Nekromanti Lönmördare och Jargien

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Hakazu said:
Okej, så låt oss säga att jag har en lönmördare som har färdigheten Besvärjelse, kan/har lärt sig Garglias bryne och lyckas med alla slags slag. Tar det inte lång tid att få magin att fungera? Eller tar det bara typ 2 sekunder eller något, för det kan bli lite tjivigt mitt i en strid ställa sig och försöka aktivera Garglias bryne om man förstås inte ber motståndaren vänta en snabbis....har dock svårt att tänka mig att det skulle fungera ^^'
De flesta besvärjelser tar en eller två rundor att kasta, vilket gör dem vanskliga att använda direkt i strid -- du vill definitivt inte ödsla en stridsrunda. Däremot finns det inget problem med att lägga Garglias bryne några stridsrundor innan striden, eftersom det ändå är sällan som en strid varar i femton hela rundor.

Överlag så får magiker ha lite framförhållning -- de är sårbara precis när de kastar sin magi, så det är bra om de är taktiska och inte bara rusar in i saker. Som lönnmördare lär du visserligen ha en hel del färdigheter som lämpar sig för bakhåll och liknande. Använd dem! Smyg i skuggorna och buffa upp dig med magi tills du känner dig redo att ge dig in i striden på dina villkor, inte motståndarens.
 

Hakazu

Veteran
Joined
26 May 2010
Messages
29
Location
Uppsala
*heh* En lönmördare som skulle springa rakt in i en strid är en ganska misslyckad lönmördare, så det är klart att jag inte tänker rusa rakt på...om jag inte har ett sånt jobb så att säga ^^'

Vilka andra slags magier kan vara till bra använding för lönmördare, och hur ofta/vanligt är det att lönmördare kan magi?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Hakazu said:
*heh* En lönmördare som skulle springa rakt in i en strid är en ganska misslyckad lönmördare, så det är klart att jag inte tänker rusa rakt på...om jag inte har ett sånt jobb så att säga ^^'

Vilka andra slags magier kan vara till bra använding för lönmördare, och hur ofta/vanligt är det att lönmördare kan magi?
Nu har jag inte mina böcker tillgängliga, men så vitt jag minns finns en skototropisk besvärjelse som gör dig svårare att se (liksom en fototropisk med ungefär samma effekt), en nomotropisk som gör dig svårare att höra, en ataxotropisk som låter dig teleportera, med mera. Sedan har jag för mig att det finns någon som gör det lättare för dig att ljuga, vilket är utmärkt om du mer arbetar på att infiltrera socialt än att bara smyga. Jag har även för mig att det finns någon som låter dig få bättre fäste på väggar, så att du kan klättra.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Här är några besvärjelser min rollperson Ayeme "behärskar". Hon är blå ninja i Lycans Arkipelagkampanj:

Ayemes Skuggskrift (3)
Även känd som: -
Färdigheter: Alstra skototropi (Ob3T6), Transformering (Ob3T6*), Besvärjelse (Ob1T6), Besvärjelse (Ob1T6)
Tidsåtgång: Två rundor
Räckvidd: Avstånd
Varaktighet: Temporär
*Transformering av två filament till semotropi med ett filaments förlust

Besvärjelsen skapar skrivtecken av skuggan från ett objekt. De ter sig ofta bisarra och oformliga, men när man väl upptäckt dem är de inte svåra att läsa. Texten kan inte vara särskilt lång, och gör sig därför ofta bättre med ideografiska skriftspråk som kan förmedla mer med färre tecken.


Iwa Nibos Dansande Skuggor (3)
Även känd som: Skotomantikerns Lilla Danse Macabre, Ra'Drachs Fenomenala Fasa
Färdigheter: Alstra skototropi (Ob3T6), Transformering (Ob3T6*), Besvärjelse (Ob3t6), Besvärjelse (Ob3T6)
Tidsåtgång: Två rundor
Räckvidd: Avstånd med två meters radie
Varaktighet: Temporär
*Transformering av två filament till ataxatropi med ett filaments förlust

Besvärjelsen förändrar och animerar alla skuggor inom en radie av två meter. Magikern har stor, men av någon oförklarad anledning inte fullständig, kontroll på hur de förändras och rör sig. Stundtals kan det te sig som om de hade ett eget liv.


Tenzens Diskreta Övertalning (2)
Även känd som: Ra'Drachs Vederstyggliga Vitsord, Svekfullhetsförbannelsen
Färdigheter: Alstra skototropi (Ob3T6), Besvärjelse (Ob2T6)
Tidsåtgång: En runda
Räckvidd: Avstånd
Varaktighet: Temporär

Besvärjelsen vävs dolt med ett sympatetisk band i form av ett föremål som tillhört offret, och påverkar subtilt henne med negativa energier som underminerar lojalitetskänslor. Hon får +Ob2T6 i svårighet på alla slag för Lojalitet under varaktigheten.


Mbedes Blödande Docka (3)
Även känd som: Lilla Blodsförbannelsen
Färdigheter: Alstra skototropi (Ob3T6), Transformering (Ob3T6)*, Besvärjelse (Ob2T6)
*Transformering av tre filament till nekrotropi med ett filaments förlust
Tidsåtgång: Två rundor
Räckvidd: Dubbelt avstånd (60 meter)
Varaktighet: Momentan

Offret drabbas av Ob2T6 blödningstakt. Besvärjelsen kräver ett sympatetiskt band i form av en primitiv docka, ett porträtt eller någon annan avbild av offret.


Ayemes Osynliga Fotspår (2)
Även känd som: Kanagas Kattsteg, Tenzens Diskreta Promenad
Färdigheter: Alstra Skototropi (Ob2T6), Transformering (Ob2T6)* Transformering (Ob2T6)* Besvärjelse (Ob2T6)
*Transformering av två filament till kryotropi utan förlust
*Transformering av två filament till nomotropi utan förlust
Tidsåtgång: Två rundor
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Temporär

De spår magikern lämnar efter sig under varaktigheten blir Ob2T6 svårare att följa.
"Dölja" och "Mörker" och andra essentiella skototropiska effekter improviserar hon, för maximal flexibilitet.

Det kommer lite mer bra lönmmördarmagi från mitt och Lycans håll inom kort.
 
Top