Nekromanti Laddat armborst

Koppar

Veteran
Joined
16 Nov 2006
Messages
25
Hur länge kan man ha ett armborst laddat utan att sträng, mekanism eller annat slackar, skadas? Timme, timmar, dagar?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Just arnborst verkar vad jag förstått ha varit mycket mer tåliga för misshandel än vanliga bågar. Timmar åtminstånde. Kanske dagar.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Strängen borde inte vara sträckt i mer än några timmar, eller så kommer den att slacka (speciellt om det regnar).
När det gäller bågen så beror det på om den är stål eller trä. Trä klarar sig i någon dag kanske, stål i flera veckor.
Mekanismen i sig bör klara sig i dagar eller veckor.

P.S: Modern syntetsträng är givetvis tåligare och mer tålig mot väta än en klassisk sträng.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Hur länge bör man kunna ha det laddat innan SL börjar slå för eventuella skador eller för att se om strängen går av?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Veckor. Vad som kommer hända är att strängen slakar och bågen tappar spänsten. Den gör att armboraten funkar sämre, inte att det går sönder.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Skulle säga timmar innan strängen börjar slacka.

Sedan beror det väl på hur realistisk man vill vara. regn gör det hela värre. och nackdelen med armborst är att de är mycket känsligare för regn än vanliga bågar. På en båge kan man ju helt enkelt ta av strängen om det börjar regna. medan det är mycket mer jobb och mycket besvärligare att ta bort och sätta tillbaka strängen på ett armborst
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Medan strängen på ett armborst oftast är _mycket_ grövre och robustare än pilbågssträngar, och sålunda mycket tåligare mot både väta och tänjning. En nödvändighet då man normalt inte kunde stränga av armvorsten med mindre än en verkstad. Observera dock att jag inte tar hänsyn till moderna armborst nu.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Rymdhamster;n169097 said:
Medan strängen på ett armborst oftast är _mycket_ grövre och robustare än pilbågssträngar, och sålunda mycket tåligare mot både väta och tänjning. En nödvändighet då man normalt inte kunde stränga av armvorsten med mindre än en verkstad. Observera dock att jag inte tar hänsyn till moderna armborst nu.

Sant det skulle krävas mer väta för att påverka en sträng på ett armborst. men en regnig dag där armborstet är utsatt för regn skulle göra strängen blöt och man skulle inte direkt kunna ta bort strängen utan verktyg och stora ansträngningar. medan en båge strängar man bara av.

Vad jag vet var historiska armborst strängar oftast gjorda av linne eller hampa och ibland vaxade. Om vaxade ökar tåligheten mot väta. men fortfarande tål de inte hur mycket väta som helst.

Men vid torrt väder så skulle jag inte tro att det skulle göra något att ha dem spända flera timmar

Vill dock påpeka att jag inte är så påläst gällande historiska armborst så jag kan ha fel:)
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Om man som spelare får problem med sånt här i kampanjen man kör i får man brya upp väggen vid nästa armborstfälla i 500 år gammalt gravvalv och ta den mekanismen att sätta på sitt armborst
#alltidladdatspelledarnfattadet
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,134
Om det regnar får man sätta sin fina armborts-pöse över, så det inte blir så vått! (Never mind att det typ inte fanns några ordentligt regntäta och samtidigt böjliga material.. låt spelarna hitta en fin alvisk / dvärgisk armborst-påse som löst detta!)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
zonk;n169200 said:
Om det regnar får man sätta sin fina armborts-pöse över, så det inte blir så vått! (Never mind att det typ inte fanns några ordentligt regntäta och samtidigt böjliga material.. låt spelarna hitta en fin alvisk / dvärgisk armborst-påse som löst detta!)

Läder, insmort och oljat läder. Det är inte 100% vattentätt men skulle säga det är regn tätt i alla fall. ska i alla fall ligga ute i hällregn en hel dag mist innan det börjar släppa genom någon nämnvärd fukt
 

Herr Nils

Veteran
Joined
10 Aug 2014
Messages
63
Generellt har man den bara spänd kort innan användning. Skall man vara riktigt krass så förstörs bågen lite varje gång den spänns och håls spänd, då den är laminerad och består av ben, senor och trä som är ihop limmade. Hela konstruktionen är vatten känslig, inte så att den likt hushållspapper ramlar isär vid minsta fukt utan mer så att limmet som håller ihop delarna sakta löses upp och den förlorar sin spänst. Sätt att skydda bågen från fukt är att linda in den i vaxat tyg när den inte används. Man syde även in bågen i vaxatläder eller klädde den med näver.

Betänk att ett laddat armborst är farligt, det saknar säkring och hävarmen som håller skäkthjulet är rätt lång och känslig, där finns inte något som håller fast skäktan på ett varaktigt sätt, så det går inte att flänga omkring med armborstet eller ha det på ryggen. Vilket för mig osökt in på en studie om humor i den tyska ordern. Där samtliga skrattade gott åt en berättelse om hur en av ordens spejare sett en grupp ordens seganter nedgöras av fienden (någon av de Lettiska stammarna, minns inte vilken) dessa var inte vana med armborst som vapen, så en av Letterna hänger det erövrade och fortfarande spända armborstet över huvudet...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Herr Nils;n169239 said:
då den är laminerad och består av ben, senor och trä som är ihop limmade
Såvida den inte är gjord helt i trä. Eller metall för den delen (men just metallbågar på armborst vet jag inte hur vanliga de egentligen var, eller när de började användas).
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Bågar i metall på armborst var inte alls ovanlige historiskt sett. vet dock inte vilken tid de började användas.
Men de var rätt vanliga i alla fall. med metall båge kunde man göra mindre armborst. Med båge av metall kunde man göra dem ännu styvare med högre dragvikt och därför minska bågens vidd och slaglängden utan att tappa kraft- med kortare slaglängd kunde man även hålla nere länden på stocken

Edit
Tror det var runt 1400 talet någon gång bågar av metall började användas. före det var det laminerat horn och före det bågar helt av trä.
men jag kan minnas fel gällande när metall bågarna började användas. men tror i alla fall inte det var före 1300 talet
 

Herr Nils

Veteran
Joined
10 Aug 2014
Messages
63
I en europeisk medeltida kontext så varar armborstens storhets tid på slagfältet mellan 1200-1470. De tidigaste förekommande är pilbågar av ett stycke trä och benämns i Sverige med det charmiga namnet låsbåge. Sådana finns omnämnd från första korståget, men de kan vara betydligt äldre, kanske ner till 900-talet. Från ungefär 1350 talet förekommer stålbågar främst i "Italien" då dessa lämpar sig för belägringskrig då de är kraftfulla men långsamma och omständligare att ladda. I norden och norra Tyskland är dock laminerad båge vanligast och i England så är armborsten nästan obefintliga, då deras roll tagits över av långbågen. Vid Azincourt har bara 38 Engelsmän armborst.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Herr Nils;n169371 said:
I en europeisk medeltida kontext så varar armborstens storhets tid på slagfältet mellan 1200-1470. De tidigaste förekommande är pilbågar av ett stycke trä och benämns i Sverige med det charmiga namnet låsbåge. Sådana finns omnämnd från första korståget, men de kan vara betydligt äldre, kanske ner till 900-talet. Från ungefär 1350 talet förekommer stålbågar främst i "Italien" då dessa lämpar sig för belägringskrig då de är kraftfulla men långsamma och omständligare att ladda. I norden och norra Tyskland är dock laminerad båge vanligast och i England så är armborsten nästan obefintliga, då deras roll tagits över av långbågen. Vid Azincourt har bara 38 Engelsmän armborst.

Najs med någon som kan sin sak

En av de stora fördelarna armborst har gentemot pilbågar är inte direkt att de är kraftfullare. de behöver inte alltid vara det. för även med väldigt kraftig båge som kräver massor med kraft att spänna så är slaglängden kortare vilket påverkar kraften.
men tillbaka till fördelarna så är det just att man kan ha den spänd och redo att avfyra. Som ett gammaldags sniper gevär. man kan ligga gömd och vänta på rätt tillfälle och sedan avfyra.med en båge kan man inte hålla den spänd något längre tag. utan man måste vänta på rätt tillfälle sedan spänna den och avfyra
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mer OT och onödigt vetande:

Något som jag alltid trott ha varit ett skämt i rollspel (ungefär som de dubbelvapnen som dök upp i DnD3.5 efter Darth Mauls tveklingade ljussabel i Det mörka hotet) är det jag alltid kallat hand crossbow: mörkalvernernas (drows) enhandsarmborst som normalt skjuter förgiftade pilar (för drows är onda), dök upp i DnD runt 1980 (drows dök i i Giants-modulerna från den här tiden). På riktigt heter det pistol crossbow eller crossbow pistol (pistolarmborst på svenska).
Den äldsta varianten som jag hittat är från 1810: http://www.semanticmuseum.com/en/Pistol_Crossbow
En modifierad variant av pistol crossbow användes under första världskriget för att skjuta handgranater.
Under andra världskriget utvecklades en variant som gick under namnet Little Joe, men som aldrig användes i strid: http://googlebordello.crushhumanity.org/projectaks/ljwt/index.html

Något annat som jag alltid trott varit ett "skämtvapen" är repeating crossbow. Det dök upp i DnD Oriental Adventures från 1985 under namnet Chu-ko-nu.
Ett annat uttal är Zh?gé n? och har hittats i kinesiska gravar så tidigt som år 400 f.kr., men dess "moderna" design skapades runt år 200 e.kr. i Kina.
https://taboodada.wordpress.com/tag/qinjiazui/
 
Top