Nekromanti League of Extraordinary Ladies – vem är med?

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Cherry Ames har blivit bitter på systemet och på de mystiska Men in Black( som endast är underställd presidenten) som lierat sig med utomjordligt liv.
Hon har skapat Sisters in White en anti-alien fraktion med amerikanska hjältinnor som i det fördolda hjälper världen mot rymdisarna.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Jag tillhör en äldre generation så jag väljer:
  • Worrals, en kvinnlig Biggles (av samma författare)
  • Cinnamon Carter, femme fatale i den ursprungliga Mission Impossible-teveserien
  • Emma Peel, hårtsparkande brittisk agent i den ursprungliga teveserien Avengers
  • Sandra Benes, IT-tekniker på Månbas Alpha i teveserien Space 1999
  • Hilda von Einem, kejsartysk agent i ottomanska imperiet under 1VK (figurerar i den brittiska agentromanen Greenmantle).
 

Sidewinder

Veteran
Joined
3 May 2018
Messages
6
katie ”cat” colum butler, dotter till Scarlett och Rhett borde gå och få med på något sätt..
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
SMH att folk tänker alla kvinnliga hjältar från alla tider. Då kommer vi vara här hela dan! Jag bara typ "ok elektra, storm, dana scully" osv osv. Kommer räkna upp 7 miljarder personer till sist. Marla från fight club. Det roliga med LXG-premissen från början var ju att det var 1800-tal. Och i LXL, 50-tal. Det gör ju också urvalet mer begränsat, att man bara "haha jo självklart att det är mina murray och mr hyde!" nickar med. Fast sen avskyr jag serien. Tycker om man tar en enstaka Alan Moore–serie så är den oftast bra men om man lägger ihop allihop så ser man genast att den röda tråden är att motivera våldtäkter på olika sätt och man bara vad fan Alan?

Comedian och Silk Specter i Väktarna... "hon blev ju ändå kär i honom senare".
V betyder Vendetta "det var ju för att visa hur hemskt samhället är"
Griffin i LXG "dom tjejerna på den skolan var ju så utsatta och repressed, att bli utsatta för övergrepp är typ frihet för dom"?!? det är ju sjukt, hata Alan Moore
Dödsroligt a.k.a. "The Killing Joke": det var ju för att Gordon skulle fatta hur "otroligt utsatt" den "stackars" Jokern var, och själv bli som honom
Pirate Jenny i LXG har jag inte läst för jag checkade ut för länge sen
Lost Girls den finns inte. Den boken existerar inte. Lalalalala nej nej nej jag vägrar tro på den!
Har för mig det var nåt i A Small Killing också

Var och en av dom för sig (utom LG) är väl förklarlig som nån sorts nyanserad skildring av extrem utsatthet men när man sen ser variant efter variant efter variant av samma trötta trope blir det bara nej tack Alan Moore! Sluta vara sämst!

Fast kranks LXL på 50-talet tycker jag låter urpepp!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Redan nämnda:
Mary Poppins
Alice Liddell
Susan Pavensie
Amelia Earhart
Dorothy från Oz
Miss Marple
Charlotte Löwensköld
Madicken
Jane från Tarzan
Lotta från Bråkmakargatan
Pippi Långstrump
Gerorgina/George från Femböckerna
Anne från Femböckerna
Herminoe Granger från Harry Potter
Anne från Grönkulla
Kulla-Gulla
Kitty
Minerva McGonnagall från Harry Potter
Muminmamman
Wendy Darling från Peter Pan
Mina Harker från Dracula
Eowyn från Sagan om ringen
Kim Possible
Buffy
Jirel of Joiry
Alraune
Koyala
Irene Adler från Sherlock Holmes
Cherry Ames
Worrals (Biggles-författaren)
Cinnamon Carter från Mission Impossible
Emma Peel från Avengers
Helena Russel från Månbas Alpha
Katie ”cat” Colum butler från Borta med vinden

Förslag:
Xena
Diana / wonder woman från DC
Agent Carter från Marvel
Dana Scully från Arkiv X
Luna Lovegood från Harry Potter
Welma Dinkley från Scooby Doo
Katniss Everdeen från Hunger Games
Arya Stark fån GoT
Nancy Drew
Laura Ingalls från Lilla huset på prärien
Lucy Pevensie från Narnia
Lisbeth Salander
Modesty Blaise
Revy från Black Lagoon
The major från Ghost in the Shell
Seven of Nine från Star Trek
Lara Croft från Tomb Raider
Mulan från Disney

Källor:
https://www.ranker.com/crowdranked-list/best-female-characters-in-literature
https://www.buzzfeed.com/ashleyperez/strongest-female-characters-in-literature
https://www.rd.com/culture/strongest-female-literary-characters/
https://www.thoughtco.com/top-famous-fictional-heroines-741331
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
2097;n329831 said:
SMH att folk tänker alla kvinnliga hjältar från alla tider. Då kommer vi vara här hela dan! Jag bara typ "ok elektra, storm, dana scully" osv osv. Kommer räkna upp 7 miljarder personer till sist. Marla från fight club. Det roliga med LXG-premissen från början var ju att det var 1800-tal. Och i LXL, 50-tal.
Bra poäng.

krank har du tänk begränsa urvalet på något sätt?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Enligt någon intervju med Stieg Larsson så är ju Lisbeth Salander en tolkning av Pippi Långstrump som ung vuxen. Vad det leder till att vara föräldralös mytoman, men att det som ljugs ihop faktiskt stämmer.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Angelina Jolies karaktär Franky från Sky Captain and the World of Tomorrow, om man behöver någon som kan flyga och har militära kontakter. Men hon är nog mer uppdragsgivaren som en kvinnlig Nick Fury.

Från Serietalbum så finns ju Angela "Angel" McCloud från serien Angel Wings. Menar hon är en WASP på hemligt uppdrag under WW2.
Yoko Tsuno för tekniska saker och moralisk kompass

För en detektiv Miss Phryne Fisher.

/Ulfgeir.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,115
Jag förstår att public domain är att föredra om det ska bli mer än ett hobbybygge.

Hur känns det med riktiga personer krank ? Jag vet sedan andra trådar att vissa skulle känna obehag att slänga in riktiga personer i påhittade historier.

Om riktiga personer är ok vill jag slå ett slag för Hedy Lamar. Filmstjärna! Underskön! Egenlärd uppfinnare!

Hon uppfann frekvenshopp för radiosignaler i syfte att förhindra att torpeder stördes ut (under 2a världskriget). Den tekniken är idag fundamentalt viktig för i princip all trådlös kommunikation (wifi, mobil).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
anth;n329836 said:
Bra poäng.

krank har du tänk begränsa urvalet på något sätt?
Ja, jag hade tänkt enbart karaktärer från vår värld, enbart karaktärer som är fiktiva, enbart karaktärer som existerar i någorlunda rätt tidsram (=kan hypotetiskt sett vara vuxna på typ 40/50-tal). Jag kommer att premiera karaktärer ur "klassiker", sånt som är skrivet på säg 80-talet och framåt är mindre intressant än sånt skrivet under seklets första halva.

Så jag kommer nog att... Helt enkelt hoppa över en hel del av förslag. Ingen Xena eller Agent Scully liksom.

Annars blir det ju bara "besök wikipediasidan över alla fiktiva kvinnor någonsin"... Vilket såklart kan bli kul, men är absolut inte det jag tänkt.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
krank;n329808 said:
Jag kan ju inte OSR, så det riskerar ju att bli svårt… Om jag gör't på egen hand finns det ju snarare risk för att det blir mysterielösande med inslag av äventyrligheter. Men utifrån vad jag förstått av andras beskrivningar av en del osr-moduler skulle det hela säkert funka bra som det också.

(En grej som vore cool men svår vore ju om flera spelmakare utgick från samma grundplåt men gjorde kampanjer av olika inriktning; en osr, en mysterielösande, en story games-variant…)
Oh, I love!!!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Om det bara ska vara fiktiva karaktärer borde du inte kalla underlands alice för Alice Liddel.
För det är namnet på flickan som är insperationen till Bok Alice.

Det är kontroversiellt i många litterära kretsar att likställa dem, då det finns något gammalt citat av charles dodgson där han säger att bok alice och Alice Liddel inte ska ses som samma person.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
krank;n329808 said:
(En grej som vore cool men svår vore ju om flera spelmakare utgick från samma grundplåt men gjorde kampanjer av olika inriktning; en osr, en mysterielösande, en story games-variant…)
Det här låter super coolt! Jag tror jag tänker sätta ihop min egen version utifrån din awesome grund ide. Sedan kanske de går att samla om flera också gör sin take på det :D
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Så som jag tänker mig det ursprungliga konceptet till League of Extraordinary Gentlemen, ska personerna (ungefär) uppfylla följande krav:

* Vara fiktiva personer från skräck-, äventyr- eller pulplitteratur.
* Fungera som superhjältar trots att de absolut inte var det i sin ursprungliga form.

Med det sagt föreslår jag samma person som jag föreslog i en gammal tråd för länge sedan när vi diskuterade en modern version av ligan:

Carrie White från Stephen Kings bok "Carrie". Kom visserligen 1974, så lite för modern för kravbeskrivningen i trådstarten.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Dale Arden, som när Blixt Gordon började få ledbesvär drog vidare med hans strålpistol och rymdskepp samt dr.Zarkovs knäppa uppfinningar i lastrummet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Lidia Litvak, Xena, Mary Shelley, Mairead Farrel och Marie Curie.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Baba Yaga, missförstådd rysk häxa.
Krafter otaliga, blodsmagiker. Med hjälp av eget och andras blod kan hon böja slöjorna mellan världarna och städsla demoner och änglar att göra hennes dirty work.
Jagad av KGB, för sin inblandning i Lenins död.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
krank;n329793 said:
Sedan tänker jag Alice Liddell. Mystiska potions och magiska verklighetsförvrängande förmågor som hon tillägnat sig under sina år i under- respektive spegellandet.
Jag tänkte omedelbart på Alice från American McGee's Alice in Wonderland.

...

Tusan också, nu måste jag spela det spelet igen.
 
Top