RECENSION Lemur reser till Glorantha

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Jag har köpt Runequest: Roleplaying In Glorantha och börjat bläddra i den. Det är en riktigt fet bok med liten text där man får koncentrera sig för att försöka hänga med. Jag vet i princip ingenting om Glorantha och känner därför att detta kommer att bli en resa, så nu packar jag min väska och startar denna tråden som en journal över min odyssé. Planen är att först ta mig an regelboken och sedan resa vidare till de äventyr som finns med i Gamemasters Screen Pack.


Introduction
Första kapitlet är ca 10 sidor långt och vi får veta att första utgåvan av Runequest är från 1978 (snart ett halft sekel sedan!). Sen följer en översikt över spelets teman: bronsålder, gudar, kulter, släktfejd och runor. Om man blir tillräkligt bra på runor kan man delta i ”Hero Wars” står det, men det framgår inte exakt vad det innebär. Tror att det innebär att man blir som Oddyseus och får slåss sida vid sida med gudarna eller nått i den stilen.
Dom trycker på att Glorantha ska vara fantastiskt och storslaget, det nämns som exempel att det finns ett berg som är spetsigt som en nål och så svinhögt att det når upp i himmeln. Jag tänker mig att att RQ inte speglar bronsåldern så som den verkligen var, utan så som folk på bronsåldern trodde att världen var.


Glorantha
Här får vi en kort översikt till Gloranthas historia och jäklar i min lilla låda, här gäller det att hänga med, 8 förtätade sidor med brödtext och skumma diagram.
Först snackas det om runorna och man får se lite diagram och grejer, känns som att läsa en astrologibok. Jag hoppas grejen med runorna blir tydligare när man använder dom med regler i spel, för än så länge känns det mest som stjärntecken. Jag gillar att filosofer i Glorantha inte är överrens om huruvida runorna representerar gudarnas makt, eller om det är tvärt om. Det säger något om hur centrala de är för Gloranthas invånare.

Vidare till kosmologi, såhär ser världen ut:


Det är alltså ens slags kub som flyter i ett hav. Frågor på det?

Slutligen historia, detta är ett långt stycke men jag ska sammanfatta lite punkter:
  • Först fanns bara gudar och dom käbblade och hade sig. För att stoppa chaos farliga inflytande var de tvungna att uppfinna tiden.
  • Sen kom de gamla folken ( the Elder Races), drakfolk, dvärgar, troll. Men dom klantade till det när dom försökte återskapa "God Time", dvs tillståndet innan tid uppfanns.
  • Ur spillrorna av de gamla folkens splittrade riken uppstod ett stort imperium som kallades The Empire of the Wyrm Friends (låter som ett hårdrocksband). Det stod jättelänge och genomgick en massa faser som jag inte pallar sammanfatta här men till sist blev det såklart krig! Det var människorna som satte sig på tvären.
  • Till sist blev drakar från bortom tid och rum så förbannade på hela skiten att dom kom och dödade allt och alla, händelsen som kom att kallas ”the dragonkill wars”. Hela det stora området som kallas Dragonpass var folktomt efter det.
  • Norr om Dragonpass finns Peloria som nu styrs av det eleka imperiet Carmania.
  • Folk pallade inte med Carmania och bestämde sig därför givetvis för att återuppväcka den sedan länge döda mångudinnan! Hon uppstår och är väldigt speciel eftersom hon är mitt mellan chaos, dag, natt, liv, död osv. Helt oberäknelig. Hon får namnet Red Godess och hon sätter stopp för Carmania.
  • Efter ett tag på jorden får Red Godess nog och susar upp i skyn.
  • Nu uppstår det mäktiga Lunar Empire i the Red Godess ära.
  • Efter ett tag vill Lunar Empire expandera och beger sig då till Dragon Pass. De finner att folk tydligen har flyttat tillbaka dit och att området inte alls är tomt längre. Exempelvis finns där ett rike som heter Sartar.
  • Sartar vill inte bli slavar åt Lunar Empire. Nu blir det krig!
  • Kriget slutar med att Sartar lyckas väcka en sovande drake som tydligen sover under jorden, rakt under Lunar Empires nya feta tempel där alla deras mäktigaste präster och ledare befinner sig. Draken är flera kilometer lång och käkar upp halva Lunar Empires arme!
  • Typiskt. Att väcka draken fick visst konsekvenser i form av att uråldriga drakkrafter från The Empire of the Wyrm Friends sipprar tillbaka in i världen.
  • Välkommen till år 1625.

Phew, allt detta och jag har knappt hunnit genom introduktionen. 20 sidor av 450 avklarat. Härnäst blir det skapa rollpersoner!
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Är världen platt?

Om ja: återspeglas det i bilderna -- framför allt i eventuella bilder på hav, som inte borde ha någon horisont, utan bara fortsätta bort tills de tonar ut?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Är världen platt?

Om ja: återspeglas det i bilderna -- framför allt i eventuella bilder på hav, som inte borde ha någon horisont, utan bara fortsätta bort tills de tonar ut?
Från Glorantha Wiki:
Since the world is flat, there is no natural horizon. The land, however, is rugged and even the plateaus in the middle of Genertela slope upward, blocking views across the plains.
Så det skall inte finnas någon horisont, men det är i stort sett bara på öppet hav som detta kan märkas.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Är världen platt?

Om ja: återspeglas det i bilderna -- framför allt i eventuella bilder på hav, som inte borde ha någon horisont, utan bara fortsätta bort tills de tonar ut?
Precis, den är platt. Har inte sett några bilder där det syns, men det är säkert som @Bolongo skriver.
Kul också att det ligger en arkipelag österut som leder hela vägen till gudarnas riken, och att landet i söder helt täcks av eld.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
I vissa källor sägs det att ytan på jordkuben är en aning välvd, det är kanke är tänkt att det skulle kunna simulera en del av ett klot?

Apropå märkliga länder: längst i väster finns en annan ö där solen går ned, och om man kan ta sig förbi halvgudarna som bor där finns en nedgång till underjorden. Fast den snabbaste vägen till underjorden är nog att låta sig spolas ned i malströmmen som finns i mitten på världshavet.
(Men det är inte tänkt att karaktärer i RuneQuest kan överleva någon av dessa resor)
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
350
Location
Södertälje/Uppsala
Trevlig tråd! Jag har själv köpt pdf-versionen av RuneQuest starter set och håller på med en liknande genomläsning av filerna däri. Följer tråden med stort intresse.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,287
Location
Göteborg, Lindome
Apropå märkliga länder: längst i väster finns en annan ö där solen går ned, och om man kan ta sig förbi halvgudarna som bor där finns en nedgång till underjorden.
Visst var det den vägen som Lightbringers tog sig ner för att hämta tillbaka solen?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Adventurers
Alltid när jag läser den här typen av kapitel brukar jag skriva ut ett rollformulär och skapa en rollperson för att testa hur det fungerar i praktiken. Med facit i hand funkade det inte jättebra att skapa en rollperson till RQ utan att först ha läst alla reglerna, vilket jag kommer återkomma till.

Det första man gör är att välja hemland och jag väljer Sartar eftersom det är rekommenderat och för att de flesta skrivna äventyr verkar utspela sig där.

Det andra man gör är att slå slumptabeller för vad som hände i dina far/morföräldrars liv. För att sedan slumpa fram dina föräldrars liv och slutligen ditt eget fram till din nuvarande ålder. Detta är ju fantastiskt! Så låt se nu:
  • 1582: min mormor, en bonde vid namn Jendessa lyckades undvika att bli indragen i konflikten med Lunar Empire.
  • 1597: Rackarns, nu blir hon indragen i alla fall och försvarar Sartars kungliga familjer i det Heliga Landet, hon slåss och överlever.
  • 1602: Jendessa dog med stor ära i slaget vid Boldhome. Sedan dess hatar familjen Lunar Empire innerligt.
  • 1613: Min far Terian arbetar som droskförare och ansluter sig till de Sartariska rebellerna och överlevde sitt första år i krig.
  • 1619: Terian befinner sig nu i landet Hendriking där han är med och försvara templet Whitewall. Men fasen asså, han blir uppäten av den Röda Fladdermusen! Vilket förutom att döda honom förintar hans själ. "Vad är den Röda Fladdermusen?", hör jag er fråga. Det framgår inte av texten (förutom att någon av Lunar Empires ledare rider på den), men en googling ger tillkänna att den ser ut såhär:
    1675006669860.png
  • 1622: Min karaktär, som jag döper till Darrik är nu 18 år och kastas in i Esrolias inbördeskrig.
  • 1623: Darrik överlever belägringen av Nochet.
  • 1624: Deltar i det stora slaget vid Pennel Ford. Han slogs hjältemodigt och fick därför följa med hjälten Argrath.
  • 1624, forts: Argrath beger sig för att frammana halvguden Goldentooth och få denne att erkänna Argrath som “Den Vita Tjuren”. Darrik bevittnar händelsen varefter han känner stor lojalitet till Argrath aka. Den Vita Tjuren.
  • 1625: Darrik bevittnar med egna ögon hur den enorma draken sliter sig upp ur marken och förtär halva Lunars arme. Han kommer alltid känna djup skräck för drakar efter det. Sedan följer han den Sartariska armen till Sartar där han är med att befria sitt land. Han är nu 21 år gammal.

Nu får man fritt dela ut poäng mellan runorna. Förutom att man använder runorna till olika sorters magi (tror jag) så representerar de ens personlighet. Exempelvis representerar ett högt värde i Jord-runan att man är sensuell och härlig. Medans ett högt värde i Eld-runan säger att du är perceptiv och idealistisk. Det finns en massa runor att välja mellan.
Jag sätter mitt högsta värde i Eld eftersom jag tycker att det verkar passa Darrik, men jag missade den lilla varningen i texten att man måste välja runor som matchar ens kult, vilket jag får äta upp senare, vi kommer till det.

Jag rullar fram mina Characteristics (3d6) och Darrik blir en riktig medelmåtta på allt förutom att han är mycket intelligent.

Nu är det dags att välja yrke och jag väljer helare eftersom Darrik är så smart.

Sen är det dags att välja vilken kult man tillhör och det är nu allt brakar samman. Vissa kulter är stora i mitt hemland Sartar så jag borde välja en av dem. Sen borde jag också välja en kult som passar mitt yrke, eftersom kulten bestämmer vilken magi jag får tillgång till och jag vill ha helande krafter som helare. Men jag har lagt mest poäng på Eld-runan som inte alls passar för helare. Faktum är att jag disponerat mina run-poäng på ett vis som gör det omöjligt för mig att välja Ernaldas kult, vilket är mitt enda rimliga val. Vafan… Jag får flytta runt mina run-poäng tills jag har högst poäng i Jord-runan. Så nu är Darrik tydligen mer sensuell än principfast. Vafan…
Det borde vara en bättre ordning att välja jobb och kult innan man sätter run-poäng!

En sak jag glömt nämna här är hur färdighetspoängen sätts ut. Man får sådana lite peu om peu, +X på grund av yrke, hemland eller kult. Sist får man spendera lite fria poäng. Allt det där funkar bra tycker jag. Det finns många färdigheter asså, nästan hundra stycken!

Överlag bra karaktärskapning. Älskade delen med förfädernas historia. Äskade inte att run-poängen kunde bli så felplacerade, men det misstaget hade jag inte gjort om jag kunde reglerna, eller om jag hade med mig en SL som kunde reglerna.

Nästa kapitel heter Homelands och är en närmare titt på de olika rikena i Dragonpass. Jag tar med mig Darrik och styr kosan ditåt.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Älskade delen med förfädernas historia.
Reagerade på att det var väldigt mycket våld och krig i förfädernas historia. Var det något slags val du gjorde, eller är settingen väldigt krigisk, var det bara slumpen eller är det vad som är i fokus i det segmentet?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Reagerade på att det var väldigt mycket våld och krig i förfädernas historia. Var det något slags val du gjorde, eller är settingen väldigt krigisk, var det bara slumpen eller är det vad som är i fokus i det segmentet?
Det var 100% slump, men det har ju varit ett långt världskrig mot Lunar så ingen har väl gått fri antar jag. Det är olika tabeller för olika hemländer, så eventuellt kan det bli fredligare för andra länder.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Är världen platt?
Jajamensan!

Om ja: återspeglas det i bilderna -- framför allt i eventuella bilder på hav, som inte borde ha någon horisont, utan bara fortsätta bort tills de tonar ut?
Det d är är en av sakerna som aldrig riktigt spikats utan folk har olika tolkningar, eftersom Greg Stafford var mytograf mycket mer än systematiserare. Jag kör Glorantha utan horisont (saker försvinner i ett dis efter ett tag i vilket fall), men andra försöker låtsas som att ljuset böjs eller något som skapar en sorts horisont ändå. Jag tycker det senare är weaksauce.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
  • Kriget slutar med att Sartar lyckas väcka en sovande drake som tydligen sover under jorden, rakt under Lunar Empires nya feta tempel där alla deras mäktigaste präster och ledare befinner sig. Draken är flera kilometer lång och käkar upp halva Lunar Empires arme!
Värt att notera är att när vi pratar True Dragons i Glorantha är de kilometerlånga. Och då finns det ändå några mer kraftfulla former (men som då tenderar att bli litet abstrakta i stället).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Apropå märkliga länder: längst i väster finns en annan ö där solen går ned, och om man kan ta sig förbi halvgudarna som bor där finns en nedgång till underjorden. Fast den snabbaste vägen till underjorden är nog att låta sig spolas ned i malströmmen som finns i mitten på världshavet.
Snabbaste sättet att ta sig till Underjorden är att dö. :) Det är skitenkelt, alla kan göra det!

(Men det är inte tänkt att karaktärer i RuneQuest kan överleva någon av dessa resor)
I Sartar: Kingdom of Heroes behöver man ta sig ned i Underjorden, och det finns några olika sätt beskrivna (har för mig att ett är att trilla genom ett bottenlöst hål i Delectis torn). Diskussionsfråga om man "överlevt" när man väl är i Underjorden, förstås...
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Reagerade på att det var väldigt mycket våld och krig i förfädernas historia. Var det något slags val du gjorde, eller är settingen väldigt krigisk, var det bara slumpen eller är det vad som är i fokus i det segmentet?
Den stora geopolitiska grejen fram tills helt nyligen har varit Månimperiets expansion (eller ibland bara försök till expansion) söderut i form av halvdussinet seriösa krig de senaste antalet årtionden, så det finns finns gott om utrymme för det i bakgrundshistorien, särskilt som Gloranthas historia är rätt mycket "krig och kungar" (och gudar).
 
Top