Nekromanti Layout, vad ska jag tänka på?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Jag har lite spel som börjar närma sig någon form av fullbordan nu, och funderar på nästa steg. Jag har ingen större koll på layout och klassiska fallgropar m.m. och behärskar heller inget lämpligt program men har slängt ihop en mockup att utgå ifrån. Frågor:

1. Storleken är 18x22cm. Tankar om det?
2. Funkar layouten som helhet?
3. Storlek på typsnitt? Vad är brukligt?
4. Nått annat som slår er?
 

Attachments

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Glömde:

5. Kan jag göra en sådan här layout i InDesign? Är det svårare än annan typ av layout eller problematisk på annat sätt?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Måns said:
Glömde:

5. Kan jag göra en sådan här layout i InDesign? Är det svårare än annan typ av layout eller problematisk på annat sätt?
Jag tycker att det ser ganska straightforward ut. Enkel kolumn, stilmall för sidhuvudet, paragrafstilar. Det blir lite fulhack att göra såna där exempel, eftersom man får fixa så att det blir ett negativt indrag, men det borde funka. Däremot finge man nog lägga in "purpose of a scene"-grejen manuellt.

Tror jag. Fast det finns ju andra som kan bättre.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Måns said:
1. Storleken är 18x22cm. Tankar om det?
2. Funkar layouten som helhet?
3. Storlek på typsnitt? Vad är brukligt?
4. Nått annat som slår er?
5. Kan jag göra en sådan här layout i InDesign? Är det svårare än annan typ av layout eller problematisk på annat sätt?
1. Vad ska slutprodukten bli? Print-on-demand? Kan leverantören du tänker dig trycka i det formatet (jag har för mig den här nästan kvadratiska är en av varianterna Lulu erbjuder)? Beroende på om du väljer att göra ett häfte eller en limbunden bok så kommer det påverka mycket gällande hur stor innermarginal du behöver (det går bort mycket i en halvtaskig limning, medan man kan använda i princip hela sidan i ett häfte).

2. Jovars, det ser rätt trevligt ut. Du jobbar ju med design så det är inte så konstigt. :gremsmile: Det jag funderar över spontant är om du ska göra något av den där stora innermarginalen eller inte. Du kommer ju ha ett motsvarande stort vitt fält på motstående sida, vilket kan göra att det kännas konstigt om det blir ett häfte så att allt detta tomrum syns tydligt. Limbundet så skulle »The Fog of War« där överst försvinna in i bunten, men innermarginalen skulle nog inte upplevas som störande stor.

3. Brukliga typsnittstorlekar för böcker ligger mellan 9-11 punkter på ett ungefär. 9 hittar du nog i en pocket, 11 i en roman av det större slaget. Valet beror på en hel mängd variabler, t.ex. hur typsnittet ser ut (två olika typsnitt kan vara helt olika stora trots att de båda är 9 punkter), hur bred satsytan är (man vill ha lagom många tecken per rad) och vem som ska läsa (barnböcker och böcker avsedda för de med viss synnedsättning har i regel större text).

4. Du har använt bindestreck istället för tankstreck. Streckträsket är en djungel. Ha så roligt! :gremsmile:

Rubrikerna i kapitäler ger precis nog med kontrast för att bryta med brödtexten. Det skulle nog inte vara dumt för dem att få någon punkts extra luft under sig, men det fungerar redan som det är nu. Fundera dock på vilka andra rubriknivåer du kan tänkas ha. Hur många behöver du? Hur ska de se ut för att tydligt ha en inbördes hierarki?

5. Givetvis kan du göra en sånhär typ av layout i InDesign. Svårare än annan typ av layout? Tja, helt klassisk boklayout så slipper man ju att det kommer en exempeltext från marginalen som går in mellan stycken i brödtexten, men det är inget tekniskt problem. I övrigt är det här ganska klassisk layout.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
krank said:
Det blir lite fulhack att göra såna där exempel, eftersom man får fixa så att det blir ett negativt indrag, men det borde funka.
Går det att göra negativa indrag bortom textrutan? I mitt snabbtest i CS2 funkade det inte, men det kanske finns någon fiffig teknik.

Jag är inte så helautomatiserad så jag hade gjort en ny textruta för exemplet och givit den text wrap så att den knuffade undan löptexten.

Vill gärna höra hur Arfert och Danne Bacon skulle ha gjort!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
DeBracy said:
1. Vad ska slutprodukten bli? Print-on-demand? Kan leverantören du tänker dig trycka i det formatet (jag har för mig den här nästan kvadratiska är en av varianterna Lulu erbjuder)? Beroende på om du väljer att göra ett häfte eller en limbunden bok så kommer det påverka mycket gällande hur stor innermarginal du behöver (det går bort mycket i en halvtaskig limning, medan man kan använda i princip hela sidan i ett häfte).
Jag tänker mig någon form av POD. Jag har försökt kolla på Publits hemsida men hittade inget om format. Lulu är så klart ett alternativ med. Det är limbundet som gäller. Går det att säga något generellt om hur mycket marginal som försvinner?

DeBracy said:
Brukliga typsnittstorlekar för böcker ligger mellan 9-11 punkter på ett ungefär. 9 hittar du nog i en pocket, 11 i en roman av det större slaget. Valet beror på en hel mängd variabler, t.ex. hur typsnittet ser ut (två olika typsnitt kan vara helt olika stora trots att de båda är 9 punkter), hur bred satsytan är (man vill ha lagom många tecken per rad) och vem som ska läsa (barnböcker och böcker avsedda för de med viss synnedsättning har i regel större text).
Jag har använt 9 punkters Scala med standardinställningar. Exemplet och tabellen i marginalen är 8 punkter. Jag ska skriva ut ett test och kolla.


DeBracy said:
Du har använt bindestreck istället för tankstreck. Streckträsket är en djungel. Ha så roligt! :gremsmile:
Tack :gremsmile:

DeBracy said:
Rubrikerna i kapitäler ger precis nog med kontrast för att bryta med brödtexten. Det skulle nog inte vara dumt för dem att få någon punkts extra luft under sig, men det fungerar redan som det är nu. Fundera dock på vilka andra rubriknivåer du kan tänkas ha. Hur många behöver du? Hur ska de se ut för att tydligt ha en inbördes hierarki?
Mmm. Bra tänkt. Det blir väl max tre rubriknivåer, där den första ska bli en snygg, närmast helsidsrubrik. För den lägsta (heter det så?) rubriknivån tänkte jag bara köra på bold eller liknande.

Tack för bra svar!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Kort svar: Publit klarar allt som är A4 eller mindre, alltså inte riktigt det format du har använt, men nästan (om inget har ändrats på sistone, vilket är mycket möjligt att det har). Man kan alltså beskära A4-formatet hur man vill.

Lämplig innermarginal kan vara upp mot 18 mm eller så.

Scala är ett fint typsnitt. Speciellt för att du så enkelt kan använda Scala Sans där du vill ha en sanserif (i fetstil, bland annat). :gremsmile:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Måns said:
Jag tänker mig någon form av POD. Jag har försökt kolla på Publits hemsida men hittade inget om format. Lulu är så klart ett alternativ med. Det är limbundet som gäller. Går det att säga något generellt om hur mycket marginal som försvinner?
Publit har inga fasta format, utan i fallet limbundet så kan du ha vilka mått som helst mellan 105×145 och 210×297.

Gällande innermarginalen: kläm och bläddra lite om du har några Lulu-böcker hemma. 15mm skulle jag nog säga är minimum utifrån de böcker jag kikat på. Med ~20mm skulle jag känna mig trygg, och med ~25mm så vore jag säker. Jag har fått intrycket att Publits böcker är smidigare i sin limbindning så där går det ju i så fall bort lite mindre.

Hur tjock boken är påverkar väl också, men jag har inte klämt och kännt på nog mycket olika för att våga säga nåt säkert om den saken.

Månsy Måns said:
Jag har använt 9 punkters Scala med standardinställningar. Exemplet och tabellen i marginalen är 8 punkter. Jag ska skriva ut ett test och kolla.
Provutskrifterna är förstås din bästa vän, så det är helt rätt! Skumögda gubbar som wilper kan tänkas grumsa lite över 9 punkter, men generellt bör det funka fint. Skulle det känns lite svårläst så håll i åtanke att det kanske inte bli bättre läsbarhet bara för att du ökar punktstorleken. I många fall vinner du mer på att öka radavståndet lite istället.

Månstret said:
Mmm. Bra tänkt. Det blir väl max tre rubriknivåer, där den första ska bli en snygg, närmast helsidsrubrik. För den lägsta (heter det så?) rubriknivån tänkte jag bara köra på bold eller liknande.
Jag hade nog sagt den lägsta också, så det kanske heter så på riktigt också. :gremsmile:

Testa med fet stil för all del, men var beredd på att den kanske är visuellt kraftigare än kapitälerna. En rubrik i samma storlek som brödtexten men i kursiv stil borde däremot definitivt vara mindre imposant.

Månsigneur said:
Tack för bra svar!
Jo, varsågod. :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Dimfrost said:
Scala är ett fint typsnitt. Speciellt för att du så enkelt kan använda Scala Sans där du vill ha en sanserif (i fetstil, bland annat). :gremsmile:
Tack för tipset!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Gillar formatet. Storleken på typsnittet beror så klart på vilket typsnitt man väljer... men det brukar ligga mellan typ (he he) 9-11,5 punkter nånstans i romaner, så det ger ju en fingervisning.

Kolla bara så du inte har för smala sidomarginaler.

Och visst kan man göra sån layout i InDesign.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Arfert said:
kapitäler vinner på att spärras en aning. Ett förslag bara. Snyggt annars.
Tack, ska kika på det. Tänker du på både huvudrbriken och underrubrikerna eller bara den ena eller andra?

Arfert said:
Kolla bara så du inte har för smala sidomarginaler.
Hur vet jag det och vad händer då? Debracy påpekade att jag kanske hade för breda marginaler? Är sidomarginaler något annat?
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Finlir: "The" hamnar lite för långt ut över R:et. Det ser ut som att T sticker ut åt vänster om man har en matematisk justering. Där behöver du peta in den textraden lite för att det ska bli snyggt.

Edit: I kapitelrubriken alltså.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag tycker det ser fint ut. Som tidigare skribenter påpekat så måste du tänka på att inte bokstäver försvinner i marginalen. En lösning är att flytta The Fog of War mer åt vänster. En annan lösning är att ha kapitelrubriken (The Rules) och Titeln (The Fog of War) alternerande och ta bort texten närmast ryggen. Då skulle det stå RULES i vänster ytterkant (längst ut mot kanten på vänster sida av ett uppslag) och TFoW längst upp på höger ytterkant.

Jag är lite fundersam över formatet. Det är skitsnyggt på en enkel sida, men det blir väldigt stort som ett uppslag. Det skulle kunna medföra att texten känns liten och trögläst i punkt 9, eller att det är en läsalätt-bok om texten är större. Beroende på mängden sidor kan det också upplevas som både en bugg och som en feature att det är så mycket av sidan som inte används till något. Finns det något annat spel som är skrivet i 18/22-format som man kan jämföra med?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Angående kapitälerna tänkte ja mest på de mindre, men testa och känn efter.

Jag tänkte på avståndet från papperskanten till text när jag talade om marginaler. Så att inget blir svårläst mot ryggen.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Måns said:
Tänker du på både huvudrbriken och underrubrikerna eller bara den ena eller andra?
Nu är jag inte Arfert så jag har ingen aning om vad han faktiskt tänkte, men generellt så brukar det vara bra att spärra kapitäler typ 5%* och text med bara versaler (som din kapitelrubrik) ännu mer, upp till 10%* eller så. Sånt här finlir ändras dock om man börjar ha väldigt stora bokstäver, men för det allra mesta i bokstorlek så duger det som tumregel.


* det motsvarar alltså 50 respektive 100 i rutan för tillriktning (tracking) i InDesign/Photoshop/Illustrator.


Måns said:
Hur vet jag det och vad händer då? Debracy påpekade att jag kanske hade för breda marginaler? Är sidomarginaler något annat?
Det som händer är att text/bilder ”försvinner” in i bunten (mot bokens mitt), eller kanske blir bortskurna om de ligger hiskeligt långt ut mot kanterna på andra ställen.

Som din sida ser ut i exemplet i trådstarten så försvinner texten ”The Fog of War” ner i bunten – de första bokstäverna går nog bra att läsa, men sen får man knöla upp boken för att se ordentligt.

De som vill vara riktigt superklassiska i sin typografi tänker på sånt som att ha tillräckligt stora marginaler för att man ska kunna ha tummen på bladet också utan att hålla för texten, både nertill och i yttermarginal. Det är något jag sällan/aldrig funderar på själv däremot. :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Christer Hellmarks Typografisk handbok!
Själv har jag bara hunnit dra några kapitel i den, eftersom jag har en massa annat skit jag måste prioritera. Den är dock guld. Inte för att jag sysslar med dylika ännu, men jag finner det intressant. Rekommenderar varmt och vill själv tacka France is Bacon för det tipset.

Där kan du få ingående svar på allt du funderar över; kägel, typsnitt, teckenstorlek, marginaler, korrekta tecken och symboler, rubriker osv.
... Alla goda tumregler för grundläggande typografi helt enkelt, typ.

... Hämta upp på närmsta bibliotek och ta en kik.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,524
Location
Helsingborg
1. Storleken är 18x22cm. Tankar om det?
Känns behändigt. Förvisso tycker jag att allt som är mindre än det monstruösa A4-formatet är behändigt. :gremsmile:

2. Funkar layouten som helhet?
Jovars. Exemplen kan du lösa med text wrap, som tidigare nämnts. Dock går det inte att automatisera på något sätt. Möjligt om du har sidomarginalen i ett eget lager och applicerar ett object style (med text wrap) på alla objekt i det lagret via ett skript. Fast det övergår min kunskap.

3. Storlek på typsnitt? Vad är brukligt?
Om du har kvar Matiné så är spelet satt i 9,5/13 (textstorlek/radhöjd) och har 25 mm innermarginal. Där ser du hur innermarginalet försvinner.

Jag har för mig att Noir är satt i nio punkter.

Båda storlekarna tycker jag personligen är något för litet.

4. Nått annat som slår er?
Stilig kapitelrubrik. Intressant presentation i vad som ska komma i kapitlet. Ska sno det någon gång. :gremsmile: Där ser du också att kapitälerna skulle må bra av att spärras lite. Det känns som om bokstäverna smälter in i varandra.

Jag skulle nog göra som Olav föreslog angående sidhuvudet. Ha The Rules på vänstersidan och The Fog of War på högersidan (jag skulle för övrigt ta bort The ur spelets namn). Tänk i uppslag när du gör en layout och inte enskilda sidor. Normalt sett behöver du inte ha ett sidhuvud som säger The Rules om du har en kapitelrubrik som säger detsamma.

Kul att du skriver på engelska!

/Han som också har tänkt att ta det steget i sitt nästa rollspel
 
Top