Lemurs arbetsdagbok

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Inspirerat av Kranks arbetsdagbok tänkte jag börja skriva lite rapporter här, när jag har något att rapportera. Det hjälper mig mycket att skriva om mitt kreativa arbete och jag får för mig att det minimerar risken för att projekt blir liggandes. Att jag kan intala mig själv att folk "väntar på nya rapporter" eller något i den stilen. Så nu kör vi:


RAPPORT 2022-03-27

Skyarna tjockna (Askhem)

Tidigare Fröken Smirnoffs Känsla för Död. Ett rejält äventyr till Askhem och #2 i kampanjen Askhem Requiem. Tidsoptimist som jag är trodde jag att detta skulle vara klart för länge sedan, men jag har nu iaf skrivit akt 1 (av totalt 3). Det tog otroligt lång tid för mig att hitta en story som jag var nöjd med, började skriva på ett par men de kändes inte inspirerande och jag fick börja om från början. Här kan jag i alla fall dela med mig av en synopsis (som fortfarande är en skiss!), för den som är nyfiken:

En ung flicka sägs ha krafter som kan bota Den Svarta Döden. Ryktet tas inte på allvar i större utsträckning förrän hon lyckas bota Självaste Biskop Anselm när han, smittad av farsoten, vandrar på dödens rand. Den tillfrisknade biskopen talar nu öppet om flickan som ett helgon, kommet att frälsa staden.
I maktens korridorer börjar oro bubbla. Är flickan verkligen ett helgon? Eller är hon en rebell och bedragare, med mål att störta rådande regering? Kanske är hon en häxa, sänd att förvrida våra sinnen och leda staden djupare in i mörkret?
När flickan plötsligt försvinner, efterlyst och utpekad som kättare av Trolldomskommissionen, uppstår panik i staden. Folket vill ha sin frälsare och missnöjet ser inga gränser. Flickan är politiskt sprängstoff och alla fraktioner vill komma åt henne, för att gynna sin egen agenda.
Rollpersonerna blir skickade att gräva i flickans bakgrund för att se var hon kan hålla sig gömd. Det blir en mörk resa som kommer att ta dem till farliga delar av Askhem, som den stängda ön Ängsviken, Tiggarkonungens underjordiska kåkstad och det farliga slummet Träskstaden. Sanningen om flickan och hennes krafter ska visa sig vara mörkare än vad någon kunnat ana.

Dö vid denna källa (Askhem)
@Bifur har skrivit denna lilla pärla till Askhem och allt är klart (finns som pdf). Nu återstår bara att kolla test-trycken och sen kolla om någon butik är intresserad av att plocka in den. En kul sak är att jag lagt upp den som print-on-demand både på lulu och drivethroughrpg, så jag kommer att kunna göra en utförlig jämförelse av deras trycktjänster - kanske en egen tråd om det.

Dimmiga Dalar
Detta lilla projektet ligger verkligen på is. Vi genomförde dock ett litet speltest (tack @guldfink och @Rickard !) och jag tänker göra en liten kraftansträngning för att uppdatera dokumentet utifrån den feedback jag fick där. Samt lite uppsnyggning av formatering osv.

Hexkrälet (i väntan på en riktig titel)
Har länge klurat på att skriva ett ordentlig hexkräl, så som jag vill ha det. Kanske satsar på att få ut det när nya DoD kommer eller till HT/KH. Har inte börjat skriva men kladdar anteckningar i min lilla svarta bok ibland. Jag vill att det ska vara en blorb med allt som behövs för att köra igång.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
RAPPORT 2022-06-06

Skyarna tjockna (Askhem)

Har skrivit en hel del, så gott som klar med 1 av de 3 äventyrsplatser som kommer att utgöra akt 2.
Såhär ser min planering ut:
1654517710051.png

Hoppas vara klar med hela akt 2 efter sommaren så att jag kan komma igång med ett speltest, så kan jag färdigställa akt 3 under tiden som vi spelar akt 1 och 2.


Dö vid denna källa (Askhem)
Sfbokhandeln har beställt 40 exemplar så de bör dyka upp i butik under sommaren. Tack till Guldfink som numer sköter det ekonomiska med Guldfink Förlag (heter det så @guldfink ?).

Dimmiga Dalar
Har varit seg med att göra något med detta eftersom jag tänker att Hjältarnas Tid (och KH) redan finns och är så sjukt bra att Dimmiga Dalar inte har något existensberättigande. Men sen skriver Gerkub i någon tråd:
Annars vill jag slå ett slag för ett av norra Europas många underskattade gammeldagsliknande rollspel Dimmiga dalar. Verkar busenkelt att komma igång med.
Så nu sitter jag och färdigställer spelet så att jag kan lägga upp det som print on demand på Lulu samt som pdf på Drivethroughrpg. Hela texten kommer också att bli släppt under CC BY- licens.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
RAPPORT 2022-06-22

Skyarna tjockna (Askhem)


Har ritat en bild av den första äventyrsplatsen.

Den underjordiska kåkstaden Nifelheim.

nifelheim_01.jpg

Dimmiga Dalar
Fått testprint från lulu. Blev väldigt bra! Men hittade 1000 korrfel, plus att jag blev sugen på att lägga till ett kapitel om bas-byggande. Så den kommer inte att bli färdig riktigt ännu.

dimmiga_dalar.jpg
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
150
Location
Malmö
Dimmiga Dalar
Har varit seg med att göra något med detta eftersom jag tänker att Hjältarnas Tid (och KH) redan finns och är så sjukt bra att Dimmiga Dalar inte har något existensberättigande.
Jag har inte läst HT/KH så vet inte hur Dimmiga Dalar skiljer sig från dem. Dimmiga dalar är bra och jag skulle uppskatta om det blev färdigställt!

Kort kommentar på Prototyp 1.1.

Strid s 9, Undvika & Parera
"Du kan försöka parera eller undvika en attack."
Avser detta en attack per runda eller alla attacker? Om det avser alla attacker vore tydligare för mig att omformulera, t ex:
"Du kan försöka parera eller undvika attacker." eller
"Du kan försöka parera eller undvika varje attack."

Strid s 10, Dödsslag
Hur ska effekt respektive skada användas? För resultat 1 "Du dör (en ond bråd död)." verkar inte nackdel "Hjärnskakning. Nackdel på Uppmärksamhet och Lärdom i 1T6 dagar." så relevant?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Strid s 10, Dödsslag
Hur ska effekt respektive skada användas? För resultat 1 "Du dör (en ond bråd död)." verkar inte nackdel "Hjärnskakning. Nackdel på Uppmärksamhet och Lärdom i 1T6 dagar." så relevant?
Fler har påpekat detta och det är helt riktigt. Det är meningen att man slår på den vänstra kolumnen först och sen den högra om man får en kritisk skada. Jag har förtydligat detta nu i uppkommande version.

Offtopic: Vad är den där planeringen gjord i? Manuellt i typ Photoshop eller är det något bra projekthanterings-program?
Kul att du frågar! Jag använder det enastående programmet masterplan.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
RAPPORT 2022-05-09

Skyarna tjockna (Askhem)

Har skrivit klart äventyrsplats 2/3, den stängda ön Ängsviken.
ängsviken_02.jpg

Innan den Svarta Döden bodde mystikern Ewald Holtz sitt hus på ön Ängsviken. När farsoten slog till utrymdes ön snabbt, många tjänstehjon blev dock lämnade kvar till sina öden. Nu måste rollpersonerna ta sig till ön för att hitta de ledtrådar de misstänker finns i Holtz beryktade samling av ockulta föremål.

Det som återstår att skriva är äventyrsplatsen Träskstaden samt den avslutande akten. Tror dock att de kommer att bli något kortare i sina omfång så jag har uppskattningsvis skrivit åtminstone 60-70% av den totala texten. Dessutom borde jag vara redo att börja provspela äventyret så fort hela akt 2 är klar. Känner mig riktigt peppad på att färdigställa det sista nu.

Dimmiga Dalar
Inga nyheter här förutom att vi spelade DD lite i sommar och att jag tycker att det fungerade mycket bra. Får se om vi styr upp lite fler sessioner till hösten. @guldfink har skrivit en massa bra korrektur på den nuvarande versionen och så fort jag får tid över ska jag kolla genom det och förhoppningsvis färdigställa en final-version.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Ngn AI-målning eller eget?
Jag genererade lite bilder i MJ som jag sedan satte ihop och målade ovanpå i krita. Tidigare skulle jag ha gjort en förlaga som en 3d rendering i blender och ritat på, men detta går snabbare helt klart. Det känns mindre kul nu när jag vet hur ilskna vissa verkar bli nu när de vet att en AI varit inblandad...
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
RAPPORT 2022-09-17

Incantamentum (Askhem 3e part)

Den första produkten under Askhems 3e parts licens "Askhem Collegium" är släppt och det är en riktigt genomarbetad och fin liten pamflett med en massa nya sotbesvärjelser.
Läs mer om den här eller köp den här.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
RAPPORT 2022-10-27

Skyarna tjockna (Askhem)

Jag har skrivit klart! Helt sjukt!
Nu måste jag renskriva allt innan jag vågar visa något, för korrläsning etc. Det är nog ganska rörigt och eftersom jag utvecklat saker efterhand måste jag gå tillbaka och lägga till grejer. Finns nog en hel del darlings jag måste döda också. Texten är 75 A4-sidor lång utan bilder och layout, så gissningsvis minst 200 sidor i layoutad form och mindre pappers-format. Kanske måste kortas ner en aning.
Är sugen på att speltesta det framöver men får se hur jag ska hitta tid till det.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Dimmiga Dalar
Har varit seg med att göra något med detta eftersom jag tänker att Hjältarnas Tid (och KH) redan finns och är så sjukt bra att Dimmiga Dalar inte har något existensberättigande.
:( Nu gör du mig ledsen

Så nu sitter jag och färdigställer spelet så att jag kan lägga upp det som print on demand på Lulu samt som pdf på Drivethroughrpg. Hela texten kommer också att bli släppt under CC BY- licens.
Nu blev jag glad igen :)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag genererade lite bilder i MJ som jag sedan satte ihop och målade ovanpå i krita. Tidigare skulle jag ha gjort en förlaga som en 3d rendering i blender och ritat på, men detta går snabbare helt klart. Det känns mindre kul nu när jag vet hur ilskna vissa verkar bli nu när de vet att en AI varit inblandad...
Jag kan inte svara för alla såklart, men att du målat över gör att du haft en egen arbetsinsats och det är i mina ögon något annat, att likna med att använda ett foto att måla över eller som referens.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag kan inte svara för alla såklart, men att du målat över gör att du haft en egen arbetsinsats och det är i mina ögon något annat, att likna med att använda ett foto att måla över eller som referens.
Så ser jag också på saken. Men eftersom det är en så het potatis kommer jag inte att ta några risker. När jag skrivit så länge på en grej vore det hemskt om den blev bortvald på grund hur vissa bilder är skapade. Jag kommer därför återgå till att göra förlagor i Blender och måla på dem istället.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Något nytt om Skyarna Tjockna?
Tackar som frågar! Jag har snart renskrivit allt och kommer dela med mig av dokumentete till de som är intresserade av att speltesta och/eller korrläsa. Jag satsar på att ha allt renskrivet under mellandagarna.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
RAPPORT 2022-12-28

Skyarna tjockna (Askhem)

Nu har jag renskrivit allt, vilket tog lite mer tid än vad jag trodde eftersom jag var tvungen att lägga till en massa värden för SLP och monster, samt extra regler för nya avancerade sotbesvärjelser mm. Men nu har jag lämnat över dokumentet till ett par personer för korrektur och kommer att börja arbeta med layout och bilder. Om någon vill korrekturläsa är det bara att säga till, så kan jag skicka dokumentet. Samma sak gäller om någon är sugen på att vara med på ett speltest, ska försöka styra upp en grupp att spela genom det och det kommer att ta ca 10 söndagskvällar i anspråk (ca kl 20-22.30 eller något). Det ser ljust ut för släpp under 2023 kan man lugnt säga.
 
Last edited:
Top