Brådviken (Dimmiga Dalar) Spelrapporter

Lemur

Speleman
Joined
7 Sep 2015
Messages
1,533
Vi har börjat köra Dimmiga Dalar som open-table-west-marches-ish och jag tänkte börja lägga upp spelrapporter, delvis för de medverkande att veta vad som händer (om man själv missat ett pass) och för andra att läsa.

Här är vår hexkarta:
dimmiga_dalar_sommar_1c.png
 

Lemur

Speleman
Joined
7 Sep 2015
Messages
1,533
midjourney3.jpg

Session 1

Vi börjar i hamnstaden Brådviken, på krogen Skeppet där tre usla trashankar tyst samtalar över varsitt stop.

Ralf verkar vara någon slags munk. Han berättar att han var med om en olycka, hur han välte en tunna med öl som krossade skallen på en Baron Von Ludendorf. Hur han sedan dess befunnit sig på flykt.

Reinholdt är en man men stora bekymmer, som köpman sålde han hästfoder till legoknekten Jurgen Stjärna, hästfoder vars usla kvalitet tog livet av hästen. Nu har Jurgen tagit Reinholdts son och håller honom gisslan tills Reinholdt betalar de 3 guld som Jurgen anser att hästen var värd.

Fenturvei (@guldfink) är inbrottstjuv. För ett tag sedan bröt han sig in i handelsfurstinnan Turid Arks torn och fick då höra en konversation som Turid höll med de mytomspunna svartkonstnärerna "De Sju". Vad han tyckte sig höra var att hela landet runt Brådviken och Nedanbäcksdalen vilar på ryggen till ett stort havsmonster, en gigantiskt sköldpadda. Han vet inte vad han ska göra med den kunskapen men fasa har slagit rot i hans annars lugna själ. Om sköldpaddan bestämmer sig för att dyka, vad händer då?

Deras samtal avbryts av en man som ser ut att vara en vandrande eremit eller munk. Han presenterar sig som Odher, slår sig ner vid deras bord och börjar med stor värme och inlevelse prata om hans ordern Erdonianerna. En grupp som försöker återinrätta den gamla legendariska högkulturen Erdonien. I Erdonien användes de dödas kroppar, med hjälp av nekromanti, till att göra allt hårt kroppsarbete. De levande kunde leva sina liv i lättja i utbyte mot att de, när de själva dog, gav sina egna kroppar nekromantikerna. Han försöker övertyga Ralf, Reinholdt och Fenturvei om att komma till byn Nya Anduni, där Erdonianerna har påbörjat projektet att återskapa sin forna storhet.

Tre hårdföra typer dyker upp och sliter med sig Odher. De tror att han och hans "kult" är skyldiga till att rövat bort de personer som försvunnit under de senaste veckorna. Fenturvei, som fattat tycke för Odher, reagerar snabbt och skjuter en pil i en av bråkstakarna. Efter ett kort och blodigt slagsmål lämnar trion Skeppet. Fenturvei är medvetslös men släpas med av Reinholdt och Ralf. De inser att de måste ligga lågt i alla fall ett par veckor fram över.
 
Last edited:

Lemur

Speleman
Joined
7 Sep 2015
Messages
1,533
sorkmarken.jpg

Session 2

Gria
(@Bifur )
Kommer från Akkad bortom havet. Där var hon en hjälteförklarad gladiator, men vad publiken inte visste var att striderna var uppgjorda och att allt var ett skådespel. Nu försöker hon byta bana och klara sig som köpman, vilket går knaggligt än så länge.

Silverskugga (@Stämma )
Från början fåraherde från en liten by vid bergen Ivals Tänder. Misslyckades som fåraherde då hon är väldigt disträ och, skulle vissa säga, ointelligent. Dock är hon tämligen bevandrad i svartkonster.

Jödens (@Gerkub )
En bonde från glesbygden utanför byn Nedanbäck. Klåfingrig typ som till sist blev bortkörd på grund av sitt tjuveri. "Stick härifrån tjuv-Jödens", skrek dom efter honom.

På krogen som kallas Skeppet håller de fortfarande på att skura bort blodet från det slagsmål som ägde rum där kvällen innan. Det är en ovanligt varm sommarkväll och Gria, Silverskugga och Jödens tar var sitt stop öl. De är alla på jakt efter jobb och diskuterar vad för rykten de hört på sistone. Det sägs att handelsfurstinnan Turid Ark behöver hjälp att fånga rebeller och det sägs att en svartkonstnär i Murkelmossen lämnat sitt torn så gott som oövervakat. Det sägs också att mårdlingarna (humanoida vesslor) som bor i skogen Sorkmarken har en ny ledare, en mårdling med ett guldöga. De har hört att dessa mårdlingar ofta kan få smak på människokött varpå en ganska makaber plan formas. Om de kan föra ett lik till Sorkmarken kanske de kan locka ut mårdlingarna och fånga dem.
Sagt och gjort, de beger sig till Brådvikens kyrkogård där Silverskugga lyckas väcka ett nyligen begravt lik till vanliv. Sedan beger dom sig, i skydd av nattens mörker och med det vandrande liket i släptåg, mot Sorkmarken.
En hel dag vandrar de och får erfara hur bekymmersamt det är att skydda en vandöd från solens ljus. Fram mot skymningen når de Sorkmarken och börjar leta efter spår efter mårdlingar.
När de letar runt in mörkret hittar de plötsligt vad som ser ut att vara en gammal jordkällare. Omkring källaren växer vackra blommor som Silverskugga känner igen som den giftiga växten Besksöta. De tänder en fackla och ger sig ner i mörkret. I jordkällarens första rum finner de ett fastkedjat skelett men innan de hinner undersöka skelettet noggrannare hör de ett väsande bakom sig och står plötsligt öga mot öga med ett obehagligt djur som liknar en gädda med skalbaggeben. Varelsen attackerar Gria genom att stöta ut sin tunga, som är lång och vass som ett spjut. Gria lyckas dock smidigt undvika attacken - vissa takter sitter visst kvar från hennes tid som gladiator. Jödens har hunnit dra sin båge och gör slut på varelsen med ett elegant skott.
 
Last edited:
Top