Nekromanti Legosoldater

Boridus

Veteran
Hur får man tag i såna?
Annonserar de att de behöver uppdragsgivare?

Känns lite tamt att köra standard stuket med att man går till ett halvskumt värdshus och ber att få tala med några hårdingar som kan hyras för pengar.

Hur gör ni i era äventyr, jag har hjärnblank :p

Duddmannen

Hero
Känns lite tamt att köra standard stuket med att man går till ett halvskumt värdshus och ber att få tala med några hårdingar som kan hyras för pengar.
Men... det är ju så man gör...

Ärligt talat så är det i mångt och mycket så det går till. Det finns naturligtvis mera framgångsrika legoförband som kan ha skaffat egna lokaler där man kan nå dem, men den stora massan har nog lokala värdshus som sin sambandscentral.

Krille

Lord
"Hur får man tag i såna?"

Hur många ska du ha?

Ska du ha ett fåtal så ställer du dig på en stol på ett värdshus eller torg och proklamerar att du anställer legosoldater.

Ska du ha många så tar du kontakt med de legosoldatskaptener som finns och förhandlar fram ett kontrakt som förbinder kaptenen att tillhandahålla X antal soldater för Y dagars tjänst mot Z antal pengar. Kaptenen rekryterar sedan de mannar som han vill ha, till exempel genom "ställa sig på stol"-metoden, och när alla löner är utbetalade så behåller han det som blir över som bonus.

rax

Swordsman
Ska du ha ett fåtal så ställer du dig på en stol på ett värdshus eller torg och proklamerar att du anställer legosoldater.

Och är man för fin för att själv ställa sig på stolen så anställer man ett bud - som ställer sig på stolen och proklamerar att herr X f n anställer dugliga stridsmän till marknadsmässiga löner... :gremgrin:

/Rax, för att Manpower inte uppfunnits än

Wictor

Warrior
Adelsmän

Finns inte möjligheten att söka upp en mindre nogaräknad adelsman och be om att få låna några av hans soldater för en smärre ersättning. Jag kan säkert tänka mig att det finns de adelsmän som även hyr ut legosoldater som en liten bisyssla. Kom att tänka på böckerna om Paksenarion eller vad det hette, det var länge sedan jag läste dem.

Boridus

Veteran
Hmm...okej då...ville väll mest se om det var så alla andra verkade göra :p

MongoMan

Swordsman
Det borde väl finnas folk som har X antal legosoldater och jobbar med att hyra ut dem. Kanske inte finns i alla städer men i de stora. Isåfall lär väl de flesta invånare känna till denne legohandlare.

Sir Basil

Veteran
Det kan väl hända att det inom den yrkesgruppen sprids rykten om att den och den anställer folk så att legosoldaterna kommer till berget istället för att berget kommer till värdshuset...

Den och den kan medvetet sprida det vid nämnda värdshus eller också så sprids det ändå tex genom att sådana som redan blivit anställda babblar om det.

nordan

Swordsman
Satan!

Jag skrev ett jättelångt inlägg här, men någonting hängde sig och detr blev bara skit.

Jag kör i mitt Asharien med ett system av kontaktmän för alla former av inhyrda soldater/arbetare (ja, även daglönare etc.).
De håller reda på vilka arbetskrafter som står till förfogande och vilken efterfrågan som finns, och sammanför uppdragsgivare med den de behöver. De här informatörerna tar en liten summa för sina tjänster, och klarar sig någorlunda bra på det. I en större stad kan det finnas fler informatörer.
Informatörerna har ingen chef, och de är inte tillsatta av något högre maktväsen etc.
Eftersom att kontakter är jätteviktiga för dessa kontaktmän, har de ett nätverk som bygger på tjänster och gentjänster. De byter ofta information med varandra för att kunna erbjuda så bra utbud som möjligt.
En kontaktman kan tänka sig att göra allt ifrån att skaffa fram tre daglönare för att bygga en liten inhängnad, till att skaffa fram större kompanier. Sedan är alla kontaktmän naturligtvis individer, med sina egna unika idéer. Några kanske bara vill hjälpa en viss typ av arbetsgivare, andra kanske bara tar uppdrag av viss "dignitet", etc.

Den dära...

Veteran
Skallsegrarna

Jag har hört om ett gäng som håller till i Consaber [storlek:8] Min karaktär </font size> . Det är en hop av mördare, våldtäksmän eller på annat sätt illgärningsmän varav de flesta har ett Tokonskt ursprung. De reser runt i Consaber och är kända i de trekter där de skövlat. Det är inga snälla gossar som så fort de får chansen plundrar och våldför sig på stackars bybor. De brukar anställas av hänsynslösa rovriddare, giriga handelshus eller dylikt för att ta hand om de mest smutsiga av jobb. Trotts att de inte är kända för att vara särdeles barmhärtiga, eller billiga heller för den delen är de kända för att få jobbet gjort. De kör enligt en gammal drunoksk stråtrövartáktik vid namn "Skallseger" vilket i kort innebär att de indelas i smågrupper vardera med sin specifika uppgift för att sedan i bakhåll snabbt och effektivt kunna nedgöra motståndaren. Om ni behöver legoknektar och befinner er i norra Consaber kan ni alltid söka upp deras kapten Tarin Karon. Ha respekt för honom, han har rkossat många skallar med stridsklubban. Reta inte upp honom, men om ni inte går bakom hans rygg kommer det nog att löna sig...

(Är någon intresserad av taktiken som är inspirerad av skrima kan ni bara säga till)

Pendragon

Swashbuckler
Re: Skallsegrarna

Jag har hört om ett gäng som håller till i Consaber [storlek:8] Min karaktär . Det är en hop av mördare, våldtäksmän eller på annat sätt illgärningsmän varav de flesta har ett Tokonskt ursprung. De reser runt i Consaber och är kända i de trekter där de skövlat. Det är inga snälla gossar som så fort de får chansen plundrar och våldför sig på stackars bybor. De brukar anställas av hänsynslösa rovriddare, giriga handelshus eller dylikt för att ta hand om de mest smutsiga av jobb.
Alltså... Consaber är inget laglöst land. Inte ens adelsmännen härskar oinskränkt i sina förläningar, och kan låta legosoldater behandla folk hur som helst.
Så man kan undra varför ett sådant välkänt rövarband, som dessutom lär ha ytterst få vänner som kan gömma dem, inte jagats ned och hängts upp i närmaste galge utan kan operera fritt.

/Joel

Den dära...

Veteran
Re: Skallsegrarna

Alltså... Consaber är inget laglöst land. Inte ens adelsmännen härskar oinskränkt i sina förläningar, och kan låta legosoldater behandla folk hur som helst.
Så man kan undra varför ett sådant välkänt rövarband, som dessutom lär ha ytterst få vänner som kan gömma dem, inte jagats ned och hängts upp i närmaste galge utan kan operera fritt.

/Joel
Ni lever visst för en tämeligen skugglös del av Consaber, Jag antar att ni läst om rovriddarna, dessa skamlösa länsherrar som då och då lyckas få inflytande öve rnågon liten markplätt, eller varför inte dessa handelsmän som just pågrund av sitt innflytande kan gå runt lagarna med länsherrar som antingen är köpta eller pågrund av hot eller andra hemskheter inte kan göra annat än låta det hela passera.
Dessas målgrupp ÄR just denna sortens av folk. De skaffar sig snabbt kunskap över konflikter länsherrar/handelshus emellan och erbjuder ganska snart sina smutsiga tjänster, antingen som livvakter eller betalda mördare. Konsten är att undvika ljuset, få historierna om sig själv att endast framstå som böndernas nonsens och prat. Varför skulle skallsegrarana, nu när deras ledare faktiskt kan föra sig väl i högre kretsar vara simpla mördare och skändare. Så visst kan man undra varför dom inte blivit upphängda i närmaste galge, då får vi också ha i minnet att denna grupp tillhör eliten, de vet exakt hur de skall hålla sig på god hand med lagmännen samtidigt som de håller sig tillräckligt i skuggan för att kunna utföra sina smutsiga verk. Deras eldare Tarin håller helelr inte sina mannar i hand. Anklagas någon för brott och undanflykter är omöjliga tar han det säkra före det osäkra och lämnar in denne. Tarin slår och ser till att hans mannar känner sig skrämda av honom, detta för att kunna operera fritt. Skulle däremot inte Tarin hållt koll på mannarna skulle de utan tvekan jagas ned inom kort...