Lemurs OSR-BRP-spel

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Ja, det kan ju vara så med ord. Jag har starkare associationer mellan navigation-sjöfart än mellan orientering-orienteringssport och använder det senare som en beteckning på förmågan att förhålla sig till tid och rum (men även riktning i en process eller inom ett kunskapsområde).

Som ”ovän av oordning” vill jag tillägga att ”navigation” kommer från latinets ”navis”, vilket betyder ”skepp”. Att ”navigera” handlar om att framföra en farkost (Wikipedia).
Stigfinnare är min term i Expert Nova.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag har upptäckt att det finns en fruktansvärd bug i reglerna: har du fördel slår du 2t20 och tar den lägsta, vilket är bra vid vanliga färdighetsslag. Men i motsatta slag gäller det att du slår högst under ditt FV, och då vill du inte nödvändigtvis ta den lägsta tärningen. Det kan innebära att du förlorar det motsatta slaget. Rackarns!
För att inte allt ska rämna måste jag ta bort pendragonslagen och ersätta dem med Effekt istället, dvs mellanskillnaden mellan slag och FV. Inte alls lika elegant men så får det nog bli. Kan öppna upp för andra kul subsystem som att ett vapen gör t8+Effekt i skada, eller så.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag har upptäckt att det finns en fruktansvärd bug i reglerna: har du fördel slår du 2t20 och tar den lägsta, vilket är bra vid vanliga färdighetsslag. Men i motsatta slag gäller det att du slår högst under ditt FV, och då vill du inte nödvändigtvis ta den lägsta tärningen. Det kan innebära att du förlorar det motsatta slaget. Rackarns!
För att inte allt ska rämna måste jag ta bort pendragonslagen och ersätta dem med Effekt istället, dvs mellanskillnaden mellan slag och FV. Inte alls lika elegant men så får det nog bli. Kan öppna upp för andra kul subsystem som att ett vapen gör t8+Effekt i skada, eller så.
Kan du inte bara säga att man ska slå 2T20 och välja en?

EDIT: Och du kan ju köra exakt samma subsystem med pendragonslag som med differens. Spannet är ju detsamma. Eller ja, har du FV16 så kan du med pendragonslag få effekt 1-16, medan med diff kan du få 0-15. Men det är ju inte en jätteskillnad.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Kan du inte bara säga att man ska slå 2T20 och välja en?
Det är en bra lösning för Fördel men osäker på hur intuitivt det blir för Nackdel. Det blir "ta det högsta utfallet, om inte båda tärningarna är lyckade och det är ett motsatt slag för då tar du den lägsta".
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Det är en bra lösning för Fördel men osäker på hur intuitivt det blir för Nackdel. Det blir "ta det högsta utfallet, om inte båda tärningarna är lyckade och det är ett motsatt slag för då tar du den lägsta".
Vid nackdel kan man säga slå 2t20 och spelledaren väljer vilken som aktiveras kanske?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Vid nackdel kan man säga slå 2t20 och spelledaren väljer vilken som aktiveras kanske?
Ja, det är en lösning helt klart. Men det kan bli ett svårt beslut för SL och kan kännas godtyckligt tror jag tyvärr...

Jag har helt enkelt skrivit "välj den bästa/sämsta" när jag använt fördel/nackdel och Pendragon-slag.
Ja det är såklart en lösning :D
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Det är en bra lösning för Fördel men osäker på hur intuitivt det blir för Nackdel. Det blir "ta det högsta utfallet, om inte båda tärningarna är lyckade och det är ett motsatt slag för då tar du den lägsta".
Ta den lägsta tärningen, men räkna slaget som misslyckat om inte båda tärningarna är lyckade.

Men visst, det blir ju inte lika elegant.

EDIT: Eller "Använd den högsta tärningen för att se om slaget är lyckat, och den lägsta för att ge effekt."
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag låter reglerna bero lite just nu. Funderar på att byta till t100, ha färre färdigheter och introducera förmågor.

Men jag har jobbat på själva kärnan istället, nämligen ramverket för äventyr i sandlådan. Tanken är att en SL ska kunna skapa en sandlåda på några timmar med hjälp av tabeller. Jag bifogar ett första utkast här.
 

Attachments

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag låter reglerna bero lite just nu. Funderar på att byta till t100, ha färre färdigheter och introducera förmågor.

Men jag har jobbat på själva kärnan istället, nämligen ramverket för äventyr i sandlådan. Tanken är att en SL ska kunna skapa en sandlåda på några timmar med hjälp av tabeller. Jag bifogar ett första utkast här.
Svinbra!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag låter reglerna bero lite just nu. Funderar på att byta till t100, ha färre färdigheter och introducera förmågor.

Men jag har jobbat på själva kärnan istället, nämligen ramverket för äventyr i sandlådan. Tanken är att en SL ska kunna skapa en sandlåda på några timmar med hjälp av tabeller. Jag bifogar ett första utkast här.
Guld!

Har du tjuvkikat på våra anteckningar för Krilloan ;)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
rollform_v06.jpg

Nu börjar jag bli nöjd. Har trattat ner färdighetslistan rejält men lagt till talanger. Känns som en bra avvägning. @Bifur kanske blir glad att se att Lärdom bland färdigheterna ;)

Jag har bytt till t100 och gjort en drös ändringar här och var. Bifogar en ny pdf.
Börjar bli sugen på att testa spela det.

Kvar att göra är lite monster och att slipa delen om kampanjer.

Ingen aning vad det ska heta men känner lite på Dimmiga Dalar.
 

Attachments

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Men jag har jobbat på själva kärnan istället, nämligen ramverket för äventyr i sandlådan. Tanken är att en SL ska kunna skapa en sandlåda på några timmar med hjälp av tabeller. Jag bifogar ett första utkast här.
Jag gillade vad jag läste - skulle lätt kunna programmera ihop någonting som slumpade fram en karta och äventyrsplats. Vet dock inte hur det blir i praktiken.

Angående nya formuläret är det klockers, men jag undrar om Sjömanskap verkligen är en färdighet som kommer att användas något. Jag hade hellre slagit ihop Stigfinnare och Sjöfarare till en färdighet som heter typ Resande, Kringströvare, Vildmark eller liknande.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
omslag_skiss_01.jpg

Okej! Nu är jag färdig med hela prototypen, bifogar den här. Om jag hittar tid (och frivilliga) att speltesta det kanske jag gör klart det någon gång. Jag tror det kan bli rätt skoj och jag gillar tanken på att skapa en liten blorbig sandlåda som byggs ut efter hand, baserat på vad spelarna tycker är kul och intressant.

Pdfen var för stor att bifoga så får bli denna länken:
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
343
Location
Södertälje/Uppsala
Inspirerande omslag och namn! Vid en skumning uppskattar jag prosans enkla och tydliga form. En eventuell korrmiss jag upptäckte är att under kampanjrubriken beskrivs en typisk kampanj för "Fjärran Dalar". Rest från ett äldre namn måhända?

Jag tänker hursomhelst hålla koll på detta och ägna mig åt en närmre genomläsning vid tillfälle.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
"Fjärran Dalar". Rest från ett äldre namn måhända?
Just det, jag ville ha det namnet egentligen men det är vad kampanjen till spelet Fantasy! heter så det fick bli Dimmiga Dalar istället.

Det är ganska mycket slarv i formatering och text ser jag själv när jag skummar runt i den. Men det är ju en prototyp så det får väl va ok. Såg att några tabeller hade blivit felformaterade också. Får göra lite småfix i pdfen när jag har tid.
 
Last edited:
Top