Nekromanti League of Extraordinary Ladies – vem är med?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
En kamrat delade nyss på facebook en mockup-poster där vänstra halvan var "Mary Poppins returns" och högra var "Clockwork Orange". Detta fick mig direkt att önska mig en film där Mary Poppins går runt och är ultravåldsam samtidigt som hon sjunger, vilket i sin tur fick mig att fundera på en kvinnlig motsvarighet till League of Extraordinary Gentlemen.

Och eftersom jag inte är serieförfattare eller filmmakare utan rollspelsförfattare så inser jag ju att det enda sättet jag skulle kunna göra något av en sådan idé vore i rollspelsform.

Så. Tänk er en färdigskriven kampanj om något extraordinärt hot. Jag tänker mig att man skippar lite av ångpunken från ordinarie League och flyttar fram lite till någonstans mellan första världskriget och säg 50-talet. Fortfarande, tror jag, med inslag av fantastisk tech och så, men av ett annat slag.

Till kampanjen skapar spelarna varsin rollperson, baserad på en litterär eller åtminstone fiktiv extraordinär kvinna, gärna från ett klassiskt verk av något slag.

Det finns givetvis ett antal exempelrollpersoner, med vissa grund-stats färdiga och där man kan fylla i detaljer själv.

Så… vilka finns med som exempelrollpersoner?

Mary Poppins, kanske. Eller om hon mer är den som samlar ihop dem. Är navet, "uppdragsgivaren".

Sedan tänker jag Alice Liddell. Mystiska potions och magiska verklighetsförvrängande förmågor som hon tillägnat sig under sina år i under- respektive spegellandet.

Susan Pevensie, från Narniaböckerna. Smart, viljestark, en jävel på pilbåge. Stängdes ute från Narnia för att hon började intressera sig för läppstift och pojkar (how dare she!). De andra barnen dog i en tågkrasch.

Vilka mer? Måste såklart inte vara från fantastik, så länge det är extraordinära kvinnor som på något sätt kan extrapoleras till att funka som superhjältar, typ.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Nu läste jag dessutom något intressant, som skulle kunna vara en potentiell grund för Det Stora Hotet, eller iaf ett av De Stora Hoten ifall man gör en längre kampanj:

Enligt CS Lewis så hade Susan egentligen kvar sanningen om Narnia i sig, och kunde återvända dit om hon bara erkände det. Det här är såklart bara mer av Lewis' religiösa dravel, men om man tar det bokstavligt så funderar jag på om inte en invasion från ett imperialistiskt Narnia, drivet av magitech (tiden går snabbare i Narnia, så vid 50-talet kan det ha gått många tidsåldrar) skulle kunna vara något. Och Susan är nyckeln…

Det är klart, det här gör ju att mycket fokuserar på bara en av rollpersonerna, men det kanske kan funka ändå? Kanske kan man bygga en kampanj i flera delar där varje "album" / story handlar om ett separat hot?

Under- och spegellandet kan ju givetvis också fungera som Big Bads…
 

Sidewinder

Veteran
Joined
3 May 2018
Messages
6
Amelia Earhart. Som återkommer 10 år efter sitt försvinnande över Stilla Havet. Var har hon varit och vad flyger hon nu...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Sidewinder;n329797 said:
Amelia Earhart. Som återkommer 10 år efter sitt försvinnande över Stilla Havet. Var har hon varit och vad flyger hon nu...
Såklart! Även om hon väl tekniskt sett inte är en litterär karaktär utan en verklig person…
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Dorothy från trollkarlen från Oz!

Miss Marple som en äldre mentor borde funka fint.

Hm... Sedan var det svårt. Kanske Charlotte Löwensköld? Madicken?
 

Sidewinder

Veteran
Joined
3 May 2018
Messages
6
krank;n329798 said:
Såklart! Även om hon väl tekniskt sett inte är en litterär karaktär utan en verklig person…
Missad den detaljen.

Jane från Tarzan. Överlevnadsexpert, God hand med djur och givetvis en tam gorilla.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Khan;n329804 said:
Hm... Sedan var det svårt. Kanske Charlotte Löwensköld? Madicken?
Lotta of bråkmakargatan fame? En riktig antifascistisk streetfighter som lätt brusar upp och vägrar auktoriteter…

Ska man välja en Lindgrenare så ligger väl iofs Pippi ganska nära till hands… =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Nässe;n329806 said:
Älskar!! Skriv på engelska och gör en osr-modul av det! En blorb!
Jag kan ju inte OSR, så det riskerar ju att bli svårt… Om jag gör't på egen hand finns det ju snarare risk för att det blir mysterielösande med inslag av äventyrligheter. Men utifrån vad jag förstått av andras beskrivningar av en del osr-moduler skulle det hela säkert funka bra som det också.

(En grej som vore cool men svår vore ju om flera spelmakare utgick från samma grundplåt men gjorde kampanjer av olika inriktning; en osr, en mysterielösande, en story games-variant…)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Georgina och Anne från Enid Blytons femböcker.
Georgina har ett förflutet i marinen med Black ops, röker tjocka korta cigarrer. Och bär ständigt en Sten-kpist och en gurkhakniv.
Anne rekryterades av MI 27 och leder nu Englands försvar mot Interdemisonella krafter. Julian mördades av en faunisk lönndräpare och Dick är numer en invalidiserad föredetting som sitter på ett sjukhus i Brigthon och hostar blod.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Anne på Grönkulla! Kulla-Gulla! Kitty! Minerva McGonnagall!

Och Muminmamman!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Wendy Darling har allt sedan Peter Pan dog i hennes armar närt ett hat mot interplanetära dimisionsryttare/pirater. Hon bär Pans magiska svärd och är en fenomenal fäktmästare. Hon kan flyga tack vare sitt blodssyterskap med älvan Tingeling.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Riktigt bra grejer!

afUttermark;n329809 said:
Georgina har ett förflutet i marinen med Black ops, röker tjocka korta cigarrer. Och bär ständigt en Sten-kpist och en gurkhakniv.
Jag hade helt glömt bort alla barnens individuella karaktärer från de böckerna. tack för att du gav mig anledning att påminna mig!

George borde väl snarare vara George? Enligt vad jag nyss läste så vill han ju kallas det själv, föredrar "master" före "miss", klär sig "som en pojke" och blir glad när han "misstas" för pojke.

Såatte… Jag struntar väl i ifall Blyton aktivt tänkte sig George som uttalad transperson, men i mina ögon är det klockrent.

Dock tänker jag att även en transman motvilligt kan låta sig inkluderas i League of Extraordinary Ladies. Jag menar, gentlemannamotsvarigheten hade ju Mina Harker…

(Also: om det blir en slutprodukt så kommer den nog att behöva heta något annat ändå, av upphovsrättsskäl)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Kitty har rakat det blonda hårsvallet och levt tioår i ett shaolintempel i Tibet. När Kinesiska kommunister hotar templet i jakt på den gyllenmagiska Stupan, stjäl hon denna och beger sig till England. Jagas nu av kommunistiska skattjägare och fanatiska shaolinmunkar.
Krafter: Kung-fu, Österländsk mysticism och mentolcigaretter
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Svärdmästaren och ryttaren Eowyn

Den hemliga agenten Kim possible, (so. I den här settingen är en agent för USA i mellan krigstiden), har en stor akrobatik skill och använder sig av ett antal högteknologiska verktyg.


??????Vampyrdräparen Buffy som har erfarenheten hur man slåss mot odöda
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Älskar den här grejen! :)

Har vi dimensionshoppande måste Jirel of Joiry vara med! (Kvinnlig författare och kvinnlig pulphjälte! Alla team kan behöva någon som är beredd att fäktas med en satan!)

Alraune från boken och filmen av samma namn! Halv vampyrisk femme fatale född från genexperiment med en förhäxad Alaruna rot och en människa med creepy häx krafter!

Koyala som är skurken i vissa av Sax Romers böcker! Det är författaren som skrev Fu Manchu böckerna. Slåss mot kolonialismen med superkrafter! Sax gillade ju inte sådant för han var rasist, men fuck honom.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
afUttermark;n329814 said:
har en klockren plats såklart, även om jag personligen nog snarare gjort henne till mer av en Batman-karaktär, med fokus på världens bästa (noir)detektiv-delen…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Jag hinner nog inte svara på alla, men det märks att grundkonceptet åtminstone verkar relativt sunt! Jag antecknar allting. Ifall jag gör produkt av det här så blir det nog kanske 10 hyfsat utmejslade karaktärer, och sedan blir resten en mer översiktlig lista…

Själv har jag mest spenderat tiden med att dels kolla upp vilka av era förslag som finns i public domain och dels fundera på

ifall narnia har en odödlig lejonkejsare och exakt hur stora axelskydd / hur mycket 40k man ska göra den invaderande styrkan. Spontant tycker jag ju allt sånt är coolt, och ser framför mig lite Gestahl- imperiet från Final Fantasy 6-imperiet typ.

Sedan spånar jag lite kring ifall man ska passa på att sno element från Magicians när man ändå håller på; framför allt TV-serien är ju en jäkla master class i vuxen urban magisk fantasy…
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
En äldre Irene Adler kanske? Vilket äventyrargäng behöver inte en mästare av förklädnad och intrig?
 
Top