Lag och ordning

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Lag och konsekvens har varit centralt i det jag spellett, men vi har aldrig haft något regelmässigt stöd. Bara sociala kontrakt i den värld de spelar. Vi har försökt med ryktevärde, men det säger inte så mycket annat än om det är svårt att röra sig incognito. Vi tittade på ett ärosystem, vilket i sig funkade men är lite för mycket bokföring. Ger inte mer än vad vanligt spel gör när spelarna väljer mellan om de vill såra någons känslor, svika någons förtroende och liknande.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Men för att vara lite konstruktiv: hur skulle ett sådant system se ut? Vad är konsekvensen av ett högt värde i "Kriminalitet"? Betyder det bara att de får svårare att övertyga folk (minus på Övertala – men bonus på Hota) eller förväntas det bli så att ett äventyr kan plötsligt handla om att fly staden? Jag tror det ger en bra ingång till vad som ger plus och minus. Personligen gillar jag att Western har delat upp det i Heder och Berömmelse, du är superkänd men vad är det du är superkänd för? Jag hade föredragit ett system med flera parametrar.
Jag har ingen direkt lösning på detta, det var mest en tanke som slog mig att det borde kanske haft större påverkan i spel än det haft när jag spelat.
Kör man ett mer "rälsat" äventyr kan det kanske vara svårt att bara behöva fly iväg men i en mer öppen värld så tycker iaf jag det varit intressant om fokuset skiftar en stund om man dragit till sig för uppmärksamhet. Ifall något är kodifierat med regler har det iaf för mig större påverkan än om det nämns i löst i text.
Om man tar spel i nutid så hade kanske Kriminalitet haft lite olika nivåer (jag tycker idén i God45s länk var bra). I början är det bara lösa delar på olika personers skrivbord, sedan till att de börjar fråga runt bland folk där man bor. Nästa steg kanske är att de börjar skugga/övervaka och det sista är att faktiskt försöka gripa rollpersonerna. Jag inser också att mitt nutid kanske utspelar sig på 90-talet..
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
En del av detta handlar också lite om tanken att våld och framförallt dödligt våld ofta är första steget man tar. Om det har en konsekvens måste kanske spelet även ha regler för att hantera icke dödligt våld på ett bra sätt. I många spel är det snarare svårare att skada någon lite än att döda dem. Det blir ingen eskalering av konflikten utan man går all-in direkt. Jag vet att det finns spel som har detta i sig men de står ut som undantag.
Kanske inte fungerar så bra för spel som har xp för död förstås..
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
571
Location
Skogen
Tror knappt det händer att rollpersonerna INTE råkar i luven med vakterna, polisen, säkerhetsföretag eller kyrkans män om de får chansen att interagera med dem. Spelstil och setting, antar jag.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
594
Location
Göborg
Några lösa idéer jag får medan jag skriver:

Rättsväsende:
Hur organiserat är rättsväsendet och lagarna i området.
  1. Det största problemet med att döda någon är att hinna plundra liket innan någon annan gör det.
  2. Blod är tjockare än vatten, vänner och släktingar bryr sig.
  3. Organiserat rättsväsende, det finns någon att anmäla till och det finns domstolar (ofta i form av ting eller liknande).
  4. Modernt västerländskt rättsväsende med polis, åklagare och domare.
  5. Övervakningsstat – 1984, Stasi, flera moderna diktaturer, …
Rättsväsendets resurser:
  1. Vad har du själv med dig?
  2. En lagrepresentant och så många i bygden denne kan uppbåda
  3. Finns ett polishus med flertalet anställda poliser, utrustningen inte tipptopp och inte säkert att någon jobbar natt.
  4. Dygnet-runt-utryckning
  5. En polis med radio i varje gathörn och helikoptrar med SVOT-poliser i luften dygnet runt.
Brottslighet:
Ett värde mellan 0 och 100, kan användas som ett procenttal för att se om en lagman känner igen brottslingen. Brott ger poäng, fängelsetid ger minuspoäng.

Ärbarhet:
En gentlemannatjuv har hög brottslighet och hög ärbarhet, en slumråtta kan ha hög ärbarhet i sin kretsar.

Hur stor är risken att åka fast för ett enskilt brott: Rättsväsende*Resurser på en 1t20, värdet på slaget anger hur många dagar/veckor/månader det tar för polisen att hitta brottslingen. Ärbarhet anger hur denne blir behandlad av rättsväsendet modifierat av Brottslighet.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
En del av detta handlar också lite om tanken att våld och framförallt dödligt våld ofta är första steget man tar.
Där skiljer det nog mycket från spelare till spelare och spelgrupp till spelgrupp. Tycker sällan jag träffar på spelare som gör rollpersoner som är kallblodiga mördare. Eftersom jag mestadels spelar spel där strid är farligt brukar rollpersonerna också ofta undvika onödigt våld.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
253
Och intressant nog gav detta samhällen som var rätt laglydiga. Varken "vilda" västern eller "mörka" medeltiden var speciellt vild eller mörk.
Båda hade dock problem med laglösa gäng som drog runt och härjade, även om det var långt värre på medeltiden då dessa bestod av arbetslösa soldater som livnärde sig på att skövla landsbygden mellan krigen. Det fick mig att tänka på hur enkelt det skulle vara att flytta De sju samurajerna till Frankrike under Hundraårskriget.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Ett rimligt skiljemärke är om staten har och upprätthåller ett våldsmonopol. Det gör ett medeltida samhälle inte ens i teorin (feodalherrarna har rät att föra privata krig, till exempel), och på annat håll (Västern) är samhället så svagt att det inte kan upprätthålla det fast det har anspråken.

Det här inte ens börjar uppstå förrän i tidigmodern tid (1500-talet och framåt).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
En sak i moderna spel är att faktiska möten med polisen är långt ifrån det enda problem du kan drabbas av. Frysta tillgångar och att hamna på no-fly-listor är rätt jobbigt bara det.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
En sak i moderna spel är att faktiska möten med polisen är långt ifrån det enda problem du kan drabbas av. Frysta tillgångar och att hamna på no-fly-listor är rätt jobbigt bara det.
Men hur får man in det i spel (förutsatt att man nu vill det) utav att behöva lita på att SL är väldigt skicklig och sköter det själv?
Ska du vara en regelmekanik? Eller kanske en tabell där ju mer Efterlyst ökar desto värre saker listas som SL försöka få in i spel?
Jag hade kanske föredragit en utförlig tabell med stegrande händelser och tips på hur den ska användas.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
En kort text om varför och hur lag, straff och sånt funkar, vilken roll det har, är nog ett steg i rätt riktning. Sen kanske en tabell så man kan se vilket spektrum som texten handlar om.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Men hur får man in det i spel (förutsatt att man nu vill det) utav att behöva lita på att SL är väldigt skicklig och sköter det själv?
Ska du vara en regelmekanik? Eller kanske en tabell där ju mer Efterlyst ökar desto värre saker listas som SL försöka få in i spel?
Jag hade kanske föredragit en utförlig tabell med stegrande händelser och tips på hur den ska användas.
Exempel från Night's Black Agents som verkligen bryr sig om sådant här.

När du gör dåligheter samlar du på dig Heat, ju mer desto mer spektakulära saker du gör:

1709669680731.png

När du sedan fortsätter att göra saker, slår du mot gruppens Heat-värde med en lämplig färdighet som förklarar hur ni undviker polisen än så länge. Misslyckas det, orsakar det något passande problem, som att polisen dyker upp mitt under er operation mot vampyrerna. Lyckas det håller ni er undan än så länge.

Sedan kan man dessutom "blöda av" Heat. Bland sätt som funkar är att passera gränser och jursidiktioner (och de europeiska inom Schengen är särskilt porösa), att försöka lämpa skulden på någon sorts syndabockar, hitta någon makthavare som skyddar er genom att dra i trådar, eller bara att ducka och låta tiden gå om det är ett alternativ.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Är det D&D 5e? Det är jobbigt nivå 1-3 men efter det dödar jag personligen drakar och mitt svärd kostar lika mycket som en liten stad, vad fan ska polisen göra? Hade de kunnat döda mig hade de kunnat döda draken själva och då hade jag inte behövts. Är det Exalted? Då är knappt hela större städers stående arméer ett problem.
Jag läser mycket trådar om folk som ber om rollspelsråd på Reddit, speciellt inom D&D, och detta är något som folk hela tiden glömmer där. Rollpersonerna i många spel och spelstilar är sådana med våldskapitalet att skipa rättvisa, och rimligtvis svåra för lokalbefolkningen att göra mycket åt. Typ som riddare och väpnaren i Sjunge Insleget.

Ofta brukar inte spelarna vara speciellt oroliga över lagmakarna - det är ju dessutom coolt att spela en efterlyst cooling som i alla coola böcker och coola filmer! Istället skulle många spelledare kunna vinna på att låta poliserna nervöst försöka få rollpersonerna att försvinna utan fler problem, snarare än att komma med batonger och gripa gruppen. Motstånd kommer trigga den defensiva spelarpsykologin och eskalera situationen, medan om spelarna får känna sig lite coola kanske till och med en uns samvete dyker upp hos dem.

Lite som hur Geralt i The Witcher ofta ses på av lokala makthavare - skulle vara enormt jobbig att försöka bekämpa, och bättre som resurs, eller billigare att muta iväg.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Jag läser mycket trådar om folk som ber om rollspelsråd på Reddit, speciellt inom D&D, och detta är något som folk hela tiden glömmer där. Rollpersonerna i många spel och spelstilar är sådana med våldskapitalet att skipa rättvisa, och rimligtvis svåra för lokalbefolkningen att göra mycket åt. Typ som riddare och väpnaren i Sjunge Insleget.

Ofta brukar inte spelarna vara speciellt oroliga över lagmakarna - det är ju dessutom coolt att spela en efterlyst cooling som i alla coola böcker och coola filmer! Istället skulle många spelledare kunna vinna på att låta poliserna nervöst försöka få rollpersonerna att försvinna utan fler problem, snarare än att komma med batonger och gripa gruppen. Motstånd kommer trigga den defensiva spelarpsykologin och eskalera situationen, medan om spelarna får känna sig lite coola kanske till och med en uns samvete dyker upp hos dem.

Lite som hur Geralt i The Witcher ofta ses på av lokala makthavare - skulle vara enormt jobbig att försöka bekämpa, och bättre som resurs, eller billigare att muta iväg.
Det här är en jättebra poäng! Om NPC:er ger karaktären respekten de förtjänar sköter sig ofta spelarna bättre. Men om de käftar emot som Monty Python bönder medan äventyrarna försöker rädda världen kanske de inte blir respekterade eller oknivhuggna.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Exempel från Night's Black Agents som verkligen bryr sig om sådant här.
[ .. Bra tabell.. ]
Det är ju en bra tabell för vad som gör att trycket ökar på gruppen., jag måste nog kolla in spelet. Så Heatvärdet är som ett motståndsslag för att se om man får problem med polisen?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Det är ju en bra tabell för vad som gör att trycket ökar på gruppen., jag måste nog kolla in spelet. Så Heatvärdet är som ett motståndsslag för att se om man får problem med polisen?
Ja, det kan man säga - det utgör svårighetsgraden, och så får spelarna förklara vilken färdighet de använder för att undvika uppmärksamheten (andra identiteter, hålla sig borta från övervakningskameror, eller vad det nu kan vara).
 
Top