Lemurs OSR-BRP-spel

Jättekul läsning, gillar verkligen det jag läser! Kommer det att bli en version 1.4 framöver?
Oj, wow, det var länge sedan jag pillade på Dimmiga Dalar nu. Jag gav upp när nya DoD kom faktiskt. Tror att denna sista versionen är rätt spelbar och jag testade köra den ett par gånger. Det var skoj!
Skulle jag göra v1.4 idag skulle kanske bli frestad att bygga ihop den med Sporangium på något sätt.

Roligt sammanträffande att tråden blir bumpad, jag sitter just nu och pillar med en kampanj till min vanliga grupp. Det är verkligen ett trevligt litet spel, den enda egentliga bristen är det korta bestiariet. Funderade på att skriva ihop ett litet eget och lägga upp när jag väl kommit igång, nu när spelet är CC-by.

Roligt sammanträffande att tråden blir bumpad, jag sitter just nu och pillar med en kampanj till min vanliga grupp. Det är verkligen ett trevligt litet spel, den enda egentliga bristen är det korta bestiariet. Funderade på att skriva ihop ett litet eget och lägga upp när jag väl kommit igång, nu när spelet är CC-by.
Ja, kul, kör!
Jag kollade på dokumentet nu och borde kanske åt minstone gå igenom de korr-kommentarer som det innehåller. Kan också lägga ut det som print on demand om nu intresse finns.

Ja, kul, kör!
Jag kollade på dokumentet nu och borde kanske åt minstone gå igenom de korr-kommentarer som det innehåller. Kan också lägga ut det som print on demand om nu intresse finns.
Absolut! Om inget annat vore det trevligt att ha en version som inte är full med gula markeringar (går säkert att ta bort, men min pdf-kompetens är begränsad och mina verktyg ännu mer begränsade)

Jag bearbetar stridsreglerna en hel del, vilket får effekten att jag också måste skriva om en del talanger. Säg till om ni tycker att det suger och jag istället bara ska behålla allt som det är? Här är ett utkast:

Turordning & Initiativ​

När strid bryter ut är det viktigt att avgöra vem som agerar först – rollpersonerna eller fienden. Ibland framgår detta tydligt av fiktionen, men om det är oklart slår en av spelarna (de väljer själva vem) ett slag för Uppmärksamhet. Ett lyckat slag innebär att spelarna agerar först, ett misslyckat att fienden får förtur.

Under spelarnas tur bestämmer de själva i vilken ordning deras rollpersoner agerar. Samma gäller för fiendernas tur. Den inbördes turordningen behöver inte vara densamma från runda till runda.

Avstånd i strid​

Dimmiga Dalar kan spelas både med miniatyrer på rutnät eller helt utan karta, i den så kallade “sinnenas salong”. Oavsett metod används samma tumme-pekfinger-noga begrepp för avstånd. På rutnät är en ruta ungefär 1,5 meter.
  • Räckhåll – Något som är direkt intill rollpersonen. Kräver ingen förflyttning för att nå. På rutnät: angränsande rutor.
  • Nära – Något som kan nås med en förflyttning. Cirka 2–10 meter bort (2–6 rutor).
  • Långt – Utanför räckvidden för en förflyttning, men inom skotthåll för ett vanligt avståndsvapen. Ungefär 30–40 meter (20–25 rutor).
  • Mycket långt – Allt som är längre bort än "långt" och måste komma närmare för att kunna delta i striden.

Handlingar​

Rollpersoner har 2 handlingar per runda. Särskilt kraftfulla monster kan ha 3 eller fler.
Handlingar kan i huvudsak användas till:
  • Närstridsattack eller avståndsattack
  • Kasta en besvärjelse
  • Förflyttning
  • Ta initiativet
  • Ladda
  • Utföra något annat (öppna dörr, byta vapen, etc.)
  • Parera eller undvika
Du kan använda båda handlingarna till samma typ av handling, exempelvis två attacker eller två förflyttningar. För att kunna parera eller undvika måste du ha sparat en eller flera handlingar till detta.

När båda sidor agerat startar en ny runda och handlingar som inte använts "brinner inne".

Närstridsattack​

När du attackerar i närstrid gör du ett slag för Närstrid. Om motståndaren parerar eller undviker blir det ett motsatt slag:
  • Motståndaren parerar: ditt färdighetsvärde i Närstrid mot motståndarens Närstrid
  • Motståndaren undviker: ditt Närstrid mot hens Smidighet
Fummel: Risk att vapnet går sönder (se hållbarhet, s. QQ).
Perfekt slag: Välj en av följande effekter:
  • Motståndaren slår för rustningens hållbarhet
  • Motståndaren faller omkull
  • Du slår dubbel skada

Avståndsattack​

Avståndsattacker slås med Skytte. De går normalt inte att parera – med undantag för sköldar.
  • Om du befinner dig inom räckhåll från en motståndare har du nackdel på avståndsattacker.
  • Fummel och perfekta slag fungerar som vid närstrid.

Parera​

Om du har ett vapen eller en sköld kan du parera en attack med ett motsatt slag: Närstrid mot anfallarens färdighet.
Fummel: Risk att vapnet eller skölden går sönder (se hållbarhet, s. QQ).
Perfekt: Välj en:
  • Motståndaren tappar sitt vapen
  • Du gör en snabb motattack (knuff, spark eller slag) som ger 1T4 skada

Undvika​

Att undvika en attack kräver ett motsatt slag: Smidighet mot anfallarens färdighet.
Fummel: Du faller omkull.
  • Motståndaren tappar sitt vapen
  • Du rör dig bort från fienden utan att använda en handling

Förflyttning​

Du kan röra dig upp till 2 meter (1 ruta) utan att använda en handling, t.ex. som del av en attack.
Vill du röra dig längre än så måste du spendera en handling, vilket låter dig förflytta dig upp till 10 meter (6–7 rutor).

Ta initiativet​

Om fienden vann initiativet men du ändå vill agera före dem, kan du spendera en handling för att ta initiativet och agera först i rundan.

Kasta en besvärjelse​

Se regler för svartkonster på sidan QQ.

Ladda​

Vissa vapen (som armborst) måste laddas mellan skotten. Vilka vapen detta gäller framgår av utrustningslistan. Att ladda ett vapen kräver 1 handling.

Falla omkull​

Den som fallit omkull har nackdel på alla attacker tills den står upp. Den som attackerar en liggande har fördel.
Att resa sig upp kräver 1 handling.

Det ser bra ut. Enda funderingen jag har är om det är möjligt att undvika avståndsattacker? Jag tolkar det som att det är möjligt, men en klarläggning om det kanske vore bra.

Gillart. Enkelt och snabbt. Lätt att höfta också när det behövs.
en fråga:
Får man även Fördel på avståndsattacker mot en fiende som ligger ner?

Gillart. Enkelt och snabbt. Lätt att höfta också när det behövs.
en fråga:
Får man även Fördel på avståndsattacker mot en fiende som ligger ner?
Bra fråga! Jag tänker att "falla omkull" innebär att man ligger pladask helt ovärdigt på marken och sprattlar varpå alla får fördel på att försöka träffa en. Men att det skiljer sig mot att taktiskt ha placerat sig på marken för att skjuta prick från avstånd - där man kanske tvärtom är skyddad. Kanske ska skriva något kort om det.

Det ser bra ut. Enda funderingen jag har är om det är möjligt att undvika avståndsattacker? Jag tolkar det som att det är möjligt, men en klarläggning om det kanske vore bra.
Bra inspel, förtydligar såhär:

Det går att försöka undvika både avståndsattacker och närstridsattacker. Det är ett motsatt slag: Smidighet mot anfallarens färdighet.
Fummel: Du faller omkull.
  • Motståndaren tappar sitt vapen (endast i närstrid)
  • Du kan göra en förflyttning utan att spendera en handling

Dimmiga Dalar v 1.4

Change log:
- Fixat korr från förra versionen, gått igenom all text och fixat småfel
- Tydligare stridskapitel och ny handlingsekonomi
- Fler talanger
- Fler monster
- Hyperlänkning och digital TOC

Ska kika på att lägga upp som POD också. Tack för peppen allihop!

Last edited:
Back