Nekromanti less

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Något jag vill veta ...

<I>
"Vem bryr sig? Det är diskussionerna som är viktiga, inte
poängen"</I>

Det är intressant att se poängställningar ibland också -
Stryktipset är ju beroende av det :-]

Tack för svaren Krille, nu kan jag nog starta upp en fanclub
eller nått.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Talet som blev en intervju.. [OT]

Vad är innebörden i "Never place a rock near a hard place" egentligen?




/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Countess_Malin

Veteran
Joined
6 Aug 2001
Messages
58
Location
Lund, Sverige
Re: Om minne och skämtsamheter

I am not that lost in space... Vad det gällde lärare...

Vi har alltså en hjärna, det kan vi väl sluta oss till? Hjärnan har en viss (begränsad?) kapacitet. Vi använder medvetet endast en bråkdel av denna, detta betyder inte att den plats som återstår är helt proppfylld av grejer. När det gäller saker man har glömt så har jag för mig att man kan återkalla en del genom hypnos tex, inte för att jag tänker påstå att detta fungerar eller om det bara är hypnotisören som skapar minnen.

Vad jag vill komma fram till är att hjärnans fullständiga kapacitet förmodligen ligger bortom våra mest vågade föreställningar. För övrigt kan jag hänvisa till ett ytterst intressant kapitel i boken Psychology av Ronald E. Smith, från 1993. Kapitel 10 bör finnas intressant.

Du missade min poäng om att man har kvar saker i huvudet, bara att man inte längre vet hur man ska få fram det. Dessutom kan man öva sin minnesförmåga, det är bara att sätta igång och tragga saker, så ska du se att du kan lära dig en jäkla massa saker utantill!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Between a rock and a hard place

"Vad är innebörden i "Never place a rock near a hard place" egentligen?"

Det finns ett engelskt ordspråk, "between a rock and a hard place", på svenska bäst motsvarande "i trångmål" eller "i kläm". Befinner man sig mellan en stor sten och ett hårt ställe så har man helt enkelt problem, dvs man befinner sig i trångmål. Så för att undvika detta predikament så är den bästa lösningen att inte placera stenar i närheten av hårda ställen, i och med att ingen därmed behöver hamna mellan dem och därmed inte kan hamna i trångmål.

Logiskt, eller hur? /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Countess_Malin

Veteran
Joined
6 Aug 2001
Messages
58
Location
Lund, Sverige
Re: Efterblivna alver

Nu har du missuppfattat mig... Jag sa inte att endast 10% av hjärnans kapacitet används... Jag sa att vi medvetet använder ca 10% av hjärnan. En enorm skillnad...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Efterblivna alver

"Nu har du missuppfattat mig... Jag sa inte att endast 10% av hjärnans kapacitet används... Jag sa att vi medvetet använder ca 10% av hjärnan. En enorm skillnad..."

Snarare är det väl tvärtom: 10% av hjärnan används undermedvetet för sådana saker som vi skulle ha svårt att klara oss utan: behandling av sinnesintryck, balans, upprätt gående, rörelser i största allmänhet och andra sådana där praktiska saker. Resterande 90% "används" för minne, förnuft, abstrakt tänkande, kreativt tänkande, problemlösning, fantasi samt redundans utifall att andra delar av hjärnan lägger av.

Jag såg en beräkning som sade att om man antar en normal celldöd i hjärnan på grund av ålder och att andra och framförallt levande delar av hjärnan kan ta över funktioner från de som gradvis dör av så skulle en människa kunna leva i ca 220 år innan det endast återstod motorisk kontroll i hjärnan.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Svenska "Mellan två eldar"...

...och innebär inte bara att man sitter i knipa, utan att hur man vänder sig har man ändan bak, det finns ingen väg ut.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Hjärnkapacitet (OT?)

Och jag har sett att 10/90% siffrorna skall hänvisa till hur mycket av hjärnan man använder rent fysiskt - och det mesta av hjärnans massa är bara stötdämpande fett (nödvändigt, men man tänker ju inte med den delen).'

Så det är många bud i Mellerud. Jag vill ha belägg för endera åsikten, gudförbanne! ;-)

Nightowl, förvirrad på ett högre plan.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Efterblivna alver

>Snarare är det väl tvärtom: 10% av hjärnan används undermedvetet för sådana saker som vi skulle ha svårt att klara oss utan: behandling av sinnesintryck, balans, upprätt gående, rörelser i största allmänhet och andra sådana där praktiska saker. Resterande 90% "används" för minne, förnuft, abstrakt tänkande, kreativt tänkande, problemlösning, fantasi samt redundans utifall att andra delar av hjärnan lägger av.

Saken är väl den att ingen del av hjärnan direkt ligger i dvala någonsin, och de olika delar som används medvetet tillsammans blir en bra mycket större del än 10%. Dock är det väl frågan hur mycket av hjärnan vi använder medvetet vid en given tidpunkt. Dessutom vill jag hävda att en stor del av vårt minne "sköter sig självt" större delen av tiden. Eller du kanske hela tiden aktivt tänker på allt du minns?...

Fast det intressanta i sammanhanget är väl inte hur många procent av en mänsklig hjärna som används till vad, utan snarare hur t.ex. långtidsminnet fungerar. Mig veterligen är det ytterligt ovanligt att saker som finns i långtidsminnet bara bleknar bort eller raderas (om man inte råkar ut för vissa typer av hjärnskador givetvis). Snarare är det så att 1) Ett minne kanske inte lagrades ordentligt iaf. 2) Hjärnan kopplar inte som den ska riktigt, och man får fn inte tag på minnet eller 3) Ett nyare minne blandas av någon anledning ihop med ett gammalt, med ett förändrat minne som följd.
Jag skulle vilja hävda att alver (vars hjärnceller bör vara ytterst seglivade, eller kunna regenereras) troligen inte glömmer särskilt mycket under sina långa liv (kanske de får en ändrad bild av en del saker som hände för hundratals år sedan). En som dock intressant nog hade glömt bort t.o.m. vad han hette, var Saurons språkrör, men å andra sidan var han väl människa från början...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Efterblivna alver

<I>Fast det intressanta i sammanhanget är väl inte hur många procent av en mänsklig hjärna som används till vad, utan snarare hur t.ex. långtidsminnet fungerar.</I>

"Det är förmodligen endast tack vare det faktum att vi glömmer saker som vi alls är medvetna om att det finns ett minne."
(nån forskare, i en fackbok om kognitiv psykologi som jag läste en gång)

<I>Jag skulle vilja hävda att alver (vars hjärnceller bör vara ytterst seglivade, eller kunna regenereras) troligen inte glömmer särskilt mycket under sina långa liv</I>

Man kan notera i sammanhanget att en del av Tolkiens riktigt uråldriga alver som hade varit med sen Första Åldern, klagade över att de var "trötta" och kände sig nedtyngda av världen. Nånstans ska det väl börja nöta med tiden...

--
Åke
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Om minne och skämtsamheter

Forumet har verkligen fungerat uselt ikväll, har varit smått hopplöst att försöka läsa några inlägg. Fler som haft samma problem? Nu har jag iaf lyckats öppna inlägget ovan och kan leverera ett svar...

Vad jag vill komma fram till är att hjärnans fullständiga kapacitet förmodligen ligger bortom våra mest vågade föreställningar.

Varför skulle evolutionen givit oss en hjärna med kapacitet att lära oss mer än ”våra mest vågade föreställningar”? På vilket sätt skulle vi haft nytta av otroliga mängder hjärnkapacitet som vi aldrig utnyttjar? Det verkar helt orimligt att människan skulle ha utvecklat reservkapacitet i hjärnan för att kunna lära sig massa saker under tusentals år.
Och att hjärnans fullständiga kapacitet skulle vara bamsig är inte detsamma som att kapaciteten kan användas till att lära sig en massa. Du skrev själv att vi inte har den blekaste aning om vad 90% av hjärnan sysslar med. Alltså finns det inget som säger att den skulle utgöra ett utökat minne, vilket är det som det handlar om i den här tråden. För övrigt så förstår jag inte vad det har med saken att göra att vi bara skulle använda 10% medvetet. Jag skrev att hjärnan har en begränsad kapacitet, vilket är fallet även om kapaciteten råkar vara 10 gånger större.

Du missade min poäng om att man har kvar saker i huvudet, bara att man inte längre vet hur man ska få fram det.

Och vilken är poängen då? Diskussionen handlar om huruvida alver skulle ha lärt sig mer (d.v.s. ha fler bakgrundspoäng eller liknande) än människor eftersom de lever längre. Jag påstod då att alver inte kommer ihåg allt de lär sig genom åren utan att en del samtidigt försvinner. Huruvida det försvinner ur skallen för gott eller gömmer sig i en del av hjärnan som man inte längre vet hur man ska komma åt spelar ingen roll. Poängen är att de inte kan använda denna lärdom eftersom de inte kommer åt den. Den enda skillnaden mellan om de inte vet hur de kommer åt den eller inte alls kan komma åt den är att den skulle kunna komma fram genom t.ex. hypnos i det första fallet. Jag har (som tur är /images/icons/wink.gif ) inte spelat något rollspel där man har särskilda färdighetsvärden för sådant som finns inne i skallen, men inte går att komma åt på vanligt sätt. Alltså är det oväsentligt om sådant man lärt sig försvinner eller göms undan.
För övrigt så är det ju så att det mesta av det man upplever inte hamnar i långtidsminnet där lagringen är bättre, utan ligger i korttidsminnet där vi har det tillgängligt om vi aktiverar det då och då. Om det inte aktiveras försvinner det så småningom. Det hjälper alltså inte en alv att han har upplevt fler saker än en människa om det ändå hamnar i korttidsminnet och försvinner när det inte aktiveras.

Dessutom kan man öva sin minnesförmåga, det är bara att sätta igång och tragga saker, så ska du se att du kan lära dig en jäkla massa saker utantill!

Jaha, och vad är det med saken att göra då?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Tal [OT]

"<EM>Det har krävts hårt arbete för att komma upp i detta stora antal, men jag hade aldrig klarat av det själv.</EM>"
Näe, för utan alla som du argumenterat m om Vampire skulle du nog ha varit kvar på 3000 inlägg. /images/icons/smile.gif

/[color:green]Han</font color=green> som har argumenterat m <B>Krille</B> själv
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Efterblivna alver

"<EM>...alvernas intellekt och visdom så är de ju ganska efterblivna.</EM>"
Ju mer man pluggar, desto mer kan man. Ju mer man kan, desto mer kan man glömma. Ju mer man glömmer, desto mindre kan man. Så varför plugga? Kanske en livsfilosofi för alver?

En annan sak som är orättvist är att en 200-årig alv borde mkt fler saker än en människa. Tänk dig. 200 födelsedagar! Vad ger man en sån alv efter ett tag i present? Den killen/tjejen borde ha ALLT.

/[color:green]Han</font color=green> som 'rsäktar sig för sin låga nivå ikväll
 

Countess_Malin

Veteran
Joined
6 Aug 2001
Messages
58
Location
Lund, Sverige
Re: Om minne och skämtsamheter

Ujujuj...

Okej alver... Då får vi allt ta och fixa fram en hypnotisör som kan resa med alver vart de än färdas, och om alven tror sig ha något på känn, så får hypnotisören hoppa in och utföra sina konster!

Korttidsminnet fungerar ungefär så att det ryms ca 8-10 "saker" åt gången, tex 8-10 slumpmässiga siffror eller talkombinationer, figurer, ord etc. Repeteras denna följd konstant så tappas den bort väldigt fort, man måste repetera och repetera för att det ska fastna i långtidsminnet.
 

Countess_Malin

Veteran
Joined
6 Aug 2001
Messages
58
Location
Lund, Sverige
Re: Efterblivna alver

Hmmm... Är inte faktumet att vi kan redogöra för saker som har hänt i det förflutna det bästa beviset för att vi har ett minne? Jag skulle vilja snacka med den där "forskaren".

Att gamla alver känner sig trötta beror kanske helt enkelt på att en stor del historia vilar i deras huvuden, och vem blir inte trött av att anstränga hjärnan under längre perioder? Jag är rätt säker på att jag skulle kännt mig en aningen trött och deprimerad om jag hade levt mellan, säg, 1750-2030... Jag hade nog dessutom suckat en hel del över människan dumheter.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Efterblivna alver

<I>Hmmm... Är inte faktumet att vi kan redogöra för saker som har hänt i det förflutna det bästa beviset för att vi har ett minne?</I>

Om vi aldrig glömde nåt skulle <I>att</I> vi visste vad vi varit med om, vara så självklart att ingen skulle fundera över varför. Och då skulle inga bevis för det bli anförda.

<I>Jag skulle vilja snacka med den där "forskaren".</I>

Boken ifråga var kursmaterial på universitetet och användes som referenslitteratur på psykiatriska kliniker, så jag tror ärligt talat det behövs nånting rätt mycket stadigare än du för att klistra upp citationstecken på den titeln.

--
Åke
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Efterblivna alver

>En annan sak som är orättvist är att en 200-årig alv borde mkt fler saker än en människa. Tänk dig. 200 födelsedagar! Vad ger man en sån alv efter ett tag i present? Den killen/tjejen borde ha ALLT.

Tja... Alvernas år är väl en 144 solår ungefär, så en stackars alv på bara 200 år har nog inte hunnit fira mer än en födelsedag!
 

Rach

Veteran
Joined
12 Sep 2000
Messages
131
Location
Stockholm
Oj oj oj. Man skapar inte en karaktär för att den ska vara bra på att slåss vara ung o stark o ha bra färdighetsvärden. Man spelar, den karaktären man vill. Utan att bry sig om har har +4 i psy. Man gör ju honom inte för att va bra, utan rolig att spela. Jag tycker inte att du ska säga att det är dåligt att spela dom karaktärena som e gamla bara för att man får lite +.

//Även de onda kan vinna, Rach
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Sisters of Mercy (ot)

Du vet om att Sisters of Mercy har en låt som heter A Rock And A Hard Place? Du gillar väl Sisters of Mercy?
 
Top