +4 (vilket är max)".

4. När det gäller besvärjelser förresten, så lär man sig inte dem automatiskt, man måste studera dem. Det som ökar automatiskt är kapaciteten att kasta besvärjelser. Dessutom måste man ju ha hittat besvärjelsen någonstans, typ i en bok eller på en pappersrulle.

Hoppas det gav något!

MVH

Magnus
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
D&D realistiskt?

Som sagts tidigare är inte D&D ett spel som utger sig för att vara eller vill vara realistiskt. Det är ett spel där man (oftast) spelar hjältar som utför hjältedåd och då finns det inte utrymme för så mycket realism. Hur skulle det vara om en hjälte träffade på några gobliner som ville råna honom och en av dem lyckades träffa honom med en pil vilket han dör av? vilken heroisk död är det? Näe i D&D är inte
realismen det ultimata målet utan det är ett lätt och användarvänligt system som är gjort för att strider ska flyta bra och gå snabbt, eftersom det oftast blir mycket strider i ett spel som detta. Jag säger inte att det inte går att spela D&D utan att strida varje minut av spelet eller att man ens behöver strida alls, men allt som oftast blir det någon strid, eller åtminstonde en, per spelmöte.

Sen kan man kritisera levelsystemet hur mycket man vill om man söker realism för nästan inget är särskilt realistiskt. Hur realistiskt är som ett popolärt exempel hitpoints? Hur realistiskt är det egentligen att en monk slår hårdare med händerna efter ett par levels än ett svärd? och hur realistisk är munkens snabbt ökande hastighet? Det finns hundratals saker att klaga på i D&D om man vill ha realism i rollspel.

Okej, jag vet att du inte sökte en sådan debatt men jag var tvungen när du talade om realism i D&D för det finns inte mycket. Men jag håller med magnus och Dante, det är vad man gör det till. Spelledaren har alla möjligheter att begränsa spelarna. Om du, som spelledare?, vill att dina spelare inte ska multiklassa utan någon bra anledning, låt dem inte göra det innan de har kommit på en bra anledning till varför de ska multiklassa. Skills ska man se till vad man har använt innan man höjer dem, om man vill göra det så realistiskt som möjligt alltså, vi brukar få höja lite som vi vill, men vi sträver inte efter realism när vi spelar D&D.

Dessutom får ju inte en wizard sina spells direkt när han går upp level, vilket sorcerer gör, utan han måste studera dem hos en annan magiker eller i en annan magikers spellbook. I sorcererns fall handlar det ju om en medfödd gåva som utvecklas allt eftersom, en wizard har möjligheten att kasta magi men måste studera för att lära sig.

/Jonas, som inte tycker orden rwalism och dungeons & dragons går så väl ihop
 

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
Vad menar du?
Blir inte du bättre på att läsa av att slåss? ;)

Om man skall ta ett exempel så kommer du aldrig att kunna bli duktigare på någonting om du spelar en grupp munkar som är duktiga på att förhandla, du har mindre möjlighet att lära dig magier än vad en krigare som enbart pysslar med att slakta monster har.

Nej, det enda jag på rakt arm kan säga är sämre än D&D är det amerikanska skitspelet rifts.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,315
Location
Göteborg, Lindome
Om man skall ta ett exempel så kommer du aldrig att kunna bli duktigare på någonting om du spelar en grupp munkar som är duktiga på att förhandla...

I D&D menar du? Om din SL har läst reglerna till spelet och inte bara illvilligt förtal på forumet, så kommer dina munkar att få precis lika mycket EP som om de var krigare som använde svärden istället för huvudet. Man får EP av att övervinna svårigheter, ingenting annat. Sättet man övervinner dem på spelar ingen roll.


Nej, det enda jag på rakt arm kan säga är sämre än D&D...

Är det inte lite ohyfsat att vara inne på D&D-forumet och snacka skit om ett spel som man uppenbarligen inte förstår något om? /images/icons/mad.gif

/Mikael - hyfsad
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Du får ursäkta, men om du inte gillar levels, varför spelar du då D&D? Som Magnus konstaterade går det säkert att modifiera regelsystemet så att det blir levellöst, men levels är en såpass integral del av systemet att det antagligen är mycket enklare att bara lära sig ett nytt system, som inte har dem.

Och som också redan konstaterats (Varför skriver jag ens? /images/icons/wink.gif) får man inte XP av att döda saker utan att klara av utmaningar. Om SL så vill kan han ju avgöra att träning på t.ex en fäktskola är att överkomma ett antal hinder, och alltså ge XP för studier på så vis.
Det känns som om många som börjar spela har någon sorts låsning vid fördomar om att spelet bara belönar strid och spelar så utan att egentligen ta till sig reglerna... /images/icons/frown.gif Eller är det kanske en språkbarriär, att folk helt enkelt har svårt att förstå avsikten bakom reglerna för att de är på engelska och bara ser EL/XP-diagrammet och CR för olika monster och drar slutsatser av det?


/Feliath - funderar
 

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
Man får EP av att övervinna svårigheter, ingenting annat.

Ett spel som går ut på att gå ned i en grotta och förhandla med monster? Ok, jag måste erkänna att jag inte tolkade det så när jag läste igenom skräpet sist. ;)

Är det inte lite ohyfsat att vara inne på D&D-forumet och snacka skit om ett spel som man uppenbarligen inte förstår något om?

Är det inte ännu mer ohyfsat att komma med fåniga angrepp som man på intet sätt kan stärka mot personer man aldrig träffat?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Hyfs ...

Med tanke på att ditt munkexempel inte är förankrat i verkligheten är det lätt att tro att du faktiskt inte vet så mycket om D&D.

Och jag håller med Oldtimer: Det känns som om du gjorde ditt inlägg enkom för att reta upp de som gillar D&D. Det är ohyfsat.

Visst, alla har rätt till en åsikt. Men att aktivt söka upp D&D-forumet för att ljuga om hur spelets regler funkar är att be om mothugg.

Nu har du fått mitt.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Okej, vänta nu ett tag. Gjorde verkligen Mikael ett angrepp på dig? Och förresten går inte D&D ut på att gå ner i grottor och döda monster! Det är mestadels på kontinenten som folk spelar så, i min erfarenhet! även om kanske nykomlingar till hobbyn spelar så också, vad vet jag? Hur som helst har Mikael rätt. Det är jävligt ohyffsat att snacka skit om ett spel på ett forum tillägnat just det spelet! särskilt om man inte har några argument till varför man säger så.

Har du tänkt på att det kanske finns folk som faktiskt gillar D&D? näe trodde inte det.

D&D är som jag sagt tidigare precis vad man gör det till. Vill man gå ner i gtrottor och hacka monster får man väl göra det, men det är knappast roligt i längden. Det fina med D&D är den stora variationen av spelvärldar och mångsidigheten av världarna själva. Man behöver faktiskt inte spela ett hack n' slash äventyr bara för att man spelar D&D!

/Jonas, upprörd
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,656
Location
Uppsala
Vem bryr sig om realism, i ärlighetens namn?

Om folk var så realismtänkande som vissa tycks påstå, ibland, så undrar jag varför man spelar fantasy, science fiction eller skräckrollspel överhuvudtaget. Det är mycket mer realistiskt att spela Rysk roulette.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Några funderingar

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

4. När det gäller besvärjelser förresten, så lär man sig inte dem automatiskt, man måste studera dem. Det som ökar automatiskt är kapaciteten att kasta besvärjelser. Dessutom måste man ju ha hittat besvärjelsen någonstans, typ i en bok eller på en pappersrulle.

<hr></blockquote>


Nu måste jag rätta dig. När en wizard går upp en nivå får hon faktiskt två valfria spells helt gratis. Eventuellt kan man begränsa dessa till spells från PHB eller andra som klassas som "vanliga", men de behöver inga scrolls eller liknande. Barder och Sorcerers lär sig också spells bara av att levla upp.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Därom tvista de lärde

Det är kanske mycket en tolkningsfråga. Så här resonerar jag:

1. För att en magiker ska kunna förbereda en besvärjelse måste den finnas i hans/hennes spellbook. Se sidan 54, Spellbooks, PHB.

2. För att få lägga till en besvärjelse i sin spellbook när man går upp en level förutsätts/krävs att man har studerat den under lediga stunder mellan levlandet. Se sidan 155, Spells Gained at a New Level.

3. Min tolkning av detta är att man inte automatiskt lär sig besvärjelser när man går upp en level. Istället ser jag det som att det är kapaciteten att kasta besvärjelser som ökar.

Eller...?

MVH

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Tack för ditt inlägg

Med sådana väl framförda argument kan vi inte annat än att böja oss för din briljans.

Med Sarkastiska Hälsningar

Magnus
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,315
Location
Göteborg, Lindome
Ok, jag måste erkänna att jag inte tolkade det så när jag läste igenom skräpet sist.

Jag har allvarligt talat inte mycket till övers för dina tolkningar. Vill du diskutera D&D på D&D-forumet rekommenderar jag att du lär dig spelet först. Annars har du inte mycket av intresse att komma med.


Är det inte ännu mer ohyfsat att komma med fåniga angrepp som man på intet sätt kan stärka mot personer man aldrig träffat?

Angrepp? Det där var på sin höjd en irriterad blick. Din fåniga kommentar förtjänade inte mer. Att du sedan går från fåniga kommentarer till svagsinta, bevisar bara min misstanke att du är vad man brukar beteckna som ett "troll" på engelska forum.

/Mikael - trollbane
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Håller med

Du har helt rätt!! Hur många spelsystem finns det egentligen som är realistiska? om man bortser från allt det mytiska som olika raser och magi etc... Det finns ju rollspel som brukar kallas realistiska, men jag är inte så säker. Är ett regelsystem realistiskt om det innehåller tonvis med regler eller vad är det som gör ett system realistisk? Eon t ex, är det verkligen så realistiskt? Och vad menas egentligen med realistiskt, eller snarare vila atributer har ett realistiskt rollspel? Det är frågar jag gärna skulle få svar på, men det är nog inte så där tvärenkelt att svara på.

/Jonas
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Därom tvista de lärde

Jo, det är i alla fall så vi alltid har kört. Hela poängen skulle ju försvinna med en wizard om de lärde sig spells på samma sätt som sorcerer, en av de stora fördelarna med att spela en sorcerer skulle ju också försvinna för den delen.
Sen hur skulle det se ut om en spell bara skulle dyka upp i en trollkarls spellbook?
Och eftersom en wizard måste memorisera magierna från sin spellbook finns det ju inget annat sätt för dem att lära sig den på. Näe, man måste studera hos en annan magiker, eller ta spells från en annan trollkarls spellbook, eller en scroll går väl också om jag inte är helt ute och cyklar.

/Jonas
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,315
Location
Göteborg, Lindome
Re: Därom tvista de lärde

Mja...

En magiker kan bara preparera formler som han har i sin formelsamling. Han kan dryga ut denna samling på tre olika sätt:

Formler som erhålls vid en ny grad: Magiker utför hela tiden i viss mån magisk forskning mellan sina äventyr. Varje gång en magiker tar en ny grad (som magiker, förstås), får han välja ut två nya formler att skriva in i sin formelsamling. Dessa två formler representerar frukterna av hans magiska forskning. <klipp>

Formler som kopieras från någon annans formelsamling eller ett pergament: En magiker kan också lägga formler till sin formelsamling när han stöter på en ny formel på ett pergament eller i en annan magikers formelsamling. <klipp>

Oberoende forskning: En magiker kan också forska fram en formel på egen hand... <klipp>

Metod 1 är gratis, metod 2 kostar 200 gp per formelgrad och metod 3 kan kosta hur mycket som helst.

Så det som ökar en magikers urval av formler är alltså implicit magiforskning, piratkopiering och explicit magiforskning.

/Mikael - som citerar explicit från Dunder&Drakar bok 2
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Därom tvista de lärde

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jo, det är i alla fall så vi alltid har kört. Hela poängen skulle ju försvinna med en wizard om de lärde sig spells på samma sätt som sorcerer, en av de stora fördelarna med att spela en sorcerer skulle ju också försvinna för den delen.

<hr></blockquote>


Sorcererns fördel är att han kan lägga vilken som helst av de spells han kan när som helst samt att han kan lägga rätt många spells per dag. Wizardens fördel är att hon kan massvis med spells - potentiellt *alla* spells, men i vilket fall som helst fler än en sorcerer. Om wizarden då måste hålla på att anstänga sig för att få minsta lilla antal spells så förlorar hon sin fördel över sorcerern.

Sedan har vi ju den lilla passagen i PHB där det står "Each time a wizard achieves a new level, she gains two new spells of any level or levels that she can cast (according to her new level)." (PHB sid. 54). Förutom dessa gratis-spells så kan en wizard lära sig spells från scrolls och andra spellbooks, men får punga ut med pengar för att skriva in dessa i sin spellbook.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Precis

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>Magiker utför hela tiden i viss mån magisk forskning mellan sina äventyr. Varje gång en magiker tar en ny grad (som magiker, förstås), får han välja ut två nya formler att skriva in i sin formelsamling. Dessa två formler representerar frukterna av hans magiska forskning.<p><hr></blockquote><p>

Så om han inte gör denna forskning (som Frank ovanpå föreslog att deras Wizard inte gör eller hur det nu var med det där), så får han alltså inte de faktiska besvärjelserna... men jag skulle bestämma att kapaciteten att kasta besvärjelserna ökar.

Ytterst hypotetiskt, och se även mitt svar till Staffan längre ner.

MVH

Magnus
 
Top