malmkvist
Warrior
Jag har sökt runt lite på forumet, men kanske missat trådar...
Vad tycker ni är viktigt då man gör ett nytt rollspel? Skall det vara ganska ren layout typ Mutant UA eller lite mer färgsprakande layout med olikförgade sidor och annat typ Götterdämmerung.
Jag och en kamrat har tankar på ett spel, och om det någon gång blir tryckt vill vi trycka med digitalt tryck för att hålla nere kostnaderna, och hur påverkar det valet layoutningen?
Sedan undrar jag vilka program ni experter använder er av? Jag står i valet mellan Quark Xpress och InDesign. Jag kan ingenting om layout, så allt är nytt för mig.
Tacksam för svar
Vad tycker ni är viktigt då man gör ett nytt rollspel? Skall det vara ganska ren layout typ Mutant UA eller lite mer färgsprakande layout med olikförgade sidor och annat typ Götterdämmerung.
Jag och en kamrat har tankar på ett spel, och om det någon gång blir tryckt vill vi trycka med digitalt tryck för att hålla nere kostnaderna, och hur påverkar det valet layoutningen?
Sedan undrar jag vilka program ni experter använder er av? Jag står i valet mellan Quark Xpress och InDesign. Jag kan ingenting om layout, så allt är nytt för mig.
Tacksam för svar

). Det som det beror på är vilket sorts spel och i vilken genre det befinner sig. Designen på layouten är, tyvärr, ganska bortglömd som stämningsbärare. De flesta som tycker om layout gör det nästan bara utifrån hur snygg eller lättläst den är. På samma sätt som illustrationer är hjälpmedel för att förmedla den stäming som spelet har, kan även layouten, visserligen på en nästan subliminal nivå, ha nästan lika stor betydelse. Ta t.ex. Dungeons & Dragons. Det har en färgsprakande, klatschig och nästan glittrig design som mycket väl förmedlar spelets takkronevingande magiaction. Samma design skulle vara en ren katastrof om den användes i ett spel som Call of Chtulhu.
(jag hoppas man får säga sådant här, annars ber jag om ursäkt.), enkla vita sidor med klart och tydligt innehåll. Jag är dessutom ingen expert i denna program, så jag vill hålla det enkelt.