En halvgammal rävs betraktelse
"Så, är pulp något jag helt och hållet inbillat mig, eller vad menar ni med det - och med 'dieselPUNK'?"
För min del så är det något så här:
Pulp innebär helt enkelt fartfyllda äventyr. Det är hisnande jakter, coola stunts, och framförallt aldrig en lugn sekund. Däremot behöver det inte vara våldsamt eller kamp.
Ta en titt på Indiana Jones. Visst, den har sin beskärda del våld, men är det för våldet man kommer ihåg den? Näe, det finns ett krogslagsmål i Nepal, en klase våldsamma araber på en marknad, pistol-mot-scimitar-duellen, en massa slagsmål på en truck och en knytnäve i en ubåtsbunker. Men faktum är att det mestadels är list och kvicktänkthet som tar Indy ur farorna, inte hans pistol.
Punk innebär för mig att inte låta etablissemanget diktera villkoren. Man står för sig själv, helt enkelt. På sjuttiotalet var punken en reaktion mot Thatcher, i cyberpunken var det en reaktion mot megaföretagen, och det vetefaen om inte kolonisten i amerikanska Västern var en punk-liknande reaktion mot monarkin. Det är lite ur samma synvinkel som jag ser punken i dieselpunken.