stormbringerrpg.com
Nä, du är inte ensam. Jag är noll pepp på det här. Kommer jag att backa det ändå? Ja, så klart.Jag är kanske den ende som lyckas missa (kanske inte missa men snarare inte brytt mig om) hela Elric grejen. Vad är USPn med världen / det kommande rollspelet?
Ankor i the Young Kingdoms?
I fuckin' love it!Vill minnas att det var en riddar-anka som åkte runt och tyckte det var jobbigt att vara ensam anka i alla världar de hamnade i![]()
Elric-böckerna är sword & sorcery: världen är färgstark, farlig och beskrivs i breda penseldrag. Allt svänger mellan opulent dekadens och grym misär. Demoner och andra kaosvarelser myllrar över sidorna, främmande världar genomkorsas, och magi är kraftfull men livsfarlig och kräver ofta sitt pris i blod och själar.Jag är kanske den ende som lyckas missa (kanske inte missa men snarare inte brytt mig om) hela Elric grejen. Vad är USPn med världen / det kommande rollspelet?
Berätta mer! Vad spelade ni? Hur var det?Elric-böckerna är sword & sorcery: världen är färgstark, farlig och beskrivs i breda penseldrag. Allt svänger mellan opulent dekadens och grym misär. Demoner och andra kaosvarelser myllrar över sidorna, främmande världar genomkorsas, och magi är kraftfull men livsfarlig och kräver ofta sitt pris i blod och själar.
Elric, själva karaktären, är antitesen till det som var normen för fantasyhjältar då han skapades, och i någon mån fortfarande. Han är sjuklig, olycklig och symbiotiskt beroende av sitt demoniska svärd som gång på gång tar kontrollen över honom och får honom att dräpa sin vänner och älskade. Han är ingen rådig krigare, utan en förvekligad magiker från ett uråldrigt, omänskligt imperium – driven av idealistiska idéer om rättvisa och medkänsla, men samtidigt kapabel till kall grymhet. Där andra hjältar kommer underifrån och vinner en tron kommer Elric från toppen och kastar sitt orättfärdiga välde i stoftet. I slutändan är han en tragisk gestalt, mer Hamlet än Conan.
Rollspelet jobbar på att fånga den färgstarka, vilda världen och dess blodiga konflikter. Äventyren har ofta involverat bisarra demoner, udda magiska fenomen och resor till surrealistiska dimensioner. För det mesta har man undvikit fantasyns mest återanvända konventionella varelser och dylikt, utan har siktat mer på bisarra, unika skildringar. Jag spelade enormt mycket Stormbringer ett tag, och har varma känslor för det.
Det var mycket utforskande av bisarra strukturer, typ "ett skimrande torn som aldrig stått där innan har dykt upp i skogen", och inuti så finns det typ en gyllene dimma som frammanar ansikten av personer man dödat. Med tiden blev det också mycket dimensionsresande – det är ju en spelvärld med enorm potential till sådant.Berätta mer! Vad spelade ni? Hur var det?
Vi fick aldrig till spel i Stormbringer, gjorde RP flera gånger, började spela men blev inget. Men jag har alltid älskat böckerna.
Jag tror att det är lätt att missa hur extremt nyskapande det var på sin tid - om det känns mindre spännande nu är det för att det införts i allmängodset.Ska man sedan snacka vad Elric som romanfigur personligen betytt för mig så tror jag att en av de centrala sakerna, som totalt krokade in mig i tonåren, var hans påtagliga icke-maskulinitet, en antites till de tuffa actionhjältar som så många av mina kompisar gillade. Elric var svag, blek, finlemmad och hypersofistikerad, inte muskulös och solbränd. Sårbarheten var helt central för hans karaktär på ett sätt som gick emot konventionerna för hur en man skulle vara, både i media och i verkligheten.
Inte första gången för Goodman Games. De gav ut Lankhmar för DCC (och ett rätt bortglömt supplement för 5e) samtidigt som Pinnacle körde sin egen version av Lankhmar för Savage Worlds. Som nämnts redan i tråden så är det inte ett problem om rättighetsinnehavaren inte gjort användningen av licensen exklusiv.Ja, udda med två licenser på samma typ av produkt samtidigt. Tror inte jag sett ngt liknande av en rättighetsinnehavare förut, om det inte gällt godis eller andra consumables typ... Men då har det mer varit att IP använts som en del av en annan produkt, inte en produkt byggd kring IPt