RECENSION Lemur reser till Glorantha

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jo, men det är ett supplement till HeroQuest. Man kan komma till en annan power level i det spelet.
Fast den spelades först till RQ, med Greg Stafford. :) Å andra sidan brukade enligt uppgift hans förhållningssätt till reglerna vara "rulla eventuellt några tärningar, ibland".
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Greg har haft väldigt olika attityder till regler för Glorantha. Det som fick honom att lämna RQ som regelsystem var när han skulle får det att hantera de riktigt mytiska sakerna, som när man kommer till gudarnas värld och återupplever myterna och tar del av gudarnas kraft på plats. Då började han friforma efter att ha brottats med RQ i flera år. Robin Laws brillianta Hero Wars (senare Hero Quest och senare Questworlds) designades för att lösa den gordiska knuten. Greg ska ha sagt att det var lösningen på decennier av regelmakande.

Personligen tycker jag ett simulationistiskt system från 1970-talet som RQ är superkasst om man vill spela Glorantha riktigt mytiskt och storslaget. Tyvärr är det RQ nostalgiker som numera äger Chaosium. Dock är det ett utmärkt spel på många vis, och jag ser fram emot att läsa mer om intrycken i den här tråden!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Personligen tycker jag ett simulationistiskt system från 1970-talet som RQ är superkasst om man vill spela Glorantha riktigt mytiskt och storslaget. Tyvärr är det RQ nostalgiker som numera äger Chaosium. Dock är det ett utmärkt spel på många vis, och jag ser fram emot att läsa mer om intrycken i den här tråden!
Tillståndet på de kommande heroquesting-reglerna verkar mera vara att man använder Runor och Passions för att få saker gjorda i gudavärlden snarare än färdigheter, vilket ger litet mer flummutrymme. Men ja, HW/HQ/QW är verkligen idealt för spaceade saker.
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
208
Location
Malmö
Reagerade på att det var väldigt mycket våld och krig i förfädernas historia.
Det är fler som reagerat på detta, eller kanske snarare på att händelserna förfäderna är med om är väldigt långt hemifrån. Författarnas motiv är antagligen att skapa en förståelse för den politiska situationen i Dragon Pass och ge en anledning att peka ut på kartan var olika länder ligger.

Om man inte tycker det behövs finns det inget som hindrar att man gör egna tabeller som fokuserar på lokala och/eller vardagliga händelser. Det finns inspiration att hitta på BRP Central och i olika Jonstown Compendium-publikationer, bland annat i min Early Family History.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Homelands
I detta 38 sidor långa kapitel får vi mer ingående information om de olika regionerna i Dragonpass.

Sartar
Den första regionen som beskrivs är den som anges som “default” för äventyrare. Tyvärr är det den också den minst intressanta regionen kan jag tycka och det händer mycket mer flippade grejer på andra ställen. En annan sak som slår mig är att namnen på alla platser i Sartar låter som amerikanska förorter snarare än bronsålder-fantasy. Här är några exempel: Apple Lane, Jonstown, Swenstown och Duck Point. Hur ska jag översätta Apple Lane? Kivik? Jag tror att detta nog är den första regionen som skrevs till RQ för länge sedan och att kravet på balla namn var lägre då, i en tid när detta ansågs vara ett rimligt omslag:


Jag har inte så mycket mer att säga om Sartar, det är någon slags kuperat land med en massa olika stammar som bråkar över boskap och sånt.

Esrolia
Om Sartar kändes lite blekt så kompenserar Esrolia genast för det. Ett civiliserat land med matriarkat styre, täckt av djupa djungler och tropiskt klimat. Här hittar vi bland annat Gloranthas största stad Nochet med mer än 100.000 invånare.
Staden Rhiogos styrs av en drottning “a virgin famed for her sexual promiscuity and carnal hedonism” (bara jag som inte får ihop det där riktigt?).
Där finns en stor ö som är täckt av gamla gravar och mausoleum. En grupp prästinnor vakar över ön och “once a year, the dead leave the Necropolis and travel the Sacred Road from Ezel to Nochet”. Coolt, berätta gärna mer...

Grazelands
Detta är hästfolkets land, vilket på många sätt känns som en fantasy-version av Mongoliet. Folk här älskar sin hästar över allt annat. Landet är ett torrt stäppland. Det finns ett stort berg som egentligen är en uråldrig drake.

Prax
Detta är kanske den mesta kreativa regionen. Det är en torr och varm region (öken) och den bebos av en massa olika stammar. Varje stam har ett särskilt riddjur, lamor, bison osv. De lever i en av gudarna skapad symbios där riddjuret äter från marken och ryttaren äter riddjuret. Men sen finns det en särskild stam som inte är människor utan humanoida grisar, och vad rider de på då? Jo människor! Detta är både genialt och tramsigt på samma gång, och helt oförklarligt känns det ändå rimligt. Ett tydligt bevis på att Gloranthas gudar aldrig har hört uttrycket “kill your darlings”.
I öknen finns en enorm stenkub som är en del av ett heligt berg som gudarna hade sönder, sjukt ballt.

Lunar Tarsh
Här bor de som följer mångudinnan och det är, som jag tolkar det, som ett dekadent romarrike. Jag gillar Lunar-gänget än så länge, delvis för att det är ballt att dom gillar chaos, men samtidigt är mer civiliserade än andra. Det är i denna regionen man hittar det där sjuka berget som är som en nål rakt upp i himmeln.
1675365256225.png


Old Tarsh
Den del av Tarsh som inte ockuperas av Lunar Empire. Det är lite kallare här uppe och dom känns lite som germaner med en massa pälsar som kläder.

Slutligen
Kul kapitel! En fantastisk bredd tycker jag och man blir sugen på att resa runt. Sartar ligger i mitten och det är lätt att föreställa sig hur spännande det kan vara för några sartariska fåraherdar att resa iväg till Esrolia eller Prax.
 
Last edited:

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
343
Location
Södertälje/Uppsala
Vilket fantastiskt omslag! Finns det fler i samma stil?
Den här pryder kompendiet av Greg Stafford-artiklar som Chaosium släppte för ett tag sen:
the-stafford-house-campaign-cover.png
Den här bilden är mer invecklad så klart, men det är samma stil i grund och botten. Jag gillar den, även om Chaosium frångått den på senare år. Teckningsstilen för tankarna till någon samtida seriestripp snarare än andra rollspelsillustrationer. Den är väldigt charmig.

Angående platsnamn i Sartar: I mina egna bronsålderssträvanden använder jag rätt liknande namn. Jag gillar att de är genomskinliga och känns som de hör till det levande språket. Roliga ortsnamn ger också lite personlighet till trakten och väger upp för eventuella lemlästningar, så stämningen inte blir alltför mörk.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jonstown, Swenstown
Det tidiga Glorantha har en riktigt dålig namnstandard som tyvärr aldrig blev retconnad. I många fall är städer, platser och folk döpta efter folk i spelargruppen eller på Chaosium, i andra fall är det vitsar och märkliga in-jokes (Nochet, Corflu).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Andra tidiga omslag:
1675374911341.png1675374925519.png1675375039819.png

Smma tecknare (tror jag?) som gjorde Apple Lane-omslaget gjord också en hel svit med bilder med troll och dåliga vitsar. Som:

1675375203586.png1675375219692.png1675375243595.png

Och favoriten:

1675375282955.png
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
343
Location
Södertälje/Uppsala
William Church heter karln enligt Wikipedia. Nog går det väl att tolka signaturen på skämtbilderna som "Willam"?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Den här pryder kompendiet av Greg Stafford-artiklar som Chaosium släppte för ett tag sen:
1st Edition Snakepipe Hollow.

1675375513978.png

Fun Fact - Chaosium körde "Snakepipe Hollow", Avalon Hill "Snake Pipe Hollow", så det har varit redigeringskrig fram och tillbaka om exakt hur det ska skrivas...
 
Top