Nekromanti Lönmördare och Jargien

Hakazu

Veteran
Joined
26 May 2010
Messages
29
Location
Uppsala
Jag skapade nyligen en lönnmördare och funderar på att han ska arbeta i Jargien. Nu är problemet att jag vet ytterst lite om båda.

Om vi börjar med lönnmördare, finns det exempelvis någon sorts Guild för dem? Exempelvis dom som nämns i Vapenmästare?

Och sen Jargien. Det jag vet om detta land är att det styrs av en Kejsare och kyrkan verkar kunna påverka det mesta. Är det något speciellt jag borde veta om Jargien annars tycker jag att det låter som Jargien är kraftigt inspirerat av Romarriket?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
För det första så finns det troligtvis inget "officiellt" lönnmördarskrå i Jargien. Mord är en dödssynd och är sannolikt belagt med dödsstraff. Däremot finns det säkert en hel del hemliga sällskap som tar livet av andra människor på yrkesbasis i Jargien ("Skrået" i Jarla, Kaa's vårdare, Ayonsekten, troligen har både thalaskiska Rakhori och mûhadinska Nattdräparna lokala agenter).

Sen är det sant att Jargien har många likheter med Romarriket, men istället för att visualisera bilden av den klassiska romartiden (den sena republiken/imperiet) så är det mer konsekvent med tanke på vilket teknologisk nivå resten av Mundana ligger på att föreställa dig Jargien mer som Bysans (som tekniskt sett var Rommariket).
Annars är medeltida Iberien (Kastilien, Aragonien, Navarra, Portugal) bra länder att gå efter med tanke på inkvisitionen, kolonierna, språket, den ständiga kampen mot ökenfolk...
 

Hakazu

Veteran
Joined
26 May 2010
Messages
29
Location
Uppsala
Finns det några andra stora lönnmördar grupper i Mundana, inte bara i Jargien alltså?

Finns det någon sorts karta över hur stort deras område är? Jag har läst i olika böcker hur det sträcker sig, men finns det något som visar det på ett annat sätt?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Ovan nämnda grupper är väl de "största" officiella lönnmördargrupperna. Kaa's vårdare är en ormdyrkande sekt finns i princip bara med i "Religioner: Gudarnas kamp" som är en väldigt gammal modul som känns rätt förlegad, men enligt den så finns de överallt. Här finns en krönika över ett äventyr med dem.

"Skrået" finns beskrivet i modulen Jarla.
"Skrået" beskrivs som en tvåhundra år gammal sammanslutning som endast sysslar med lönnmord och informationsinhämntning. Medlemsantalet är upp emot 230 pers utspridda "runt om i Mundana", huvudsätet är i Ashariens huvudstad Camard.

Rakhori är staten Thalamurs hemliga polis och säkerhetstjänst. Organisationen är uppdelad på olika ministerier, däribland Likviditorministeriet som sysslar med terminering av statens fiender. Rakhoris resurser är nära nog oändliga och agentceller finns i de flesta av Mundanas länder.

Nattdräparna är en mûhadinsk krigarsekt som har gjort lönnmord till en konst. Mycket mer än så vet jag inte på rak arm om dem, men eftersom att Mûhad och Jargien av tradition är fiender så har de säkert agenter på plats i Imperiet.

Ayonsekten är en förbjuden jargisk Daakkult som följer profeten Dresbin Ayons påbud. Genom historien så har de mördat högt uppsatta präster inom den officiella Daakkyrkan, men nu för tiden så har de gått under jorden.

Annars har kejsaren av Jargien prosektorer, "agenter med rätt att döda", till sitt förfogande. :gremlaugh:

Utöver allt detta så finns det säkert flera grupper jag glömt. Känn dig fri att hitta på en egen grupp om det skulle passa bättre, eller gör så att din karaktär är "frilansare".
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Nattdräpare, once again

Jag har lite bös om Nattdräparna som jag skrev i en privat diskussion som svar på en direkt fråga, som jag tänkte att jag kunde dela med mig av. Jag vill dock påpeka att allt det här bara är preliminära funderingar, och kan komma att ändras när jag väl skriver om krigarordnarna i Västlandenmanuset (jag är där snart).

I hittils utgivet material finns väldigt lite sagt om Nattdräparna. Söker du på forumet kommer du hitta massor av diskussioner där de nämns, för pseudoninjor är alltid ett populärt ämne.

Only, jag tänker mig inte att de är pseudoninjor. Då bör man snarare titta på tex de här snubbarna, som nog kan komma med i en framtida modul om Stora Arkipelagen.

Men det beror förstås på. För att försöka sammanfatta fort så:
För några sekler sedan behövde en mûhadinsk drottning ta hand om besvärliga religiösa sekter. Hon instiftade då en mer eller mindre hemlig, men statskontrollerad, grupp av mordiska psykopater, för att på lumpna, ohederliga och brutala sätt göra slut på dessa sekter.

Nattdräparna har sedan, som organisation, själv vuxit allt mer sekteristisk och hemlighetsfull, men vad som är signifikant här är att de fortfarande, på något vis, står direkt under statsmaktens kontroll. Detta är mer speciellt än det låter därför att Mûhad är ett väldigt decentraliserat rike där lokala härskare har mycket stor autonomi och ofta har väldigt bristande lojalitet till Mhîmen, vars egna militära resurser inte tvunget är större än de mäktigaste av feodalherrarnas. Nattdräparna har därför kommit att bli en sorts säkerhetspolis, som upprätthåller ordning i riket genom att sätta skräck i de som i alltför hög grad trotsar Mhîmen.

Tyvärr är detta inte hela förklaringen heller. Just på grund av sin sekterism har Nattdräparna som organisation fått eget liv och egen agenda, vilket innebär att Mhîmens kontroll över dem är långt ifrån absolut - ofta ryktas det rentav att han inte kan kontrollera dem alls, utan att de bara arbetar utifrån lojalitet till hans förstahustru, stordrottning Halke. Nattdräparna håller sig isolerade i sina egna tempel och träningsläger, rekryterar de mest skumma individer och ägnar sig åt uråldrig zhanisk mystik, bisarra riter och olika former av hjärntvätt. De bygger krigare som saknar spärrar och saknar självbevarelsedrift, och därför kan komma åt nästan vem som helst; hög som låg, och därför sätter skräck i hela riket. (I min kampanj använd Halke till slut Nattdräparkvinnor som infiltrerat Mhîmens harem till att slå ihjäl honom, vilket ledde till Salodan den Stores maktövertagande och krig mot Jargien, precis som Halke ville). Alltså; från början var Nattdräparna tydligt kontrollerade av staten, dvs Mhîmen, men nu verkar det mer eller mindre som de styr sig själva. Till skillnad från Maharathaïm som jag länkade till ovan arbetar de -inte- som traditionella lönnmördare dock, dvs, vem som helst kan -inte- betala Nattdräpare för att mörda någon. Något sånt hade varit totalt tvärtemot deras ursprungliga syfte, dvs att vara Mhîmens verktyg mot kefaler som trotsar honom.

Vidare, för att avliva ninja-faktorn lite till, de flesta Nattdräpare är -inte- diskreta mördare som smyger runt i skuggorna och skär av halsar och försvinner likt spöken i natten. Tvärtom; ofta hade de snarare kommit ett dussin eller så, sparkat in dörrar, och slått ihjäl alla i hela huset i en blodig massaker, för att statuera exempel och hålla skräcken för sekten vid liv. Däremot hade de nog tagit sig in och ut ur huset/borgen/palatset på relativt imponerande sätt (klättring, förklädnad, you name it), och sedan försvunnit spårlöst bland stadens gränder/i bergen/whatnot.

That being said, diskreta nattdräpare -finns-. Sekten är unik bland krigargrupper i Mûhad att de gärna rektyrerar fattigt, vanligt folk, icke-stridbara, rentav kvinnor; de har helt andra kriterier än de rena krigarkulterna i riket. Bara att vara bra på att -smälta in-, tex, kan vara en oerhört värdefull egenskap för en nattdräpare.

Sedan finns det förstås en massa mer traditionella lönnmördare i riket, som arbetar på frilansbasis eller anslutna till någon organisation eller makthavare. dessa är -inte- Nattdräpare, eftersom de inte tillhör Nattdräparsekten, men ofta hade de i folkmun kallats för det ändå; begreppet 'Nattdräpare' är alltså relativt synonymt med "lönnmördare" (eller snarare engelskans 'assassin' som inte nödvändigtvis implicerar just lönndom) i Mûhad.

Jfr Nizari-hassassinerna i irl-historien. Nattdräparna delar mycket av deras sekterism, organisationsstruktur och modus operandi, men har en lite annorlunda relation till den lokala statsmakten och en lite annorlunda roll, mytisk såväl som praktisk, i sin kultur.
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Glöm inte Azkanns lie! Detta är en dibukdyrkande lönnmördarkult som mördar i dödsgudens namn...
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Lite officiellt material från Jargien-modulen

I den kommande Jargien-modulen beskrivs också Antimons tårar (eller Lacrima Antimonias som de heter på jargiska). Inkvisitionen är många jargiers största skräck, men det finns en hel del personer som anser att inkvisitionen går för långt och därför vill hindra dem från att få alltför stor makt. På många håll är inkvisitionen till och med aktivt motarbetad, men den religiösa sekten som kallas ’Antimoniterna’ har tagit konflikten till en helt ny nivå genom att grundat Lacrima Antimonias – ett hemligt sällskap som består av lönnmördare vars främsta måltavla är inkvisitionens medlemmar, ju högre uppsatta desto bättre. Deras finansiering kommer från Antimoniterna som är en bannlyst trosinriktning som har som sin främsta tes att Antimon är den sanna Daak. Till skillnad från övriga bannlysta trosinriktningar har de bestämt sig för att göra något åt saken efter att ha varit förföljda under lång tid. Sitt starkaste fäste har man i städerna Davos, Daval och Erat.

/ CJ
 

Hakazu

Veteran
Joined
26 May 2010
Messages
29
Location
Uppsala
Tack alla för svar ^^ Nu har jag fått ett större hum hur det ligger till i dom delarna av Jargien och vet mera om lönnmördare, har lite mera att gå på så att säga.

Är det någon som har spelat något sort lönnmördare uppdrag och kan dela med sin upplevelse?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Kan inte riktigt säga att man har spelat lönnmödare på ca tio år eller så men har du lirat assasins creed serien något? om inte annat gör det, väldigt typiskt fantasy kliché lönnmödare.



/Poseur
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Spelade en henéaälva som var rakhoriagent på morduppdrag i Ebhron en gång för längesen. Hon var väldigt ninjig och gjorde helt sinnessjuk skada med sin dolk, speciellt efter att ha använt "Garglias bryne". För övrigt led hon av teratofobi och var extremt blyg.

Här är hennes stridskonst, som jag typ snodde från en artikel om Perina (som jag tyvärr inte kan hitta längre):

Rakhoris lönnmordsteknik
Moment: Dolk, greppa
Tekniker: Momentspecialisering (Dolk), Momentspecialisering (Greppa), Fällning, Målpunkter, Mästeranfall (Stick), Precisionsanfall (Närstrid).
Utvecklingstekniker: Perfektionism, Två vapen, Upptäcka fara, Utmanövrering, Utspel.

Fast själva grejen med lönnmord brukar annars ofta vara att ta livet av någon och få det att verka som en olycka eller naturlig död, alternativt få mordet att se ut som att någon annan fraktion än ens egen ligger bakom dådet eller som Ymir skrev att helt enkelt bara sprida så mycket skräck som möjligt.
 

Hakazu

Veteran
Joined
26 May 2010
Messages
29
Location
Uppsala
Poseur: Allvarligt talat så var det Assassins Creed serien som har gjort mig intresserad av att försöka spela en lönnmördare, vilket är väldigt mycket emot vad jag annars brukar spela i andra spel. Några fin detaljer kvar bara sen gäller det att fixa ett spel ^^

Marukusu: Går det bra om man skulle låna din konst? Vad är annars Garglias bryne? Jag kan som sakta knappt ett dugg om Eon, så ni får ursäkta mina bristande kunskaper.
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Hakazu said:
Marukusu: Går det bra om man skulle låna din konst? Vad är annars Garglias bryne? Jag kan som sakta knappt ett dugg om Eon, så ni får ursäkta mina bristande kunskaper.
En besvärjelse som ökar hugg- och stickskadan på det vapen det påverkar.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Hakazu said:
Går det bra om man skulle låna din konst? Vad är annars Garglias bryne? Jag kan som sakta knappt ett dugg om Eon, så ni får ursäkta mina bristande kunskaper.
Det var alltså inte jag som kom på stridskonsten, det var något jag tog från en pdf-fil om staden Perina i Pereine som för längesen fanns på den här hemsidan i en julkalender. Men jag antar väl att det bara är att använda den hur mycket du vill.

Garglias bryne är som sagt en geotropisk (jordmagisk) besvärjelse som finns med i Spelledarens guide. Effekten är att det vapen man lägger besvärjelsen på får +Ob2T6 extra i skada i hugg och stick under en minut.

En magiskt inriktad lönnmördare (läs: ninja :gremwink: ) bör även ha Kanagas svarta mantel (skototropisk (mörkermagisk) besvärjelse som gör att det blir +Ob2T6 svårare att lägga märke till magikern) och Larbilius underbara teleportation (ataxatropisk (kaosmagisk) besvärjelse som teleporterar magikern vart som helst där han/hon varit tidigare inom 100 meter).
 

Hakazu

Veteran
Joined
26 May 2010
Messages
29
Location
Uppsala
Hur använder man egentligen magi? Fungerar det på samma sätt för dem som inte är magiker, exempelvis min karaktär är ju då en lönnmördare men fick genom speciella händelser att jag hade studerat och lärt mig Besvärjelse eller dylikt. Kan han då använda magi och lära sig magi på samma sätt som en riktig magiker?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ja, du behöver inte några särskilda förmågor för att kunna magi i Eon. Vad som behövs är, i grunden, en "Alstra <aspekt>"-färdighet samt antingen "Besvärjelse" eller "Ritual". Du åkallar kraft med Alstra och skapar ett resultat med Besvärjelse/Ritual.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,708
Location
Värnhem, Malmö
Ymir said:
Ja, du behöver inte några särskilda förmågor för att kunna magi i Eon. Vad som behövs är, i grunden, en "Alstra <aspekt>"-färdighet samt antingen "Besvärjelse" eller "Ritual". Du åkallar kraft med Alstra och skapar ett resultat med Besvärjelse/Ritual.
Dessutom behövs förstås kunskap om några besvärjelser (alltså inte färdigheten Besvärjelse). Dessa är lite knivigare att få tag i som nyskapad rollperson om man inte är magiker; liksom Stridsvana kan besvärjelser endast köpas med särskilda öronmärkta enheter som fås genom yrket. Om du inte har fått några besvärjelser via dina bakgrundsslag och inte spelar magiker så får du helt enkelt rikta in dig på att hitta någon som kan lära dig i spel.

Att lära sig en besvärjelse är binärt -- antingen kan du den eller inte. Sedan så slår du slag för de färdigheter som anges vid besvärjelsen då den ska användas.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Utöver det alla andra har skrivit om magi så är det även så att all alstring måste ske från någon källa som är kopplat till aspekten.

Som magiker i Eon kan man generellt sett inte kasta eldbollar omkring sig ur luften utan att först ha "tagit" eld eller åtminstone värme från en källa som är nära tillhands. För att alstra skototropi krävs det mörker, för att alstra biotropi krävs det att man alstrar ur en källa där det finns liv (t.ex. ens egen kropp) o.s.v.

Sedan har olika kulturer olika grad av acceptans när det gäller magi, i t.ex. Jargien så ses magi som något alltigenom ondskefullt och brukandet av magi är där belagt med dödsstraff medan städerna i Asharien har egna magikergillen och i Thalamur så är magi ett "krav" för att komma högt i karriären.
 

Hakazu

Veteran
Joined
26 May 2010
Messages
29
Location
Uppsala
Okej, så låt oss säga att jag har en lönmördare som har färdigheten Besvärjelse, kan/har lärt sig Garglias bryne och lyckas med alla slags slag. Tar det inte lång tid att få magin att fungera? Eller tar det bara typ 2 sekunder eller något, för det kan bli lite tjivigt mitt i en strid ställa sig och försöka aktivera Garglias bryne om man förstås inte ber motståndaren vänta en snabbis....har dock svårt att tänka mig att det skulle fungera ^^'
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Som lönnmördare planerar du väl inte att gå i ärlig strid, man mot man face to face? :gremwink:

Har inte regelboken eller magiboken här och är inte speciellt påläst men det tar väl max 8 sekunder, minst 4 för en besvärjelse med Garglias brynes magnitud att börja verka och effekten varar i en minut. På en minut hinner du gott och väl trycka in en dolk i en människas hals eller rygg och vrida om, eller i regeltermer så kan du alltså slåss i 15 rundor med den magiska effekten.
 
Top