Sedan kan man ju diskutera hur trevligt det är att svartmåla hela ideologier, men det hör kanske inte hemma här.
I Lemuria svartmålar jag inga ideologier utan jag porträtterar dem utifrån deras faktiska gärningar under 1930-talet: Vorkuta, Abessien, Nanking, med mera. Jag har lagt ner en hel del möda på bakgrundsstudier. Jag är statsvetare i grunden så jag har kört det racet många gånger, inklusive tillämpad källkritik. Min avsikt är inte att rita nidbilder, utan att hålla mig nära historien. Sedan att historien är fasansfull, oavsett politisk kulör, nåväl då må vi idag lära oss av detta.
Däremot har jag alltid kallat sovjetkommunistväldet för tyranni (Mao-väldet också för den delen) och kommer att fortsätta göra så utan att skämmas. Sovjetledarna kallade sig själva kommunister och sitt styre "proletariatets diktatur".
Eller kommer det i Lemuria finnas möjlighet att spela hängivna kommunister/fascister som är motståndare till t.ex. folkmord och etnisk rensning?
Ordet trotskij betyder trotsig och var hans pseudonym. Han hette egentligen Bronstein.
En trotsig superhjälte? Hulken?
Stalin slog till och med hitler med hästlänger på folkmordsfronten!!!
Är det bara jag som rör ihop Adolf och Benito igen?
jag visste inte att det fanns fascister som inte gillade lite etnisk rensning nu och då?