Nekromanti Layout, vad ska jag tänka på?

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Han said:
Jag har för mig att Noir är satt i nio punkter.
Båda storlekarna tycker jag personligen är något för litet.
Om man har ett spel med relativt stor textmassa tycker jag man ska ta en titt på Noir för att se hur man inte ska layouta brödtext. Kombinationen av för liten storlek, aningen skumt typsnitt och för lite whitespace gör det mycket tröttande att läsa, såpass att man helt enkelt ger upp en del av de mer massiva styckena.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Både 18 × 22 cm och 21 × 30 cm är stående format.

Det första måttet är alltid sidans bredd, det andra alltid höjden.

(Överkurs: Även från pappersbruket är det skillnad på 210 × 297 mm och 297 × 210 mm – trots att man tycker att man bara borde kunna vrida arket från liggande till stående som man vill. Men icke! Det första måttet anger alltid den sida av arket som går tvärs emot papperets fiberriktning. Och fiberriktningen vill man alltid ha parallell med bokens rygg, annars vill sidorna gärna stå upp i stället för att ligga prydligt uppslagna.)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
France is Bacon said:
Både 18 × 22 cm och 21 × 30 cm är stående format.

Det första måttet är alltid sidans bredd, det andra alltid höjden.
Slarv av mig, jag menade 22x18 resp 21x30, men jag antar att din överkurs svarar på min fråga.

Så då kör jag på ca 21x18 istället.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Olav said:
En annan lösning är att ha kapitelrubriken (The Rules) och Titeln (The Fog of War) alternerande och ta bort texten närmast ryggen. Då skulle det stå RULES i vänster ytterkant (längst ut mot kanten på vänster sida av ett uppslag) och TFoW längst upp på höger ytterkant.
Smart. Det snor jag.

Olav said:
Jag är lite fundersam över formatet. Det är skitsnyggt på en enkel sida, men det blir väldigt stort som ett uppslag. Det skulle kunna medföra att texten känns liten och trögläst i punkt 9, eller att det är en läsalätt-bok om texten är större. Beroende på mängden sidor kan det också upplevas som både en bugg och som en feature att det är så mycket av sidan som inte används till något. Finns det något annat spel som är skrivet i 18/22-format som man kan jämföra med?
Jag vet inte. Jag hittade på formatet själv. Tyckte att det var snyggt, så jag vet inte om det är utbrett eller inte. Jag får helt enkelt skriva ut testsidor och kolla.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Måns said:
Eller måste det vara stående A4?
Vad du än gör, använd INTE A4. A-format är inte tänkta för böcker, och ger oharmoniska sidor. Gör sidorna antingen smalare eller bredare än ett A-format. Klassiskt bokformat följer gyllene snittet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jarl said:
Han said:
Jag har för mig att Noir är satt i nio punkter.
Båda storlekarna tycker jag personligen är något för litet.
Om man har ett spel med relativt stor textmassa tycker jag man ska ta en titt på Noir för att se hur man inte ska layouta brödtext. Kombinationen av för liten storlek, aningen skumt typsnitt och för lite whitespace gör det mycket tröttande att läsa, såpass att man helt enkelt ger upp en del av de mer massiva styckena.
Det är antagligen det som gjorde att jag inte orkade läsa färdigt Noir. Språket är ju OK så det berodde inte på det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Arfert said:
Vad du än gör, använd INTE A4. A-format är inte tänkta för böcker, och ger oharmoniska sidor. Gör sidorna antingen smalare eller bredare än ett A-format. Klassiskt bokformat följer gyllene snittet.
Nej, nej. Det jag menar är att Publit "skär ut" vilket format som helst ur en A4 och jag undrade då om de gör det ur ett liggande eller stående A4, eller om det inte spelar någon roll.
 
Top