Nekromanti Layoutning

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
Jag har sökt runt lite på forumet, men kanske missat trådar...

Vad tycker ni är viktigt då man gör ett nytt rollspel? Skall det vara ganska ren layout typ Mutant UA eller lite mer färgsprakande layout med olikförgade sidor och annat typ Götterdämmerung.
Jag och en kamrat har tankar på ett spel, och om det någon gång blir tryckt vill vi trycka med digitalt tryck för att hålla nere kostnaderna, och hur påverkar det valet layoutningen?

Sedan undrar jag vilka program ni experter använder er av? Jag står i valet mellan Quark Xpress och InDesign. Jag kan ingenting om layout, så allt är nytt för mig.

Tacksam för svar :)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,572
Location
Stockholm
Efter att först ha använt Quark och sedan InDesign dagligen i mitt yrke, har jag ingen lust att gå tillbaka till Quark.

Jag har visserligen inte använt de senare versionena av quark, utan mest arbetat med 5:an. Snabbt och enkelt är väl ledorden där.

Men jag föredrar InDesign. Det är visserligen marginellt bökigare att använda (i snitt fler knapptryckningar för att göra saker), men å andra sidan kan man göra mycket mer.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Efter att först ha använt Quark och sedan InDesign dagligen i mitt yrke, har jag ingen lust att gå tillbaka till Quark.
Om jag har förstått det rätt så har Adobe i princip köpt upp alla störe produkter på layout-området och deras satsning ligger nu på InDesign, medan de andra hålls på sparlåga för att så småningom läggas ned.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
Gå en layoutkurs

Indesign kräver någon sorts utbildning för det har en hög inlärnignströskel. En bok jag rekommonderar (och som jag köpte efter att jag lånat den på biblioteket) är Typografisk Handbok av Christer Hellmark (ISBN: 91-7324-606-9). Om du inte orkar skaffa boken så kolla lite på Dantes typografiskola.

"Vad tycker ni är viktigt då man gör ett nytt rollspel?"
Att man ska kunna hitta enkelt och det är det som typografi går ut på. Sedan kan man ha en schysst formgivning av dokumentet, men det är av lägre prioritet. Visst, personer går kanske igång på fräckt papper och luras att tro det betyder kvalitet. Att det sedan inte går att läsa på just det pappret tänker de inte på.

/Han som en gång gjorde detta tidsödande inlägg

<font size="1">Sökord, länken: "formgivning" med Han som skribent på rollspelsforumet.</font size>
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vad tycker ni är viktigt då man gör ett nytt rollspel? Skall det vara ganska ren layout typ Mutant UA eller lite mer färgsprakande layout med olikförgade sidor och annat typ Götterdämmerung.
Ska man verkligen fucka upp en layout så att den blir direkt jobbig och störande, då måste man ta till en annorlunda och konstig layout. Så det finns goda skäl att försöka sig på en ren layout. Nobilis är ett bra exempel på en layout som är väldigt ren, men som ändå inte blivit "tråkig" på något sätt.

Jag gillar iofs en del konstigheter, och är väldigt tillåtande mot knasiga trix för atmosfärens skull. d20 modern är exempelvis ett spel med väldigt utmejslad grafisk stil, som jag ändå tycker fungerar.

Men det finns definitivt fler exempel på spel som blivit "överdesignade" än vad som gäller för det motsatta, så om jag skulle bläddra i ett spel med tillbakahållen layout så skulle jag direkt känna att jag förmodligen höll i en lite proffsigare och lite mer vuxen produkt. Det är det intryck jag skulle få.

Det är alltså förmodligen lättare att skapa en överdesignad produkt än en ren, tydlig och avskalad sådan.

Quark och InDesign är båda bra val. Jag personligen föredrar InDesign, men har jobbat så mycket mer i det senare att det lika gärna kan bero på vana. Jag tror inte att det valet påverkar så mycket. Det är två proffsprodukter som gör ungefär en och samma saker på ungefär ett och samma sätt på ungefär en och samma nivå.

och om det någon gång blir tryckt vill vi trycka med digitalt tryck för att hålla nere kostnaderna, och hur påverkar det valet layoutningen?
Inte jättemycket, men det kanske kan bli lite otydligt med tonplattor bakom texterna. Det beror på.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nu ska haf säga nått otroligt svenskt... Lagom är bäst... :gremtongue:
Det får gjärna vara vackra bilder som finnes i t. ex Götterdämmerung & DoDt. Dock så tycker jag inte att de ska ta överhanden, utan att vara i nån form av sympios.
Sedan vad som är "lagom" är nog lika olika som det finnes användare här.. :gremsmirk:

/ Johan K, som inte gillar att tvätta..
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag gillar ren layout med snygg, funktionell typografi, typ sånt Dante gjort till DoD.. mer än en massa färger.. (sen finns det ju färglayout med bra typo också, men det verkar vara ett undantag).. för att det blir lättare att läsa helt enkelt.

Adobe InDesign känns modernare än Quark, och har betydligt bättre pris/prestanda. Jag dumpade Quark för ett antal år sen och har aldrig ångrat det.

Digitaltryck: vissa färger blir inte så bra digitalt, som till exempel ljusbeiga toner... färger har en tendens att bli mer skarpa... eller utfrätta.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tja, värsta konkurrenten är och förblir quark, och det har de ju inte köpt... och Pagemaker (som utkonkurrerades av Quark en gång i tiden) har de ju ersatt med Indesign.

Sen finns det ju inte så många andra DTP-program på marknades om riktar sig till proffs, och har aldrig funnits heller... Corel Draw och Canvas är ju mer konkurrenter till Illustrator.. Fast du kanske syftade på köpet av Macromedia och att Freehand håller på att försvinna? Fast det höll Macromedia själva på med innan uppköpet, de satsade ju mest på webb.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag dumpade Quark för ett antal år sen och har aldrig ångrat det.
Oj! Jag känner inte till många med din erfarenhet som frångått Quark. För du måste väl ha använt Quark sedan... Tja, hur länge som helst, inte sant? Vad var det för funktioner som kom i InDesign som fick dig att ta det klivet? Här är jag nyfiken.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Vad tycker ni är viktigt då man gör ett nytt rollspel? Skall det vara ganska ren layout typ Mutant UA eller lite mer färgsprakande layout med olikförgade sidor och annat typ Götterdämmerung.
Det beror på (precis den typ av svar du ville ha, eller hur? :gremgrin:). Det som det beror på är vilket sorts spel och i vilken genre det befinner sig. Designen på layouten är, tyvärr, ganska bortglömd som stämningsbärare. De flesta som tycker om layout gör det nästan bara utifrån hur snygg eller lättläst den är. På samma sätt som illustrationer är hjälpmedel för att förmedla den stäming som spelet har, kan även layouten, visserligen på en nästan subliminal nivå, ha nästan lika stor betydelse. Ta t.ex. Dungeons & Dragons. Det har en färgsprakande, klatschig och nästan glittrig design som mycket väl förmedlar spelets takkronevingande magiaction. Samma design skulle vara en ren katastrof om den användes i ett spel som Call of Chtulhu.

/Anders
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Sen finns det ju inte så många andra DTP-program på marknades om riktar sig till proffs
Framemaker?

tja, värsta konkurrenten är och förblir quark, och det har de ju inte köpt...
Hm, jag hade kunnat svära på att Quark var Adobe numera.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
LaTeX

Ingen layouttråd är komplett utan att någon luddit rekommenderar LaTeX, så slipper man layouta alls, bara att knacka in texten så tar LaTeX hand om det och gör det stiligt lättläst.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
framför allt en massa göttiga möjligheter med banor, genomskinlighet, blandningslager (som i Photoshop), och bättre typografisk kontroll...

text blir snyggare i Indesign än i Quark, om man vet att använda allt som går att göra.

En del säger att Quark är snabbare.. och det kanske det är om man gör dagstidningar med specialgjorda pluginer för att förbättra arbetsflödet, men det gör ju inte jag.. jag gör ju mest annonser, förpackningar, broschyrer och sånt. Och då tycker jag att möjligheterna snabbar upp, även om quark har ett enklare gränssnitt. VIlket inte är så konstigt, då det är ett GAMMALT program.

Provade senaste quark häromveckan, men det kändes stenålder...

Jag körde Quark sen det kom... sent 80-tal alltså-- till 2003. Innan dess var det Pagemaker ett par år. Från 1986 tror jag det var... på en svartvit Mac SE.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: LaTeX

det är ju egentligen inget layoutprogram... utan nåt helt annat... men intressant ändå.

får flagga för Apples Pages också... layout för folk som inte kan layout. Nästan omöjligt att göra nåt fult, fast samtidigt är det lite begränsat, av den anledningen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Framemaker GÅR ju att använda som ett layoutprogram, men det är ju tänkt att användas till teknisk dokumentation... Det var en konkurrent till Pagemaker för urminnes tider sen, men är omgjort... och är inte i närheten av Quark eller Indesign

se: http://www.adobe.com/products/framemaker/

..sen kanske Scribus kan bli nåt, om linuxnissarna släpper in lite bättre gränssnittsdesigners.. ;-) det är ku kompetent, men lite struligt... på samma sätt som GIMP är kompetent, men saknar Photoshops "snits".
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Re: LaTeX

Nja, alltså, att bara köra LaTeX standardklasser är en sak. Men att göra en ordentlig, anpassad layout av en hel bok och använda annat än förinstallerade gratisfonter kräver ändå lite kunskaper både om LaTeX och om typsättning. Arbetar man i GNU/Linux krävs också shellvana för att installera fonter. Peter Wilsons memoirklass med tillhörande feta och mycket läsvärda manual är en kanonbra början.

När man sedan har sin stilfil klar och har definierat sina miljöer för olika delar av boken etc, *då* är det bara att tuta och köra. En fin sak med LaTeX är också att man kan sätta en hel bok på en gammal 386:a om det skulle vara så.

Hälsningar från

Christian
 

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
Jo, jag antog att det skulle bli ett svar :) Men jag har också en förkärlek för enkel design, där innehållet är viktigare än att en sida är i hundra färger. Jag gillar designen i Mutant UA och SAGA :gremwink: (jag hoppas man får säga sådant här, annars ber jag om ursäkt.), enkla vita sidor med klart och tydligt innehåll. Jag är dessutom ingen expert i denna program, så jag vill hålla det enkelt.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,064
Location
Linköping
Jag tycker det är bra att börja tänka i änden att det ska vara intressant textinnehåll och illustratvia bilder (bilder är dock inte nödvändigt). Sedan kan man lägga till saker som tillför stämning men tänka på att hålla sig i skinnet. De olikfärgade bakgrunderna och fotona som tränger sig på texten i nya sagan om ringenrollspelet tycker jag förvisso är snyggt så länge jag bara bläddrar i det men när jag ska läsa och använda det då är jag inte lika glad längre. Det är svårt att slå en lätt nyanserad bakgrund med svart text.

Jag använder LaTeX och ibland Scribus för att lay outa mina grejor. Jag har också hört att Apples pages är bra om man inte vill ha för stor komplexitet i hur man kan göra olika saker.
 
Top