Lagom breda färdigheter

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Jag gillar Symbaroums ansats med 8 attribut (adjektiv) som Stark, Listig, Diskret, etc., som ligger mellan 5 och 15. Alla har i grunden åtminstone 25% chans att lyckas även på det som de är sämst på. I gengäld finns det alltid en risk att misslyckas.

Förmågorna utvidgar, modifierar, stärker eller byter attributen, men det går att klara sig utan dem (med vissa undantag) och ändå inte köra fast.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,548
Location
Fallen Umber
Är inte det lite så Stunts funkar i Fate? Att spelarna själva kan definiera talanger, så att de får bonusar i specifika situationer.
Jag tänkte dock inte alls på att spelarna skulle varken definiera eller tillämpa färdigheterna/förmågorna själva, utan att allt sådant skulle vara hårdkodat i systemet.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,612
Location
Uppsala
Hur många färdigheter har ditt favoritsystem?
När det kommer till färdigheter är jag barnsligt förtjust i Unisystem. Inte så mycket av regeltekniska skäl som för att jag tycker färdigheterna där har en bra balans för att beskriva din rollperson. Särskilt i kombination med deras variant av Merits/Flaws. Särskilt för vanliga töntiga men också komplexa människor.

Exempel:
  • Rollpersonen har Beautician-färdigheten och drömmer om att bli makeup-artist i stora staden. Men hen har också Talentless, som gör att hen får negativt avdrag på alla artistiska färdigheter. En enkel men snygg tragisk figur som drömmer om ett häftigare liv någon annan stans som hen antagligen aldrig kommer få.
  • Rollpersonen är en stridsmaskin med allt vad det innebär av combatfärdigheter, men har också Sing och Play Instrument (Electric Guitar), för egentligen vill hen mest bara spela i sitt neopunkband.
  • Rollpersonen som har alla de sociala färdigheterna men också en Social Dependency eller liknande som gör det utåtriktade till ett måste och inte bara ett verktyg.
Om färdigheter inte har det här syftet tycker jag de skall vara så få som möjligt och gärna gå att kombinera. Här känns Vampire och dess släktingar som mitt i prick.

Tycker också om spel som redan nämnts, exempelvis Star Wars d6 (1st edition, inget annat), som ju trots allt är världens bästa regelsystem. Och skitbra för actionspel, oavsett vad @Rickard säger.
 
Top