NYHET Legends of Stormbringer - Powered by Dragobane! Nytt från Fria Ligan!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fria Ligan har precis avslöjat att de ska ge ut Legends of Stormbringer, som ska använda deras regelsystem för Drakar och Demoner! Omslaget verkar vara det gamla klassiska omslaget som alla känner till, även om Ligan skriver att det är "work in progress".

Legends of Stormbringer.jpg

Free League Announces Legends of Stormbringer RPG Based On Dragonbane Mechanics
Elric returns to the tabletop in an officially licensed RPG powered by the award-winning Dragonbane system

Hello!

Today, we are thrilled to announce Legends of Stormbringer, a new officially licensed tabletop roleplaying game based on the iconic fantasy works of Michael Moorcock, planned for release in 2027.

Legends of Stormbringer will carry you into the Young Kingdoms – a world of dying empires, warring gods, and doomed heroes – and bring Moorcock’s richly imagined setting to the tabletop using rules mechanics based on our award-winning Dragonbane RPG. The game will feature the same accessible, dynamic, and deadly approach that has made Dragonbane one of our most celebrated titles.

Returning to the Young Kingdoms as setting writer is Richard Watts, whose work on previous Stormbringer RPGs helped define how generations of roleplayers have experienced Moorcock’s world.

“This has been in the works for several months and we’re thrilled to finally share the news,” said Tomas Härenstam, CEO of Free League Publishing. “We are honored to bring Elric and the Young Kingdoms to the tabletop once more.”

Further details – including crowdfunding plans and additional creative team announcements – will be revealed at a later date. For updates, visit freeleaguepublishing.com.

Lägger in länken du postade i annan tråd @Magnus Seter rörande Goodman Games här, då situationen är lite speciell.
Ja, udda med två licenser på samma typ av produkt samtidigt. Tror inte jag sett ngt liknande av en rättighetsinnehavare förut, om det inte gällt godis eller andra consumables typ... Men då har det mer varit att IP använts som en del av en annan produkt, inte en produkt byggd kring IPt

Så blir det här den tredje världen som @Magnus Seter gör till Drakar och Demoner nu? :gremgrin:
Haha nej, jag är inte inblandad i detta! Efter Trudvang måste jag ta semester från rollspelsskrivande ett tag. :D

Men det är verkligen en värld jag vill utforska, jag har ju visserligen Stormbringer 2nd edition ... eller är det 1st edition? Jaja, jag har minst tre olika versioner av rollspel i Elrics värld. :D

Och 2027 kommer jag att ha minst fyra versioner! :D

Oooooh, tänk om vi får en sån där tygkarta över Young Kingdoms!

Jag är kanske den ende som lyckas missa (kanske inte missa men snarare inte brytt mig om) hela Elric grejen. Vad är USPn med världen / det kommande rollspelet?
Elric är motpolen till Sagan om Ringen. Det är heavy metal istället för helylle. Kaos och moraliskt grått. Och du färdas mellan olika existensplan!

Kan varmt rekommendera böckerna.

Ja, udda med två licenser på samma typ av produkt samtidigt.
Jag tror det är så enkelt som att ingen har exklusivitet, vilket gör att flera kan ha licensen samtidigt. Sen kanske andan föll på helt enkelt. Michael Moorcock är ju fortfarande i livet, så till skillnad från många olika "estates" är det ju hans agent (och potentiellt även honom själv) det får förhandlas med.

Ja, udda med två licenser på samma typ av produkt samtidigt. Tror inte jag sett ngt liknande av en rättighetsinnehavare förut, om det inte gällt godis eller andra consumables typ... Men då har det mer varit att IP använts som en del av en annan produkt, inte en produkt byggd kring IPt
Undrar om båda kommer ha samma bild som omslag. Extra förvirrande. Och så råkar DoD 2016 stå bredvid i hyllan. :D

Undrar om båda kommer ha samma bild som omslag. Extra förvirrande. Och så råkar DoD 2016 stå bredvid i hyllan. :D
Det händer ju att Goodman Games anlitar Sanjulián för sina DCC-omslag, vore ju rätt fett om han återvände för en Elric-illustration.

(men nu är detta ett DoD-underforum, så jag släpper DCC-spåret...!)

Man är ju väldigt nyfiken på vad POWERED BY DRAGONBANE innebär?
Samt spelet naturligvis.

Ja, Powered by Dragonbane är kanske en minst lika stor nyhet - det öppnar upp för Ligan bygga andra spel i motorn, eller andra aktörer(?) licensiera motorn. Utan för den delen ha en SRD (spekulation)

Jag spelade ju både Elric! och Stormbringer i min tidiga rollspelskarriär, så detta är goda nyheter för mig på ett personligt plan - och som DB-head. Internationella communityn går bananas just nu. ;)

Last edited:
Back