Lag och ordning

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Jag tror inte jag råkat ut för ordningsmakten i någon större utsträckning i något rollspel. Det jag tänker på att oavsett om det är fantasy, 20-tal, nutid eller i framtiden spelet utspelar sig är risken att rollpersonen slutar sina dagar i fängelse väldigt liten. Att mörda, stjäla och göra inbrott är ju ganska vanligt förekommande i många spel men konsekvenserna är mer att de man bråkar med blir upprörda än att ordningsmakten rycker in.
Hur kommer det sig? Det borde finnas "poliser" som arbetar med att lösa brott i de flesta settings, finns det någon bra mekanik för detta arbete i det fördolda? Jag tycker det varit intressant med spel där man blir ifrågasatt när man nästa dag dyker upp i en ny rustning man "hittat" eller bloddroppen man lämnade när man blev skjuten leder till ens dörr blir insparkad och man blir arresterad.
Visst, allt detta går att rollspela men det hade varit intressant med mekanik bakom det.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
Jag har också reagerat på att "murder hobos" inte arresteras men jag tror det är så enkelt att det skulle tippa hela kampanjen över ända. Den spelare som gör en tjuv vill kunna bryta sig in, dyrka lås och vittja folks fickor.

Shadowrun har någon form av mekanism för detta i Notoriety, ett värde likt Street Cred som går upp om rollpersonerna är lite väl våldsamma e.dl. Det kan leda till mer mediabevakning av deras runs och det kan leda till sämre betalt eller att de helt enkelt inte får uppdrag.

Problemet tror jag är att mekanismer som stänger dörrar för rollpersonerna leder till att kampanjen spårar ur – antingen kommer de inte vidare eller så övergår spelarna i ren frustration till "våld löser alla problem". Men jag håller med om att det är något som det gärna hade funnits en mekanism för så att rollpersonerna tänker sig lite för.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
804
Blades in the Dark och Scum and Villainy har mekanismer för Heat/Wanted. Inte direkt för att avskräcka från att begå brott, eftersom man gör det hela tiden i de spelen, men för att i alla fall uppmuntra till att utföra brotten på ett snyggt sätt eller annars bli tvungen att lägga resurser på att sänka nivån om man drar på sig för mycket uppmärksamhet.

Delta green har också mekaniska konsekvenser om man blir påkommen med att bryta mot lagen.

Jag har också reagerat på att "murder hobos" inte arresteras men jag tror det är så enkelt att det skulle tippa hela kampanjen över ända.
Jag upplever att det mesta klagandet över murder hobos kommer från Dnd-sammanhang? Där är det ju ett problem att du inte behöver följa lagen längre när du nått nivå 5 och kan vinna över hela stadsvakten med ena handen på ryggen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,027
Location
Ereb Altor
Western har ju sitt Rykte som mäter dels hur känd du är och dels hur du ter dig i andras ögon.

Givetvis får du folk efter dig om du begår brott eller hotar att störa ordningen. Allt annat är bara konstigt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,511
Redan i Keep on the Borderlands beskrivs det i enorm detalj hur rättsväsendet kommer slå ner som hökar på äventyrarna om de stjäl och mördar i den civiliserade delen av äventyret. Stadsvakten dyker upp i en massa äventyr i D&D spåret.

Lagen är också ett seriöst problem i många White Wolf spel. Kanske främst i Hunter the Reckoning och Vigil men de är även vanliga i Werewolf. I NWOD finns det till och med en bok om polisen, Tales from the 13th precinct. Och de har stat i nästan alla core books för, liksom, du kommer slå ihjäl/ljuga för/springa från lite snutar.

Och sedan har vi Shadowrun och Cyberpunk 2022 med allt från LoneSTAR till The Cyberpsycho squad. För att undvika att bli gripen/skjuta poliser är en viktig del av genren. Man, jag har dödat så många Shadowrun snutar efter att ett uppdrag gått fel.
 
Last edited:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,279
Location
Örebro
Tror det handlar vädigt mycket om spelstil. Det var inte relevant då man var yngre, men nuförtiden? Gör du messed up stuff, så får du fan i mig konsekvenser av det då jag spelleder.

Just nu spelleder jag Alien Hunger till Vampire: The Masquerade där karaktärerna blir invigda som vampyrer och vaknar upp på en plats som brinner ned. Det finns indicier där som gör att karaktärerna kan bli jagade för et. Karaktären i fråga har dock även viss Fame samt lyckats förlora besten och dödat en oskyldig person på fel plats vid fel tidpunkt så nu är det verkligen en häxjakt med polisen. Det blir som en naturlig del av dramat eftersom det är inbyggt i både värld och story.

Det blir svårare i fantasyvärldar där rollpersonerna reser från land till land - och endast lämnar blodiga spår av kaos efter sig. Där finns inte en inbyggd global kommunikation så det blir svårare att bygga vidare på det där så länge rollpersonerna inte återvänder till brottsplatsen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,511
Tror det handlar vädigt mycket om spelstil. Det var inte relevant då man var yngre, men nuförtiden? Gör du messed up stuff, så får du fan i mig konsekvenser av det då jag spelleder.

Just nu spelleder jag Alien Hunger till Vampire: The Masquerade där karaktärerna blir invigda som vampyrer och vaknar upp på en plats som brinner ned. Det finns indicier där som gör att karaktärerna kan bli jagade för et. Karaktären i fråga har dock även viss Fame samt lyckats förlora besten och dödat en oskyldig person på fel plats vid fel tidpunkt så nu är det verkligen en häxjakt med polisen. Det blir som en naturlig del av dramat eftersom det är inbyggt i både värld och story.

Det blir svårare i fantasyvärldar där rollpersonerna reser från land till land - och endast lämnar blodiga spår av kaos efter sig. Där finns inte en inbyggd global kommunikation så det blir svårare att bygga vidare på det där så länge rollpersonerna inte återvänder till brottsplatsen.
Vampire har också vampyr rättvisa när karaktärerna blir för mäktiga för att dödliga snutar ska vara ett hot. Vid en viss punkt kan de bara tankekontrollera polisen och göra dem till deras slavar. Vid den punkten stiger vampyr Sheriffen och hennes Hounds in. Och är de mäktiga än så kommer Arkonter och Justikarerna in.

Målet är så klart att göra brott och komma undan med dem, för det är Vampire, men ändå :p
 
Last edited:

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Ni nämner lite olika spel med olika " mätare" som spelaren får ha koll på. Det gör förstås att spelaren har koll på hur illa denne ligger till så att säga. Jag funderade mer på en form av SL mätare för att symbolisera det pågående arbetet. Men det blir kanske roligare att ha den synlig för spelarna. En form att Doom counter som räknar ner mot när lagen kommer springande och som spelarna kan tycka tillbaka genom att förstöra bevis/hota/muta mm.
Skulle man kunna ha det i spel som inte är av heist karaktär och då det att fungera? Att huvudsysslan i spelet är något annat men om man bryter mot lagen för mycket måste men ibland ta tid åt att återställa sitt rykte?
Eller det är kanske inte ens en önskvärd mekanism?
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
I varenda spel jag spelar jagas mina rollpersoner av lagen. Stadsvakter, sheriffer och lagvrängare efterlysningsaffischer har dykt upp i både Altdorf, Hindenburg och Santa Fe. Och då är jag ändå hjälten.
I de fallen är det väll spelledaren som bestämt det? Det jag funderar på om man kan få in det vid regelmekanik, om det ens är önskvärt eller om det är bättre att det bara beslutas av SL?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,511
Ni nämner lite olika spel med olika " mätare" som spelaren får ha koll på. Det gör förstås att spelaren har koll på hur illa denne ligger till så att säga. Jag funderade mer på en form av SL mätare för att symbolisera det pågående arbetet. Men det blir kanske roligare att ha den synlig för spelarna. En form att Doom counter som räknar ner mot när lagen kommer springande och som spelarna kan tycka tillbaka genom att förstöra bevis/hota/muta mm.
Skulle man kunna ha det i spel som inte är av heist karaktär och då det att fungera? Att huvudsysslan i spelet är något annat men om man bryter mot lagen för mycket måste men ibland ta tid åt att återställa sitt rykte?
Eller det är kanske inte ens en önskvärd mekanism?
http://cavegirlgames.blogspot.com/2022/10/the-masquerade-grid-for-vtm.html

Kan anpassas för att vara andra brott i andra spel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,027
Location
Ereb Altor
I de fallen är det väll spelledaren som bestämt det? Det jag funderar på om man kan få in det vid regelmekanik, om det ens är önskvärt eller om det är bättre att det bara beslutas av SL?
Jag har nog i alla dessa fall varit SL. Jag har ju en realistisk approach till setting och tycker att konsekvenser är det som driver spel. Ibland använder jag olika typer av simulationistiska regler (i.e lyckas prisjägare få upp spåret, fanns det några vittnen, har någon tjallat, hur stora resurser har lagens väktare o.s.v och rullar en tärning för att avgöra) men lika ofta utgår jag ifrån vad som är rimligt. Jag brukar inte ge RPs motståndare något försprång, tvärtom. Att samordna en insats för att fånga in någon är trots allt rätt krävande (kolla The Long Shadow för IRL-exempel) men gör det alltid uppenbart att handlingar har konsekvenser.

Jag skapade ryktesregler en gång för att avgöra hur stor chans det var för någon att känna igen RP och hur stor chans det var att de berättade det för någon och sedan hur stor chans att detta togs på allvar. Samt såklart hur lång tid det tar för information att färdas.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,847
Location
Off grid
Det jag tänker på att oavsett om det är fantasy, 20-tal, nutid eller i framtiden spelet utspelar sig är risken att rollpersonen slutar sina dagar i fängelse väldigt liten.
Vi har nog alltid haft en potentiell rättvisa i bakhasorna. Problemet som jag upplever är att få spelarna att uppleva risken som rimlig.

Ibland verkar de tro att de kan begå folkmord ostraffat och vid andra tillfällen tror de att de kommer få livstid för nedskräpning. Och det alldeles oberoende av den faktiska risken.
Det är svårt att förmedla (som SL) eller bedöma (som spelare) tycker jag.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,889
Location
Port Kad, The Rim
När jag spelledde Traveller för 40 år sedan fanns alltid polisen med i räkningen. Ett äventyrargäng klantade till det så allvarligt att de greps, fälldes för mord och människorov, och avrättades. (Jag blev så besviken på spelarnas klantighet.) Efter det debaclet insåg spelarna att "stupidity is lethal" när jag är spelledare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,511
Vi har nog alltid haft en potentiell rättvisa i bakhasorna. Problemet som jag upplever är att få spelarna att uppleva risken som rimlig.

Ibland verkar de tro att de kan begå folkmord ostraffat och vid andra tillfällen tror de att de kommer få livstid för nedskräpning. Och det alldeles oberoende av den faktiska risken.
Det är svårt att förmedla (som SL) eller bedöma (som spelare) tycker jag.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
Bara säg till dem ”Ni är i vildmarken och ingen bryr sig om de här människorna. Det enda mellan er och en massaker är er egen moral.” Eller ”Ni är parlamentsbyggnaden som är fylld med hemliga poliser, vanliga poliser och kameror. Det är inte omöjligt att sno någons plånbok men det är nästan omöjligt och ett misslyckande kommer leda till massiva konsekvenser.”.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,511
I Shadowrun behöver du dessutom en trollkarl i gruppen för de har magi som röjer bevis från brottsplatser så snuten eller företagen inte kan använda ens DNA för att hitta en. Om din trollkarl inte har den formeln så är något fel på dem, så lämna tillbaks dem till trollkarls affären.

Jag har föresten aldrig spelat en karaktär i Shadowrun som hade en skanner och mjukvara för att visa hur många barn poliser och liknande har som ett nummer över deras huvuden. Den karaktären hette inte heller OrphanMaker. Liksom, det hade varit helt galet.
 
Top