Nekromanti Legender och Hemligheter (ev spolier) För SL

J_oelson

Veteran
Joined
25 Mar 2003
Messages
40
satt och läste lite i Legender och Hemligheter igår, och blev inte så nöjd att det var år 9.999 efter det förra mörkret, är det många som spelar på detta, eller ignoerar ni det fullt?
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Re: Legender och Hemligheter (spolier) För SL

för en del av dem jag SLar har det gått tre eller fyra år, sedan RPn skapades...

hade jag kört stenhårt på detta hade ju mörkret redan kommit för dem...

Men jag låter tiden gå på, bara...

Det enda som tyder på ett eonskifte är att jag "skissar" på en kampanj, som bl a ska handla om Sanarialvernas Eterseglarbyggande...
 

maldino

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
97
Location
Eskilstuna
Jag tänker kasta in Mörkret när jag känner för det, dvs när några rollpersoner blir så pass bra så att man kan använda Mörkret i ett äventyr. Annars tycker jag att det inte finns någon anledning att lägga in mörkret i världen ännu. Jag har dock låtit en del förändringar ske i Mundana.

Hotet med krig och inbördeskrig överallt i världen har nu på de flesta ställen brutit ut i konflikter. Zorianordern har bl.a åkt på duktigt med spö av Hertig Amirros styrkor (sponsrade med manskap, vapen och kunnande av Jargien) och inbördeskriget i Soldarn är ett faktum. Dessutom har ´den Jargiska missionsordern Herm Nove fått fri lejd över Khazimbergen i all hemlighet igenom ett för dvärgarna fördelaktigt handelsavtal med jargierna. Herm Nove har lyckats med att inta en övergiven borg strax nordväst om Östmark och förstärkt den med hjälp av dvärgarna.

Annars har det dykt upp mer Dibukkultister och demon dyrkare i Mundana än någonsin förr och Alver och andra naturfolk har börjat känna av förändringarna i världens balans... vem vet vad som kommer att ske? :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En liten tanke...

...det är ju faktiskt möjligt att Mörkret inte börjar med invasion från Kaosdimensionernas armhåla, utan med bara lite smygande korruption, krig, ösregn, oväsen et cetera. Jämför med Jehovas Vittnens utsaga: apokalypsen började 1914. Vi (dvs icke-Jehovas) har bara inte märkt den än. Samma sak i fallet med Mörkret: det börjar nästa år, men ingen kommer att märka det förrän femtio år senare.
 

Jag

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
41
Location
Västerås
Jag som SL i vår spelgrupp har börjat nafsa på Mörkret, men inte genom ett storskaligt krig utan genom att Xinukultister har börjat för oväsen i olika delar av mundana. Vill ni veta mer är det bara att fråga. Privat eller öppet.
mvh
NickeE
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Barcelona
Dibuks roll i mörkret

Annars har det dykt upp mer Dibukkultister /.../ i Mundana än någonsin förr

Hmm, det är har fascinerat mig. varför får alla för sig att Dibuk skulle vara på den "onda" sidan när mörkret nu kommer. Han är ju trots allt ingen demon, utan en gud tillsammans med de andra. Såvitt jag förstått det så borde Dibuk kämpa tillsammans med Cirza, Daak och grabbarna när mörkret väl kommer.
 

Shulger

Veteran
Joined
16 Feb 2003
Messages
149
Re: Dibuks roll i mörkret

Han är väl inte direkt god men inte ond, lite i mitten med lutning mot god . Jag anser att Dibuk kultisterna* bara är osäkra stackare .....


*som offrar folk till Dibuk inte dom som offrar mat för han ska hålla sig borta
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,705
Location
Värnhem, Malmö
Re: Dibuks roll i mörkret

Hur då "ond" oc h"god"? Det finns inget som är grundläggande "gott" och "ont" i Mundana (även om detta luckrades upp i och med L&H), mörkret är enbart en maktkamp mellan mäktiga varelser med olika intressen. Om man börjar snacka gott och ont har ma ntrott för mycket på den religiösa propagandan.
 

Shulger

Veteran
Joined
16 Feb 2003
Messages
149
Re: Dibuks roll i mörkret

Okej ska skriva om det här

Dibuk har ett intresse men inte fullt ut och är lite intresserad av ett annanat intresse men inte fullt ut men blandningen gör att han har ett intresse som låtar åt ett intresse...

Jag fattar inte vad som står här ovan men i mitt mundana finns ond och god, och det är lättare att skriva "god" och "ond"...än "intresse"och "intresse" (tolka inte detta ironisk)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,705
Location
Värnhem, Malmö
Re: Dibuks roll i mörkret

Allt blir mycket enklare om man skriver vad guden är intresserad av också. :gremwink: Det är neutralt, ont och gott innebär automatiskt att man tar ställning i frågan.
 

Shulger

Veteran
Joined
16 Feb 2003
Messages
149
Re: Dibuks roll i mörkret

Jo det är ju en fördel....men jag vet ju inte dibuks intresse....har bara dåliga erfarenheter av dibuks dyrkare
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Har användt det. Min förra eon-kampanj gick så långt att hela mundana var ett sargat krigsfält med människor på flykt undan naturkatastrofer och demoner överallt med rollpersonerna som Daaks förkämpar i konflikten.
Fick för ett halvår sen dock spatt på kampanjen och la den på hyllan tills vidare och skapade en ny, mer jordnära eonkampanj där jag definitivt inte kommer att använda mörkret.

/Johan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Barcelona
Ondska och Godhet

L&H-definitionen:

Ont: Xinu et al, det vill säga de väsen som *inte* har inflytande över Mundanas invånare

Gott: Daak et al, det vill säga de väsen som *har* inflytande över Mundanas invånare.

De termer som används är alltså ur gudarnas synvinkel, eftersom gudarna har inflytande över Mundanas invånare och det i slutändan är upp till dem att definiera ondska och godhet.

Sedan att de "ondas" ledare råkar vara en jätteläbbig sjukdomsdemon, tja, det är nog bara en tillfällighet.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Barcelona
Re: Dålig modul

Vi tänkte: vilken dålig modul, nu blev ju Mundana klichéfantasy, så vi struntade i den...

Ehh, har du tänkt på en sak: Mundana är redan klichéfantasy.
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Re: Ondska och Godhet

själv ser jag saker & ting väldigt annorlunda.
Daak kan i vissa situationer anses mer ond än Xinu i mina ögon.
 
Top